Yıl: 2013 Cilt: 33 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 211 - 243 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, biyoloji öğretmen adaylarının enzim ile ilgili kavramsal çatılarını belirleyerek bilişsel yapılarını tespit etmektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler toplam 40 biyoloji öğretmen adayının katılımıyla toplanmıştır. Verilerin toplanmasında bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine göre düzenlenmiştir. Araştırma sonunda veriler toplam 7 kategori altında toplanmıştır (enzimin yapısal özelliği, enzimin tanımı ve özellikleri, enzimin gerekliliği, enzimin çalışma modeli, enzimin çalışmasını etkileyen faktörler, enzimin görevleri ve enzim çeşitleri). Ayrıca enzimle ilgili bazı alternatif kavramlara sahip oldukları da belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Determining biology student teachers’ cognitive structure on the concept of “enzyme”

Öz:
The current study aims to determine biology student teachers’ cognitive structure on the concept of "enzymes" through revealing their conceptual structure. Qualitative research method was applied in this study. The data were collected from 40 biology student teachers. The free word- association test and the drawing-writing technique were used as data collection instruments. The data collected were subject to content analysis. The data collected through the study were divided into 7 categories (the structural properties of the enzyme, the definition and properties of the enzyme, the necessity of the enzyme, the working model of the enzyme, factors affecting operation of the enzyme, the tasks of enzyme and enzyme variants).Moreover, it was determined that they had some alternative concepts about enzyme.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amettler, J., and Pinto, R. (2002). Students’ reading of innovative images of energy at secondary school level. International Journal of Science Education, 24 (3), 285- 312.
  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Ankara: Asil Yayınevi.
  • Atav, E., Erdem, E., Yılmaz, A. and Gücüm, B. (2004). The effect of developing analogies for meaningful learning of the subject of enzymes. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 21-29.
  • Atılboz, N. G. ve Yakışan, M. (2003). V-diyagramlarının genel biyoloji laboratuvarı konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi: Canlı dokularda enzimler ve enzim aktivitesini etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 8-13.
  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Kimya öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Öğretmen Eğitimi Yayınları.
  • Backett-Milburn, K., and McKie, L. (1999). A critical appraisal of the draw and write technique. Health Education Research Theory & Practice, 14 (3), 387–398.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., and Hansell, M. H. (1999a). Revisiting learning difficulties in biology. Journal of Biological Education, 33, 84–86.
  • Bahar, M., Johnstone, A .H., and Sutcliffe, R. G. (1999b). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Bahar, M. ve Kılıçlı, F. (2001). Kelime ilişkilendirme testi yöntemi ile Atatürk ilkeleri arasındaki bağların araştırılması. X. Ulusal eğitim Bilimleri Kongresi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bahar M. (2002). Students’ learning difficulties in biology: Reasons and solutions Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 73–82.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3 (1), 27- 64.
  • Bahar, M. ve Özatlı, N. S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5 (1), 75- 85.
  • Bahar, M., Özel, M., Prokop, P., and Uşak, M. (2008). Science student teachers’ ideas of the heart. Journal of Baltic Science Education, 7(2), 1648 -3898.
  • Barak, J., Sheva, B., Gorodetsky, M., and Gurion, B. (1999). As ‘process’ as it can get: students' understanding of biological processes. International Journal of Science Education, 21(12), 1281-1292.
  • Cardellini, L., and Bahar, M. (2000). Monitoring the learning of chemistry through word association tests. Australian Chemistry Research Book, 19, 59- 69.
  • Çiftçi, S. (2009). Kelime çağrışımlarının cinsiyet değişkenine göre gösterdiği temel nitelikler üzerine bir deneme. Turkish Studies, 4 (3), 633-654.
  • Daskolia, M., Flogaitis, E., and Papageorgiou, E. (2006). Kindergarten teachers' conceptual framework on the ozone layer depletion. Exploring the associative meanings of a global environmental issue. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 168-178.
  • Dove, J. E., Everett, L. A., and Preece, P. F. W. (1999). Exploring a hydrological concept though children’s drawings. International Journal of Science Education, 21(5), 485-497.
  • Driver, R., and Oldham, V. (1986). A constructivist approach to curriculum development. Science Studies in Science Education, 13, 22-105.
  • Emre, İ. ve Yılayaz, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının enzimlerle ilgili kavram yanılgıları. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları (DAUM) Dergisi, 4 (3), 65-69.
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (2), 136-154.
  • Francis, J.W., & Sellers, J.A. (1994). Studying amino acid sequence using word processing programs. American Biology Teacher, 56 (8), 484-87.
