Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi
Yıl: 2014 Cilt: 4 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 167 - 175 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi
Öz: Üniversitelerimizde ciddi bir düzenlemenin gerektiği konusunda genel olarak bir görüş birliği vardır. Ciddi düzenleme için Anayasa veYükseköğretim Kurulu Kanununun değiştirilmesi gerektiği savunulmaktadır. Ancak mevcut mevzuatın bütün imkânlarının kullanıldığınıda söylemek mümkün değildir. Yürürlükteki mevzuat ile Türkiyenin yıldız araştırmacı, seçkin öğretim üyesi ve lider ihtiyacınınkarşılanabileceği düşüncesindeyiz. Bunun için sürekli eğitim merkezlerinden istifade edilebilir. Bu çalışmada üniversite, yükseköğretimve sürekli eğitim merkezleri ile ilgili yayınlardan ulaşılabilen çalışmalar incelendi. Mevcut durum ve çözüm öneri, uygulamaları ve süreklieğitim merkezlerinin faaliyetleri tespit edildi. Bu veriler dikkate alınarak çözüm önerileri oluşturulup literatür eşliğinde tartışıldı. Eldeedilen verilere göre üniversitelere liselerden eksiklerle gelen öğrencilerimize yeterli lisans, lisansüstü ve doktora eğitimi verilememektedir.Buna karşın çift ana dal programı, Tıp-Bilim Doktoru (MD-PhD) Bütünleşik Programı gibi kaliteyi yükseltme çalışmaları da vardır. Fakatbu çalışmalar yeterli ve yaygın değildir. Bunun için ülkemizin ihtiyacını karşılayıp dünyaya katkı sağlayabilecek seçkin öğretim üyesi, yıldızaraştırmacı ve lider yetiştirmek mümkün olmamaktadır. Akademisyenlerimizin branş eğitimi dışında bir donanım eğitimine ihtiyacı vardır.Öte yandan üniversitelerde bulunan sürekli eğitim merkezlerinin akademik eğitime katkısı çok sınırlıdır. Sürekli eğitim merkezlerindeseçkin öğretim üyesi, yıldız araştırmacı ve lider adaylarına genel ve akademik donanım eğitimlerinin verilmesi mümkündür. Bu eğitimlersürekli, bir kurumsallaşma ve formal eğitim düzeninde olmalıdır. Bu amaçla sürekli eğitim merkezleri bünyesinde bir akademisyenlik okuluda kurulabilir. Bu yapılanma, Türkiyenin seçkin öğretim üyesi, yıldız araştırmacı ve lider yetiştirme programına yaygın ve ciddi katkısağlayacaktır.
Anahtar Kelime: Konular:
The Training Project of Star Researchers, Outstanding Teaching Staff and Leaders with Facilities Available
Öz: There is a general consensus on the requirement of a serious regulation at our universities. It is argued that it is necessary to changeConstitution and Institution of Higher Education Law for the serious regulation. However, it is impossible to say that all the facilities of thepresent legislation are used. Our aim is to create a project based on benefiting from continuing education centers to meet the need of starresearchers, outstanding teaching staff and leaders in Turkey via the legislation in force. In this study, accessible studies from publicationsrelated to university, higher education and continuing education centers are studied. The current situation and solution offers, applicationsand continuing education centers activities have been determined. In accordance with these data, solution offers have been proposedand discussed in line with the literature. According to the data obtained, our students who come with deficiencies from high schools touniversities are not given the adequate undergraduate, graduate and postgraduate education. There are studies such as Double MajorProgram , Medical-Science Physicians Integrated (MD-PhD) Doctorate Program which upgrade the qualities. However, these programsare not sufficient and common. Therefore, it is imposssible to train outstanding teaching staff, star researchesr and leaders who will meetthe needs of our country and contribute to the World. Our academic potential needs a quality training except for branch training. On theother hand, the contribution of the Continuing Education Centers existing in university embodiments is limited. It is possible to providebasic skills, integration and research education to the outstanding teaching staff, star researcher and leader candidates. These trainingsshould be given in a continuous instutionalization and in the formal education system. For this purpose, an academician school can beestablished within the body continuing education centers. This structure will contribute to the program of training Turkish outstandingteaching staff, star researchers and leaders widely.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Açıkgöz, Ö. (2012). Yükseköğretim Üzerine Bir Değerlendirme: Yeniden Yapılanma Sürecinde Bir Sistem Önerisine Giriş. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Özel sayı), 11-17.
