Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 268 - 276 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları

Öz:
Bu çalışmanın amacı mesleğe yeni başlamış olan öğretim üyelerinin yaşadıkları problemleri belirlemek, bu problemlerin çözümü sürecinde kimlerden ve daha çok hangi konularda destek aldıklarını konusunda bilgi edinmek ve yeni öğretim üyelerine yönelik olarak Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık gibi dünyada farklı ülkelerde uygulanmakta olan akademik mentorluğa ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve dört farklı eğitim fakültesinde göreve son üç yıl içerisinde başlamış olan 14 öğretim üyesinin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın sonuçları, yeni öğretim üyelerinin ilk yıllarda fazla ders yüküne sahip olma, araştırma yapmaya zaman ayıramama, öğretim üyeliğine geçiş sürecinde uyum sorunu yaşama, meslektaşlar ile akademik işbirliği sağlayamama gibi problemler yaşadıklarını ortaya koymaktadır. Öğretim üyeleri bu problemlerin üstesinden gelebilmek için daha çok kendilerine yakın hissett ikleri kişilerden ya da doktora danışmanlarından destek aldıklarını ifade etmişlerdir. Ancak, doktorasını yurt dışında tamamlamış öğretim üyeleri bu süreçte büyük sıkıntılar yaşadıklarını ve sistem içerisinde kendilerini yalnız hissett iklerini belirtmiştir. Öğretim üyeleri, mesleklerinin ilk yıllarında desteğe ihtiyaç duydukları konuları ise eğitim-öğretim, araştırma ve idari faaliyetler şeklinde tanımlamışlardır. Hem kurumlarına uyum hem de belirtt ikleri konularda destek olması için kendilerine mentor atanması konusunda ise birçok öğretim üyesi olumlu görüş bildirmişse de böyle bir uygulamanın doğurabileceği bazı sakıncalar da dile getirilmiştir. Özellikle doktoralarını yurt dışında ya da yurt içinde şu an görev yaptıkları kurumdan farklı bir yerde tamamlamış öğretim üyelerine yönelik mentorluk uygulamasının faydalı olabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

Academic Mentorship and the Mentorship Needs of New Faculty Members in Faculties of Education

Öz:
Th e aim of this study is to determine the problems of new faculty members who are in their first years of profession, to gather information about from whom and on which topics they receive support in the process of solving these problems and to present their views on academic mentoring process which is implemented for novice faculty members in diff erent countries of the world such as the United States and United Kingdom. With this purpose, a qualitative research method was used in this study and 14 faculty members from four diff erent universities who started their profession at Faculty of Education in last three years were interviewed. Th e results of the study indicated that in their first years of profession new faculty members experienced such problems as heavy workload concerning the taught courses, lack of time for doing research, adaptation diff iculties during their transition to faculty membership, and lack of academic cooperation with colleagues. Th e participants stated that they received substantial support from their colleagues with whom they had a close relationship or from their doctorate supervisors in order to overcome these problems. However, the participants who completed their PhDs abroad indicated that they had serious problems during this process and they felt themselves lonely in the system. Faculty members also defined the areas in which they needed professional support as research, administrative and teaching activities Finally, many participants stated that having a mentor in charge of helping them on these issues would be beneficial for their professional development, while some also emphasized the possible drawbacks of such an implementation. It is considered that academic mentorship process could be beneficial especially for the novice faculty members who have completed their PhDs at institutions diff erent from their current universities in Turkey or from institutions abroad.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Angelique, H., Kyle, K., & Taylor, E. (2002). Mentors and muses: New strategies for academic success. Innova ve Higher Educa on, 26(3), 195-209.
  • Ashburn, E. A., Mann, M., & Purdue, P. A. (1987, April). Teacher mentoring: ERIC clearing house on teacher educa on. Paper presented at the annual mee ng of the American Educa onal Research Associa on, Washington, D.C., U.S.A
  • Aus n, A. E. (2003). Crea ng a bridge to the future: Preparing new faculty to face changing expecta ons in a shi ing context. Review of Higher Educa on, 26, 119-144.
