Yıl: 2014 Cilt: 23 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 50 - 59 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları

Öz:
Amaç: Çalışmanın amacı ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumlarını incelemektir. Yöntem: Bu çalışma kesitsel bir çalışma olup, çalışma yeri Türkiyedeki üniversitelerin hemşirelik ve ebelik bölümleri bulunan sağlık yüksekokullarıdır. Örnek seçiminde küme örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Farklı yüksekokullardan gelen 418 anketin tümü çalışmaya katılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 10.0 programında yapılmıştır. Sayı ve yüzde dağılımları ve ki-kare analiz testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 22,3±1,3, %48,3ü ebelik, %51,7sinin hemşirelik öğrencisi olduğu, %21,3ünün anne babalarının akraba olduğu saptanmıştır. Çalışmamızda öğrencilerin %56,5i genetik bilgilerinin yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Öğrenciler, genetik konusundaki bilgileri üniversite eğitimleri sırasında aldıklarını ifade etmişlerdir (%97,1). Bu öğrencilerin %64,4ü genetik bilgileriniÇocuk Sağlığı ve Hastalıkları dersinden öğrendiğini ve bunun da yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Sonuç: Genetik hastalıklar, önlem programları ve son günlerde önemi ve sayısı giderek artan genetik testleri ile ilgili bilgilerin ebelik ve hemşirelik bölümü dersleri içerisine konması, okullarda bu konuda konferans ve seminerlerin verilmesi önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Pediatri Hemşirelik

Information of genetic diseases and genetic counseling of midwifery and nursing students

