Yıl: 2011 Cilt: 0 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 289 - 311 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?

Öz:
Başlangıçta Şiîlik, İsnâaşeriyye mensuplarının ve hatta Sünnîlerin sandığınınaksine, birbiri ardına gelen on iki imamdan oluşan ve muhalif Şiî guruplarınimamlık iddiasında bulunan kimseleri desteklemek amacıyla kendisinden uzaklaştığı bir inanç sistemi değildir. Erken dönem Şiîlik artık son dönemde görülenİmâmiyye bakış açısı ile değerlendirilmemelidir. Bu gerçeklik de bir zamanlarınmeşhur sorularını ortadan kaldırmakta ve başka soruları gündeme getirmektedir. Zeydîlere göre Ali Zeynelâbidîn kesinlikle bir imam değildir. Zeydîler aslaİsnâaşeriyye'den kopup ayrılmamışlardır. Çünkü Zeydîliğin sistemleştiği dönemde On iki İmamcılar henüz ortaya çıkmamış ve On ikinci imam henüz gündemegelmemiştir. Aynı şekilde Muhammed bin el-Hanefiyye gibi, Fâtımî soyundan olmayan imamları, birçok Şiî grubun imam olarak benimsemiş olması, artık garip- senecek bir durum değildir. Çünkü diğer Araplar gibi, erken dönem Şiîleri, babasoyundan gelen, yani Muhammedin kızının soyundan değil de Aliden olanimamları da benimsemişlerdir. Hz. Peygamber'le olan akrabalık devreye girdiğinde diğer amcalar bile bu konuyla ilişkilendirilebilmiştir. Bundan dolayı bütün Şiîgayretlerin en etkilisi bir anlamda Abbâsîleri tahta oturtmuş olanıdır.Erken dönem İslamında birçok geçişken akım vardır ve bunların büyük birkısmı Sünnîlik içinde erimiştir. O halde Şiîlik bu kaderden nasıl kaçmış ve kendiayırt edici farklılıklarını nasıl muhafaza etmiş ve derinleştirebilmiştir? Bu süreçiçindeki pek çok unsurdan ikisi, Gulâtın bâtınî bağımsızlığı ve Cafer el-Sâdıkınimâmeti konusundaki, mezhebî eğilimlerin sahip olduğu stratejik avantajlar olarak görünmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Müzik Edebiyat Sanat

How did the Early Shi a Become Sectarian?