  • Blackhurst, A. (2002) Eff ects of mentoring on the employment of experiences and career sa s fac on of women student aff airs administrators, NASPA Journal, 37, 573-586.
  • Boice, R. (2000). Advice for new faculty members. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Boyle, P., & Boice, 1998). Systema c mentoring for new faculty teachers and graduate teaching assistants. Innova ve Higher Educa on, 22(3), 157-179.
  • Brent, R., & Felder, R. M. (2000). Helping new faculty get off to a good start. Paper presented at the ASEE Annual Conference & Exposi on, St. Louis, MO. U.S.A.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araş rma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cawyer, C. S., & Friedrich, G. W. (1998). Organiza onal socializa on processes for new communica on faculty. Communica on Educa on, 47, 342-356.
  • Cawyer, C. S., Simonds, C., & Davis, S. (2002). Mentoring to facilitate socializa on: The case of the new faculty member. Interna onal Journal of Qualita ve Studies in Educa on, 15(2), 225-242.
  • Clark, R. A., Harden, S. L., & Johnson, W. B. (2000). Mentor rela onships in clinical psychology doctoral training: Results of a na onal survey. Teaching of Psychology, 27, 262-268.
  • Gaskin, L. P., Lumpkin, A., & Tennant, L. K. (2003). Mentoring new faculty in higher educa on. Journal of Physical Educa on, Recrea n, & Dance, 74(8), 49- 53.
  • Goodwin, L. D., Stevens, E. A., & Bellamy, G. T. (1998). Mentoring among faculty in schools, colleges, and departments of educa on. Journal of Teacher Educa on, 49(5), 334-343.
  • Knight, P.T., & Trowler, P. R. (1999). It takes a village to raise a child: Mentoring and the socializa on of new entrants to the academic professions. Mentoring & Tutoring, 7(1), 23- 34.
  • Kram, K. E. (1985). Mentoring at work. Glenview, IL: Sco , Foresman.
  • Merriam, S. (1983). Mentors and prote´ge´s: A cri cal review of the literature. Adult Educa on Quarterly, 33(3), 161-173.
  • Mullen, C. A. (2005). The mentorship primer. New York: Peter Lang.
  • Mullen, C.A. (2008). At the pping point? Role of formal faculty mentoring in changing university research cultures. Journal of In-service Educa on, 34(2), 181-204.
  • Murray, J.P. (2008). New faculty members' percep ons of the academic work life. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 17(1-2), 107-128.
  • Olmstead, M. A. (1993). Mentoring new faculty: Advice to department chairs. CSWP Gaze e, 13(1), 1-8.
  • Olsen, D. (1993). Work sa sfac on and stress in the fi rst and third year of academic appointment. Journal of Higher Educa on, 64(4), 453-471.
  • Ostroff , C. & Kozlowski, S. W. J. (1993) The role of mentoring in the informa? on gathering processes of newcomers during early organiza? onal socializa? on, Journal of Voca? onal Behavior, 42(2), 170-183.
  • Pa? on, M. (1990). Qualita? ve evalua? on and research methods (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage. Retriewed from h? p:// legacy.oise.utoronto.ca/research/fi eld-centres/ross/ctl1014/ Pa? on1990.pdf
  • Pierce, G. (1998). Developing new university faculty through mentoring. The Journal of Humanis? c Educa? on and Development, 37(1), 27-38.
  • Ragins, B. R., & Co? on, J. L. (1999). Mentor func? ons and outcomes: A comparison of men and women in formal and informal mentoring rela? onships. Journal of AppliedPsychology, 84(4), 529-550. Retriewed from h? ps://www.bu.edu/sph/ fi les/2012/01/Ragins_Mentor-func? ons-and-outcomes.pdf
  • Rice, R. E., Sorcinelli, M. D., & Aus? n, A. E. (2000). Heeding new voices: Academic careers for a new genera? on. New Pathways Inquiry #7. Washington, DC: American Associa? on for Higher Educa? on.