- Ağıralioğlu, N. (2012). Türkiyede Üniversitelerin Kalitesini Belirlemek İçin Bir Yaklaşım. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 147-165.
- Akan, H. (2012). Yükseköğretimde Reform mu, Onarım mı? Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2(Özel sayı), 24-25.
- Altınsoy, S. (2012). Yeni Devlet Üniversitelerinin Gelişimi: Sorunlar ve Politika Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Özel sayı), 98-104.
- Aydın, S. & Hanuscin, D. L. (2013). Öğretmeyi öğrenmek: Araştırma görevlilerinin öğretmen adaylarına öğretmeyi öğrenme serüvenleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(3), 129-141.
- Aysan, E., Köroğlu, G., Türkel, V., Özgönül, A., Özyaşar, A., Gülümser, Ç., Kılıç, K., Ertürk, T., Özdemir, Ö., Alpaslan, A. H., & Bayrak, S. (2008). Resident Physicians in Turkey: Results of a Survey of 1069 Residents from 11 Provinces. Turk J MedSci, 38(1), 35-42.
- Bakioğlu, A. & Pekince, D. (2011). Araştırma Görevlilerinin Kariyer GelişimlerineBölümlerindeki Destek Kültürünün Etkisi. Ulus- lararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2(XI), pp. 1272-1280.
- Çağıltay, K. (2011). Üniversite ve Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi: Mevcut Durum ve Türkiye Üniversiteleri için Gerekliliği. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2(XI), pp. 1597-1603.
- Çakmakkaya, Ö. S. (2012). Bilimsel Kanıta Ulaşmak: Biyomedikal Veri Tabanları ile ilgili Derleme. Yükseköğretim Dergisi 2(2), 104-108.
- Elmas, M (2012) Bologna Süreci: Uygulama veya Uygulayamama Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(3) , 137-141.
- Erdem, R. (2011) Lisans Yerleştirme Sınavı, Meslek Seçimi ve işgücüne Yansımaları: Havanda Su mu Dövüyoruz? Yükseköğretim Dergisi, 1(2):61-64.
- Erdem, A. R. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Araştırma Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 166-175.
- Erdem, A. R. (2013). Bilgi Toplumunda Üniversitenin Değişen Rolleri ve Görevleri. Yükseköğretim Dergisi 3(2), 109-120.
- Ergüder, Ü. (2012). Yeni Bir Yükseköğretim Yasasına Doğru Başlıklı Belge Hakkında Ön İzlenimler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2(Özel sayı), 26-27.
- Gül, E. (2011). Bilgi Üretimi ve Aktarımı: Sorunlar ve Çözüm için Bir Model Önerisi. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011), 27-29 Mayıs, İstanbul, 2(XI), pp. 1301-1302.
- Günay, D. & Günay, A. (2011). 1933den günümüze Türk yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1-22.
- Hopcan, E. P. , Hopcan, S. , & Adıgüzel, T. (2011). Yükseköğretimde Çift Ana dal Programlarının Bütüncül Değerlendirilmesi: Örnek Bir Çalışma. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2(XI), pp. 1582-1588.
- Karahan, Ö. & Karahan, A. Y. (2012). Üniversitelerin meseleleri. Yükseköğretim Dergisi 2(2), 80-84.
- Neel, C. W. (2011). 21st Century Reflections of an Academic Dean. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 1-5.
- Oral, H. (2012). Yükseköğretime Geçiş Sınavına Yeni Bir Sistem Önerisi: İlahiyat Fakültesi Örneği. Yükseköğretim Dergisi, 2(1), 10-12.
- Orer, H. S. (2011). Üniversitelerde Araştırma Düzeyini Doktora Eğitimi Belirlemektedir. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2(XI), pp. 1543-1547.
- Özer, A. (2012a). Türkiye Üniversite Sistemine Genel Bir Bakış, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm için Bir Model Önerisi. Yükseköğretim Dergisi, 2(2), 61-72.
- Özer, M. (2012b). Türkiyede Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması veKalite Güvence Sistemi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Özel sayı), 18-23.
