Yıl: 2015 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 183 - 198 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE

Öz:
Aile işletmeleri istihdam ve ülke ekonomisi açısından büyük bir önem arz etmektedir. Günümüzde rekabet avantajı sağlamanın en önemli araçlarından biri aile işletmeciliğidir.Aile işetmeciliğinin rekabet ve inovasyon yeteneğinin gelişmesi kurumsalıkla sağlanabilmektedir.Kurumsallaşmayan veya kurumsallaşamayan işletmelerin varlıklarını korumaları ve sürdürmeleri oldukça zorlaşmıştır. Sistemli ve kurumsal davranan işletmeler ise çevreye ayak uydurabilmektedir. Aile işletmelerinin ise, kurumsallığa daha çok önem vermeleri gerekirken, kurumsallaşma süreçlerinde başarısız oldukları gözlemlenmektedir. Çünkü aşırı rekabetin getirdiği zorluklar, fırsatları değerlendirecek girişimci bir rolle aşılabilir. Aile işletmelerinin aktörleri (aile üyeleri profesyoneller) yenilikçi yeteneklerini kurumsal girişimcilik ilkelerinin hakim olduğu örgütte kullanabilmektedirler. Çalışmamızda aile işletmelerindeki kurumsal girişimcilik süreçleri değerlendirilirken,devletin bu tür çabalara yönelik desteklerine yer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

