Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 180 Sayfa Aralığı: 125 - 134 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal kaygıları ile stresle başa çıkma stilleri arasında anlamlı düzeyde ilişki olup olmadığını ve stresle başa çıkma tarzlarının sosyal kaygıyı anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırma sonucunda sosyal kaygının sosyal kaçınma, değersizlik ve kritize edilme alt boyutları ile stresle başa çıkmanın kendine güvenli yaklaşım ve iyimser yaklaşımlar arasında anlamlı düzeyde negatif ilişki, çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım ve sosyal destek arama alt boyutları ile pozitif ilişkinin olduğu görülmüştür. Stresle başa çıkma tarzlarının sosyal kaygının sosyal kaçınma, kritize edilme ve değersizlik alt boyutlarını anlamlı düzeyde açıkladığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avşaroğlu, S. ve Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 85-100.
  • Alden, L. E. ve Taylor C. T. (2004) Interpersonal processes in social phobia. Clinical Psychology Review, 24, 857-882.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği (APA). (2013). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı, (5. bs.) (E. Köroğlu, çev). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Baltacı, Ö. ve Hamarta, E. (2013). Analyzing the relationship between social anxiety, social support and problem solving approach of university students. Education and Science, 38(167), 223-237. Basut, E. (2006). Stres, başa çıkma ve ergenlik. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(1), 31-36.
  • Beidel, D. C., Morris, T. L. ve Turner, M. W. (2004). Social phobia. J. S. March ve T. L. Morris (Ed.). Anxiety in children and adolescents içinde (s. 141-164). New York: Guilford publications. Beidel, D. C., Rao, P. A., Scharfstein, L., Wong, N. ve Alfano, C. A. (2010). Social skills and social phobia: An investigation of DSM-IV subtypes. Behav Res Ther, 48(10), 992-1001.
  • Burgess, K.B., Wojslawowicz, J. C., Rubin, K. H., Rose-Krasnor, L. ve Booth-LaForce, C. (2006). Social ınformation processing and coping strategies of shy/withdrawn and aggressive children: does friendship matter? Child Development, 77(2), 371-383.
  • Carleton, R. N., Collimore, K. C. ve Asmundson, G. J. G. (2007). Social anxiety and expectancy of criticism: Construct validity of the BFNE-II. Journal of Anxiety Disorders, 21(1), 131-141.
  • Deniz, M. E., Hamarta, E. ve Arı, R.(2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students. Social Behavior and Personality, 33(1), 19 -32.
  • Dobson, K. S. (ed.). (2010). Handbook of cognitive-behavioral therapies, (3. bs.), The Guilford Press, New York. D’Zurilla, T. J., Chang, E. C. ve Sanna, L. J. (2003). Self-esteem and social problem-solving as predictors of aggression in college students. Journal of Social and Clinical Psychology, 22(2), 424-440.
  • Eng, W., Coles, M. E., Heimberg, R. G. ve Safren, S. A. (2005). Domains of life satisfaction in social anxiety disorder: relation to symptoms and response to cognitive-behavioral therapy. Anxiety Disorders, 19(2), 143-156.
  • Eren-Gümüş, A. (2006). Sosyal kaygının benlik saygısına ve işlevsel olmayan tutumlara göre yordanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26, 63-75.
  • Findlay, L.G., Coplan, R. J. ve Bowker A. (2009) Keeping it all inside: Shyness, internalizing coping strategiies and socio-emotional adjustment in middle childhood. International Journal of Behavioral Development, 33(1) 47-54.
  • Hamarta, E. (2009). A prediction of self-esteem and life satisfaction by social problem solving. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(1), 73-82.
  • Hamarta, E., Baltacı, Ö., Üre, Ö. ve Demirbaş, E. (2010). Lise öğrencilerinin utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumları ve problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi. Aile ve Toplum Dergisi, 21(6), 73-82.
  • Hirokawa, K. Yagi, A. ve Miyata, Y. (2002). An examination of the effects of stres management training for Japanese college students of social work. International Journal of Stress Management, 2(9), 113-123.
  • Hirsch, C. R. ve Mathews, A. (2000). Impaired positive inferential bias in social phobia. Journal of Abnormal Psychology, 109, 705-712.
  • Kashdan, T. B. (2002). Social anxiety dimensions, neuroticism, and the contours of positive psychological functioning. Cognitive Therapy and Research, 26(6), 789-810.
  • Kashdan, T. B., Weeks, J. W. ve Savostyanova, A. A. (2011). Whether, how, and when social anxiety shapes positive experiences and events: A self-regulatory framework and treatment implications. Clinical Psychology Review, 31(5), 786-799.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Lazarus, R. S. ve Folkman S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.
  • Lazarus, R. S. (2006). Stress and Emotion: A New Synthesis. (2. bs ). New York: Springer Publishing. Levinson, C. A., Rodebaugh, T. L., Shumaker, E. A., Menatti, A. R., Weeks, J. W., White, E. K., Heimberg, R., G., Warren, C., S., Blanco, C., Schneier, F. ve Liebowitz, M., R. (2015). Perception matters for clinical perfectionism and social anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 29(1), 61-71.