- Özmen, Z. M. &Güç, F. A. (2013). Doktora Eğitimi ile İlgili Yaşanan Zorluklar ve Baş Etme Stratejileri: Durum Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 214-219.
- Papatya, N. & Papatya, G. (2011). Üniversitelerde Bilimsel ve Yaratıcı Kültür Nasıl Oluşturulur? Kaynak Tabanlı Bir Model Önerisi ve Gerçekleştirme Koşulları. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2(XI), pp. 1548-1559.
- Sevinç, B., Karahan, Ö., Okuş, A., Eryılmaz, M. A., Karahan, A. Y., Aksoy, N., Ay, S., & Bodur, S. (2014). Deficiencies in Postgraduate Medical Education in Turkey (Questionnaire Results). CAER 1(2), 43-50.
- Sinanoğlu, O. (2002). Bir NewYork Rüyası/Bye-Bye Türkçe (4. Baskı). İstanbul: Otopsi Yayınları.
- Şen, Z. (2012). Türkiyede Yükseköğretim Sistemi Eleştirileri ve Öneriler. Yükseköğretim Dergisi, 2(1), 1-9.
- Şen, Z. (2013). Türkiye üniversitelerinde yüksek Lisans ve doktora çalışmalarının nitelik eleştirisi ve iyileştirme önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 3(1), 1-8.
- Tekeli, İ. (2012) Yükseköğretimde Yeniden Düzenleme Arayışlarının Nasıl Temellendirilebileceği Üzerine. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Özel Sayı), 6-10.
- Toprak, M. & Erdoğan, A. (2012). Yaşam boyu Öğrenme: Kavram, Politika, Araçlar ve Uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 69-91.
- Toprakçı, E. & Bilbay, A. (2011). Üniversite Yöneticilerinin Yeterlikleri. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011), 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2(XI), pp. 1536-1542.
- Tuncer, M. (2012). Yeni Yükseköğretim Yasa Taslağı Önerisi - Özet Raporu. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Özel sayı), 28-31.
- Uğur, H. (2011). Yükseköğretimde akademik danışmanlık sistemi ile öğrenci motivasyonu ve bilinçlendirme. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK- 2011) 27-29 Mayıs, İstanbul; 2(XI), pp. 1576-1581.
- UYK-2011. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi Deklarasyonu. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar. 27-29 Mayıs 2011, İstanbul; 1(II), pp. 53-54.
- Yılmaz, F. & Cömert, H, (2011). Üniversitelerde Değişim ve Yeni Gerçeklik. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011), 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2(XI), pp. 1604-1612.
APA | Karahan Ö, ŞANAL KARAHAN F (2014). Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. , 167 - 175. |
Chicago | Karahan Ömer,ŞANAL KARAHAN FAİKA Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. (2014): 167 - 175. |
MLA | Karahan Ömer,ŞANAL KARAHAN FAİKA Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. , 2014, ss.167 - 175. |
AMA | Karahan Ö,ŞANAL KARAHAN F Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. . 2014; 167 - 175. |
Vancouver | Karahan Ö,ŞANAL KARAHAN F Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. . 2014; 167 - 175. |
IEEE | Karahan Ö,ŞANAL KARAHAN F "Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi." , ss.167 - 175, 2014. |
ISNAD | Karahan, Ömer - ŞANAL KARAHAN, FAİKA. "Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi". (2014), 167-175. |
APA | Karahan Ö, ŞANAL KARAHAN F (2014). Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 167 - 175. |
Chicago | Karahan Ömer,ŞANAL KARAHAN FAİKA Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 4, no.3 (2014): 167 - 175. |
MLA | Karahan Ömer,ŞANAL KARAHAN FAİKA Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, vol.4, no.3, 2014, ss.167 - 175. |
AMA | Karahan Ö,ŞANAL KARAHAN F Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2014; 4(3): 167 - 175. |
Vancouver | Karahan Ö,ŞANAL KARAHAN F Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2014; 4(3): 167 - 175. |
IEEE | Karahan Ö,ŞANAL KARAHAN F "Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi." Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4, ss.167 - 175, 2014. |
ISNAD | Karahan, Ömer - ŞANAL KARAHAN, FAİKA. "Mevcut İmkânlarla Seçkin Öğretim Üyesi, Yıldız Araştırmacı ve Lider Yetiştirme Projesi". Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 4/3 (2014), 167-175. |