  • Gilbert, J.K. (2007). Visualization: A metacognitive skill in science and science education. In J. K. Gilbert (Ed.), Visualization in Science Education (pp. 9-27). Amsterdam: Springer.
  • González-Cruz, J., Rogelio Rodríguez-Sotres, R., and Rodríguez-Penagos, M. (2003). On the convenience of using a computer simulation to teach enzyme kinetics to undergraduate students with biological chemistry-related curricula. Biochemistry and Molecular Biology Education, 31 (2), 93–101.
  • Grayson, D. J., Anderson, T. R., and Crossley, L. G. (2001). A four-level framework for identifying and classifying student conceptual and reasoning difficulties. International Journal of Science Education, 23 (6), 611-622.
  • Hovardas, T., and Korfiatis, K.J. (2006). Word associations as a tool for assessing conceptual change in science education. Learning and Instruction, 16, 416-432.
  • Hull, T.L. (2003). Students' use of diagrams for the visualization of biochemical processes. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. University of KwaZulu-Natal, South Africa.
  • Işıklı, M., Taşdere, A. ve Göz, N. L. (2011). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 50–72.
  • Kostova, Z., and Radoynovska, B. (2008). Word association test for studying conceptual structures of teachers and students. Bulgarian Journal of Science and Education Policy, 2 (2), 209-231.
  • Kostova, Z., and Radoynovska, B. (2010). Motivating students’ learning using word association test and concept maps. Bulgarian Journal of Science and Education Policy, 4 (1), 62-98.
  • Lazarowitz, R., and Penso, S. (1992). High school student’s difficulties in learning biology concepts. Journal of Biological Education, 26(3), 215-223.
  • Linenberger, K. J., and Bretz, S. L. (2012). Generating cognitive dissonance in student interviews through multiple representations. Chemistry Education Research and Practice, 13, 172–178.
  • Lunsford, E. (2002). Inquiry in the community college lab. Journal of College Science Teaching, 32 (4), 232-235.
  • Mak, S. Y., Yip, D., and Chung, C. M. (1999). Alternative conceptions in biology- related topics of integrated science teachers and implications for teacher education. Journal of Science Education and Technology, 8 (2), 161–170.
  • Marini, I. (2005). Discovering an accessible enzyme: Salivary α-amylase. Biochemistry and Molecular Biology Education, 33 (2), 112–116.
  • McComas, W.F., and Moore, L.S. (2001). The expectancy effect in secondary school biology laboratory instruction. The American Biology Teacher, 63 (4), 246-252.
  • Nartgün, Z. (2006). Fen ve teknoloji öğretiminde ölçme ve değerlendirme. M. Bahar (Edt.). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Nyachwayaa, J. M., Mohameda, A-R., Roehriga, G. H., Woodb, N. B., Kernc, A. L., and Schneiderd, J. L. (2011). The development of an open-ended drawing tool: An alternative diagnostic tool for assessing students’ understanding of the particulate nature of matter. Chemistry Education Research and Practice, 12 (2), 121-132.
  • O’Connell McManus, D., Dunn, R., and Denig, S. J. (2003). Effects of traditional lecture versus teacher-constructed and student-constructed self-teaching instructional resources on short-term science achievement & attitudes. The American Biology Teacher, 65 (2), 93-103.
  • Oliveira, G. A., Sousa, C. R., Da Poian, A. T., and Luz, M. R. M. P. (2003). Students‘ misconceptions about energy-yielding metabolism: Glucose as the sole metabolic fuel. Advances in Physiology Education, 27(3), 97-101.
  • Orgill, M., and Bodner, G. (2007). Locks and keys: An analysis of biochemistry students‘use of analogies. Biochemical Molecular and Biology Education, 35(4), 244-254.
  • Özatlı, N. S. ve Bahar, M. (2010). Öğrencilerin boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konulması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 9-26.
  • Pluhar, Z. F., Piko, B. F., Kovacs, S., and Uzzoli, A. (2009). Air pollution is bad for my health: Hungarian children’s knowledge of the role of environment in health and disease. Health & Place, 15, 239-246.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P., and Gertzog, W. (1982). Accommodation of a scientific conception. Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66, 211-227.
  • Pridmore, P., and Bendelow, G. (1995). Images of health: exploring beliefs of children using the ‘draw-and-write’ technique. Health Education Journal, 54 (4), 473–88.
  • Prokop, P., Fancovicová, J., and Tunnicliffe, S. D. (2009). The effect of type of instruction on expression of children’s knowledge: How do children see the endocrine and urinary system? International Journal of Environmental & Science Education, 4 (1), 75-93.
  • Rennie, L. J., and Jarvis, T. (1995). English and Australian children’s perceptions about technology. Research Science Technology Education, 13(1), 37-52.
