Yıl: 2014 Cilt: 34 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 293 - 319 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri

Öz:
Bu araştırma; Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi dersinde yer alan değerlerin öğrenilme düzeylerinin öğrencilerin içinde yaşadığı çevre ile olan ilişkisini öğretmen görüşlerine göre değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Kars ilinin merkez okullarında, Kağızman ilçesinde ve Kağızmana ait köylerde bu dersi veren toplam 32 öğretmendendir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Katılımcıları belirlemek için ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler daha önceden belirlenmiş temalara göre yorumlandığı için betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Bulgular öğretmen görüşleri arasında neden-sonuç ilişkisi kurularak yorumlanmıştır. Yapılan değerlendirmelerin ardından bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Teachers' Perceptions about the Relationship between Learning Levels of Values in Citizenship and Human Rights Course and the Environment

Öz:
The purpose of this research is to determine the relation between learning levels of values in Citizenship and Human Rights course and the role of environment where students live based on the teachers perceptions. Participants of the research are selected among teachers who teach this lesson in central schools, district and village schools in Kars. The service zones of schools determined by the Ministry of National Education based on the development level of the schools are considered. Among purposeful sampling methods, maximum variety sampling method is used to reflect individual variety in a small setting. The reason why we chose this sampling method in this study is to detect whether common features are observed in various situations in the targeted area instead of generalizing the findings in the universe through maximum variation sampling. The data are interpreted according to predetermined themes. Therefore descriptive analysis is used for this study. Results were interpreted based on the establishing cause-effect relationship between teachers' views. After the evaluations, some suggestions have been made.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acun. İ., Tarman, B. & Dinc, E. (2013). İnternet destekli etkin insan hakları, demokrasi ve vatandaşlık eğitimi. Ankara: PegemA.
  • Acun, İ. , Yücel, C., Önder, A. & Tarman, B. (2013). Değerler: Kim ne kadar değer veriyor? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1).
  • Aydın, A.(2008). Sınıf yönetimi, Ankara: PegemA. Aras, H. (2000). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinde öğrencilere insan hakları ile ilgili tutumların kazandırılması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Arıkan, F. (2002). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersi programının öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Aydın, D. & Yeşil, R. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 65-84.
  • Barth, J. L. & Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası MEGP Yayınları.
  • Candan, R. (2006). İlköğretim 2. kademe 7. ve 8. sınıfta okutulan vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretimi ve öğretiminde karşılaşılan güçlükler (Ardahan Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çakmak, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi nüfus ve yerleşme konusunda geçen kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Çalık, C. (2007). Okul-çevre ilişkisinin okul geliştirmedeki rolü: kavramsal bir çözümleme. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 123-139.
  • Demirel, Ö. (2002), Planlamada değerlendirmeye öğretme sanatı (4.Basım). Ankara: PegemA.
  • Devrani, T. K. (2010). Kişisel değerlerin kuramsal yapısı ve pazarlamadaki uygulamaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 49-70.
  • Doğanay, A. (2002). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi, hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk & D. Dilek( Ed). Ankara: Pegem A Doğanay, A. (2003). Sosyal bilgiler eğitiminin genel amaçları ne olmalıdır? I.Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Ercan, İ. (2001). İlköğretim sosyal bilgiler programında ulusal ve evrensel değerler. Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Ünivesitesi, Çanakkale.
  • Erdoğan, M.(1999). Anayasal demokrasi. (3. Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Gözütok, F. D.(1998). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi projesi. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Eskişehir.