  • Selby, J. W., & Calhoun, L. G. (1998). Mentoring programs for new faculty unintended consequences? Teaching of Psychology, 25(3), 210-211.
  • Schrodt, P., Cawyer-Stringer, C., & Sanders, R. (2003). An examina? on of academic mentoring behaviors and new faculty members' sa? sfac? on with socializa? on and tenure and promo? on processes. Communica? on Educa? on, 52(1), 17-29.
  • Smith, A. (2007). Mentoring for experienced school principals: Professional learning in a safe place. Mentoring and Tutoring, 15(3), 277-291.
  • Solem, M. N. & Foote, K. E. (2006). Concerns, a? tudes, and abili? es of early-career geography Faculty. Journal of Geography in Higher Educa? on, 30(2), 199-234.
  • Sorcinelli, M. D. (1994). Eff ec? ve approaches to new faculty development. Journal of Counseling and Development, 72(5), 474-479. Retriewed from h? p://search.proquest.com/ docview/219018573?pq-origsite=gscholar
  • Sorcinelli, M. D., & Yun, J. (2007). From mentor to mentoring networks: Mentoring in the new academy. Change, 39(6), 58- 61.
  • Staton, A. Q., & Hunt, S. L. (1992). Teacher socializa? on: Review and conceptualiza? on. Communica? on Educa? on, 41(2), 109-137.
  • Tenenbaum, H. R., Crosby, F. J. & Gliner, M. D. (2001). Mentoring rela? onships in graduate school. Journal of Voca? onal Behavior, 59(3), 326-341.
  • Tierney, W. G. (Ed.). (1999). The responsive university: restructuring for high performance. Bal? more, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Wilson, P. P., Pereire, A., & Valen? ne, D. (2002). Percep? ons of new social work faculty about mentoring experiences. Journal of Social Work Educa? on, 38(2), 317-332.
  • Zeind, C. S., Zdanowicz, M., MacDonald, K., Parkhurst, C., King, C., & Wizwer, P. (2005). Developing a sustainable faculty mentoring program. American Journal of Pharmaceu? cal Educa? on, 69(5), 1-13.
  • Zey, M. G. (1991). The mentoring connec? on. Homewood, IL: Dow Jones-Irwin.
APA GÜMÜŞ E, GOK E (2016). Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. , 268 - 276.
Chicago GÜMÜŞ EMİNE,GOK ENES Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. (2016): 268 - 276.
MLA GÜMÜŞ EMİNE,GOK ENES Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. , 2016, ss.268 - 276.
AMA GÜMÜŞ E,GOK E Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. . 2016; 268 - 276.
Vancouver GÜMÜŞ E,GOK E Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. . 2016; 268 - 276.
IEEE GÜMÜŞ E,GOK E "Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları." , ss.268 - 276, 2016.
ISNAD GÜMÜŞ, EMİNE - GOK, ENES. "Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları". (2016), 268-276.
APA GÜMÜŞ E, GOK E (2016). Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(2), 268 - 276.
Chicago GÜMÜŞ EMİNE,GOK ENES Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 6, no.2 (2016): 268 - 276.
MLA GÜMÜŞ EMİNE,GOK ENES Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, vol.6, no.2, 2016, ss.268 - 276.
AMA GÜMÜŞ E,GOK E Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2016; 6(2): 268 - 276.
Vancouver GÜMÜŞ E,GOK E Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2016; 6(2): 268 - 276.
IEEE GÜMÜŞ E,GOK E "Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları." Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6, ss.268 - 276, 2016.
ISNAD GÜMÜŞ, EMİNE - GOK, ENES. "Eğitim Fakültelerinde Akademik Mentorluk ve Göreve Yeni Başlayan Öğretim Üyelerinin Mentorluk İhtiyaçları". Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 6/2 (2016), 268-276.