Öz:
Aim: The aim of this study is to investigate the information of genetic diseases and genetic counseling of midwifery and nursing students. Materials and methods: When this is a cross- sectional study, the place of this study is the universities in Turkey where there are the departments of midwifery and nursing schools. Group exemplory method is used in sample selection. 418 inquiries coming from different schools are included in the study. The data evalution is done in SPSS 10.0 program. Numeral and rational dispersion and chi-square analysing tests are used in this study. Findings: It is found out that the avarage age of the students take place in this study is 22.3±1,3, 48.3% midfery, 51.7% nursery and 21.3% of the students parents are relative. It is determined that 56.5% of the students genetic information is insufficient. 97.1% of the students expressed that they had the information about genetic at the University. 64.4% of the students stated that they got the genetic information from the lesson The Child Health and Diseases and added that it was also insufficient. Results: The information about genetic diseases, the ways of preventing them and the genetic tests which are becoming more important lately can be studied in midwifery and nursery schools and some conferences and seminars can be proposed at schools.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Pediatri Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.World Health Organisation. (1996). Control of hereditary disease. WHO Technical Report Series 865. WHO, Geneva, available Accessed April 1,2013, at http:// www.who.int
  • 2. Alwan A, & Modell B. Recommendations for introducing genetics services in developing countries. Nat Rev/Gene 2003; 4, 61–68.
  • 3. Hunter A, Wright P, Capelli M, Kasaboski M, Surh L. Physician knowledge and attitudes toward molecular genetic (DNA) testing and their patients. Clin Genet 1998; 53:447-55
  • 4. Lea DH, Fetham SL, & Monsen RB. Genomic-Based health care in nursing: A bidirectional approach to bringing genetics into nursing’s body of knowledge. J. Prof. Nurs 2002; 18, 120-129.
  • 5. Brantl V, & Esslinger P. Genetics: Implications for the nursing curriculum. Nursing Forum 1962; 1, 90-100.
  • 6. Burke S, & Kirk M. Genetics education in the nursing profession: literature review. Journal of Advanced Nursing 2006; 54(2), 228–237
  • 7. Jenkins Jean F, Dimond E, Steinberg S. Preparing for the Future Through Genetics Nursing Education. Journal of Nursing Scholarship 2001; 33:2, 191-195.
  • 8. Prows CA, Glass M, Nicol MJ, Skirton H, Williams J. Genomics in Nursing Education. Journal of nursing scholarship 2005; 37:3, 196-202.
  • 9. Christianson A, & Modell B. Medical genetics in developing countries. Annu.Rev.Genomics.Hum.Genet 2004; 5, 219- 265.
  • 10. Bennett RL, Motulsky AG, Bittles A, Hudgins L, Uhrich S, Doyle DL, Silvey K, Ronald Scott C, Cheng E, McGillivray B, Steiner RD, & Olson D. Genetic counseling and screening of consanguineous couples and their offspring:Recommendations of the national society of genetic counselors. J. Genet. Coun. 2002; 11, 97-119.
  • 11. Tunçbilek E. Clinical outcomes of consanguineous marriages in Turkey. Turkish J. Pediat. 2001; 43, 277-279.
  • 12. Tomatır AG, Sorkun HÇ, Demirhan H, Akdağ B. Nurse’ Professed knowledge of genetics and genetic Counseling. Tohoku J. Exp. Med., 2006; 210, 321-332.
  • 13. World Health Organisation. (1991). WHO, Geneva, available Accessed April 1,2013, at http:// www.who.int
  • 14. Tomatır AG, Özşahin A, Sorkun HÇ, Demirhan H., & Akdağ B. Midwives’ Approach to genetic diseasws and genetic counseling in Denizli, Turkey. J. Genet. Couns. 2006; 15, 191-198.
  • 15. Türkiye İstatistik Kurumu. Accessed April 18,2013, at http://www.tuik.gov.tr
  • 16. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2003 Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Ankara, Türkiye. Accessed April 18,2013.
  • 17. Tekbaş ÖF, Oğur R, Uçar M. Genç Erişkin Erkekler Arasında Akraba Evliliği Sıklığının Ve Nedenlerinin Araştırılması. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2005; 4(3).
  • 18. Mısırlıoğlu ED, Aliefendioğlu D, Fidan K, Çakmak FN, Haberal A, Sağlık Bakanlığı Ankara Etlik Doğumevi ve Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesinde Doğum yapan Annelerin Antenatal Bakım Hizmetlerinden Yararlanma Durumun Değerlendirilmesi. Perinatoloji Dergisi. 2006; Cilt:14, Sayı 1. 7-13.
  • 19. Denizli İl Sağlık Müdürlüğü. Accessed April 18,2013. http://www.denizi.saglik.gov.tr
  • 20. Khalid Y, Ghina M, et al. Consanguineous Marriage and Congenital Heart Defects: A case- Control Study in the Neonatal Period. American Journal of Medical Genetics Part A 2006; 140A:1524-1530.
  • 21. Metcalfe A, Haydon J, Bennett C, Farndon P. Midwives’ views of the importance of genetics and their confidence with genetic activities in clinical practice: implications for the delivery of genetics education. Journal of Clinical Nursing 2007; 1-12
  • 22. Julian-Reynier C, Arnaud S. France: Genetics Education for Non-Genetics Health Care Providers. Community Genet 2006; 9:227–234 DOI: 10.1159/000094470
  • 24. Abel E, Horner SD, Tyler D. Innerarity SA. The Impact of Genetic Information on Policy and Clinical Practice. Policy, Politics, & Nursing Practice Vol. 2005; 6 No. 1, February, 5-14DOI: 10.1177/1527154404272143
  • 25. Skirton H, Barnoy S, Erdem Y, Ingvoldstad C, Pestoff R, Teksen F, Williams J. Suggested components of the curriculum for nurses and midwives to enable them to develop essential knowledge and skills in genetics. J Community. Genet 2012 October 3(4): 323–329. doi: 10.1007/s12687-012-0098-9
  • 26. Kirk M. Preparing fort he future: the status of genetics education in diploma-level training courses for nurses in the UK. Nurs.Educ.Today 1999; 19, 107-115.
APA TURAÇLAR N, ALTUNTUĞ K, EGE E (2014). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. , 50 - 59.
Chicago TURAÇLAR Nesrin,ALTUNTUĞ Kamile,EGE Emel Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. (2014): 50 - 59.
MLA TURAÇLAR Nesrin,ALTUNTUĞ Kamile,EGE Emel Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. , 2014, ss.50 - 59.
AMA TURAÇLAR N,ALTUNTUĞ K,EGE E Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. . 2014; 50 - 59.
Vancouver TURAÇLAR N,ALTUNTUĞ K,EGE E Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. . 2014; 50 - 59.
IEEE TURAÇLAR N,ALTUNTUĞ K,EGE E "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları." , ss.50 - 59, 2014.
ISNAD TURAÇLAR, Nesrin vd. "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları". (2014), 50-59.
APA TURAÇLAR N, ALTUNTUĞ K, EGE E (2014). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 23(2), 50 - 59.
Chicago TURAÇLAR Nesrin,ALTUNTUĞ Kamile,EGE Emel Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 23, no.2 (2014): 50 - 59.
MLA TURAÇLAR Nesrin,ALTUNTUĞ Kamile,EGE Emel Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, vol.23, no.2, 2014, ss.50 - 59.
AMA TURAÇLAR N,ALTUNTUĞ K,EGE E Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2014; 23(2): 50 - 59.
Vancouver TURAÇLAR N,ALTUNTUĞ K,EGE E Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2014; 23(2): 50 - 59.
IEEE TURAÇLAR N,ALTUNTUĞ K,EGE E "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları." STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 23, ss.50 - 59, 2014.
ISNAD TURAÇLAR, Nesrin vd. "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genetik hastalık ve genetik danışmanlık bilgi durumları". STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 23/2 (2014), 50-59.