AİLE İŞLETMECİLİĞİ, KURUMSAL GİRİŞİMCİLİK VE DEVLETİN ROLÜ

Öz:
Family-owned businesses are highly important for the employment and the national economy. Today, family-owned businesses are one of the most important means of providing a competitive advantage. The development of competitiveness and innovation capabilities based on corporateness. The protection and maintaining of the assets are highly difficult for the non- institutional companies or the companies failures in institutionalization. The companies which are running in a systematic way or in an institutionalized way could keep up with the times and modernization. But it has been observed that the family-owned businesses are unsuccesful in institutionalization process although they need it in a great manner. Because the challenges based on strong competition could only be overcome just only in an entrepreneurial manner that can utilize the opportunities. The members of the family -owned businesses could use their innovative capabilities in a company based on corporate entrepreneurship. This study investigates the corporate entrepreneurship process and the support of the governments for these institutions.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adler, Paul S. & Bryan B. (1996). Two types of bureaucracy: enabling and coercive, Administrative Science Quarterly, 41(1), 61–89.
  • Akdoğan, A.A. (2000). Aile şirketlerinin özellikleri ve aile işletmelerinde kurumsallaşma ihtiyacı. Kayseri: Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı: 1.
  • Alayoğlu, N. (2003). Aile Şirketlerinde Yönetim ve Kurumsallaşma, İstanbul: Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Yayınları.
  • Antoncic, B. & Hisrich, R.D. (2001). Intrapreneurship construct refinement and crosscultural validation. Journal of Business Venturing, 16 (5), 495–527.
  • Ateş, Ö. (2005). Aile Şirketleri: Değişim ve Süreklilik, Ankara: Ankara Sanayi Odası Yayını. Atılgan, T. (2003). Tekstil sektöründe aile işletmelerinden kurumsallaşmaya doğru giden süreç, Türkiye VI. Pamuk, Tekstil ve Konfeksiyon Sempozyumu Bildirileri, 100–114, Antalya.
  • Carrol, A.B. (1999). Corporate social responsibility evolution of a definitional. Construct, Business. Safety, 38(3), 268-293.
  • Covin, J.G. & Slevin D.P. (1988). The influence of organization structure on the utility of an entrepreneurial top management style, Journal of Management Studies, 25 (3), 217–234.
  • Covin, J.G. & Miles M.P. (1999). Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage, Entrepreneurship: Theory and Practice, 23 (3). Drucker, P.F. (1974). Tasks, responsibilities, practice (2nd ed.) London: Henermann.
  • Drucker, P.F. (1996). Gelecek İçin Yönetim. (4.b.), (Üçcan F. Çev.), İstanbul: Türkiye İş Bankası. Fındıkçı, İ. (2003). Aile Şirketleri. (3. Baskı), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Fletcher, D. (2002). A network perspective of cultural organising and ‘professional management’ in the small, family busines. Journal of Small Business and Enterprise Development, 9(4), 400-418.
  • Genç, N., Güzel A. ve Pamukoğlu E. (2006). Aile işletmelerinde dış kaynak kullanımında sahip yönetici profesyonel yönetici arasındaki tutum farkları, 2. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı:571–584. İstanbul: Kültür Üniversitesi.
  • Gersick, K.E., Davis J.A., Mccollom, H. & Lansberg, I. (1997). Generation to generation: life cycles of family business. Boston: Harvard Business School Press.
  • Gibson, J.L., Ivancevich, J.H. & Donelly, J.H. (1988). Organizations behavior, structure, Process, 6th ed., Business Publications, Inc., 49-41.
  • Gökçora, İ.H. (2005). Profesyonelliğe saygı, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 5 (3), 4–9.
  • Gümüştekin E.G. (2004). Aile işletmelerinin yapısal analizi ve tokat ili aile işletmelerinde uygulama, 1. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı: 521–533, İstanbul: Kültür Üniversitesi.
  • Günver, B.A. (2002). Aile İşletmelerinin Yapısı ve Geleceği. İstanbul: Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Holm, P. (1999). “The Dynamics of Institutinalization: Transformation Process in Norweglan Fishers”, Administrative Science Quarterly, Vol 40, Num 3, September, 399.
  • Kara, A.F. (1989). Küçük İşletmelerin Sorunları, Geleceği ve Başarıyı Etkileyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi, İ.Ü. İşletme Fakültesi.
  • Karabacak, E. (1993). Medyanın Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkisi ve Pazarlama Yönetimi Açısından Önemi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi 1993, Konya.
  • Karpuzoğlu, E. (2002). Büyüyen ve Gelişen Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma (2. B.), İstanbul: Hayat Yayınları. Kırım, A. (2001). Aile şirketlerinin Yönetimi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Lumpkin, G.T. & Dess, G.G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation cunstruct and linking it to performance, Academy of Management Review, 21 (1), 135–172.
  • March J.G. (1996). Continuty and change in theories of organizational action, Administrative Science Quarterly, 41 (2), 278–287.
  • Meyer J.W. & Rowan B. (1979). Institutionalized organizations formal structure as myth and ceremony, American Journal of Sociology, 83 (2), 340–363
  • Miller, D. & Friesen P.H. (1978) Archetypes of strategiy formulation, Management Science, 24(9)-921-923.
  • Pickle, Hal B. & Abrahamson R.L. (1990). Small business management (6’th Ed.), USA: John-Wiley Sons. Inc.
  • Potobsky, G.V. Small and medium sized enterprises and labour law, International Labour Review, Vol. 131, No 6, 622.
  • Pratt, C. (2001). Leadership and leadership development issues in family business, (Doktora Tezi) Seattle University.
  • Reed, R., Lemak, D.J., Montgomery, J.C., (1996). Beyond process: TQM content and firm performance. Academy of Management Review 21,173–202.
  • Seyrek, İ.H., Akgün A.E. ve Özer, G. (2007). Süreç yeniliği yapan takımların öğrenmesine etki eden faktörler ve yenilik çalışmasının başarısına etkileri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 17–31.
  • Sharma, P. & Chrisman, J.J. (1999). Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and Practice, 23(3), 11–27.
  • Slevin, D. & Covin, J. (1990). Juggling enterpreneurial style and organization structure: How to get your act together. Sloan Management Review, 31(2), 45.
  • Staggenborg, S. (1988). The consequences of professionalization and formalization in the pro-choice movement, American Sociological Review, 53(4), 585–606.
  • Ülgen, H. (1999). İşletmelerde Organizasyon İlkeleri ve Uygulaması. İstanbul: Gençlik Basımevi, 192.
  • Yalçın, A. ve Günel, R. (2004). Aile işletmelerinde yönetimin bir sonraki kuşağa devrinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri, 1. Aile İşletmeleri Kongresi, İstanbul: Kültür Üniversitesi.
  • Yener, M.A. (1991). Aile Şirketlerinin Yönetimi ve Adapazarı Aile Şirketlerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İ.Ü. İşletme Fakültesi, İstanbul.
  • http://www.kosgeb.gov.tr/pages/UI/projeler (Erişim tarihi:23.02.2015)
  • www.tosyöv.org.tr/girişimci (Erişim tarihi: 15.03.2015)
APA KARASOY H (2015). FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. , 183 - 198.
Chicago KARASOY HASAN ALPAY FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. (2015): 183 - 198.
MLA KARASOY HASAN ALPAY FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. , 2015, ss.183 - 198.
AMA KARASOY H FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. . 2015; 183 - 198.
Vancouver KARASOY H FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. . 2015; 183 - 198.
IEEE KARASOY H "FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE." , ss.183 - 198, 2015.
ISNAD KARASOY, HASAN ALPAY. "FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE". (2015), 183-198.
APA KARASOY H (2015). FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 183 - 198.
Chicago KARASOY HASAN ALPAY FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 11, no.2 (2015): 183 - 198.
MLA KARASOY HASAN ALPAY FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.11, no.2, 2015, ss.183 - 198.
AMA KARASOY H FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015; 11(2): 183 - 198.
Vancouver KARASOY H FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015; 11(2): 183 - 198.
IEEE KARASOY H "FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE." Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, ss.183 - 198, 2015.
ISNAD KARASOY, HASAN ALPAY. "FAMILY BUSINESSES, INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP AND ROLE OF THE STATE". Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/2 (2015), 183-198.