Öz:
Shi ism was not at first, as orthodox Twelvers an deven Sunnis would have it,a consistent cult of the twelve imam sone after another, from which various dissident Shi ite groups diverged in favor of one or another alternative claimant.The early Shi a is no longer to be viewed from the standpoint of later Imamism;and this fact obviates some once-popular questions, raising new ones in theirplace. For Zaydis, Ali Zayn al-Abidin was no imam at all. The Zaydis never partedcompany with the Twelvers at all; for in the days when Zaydism was being formu- lated there were as yet no Twelvers, for the Twelfth Imam had not yet come uponthe scene. Similarly, it need no longer be regarded as strange, as it used to be,that so many Shi ites could accept as imam non-Fatimids, like Muhammad ibnal-Hanafiya; for it is now recognized that for the early Shi ites, as for the otherArabs, it was descent in the male line which counted-that is, from Ali, not primarily from Muhammad s daughter. And so far as relationship to the Prophet entered the case, even the other uncles were not ruled out. Hence the most effectiveof all Shi ite efforts, in one sense, was the one which put the Abbasids on thethrone.There were many cross-currents in early Islam; most were absorbed into theSuni synthesis. How was Shi ism able to escape this fate and maintain and deepen its characteristic differences? Two of the several elements in the processare the spiritual independence of the Ghulat and the strategic advantages of thesectarian tendencies in the imamate of Ja far al-Sadiq.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Müzik Edebiyat Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • » “K. El-Rüşd ve’l-Hidâye,” thk. M. Kamil Hüseyin, Ismaili Society’de, Collectenea I (1948).
  • » A. Guillaume, Islam (Harmondsworth, 1954).
  • » B. Lewis, The Arabs in History, 2. baskı (London, 1954).
  • » B. Lewis, Origins of Ismailism (Cambridge, 1940).
  • » B. Spuler, İran in früh-islamicher Zeit (Wiesbaden, 1952).
  • » Belâzurî, Ensâbu’l-Eşrâf V [Jerusalem, 1936].
  • » C. Brockelmann, History of the Islamic Peoples, trc. J. Carmichael ve M. Perlmann (London, 1949).
  • » de Goje, Fragmenta historicorum arabicorum (Leiden, 1869).
  • » EI, “Sharif”.
  • » EI², “Abd Allâh ibn Saba”.
  • » Eş’arî, Makâlâtü’l-İslâmiyyîn, thk. H. Ritter, I [İstanbul 1929]).
  • » F. Buhl, ‘Ali som Praetendent og Kalif (Kopenhagen, 1921).
  • » F. Buhl, “Alidernes Stilling,” Danske Videnskabernes Selskab, Forhandlinger, nr. 5 (1910).
  • » H. Lammen, Fatima (Rome, 1912).
  • » H. Ritter, “Philologika III”, Der Islam, c. 18 [1929].
  • » I. Friedländer, “Heteredoxies of the Shî’ites,” JAOS XXVIII (1907).
  • » I. Friedländer, Heteredoxies of the Shiites (New Haven, 1909).
  • » I. Goldziher, Vorlesungen über den Islam (Heidelberg, 1910).
  • » J. Schact, Origins of Muhammadan Jurisprudence (Oxford, 1950).
  • » J. Wellhausen, Das arabische Reich (Berlin, 1902).
  • » Keşşî, Ahbâru’r-ricâl (Bombay [1317]).
  • » Kindî, Kitâbu’l-Umer⒠(Leiden, 1912).
  • » Korkmaz, Sıddık, Tarihin Tahrifi İbn Sebe Meselesi, Ankara 2005.
  • » M. Gaudefroy Demombynes, Les Institutions muslumanes (Paris, 1946, 3rd. ed.).
  • » Massignon, EI ”Karmatîler”.
  • » Miskeveyhî, Experiences of the Nations (Oxford, 1921).
  • » Nevbahtî, Fırku’ş-Şîa, ed. H. Ritter (İstanbul, 1931).
  • » P. K. Hitti, History of the Arabs, 4. baskı (London 1949).
  • » R. Strothmann, Staatsrecht der Zaiditen (Strassburg, 1912).
  • » R. Strotmann, EI, “Shî’a” .
  • » Şehristânî, Milel, I (Cairo, 1948).
  • » Wellhausen, Religiös-politische Oppositionsparteien, Abh. d. Kön. Gesellsch d. Wiss. Zu Göttingen, phil.-hist. c. V nr. 2 vd. (1901).
  • » Ya’kûbî (thk. Houtsma Historiae (Leiden, 1883), II, 208).
APA HODGSON M (2011). Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. , 289 - 311.
Chicago HODGSON Marshall G. S. Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. (2011): 289 - 311.
MLA HODGSON Marshall G. S. Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. , 2011, ss.289 - 311.
AMA HODGSON M Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. . 2011; 289 - 311.
Vancouver HODGSON M Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. . 2011; 289 - 311.
IEEE HODGSON M "Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?." , ss.289 - 311, 2011.
ISNAD HODGSON, Marshall G. S.. "Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?". (2011), 289-311.
APA HODGSON M (2011). Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. İstem, 0(18), 289 - 311.
Chicago HODGSON Marshall G. S. Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. İstem 0, no.18 (2011): 289 - 311.
MLA HODGSON Marshall G. S. Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. İstem, vol.0, no.18, 2011, ss.289 - 311.
AMA HODGSON M Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. İstem. 2011; 0(18): 289 - 311.
Vancouver HODGSON M Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?. İstem. 2011; 0(18): 289 - 311.
IEEE HODGSON M "Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?." İstem, 0, ss.289 - 311, 2011.
ISNAD HODGSON, Marshall G. S.. "Erken dönem Şîa'sı nasıl Mezhebe dönüştü?". İstem 18 (2011), 289-311.