  • Maner, J. K., DeWall, C. N., Baumeister, R. F. ve Schaller, M. (2007). Does social exclusion motivate interpersonal reconnection? Resolving the “porcupine problem”. Journal of Personality and Social Psychology, 92(1), 42-55.
  • Moscovitch, D. A. ve Hofmann, S. G. (2007). When ambiguity hurts: social standards moderate self- appraisals in generalized social phobia. Behaviour Research and Therapy, 45(5), 1039-1052.
  • Moscovitch, D. A., Orr, E., Rowa, K., Gehring Reimer, S. ve Antony, M. M. (2009). In the absence of rose-colored glasses: Ratings of self-attributes and their differential certainty and importance across multiple dimensions in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 47(1), 66-70.
  • Moscovitch, D. A. ve Huyder, V. (2011). The Negative Self-Portrayal Scale: Development, Validation, and Application to Social Anxiety. Behavior Therapy, 42(2), 183-196.
  • Nicholls, J., Staiger, P. K., Williams, J. S., Richardson, B. ve Kambouropoulos, N. (2014). When social anxiety co-occurs with substance use: Does an impulsive social anxiety subtype explain this unexpected realitionship? Psychiatry Research, 220(3), 909-914.
  • Orr, E. ve Moscovitch, D. A. (2010). Learning to re-appraise the self during video feedback for social anxiety: Does depth of processing matter? Behaviour Research and Therapy, 48(8), 728-737.
  • Palancı, M. ve Özbay, Y. (2001, 5-7 Eylül). Sosyal kaygı ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. VI. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Ankara, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Palancı, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı sorunlarını açıklamaya yönelik bir model çalışması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Rabbani, M., Mansor, M. B., Yaacob, S. N. ve Talib, M. A. (2014). The relationship between social support, coping strategies and stress among Iranian adolescents living in Malaysia. The Online Journal of Counseling and Education, 3(4), 52-63.
  • Rasmussen M. K. ve Pidgeon, A. M. (2011). The direct and indirect benefits of dispositional mindfulness on self-esteem and social anxiety. Anxiety, Stress, & Coping: An International Journal, 24(2), 227-233.
  • Razı, G. S., Kuzu, A., Yıldız, A. N., Ocakcı, A. F. ve Çamkuşu-Arifoğlu, B. (2009). Çalışan gençlerde benlik saygısı, iletişim becerileri ve stresle baş etme. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 17.26.
  • Richards, J. M., Patel, N., Daniele-Zegarelli, T., MacPherson, L., Lejuez, C. W. ve Ernst, M. (2015). Social anxiety, acute social stress, and reward parameters interact to predict risky decision- making among adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 29(1), 25-34.
  • Romm, K. L., Rossberg, J. I., Berg, A. O., Hansen, C. F., Andreassen, O. A. ve Melle, I. (2011). Assessment of social anxiety in first episode psychosis using the Liebowitz Social Anxiety scale as a self-report measure. European Psychiatry, 26(2), 115-121.
  • Sanders, D. J. (2003). Counselling for Anxiety Problems (2nd ed.). London, GBR: Sage Publications, Incorporated. Şahin, N. H. ve Durak, A. (1995). Stresle başa çıkma tarzları ölçeği: üniversite öğrencileri için uyarlanması, Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 56-73.
  • Şahin, N. H., Güler, M. ve Basım, H. N. (2009). A tipi kişilik örüntüsünde bilişsel ve duygusal zekânın stresle başa çıkma ve stres belirtileri ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(3), 243-254.
  • Troy, A. S., Shallcross, A. J. ve Mauss, I. B. (2013). A Person-by-situation approach to emotion regulation: cognitive reappraisal can either help or hurt, depending on the context. Psychological Science, 24(12) 1-10. doi:10.1177/0956797613496434
  • Völlink, T., Bolman, C. A., W., Eppingbroek, A. ve Dehue, F. (2013). Emotion-focused coping worsens depressive feelings and health complaints in cyberbullied children. Journal of Criminology, Volume(2013), Article ID 416976. doi:10.1155/2013/416976
APA HAMARTA E (2015). Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. , 125 - 134.
Chicago HAMARTA Erdal Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. (2015): 125 - 134.
MLA HAMARTA Erdal Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. , 2015, ss.125 - 134.
AMA HAMARTA E Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. . 2015; 125 - 134.
Vancouver HAMARTA E Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. . 2015; 125 - 134.
IEEE HAMARTA E "Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi." , ss.125 - 134, 2015.
ISNAD HAMARTA, Erdal. "Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi". (2015), 125-134.
APA HAMARTA E (2015). Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(180), 125 - 134.
Chicago HAMARTA Erdal Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 40, no.180 (2015): 125 - 134.
MLA HAMARTA Erdal Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.180, 2015, ss.125 - 134.
AMA HAMARTA E Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(180): 125 - 134.
Vancouver HAMARTA E Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(180): 125 - 134.
IEEE HAMARTA E "Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi." Eğitim ve Bilim, 40, ss.125 - 134, 2015.
ISNAD HAMARTA, Erdal. "Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi". Eğitim ve Bilim 40/180 (2015), 125-134.