  • Gülmez, M. (1994). İnsan hakları ve demokrasi eğitimi, Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Gürbüz, G. (2006). İlköğretim 7. ve 8. sınıflarda vatandaşlık bilgisi dersinde demokrasi eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu Hatuk, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde portfolyoların kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Karakuş, F. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde yapıcı öğrenme ve otantik değerlendirme yaklaşımlarının öğrencilerin akademik başarı, kalıcılık ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Kepenekçi, Y. K (2008). Eğitimciler için insan hakları ve vatandaşlık bilgisi. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Kepenekçi, K.Y. (2000). İnsan hakları ve eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Koç, K. (2007). İlköğretim 7. sınıflarda okutulan vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinde öğrenciye kazandırılması amaçlanan evrensel değerlere ilişkin tutumlar üzerinde öğretim sürecinin etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ. MEB. (Milli Eğitim Bakanlığı) (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersi ilköğretim 4 ve 5. sınıf programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Merey, Z. (2009). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde vatandaşlık ve insan hakları eğitimi sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Mulhan, M. ( 2007). İlköğretim 7. sınıf vatandaşlık ve insan hakları dersi kavramlarının öğrenilmesinde sosyal, ekonomik ve kültürel faktörler ile eğitim- öğretim uygulamalarının etkileri, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Sarı, M. (2007). Demokratik değerlerin kazanımı sürecinde örtük program: Düşük ve yüksek “Okul Yaşam Kalitesi” ne sahip iki ilköğretim okulunda nitel bir çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sönmez, V. (1998). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. İstanbul: Milli Eğitim
  • Şeker, H. (1998). Köy ve kent okullarında öğrenim gören öğrencilerin hayat bilgisi, Türkçe, matematik, sosyal bilgiler ve fen bilgisi başarıları ile köy okulu öğrencilerinin başarılarını etkileyen aile, öğretim, sosyal çevre ve davranışsal faktörler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Şirin, Ö.(2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi, S. Özdemir (Ed.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tarman, B. & Acun, İ. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi ve yeni bir sosyal bilgiler hareketi. Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 1-16.
  • Türker, D. (1999). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi ders kitabının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uyangör, N. (2007). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programının değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Üste, B. (2007). İnsan hakları eğitimi ve ilköğretimdeki yeri. Ege Akademik Bakış, 7(1), 295-310
  • Varış, F. (1998). Eğitim bilimlerine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Vygotsky, L. S. (1998). Düşünce ve Dil. (Çev: S. Koray), Toplumsal Yerleşme Konusunda Geçen Kavramları Anlama Düzeyleri Ve Kavram Yanılgıları. İstanbul: Kitap Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri; Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yiğittir, S. (2003). İlköğretim 7. sınıf vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersi özel amaçların gerçekleşebilirlik düzeyi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yüksel, S. (2006). İlköğretim vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinde öykülerin kullanmanın duyuşsal özelliklerinin kazandırılmasına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
APA TARMAN B, KURAN B (2014). Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. , 293 - 319.
Chicago TARMAN Bülent,KURAN Burçin Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. (2014): 293 - 319.
MLA TARMAN Bülent,KURAN Burçin Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. , 2014, ss.293 - 319.
AMA TARMAN B,KURAN B Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. . 2014; 293 - 319.
Vancouver TARMAN B,KURAN B Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. . 2014; 293 - 319.
IEEE TARMAN B,KURAN B "Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri." , ss.293 - 319, 2014.
ISNAD TARMAN, Bülent - KURAN, Burçin. "Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri". (2014), 293-319.
APA TARMAN B, KURAN B (2014). Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 293 - 319.
Chicago TARMAN Bülent,KURAN Burçin Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34, no.2 (2014): 293 - 319.
MLA TARMAN Bülent,KURAN Burçin Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.34, no.2, 2014, ss.293 - 319.
AMA TARMAN B,KURAN B Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(2): 293 - 319.
Vancouver TARMAN B,KURAN B Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(2): 293 - 319.
IEEE TARMAN B,KURAN B "Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, ss.293 - 319, 2014.
ISNAD TARMAN, Bülent - KURAN, Burçin. "Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersindeki Değerlerin Öğrenilme Düzeyleri ile Çevre İlişkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34/2 (2014), 293-319.