  • Sato, M., and James, P. (1999). "Nature" and "environment" as perceived by university students and their supervisors. International Journal of Environmental Education and Information, 18 (2), 165-172.
  • Schönborn K. J., and Anderson T. R. (2009). A model of factors determining students’ ability to interpret external representations in biochemistry. International Journal of Science Education, 31(2), 193–232.
  • Selvi, M. ve Yakışan, M. (2004). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin enzimler konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 173-182.
  • Shepardson, D. P., Wee, B., Priddy, M., and Harbor, J. (2007). Students’ mental models of the environment. Journal of Research in Science Teaching, 44 (2), 327–348.
  • Sinan, O., Yıldırım, O., Kocakülah, M. S. ve Aydın, H. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının proteinler, enzimler ve protein sentezi ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 1-16
  • Sinan, O. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının enzimlerle ilgili kavramsal anlama düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1 (1), 1-22.
  • Sinan, O., Köse, S., Aydın, H., and Gezer, K. (2007). Prospective science teachers` conceptual understanding about proteins and protein synthesis. Journal of Applied Sciences, 7 (21), 3154-3166.
  • Şahin, F. (2002). Kavram haritalarının değerlendirme aracı olarak kullanılması ile ilgili bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 18–33.
  • Taşçı, G. ve Soran, H. (2012).Yükseköğretim biyoloji öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve bilişsel yapılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 394–405.
  • Tessier, J.T. (2003). Applying plant identification skills to actively learn the scientific method. The American Biology Teacher, 65(1), 25-29.
  • Torkar, G., and Bajd, B. (2006). Trainee teachers’ ideas about endangered birds. Journal of Biological Education, 41(1), 5-8.
  • Tsai, C. C., and Huang, C. M. (2002).Exploring students’ cognitive structures in learning science: A review of relevant methods. Journal of Biological Education, 36,163-169.
  • Ürek, R., Kayalı, H. ve Tarhan, L. (2002). Biyoloji ders programı canlıların temel bileşenleri ünitesindeki proteinler ve enzimler konusunda aktif öğrenme destekli rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. UFBMEK, Ankara.
  • Vance, K., Miller, K., and Hand, B. (1995). Two examples of using constructivist approaches to teach ecology at the middle school level. The American Biology Teacher, 37 (4), 244-249.
  • Wandersee J. H., Mintzes J. J., and Novak J.D. (1994). Research on alternative conceptions in science. In: Gabel DL (Eds.).Handbook of research on science teaching and learning (pp. 177-210). Simon & Schuster and Prentice Hall International, New York.
  • White, R. T., and Gunstone, R. F. (1992). Probing understanding. London: The Falmer Press.
  • Voet, J.G., Bell, E., Boyer, R., Boyle, J., O'Leary, M., and Zimmerman, J.K. (2003). Recommended curriculum for a program in biochemistry and molecular biology. Biochemistry and Molecular Biology Education, 31, 161-162.
  • Yayla, R. G., and Eyceyurt, G. (2011). Mental models of pre-service science teachers about basic concepts in chemistry. Western Anatolia Journal of Educational Sciences, 2011, 285-294.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yip, D. Y. (1998). Identification of misconceptions in novice biology teachers and remedial strategies for improving biology learning. International Journal of Science Education, 20 (4), 461-477.
  • Yörek, N. (2007). Determination of student conceptual understanding of cell using students’ drawings at grade 9 and 11. Dokuz Eylül University Journal of Education, 22 (2007), 107-114.
  • Yorek, N., Sahin, M., and Ugulu, I. (2010). Students’ Representations of the Cell Concept from 6 to 11 Grades: Persistence of the “Fried-Egg Model”. International Journal of Physical Sciences, 5 (1), 15-24.
APA KURT H (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. , 211 - 243.
Chicago KURT HAKAN Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. (2013): 211 - 243.
MLA KURT HAKAN Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. , 2013, ss.211 - 243.
AMA KURT H Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. . 2013; 211 - 243.
Vancouver KURT H Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. . 2013; 211 - 243.
IEEE KURT H "Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi." , ss.211 - 243, 2013.
ISNAD KURT, HAKAN. "Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi". (2013), 211-243.
APA KURT H (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 211 - 243.
Chicago KURT HAKAN Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.2 (2013): 211 - 243.
MLA KURT HAKAN Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.2, 2013, ss.211 - 243.
AMA KURT H Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 33(2): 211 - 243.
Vancouver KURT H Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 33(2): 211 - 243.
IEEE KURT H "Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.211 - 243, 2013.
ISNAD KURT, HAKAN. "Biyoloji öğretmen adaylarının “enzim” konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/2 (2013), 211-243.