OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 523 - 547 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının uygulama okullarındaki gözlemlerine göre, yaratıcılığı geliştirmeye yönelik ne tür etkinlikler yapıldığını, bu etkinlikleri yeterli bulup-bulmadıklarını, yaratıcılığı ve yaratıcı düşünmeyi geliştiren ve engelleyen etmenleri belirlemek ve bu konudaki önerilerini almaktır. Araştırma, betimleyici bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu, 2015-2016 öğretim yılında Konya il merkezinin farklı okullarında, öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında uygulamalara katılmış Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği programından mezun durumunda olan 46 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Veriler görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Tüm sonuçlar birlikte değerlendirildiğinde araştırmanın çalışma grubunda bulunan öğretmen adaylarının çoğunluğunun, uygulama okullarında uygulanan etkinlikleri yaratıcılığı desteklemesi bakımından yetersiz buldukları ortaya çıkmıştır. Sınıf içi etkinliklerde sınırların dışına çıkılmasına izin verilmemesi ve yönlendiren öğretmen tutumunun bu durumun nedenleri arasında olduğu yönünde öğretmen adayları görüş bildirmişlerdir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

EVALUATING ACTIVITIES PERFORMED IN SCHOOLS OF PRACTICE IN TERMS OF CREATIVITY ACCORDING TO THE VIEWS OF PRE-SCHOOL TEACHER CANDIDATES

Öz:
The purpose of this research is to find out what kind of activities are being held to improve creativity, whether pre-school teacher candidates find these activities satisfactory or not, to identify the factors which develop and inhibit creativity and creative thinking, to evaluate existing practices and to take suggestions on this subject according to the observations of pre-school teacher candidates in the practice schools. The research is designed as a descriptive case study. The study group was established by 46 preschool teacher candidates who participated in the application of teaching practice course and graduated from Necmettin Erbakan University Faculty of Education, Department of Pre-School Teaching in different schools of Konya city center in 2015-2016 academic year. Data were collected by using interview technique and descriptive analysis method was used for the analysis of data. When all the results are evaluated together, the majority of the teacher candidates in the study group of the research stated that they found applied activities were inadequate in support of creativity, not allowed to go beyond the limits of class activities and attitude of the teacher are among the reasons of this situation
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçum, E. (2005). 5- 6 Yaş Çocuklarının Yaratıcılık ve Öğrenime Hazır Oluş Düzeylerine Okulöncesi Eğitiminin Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Akdoğan, E. (1992). İlkokul İkinci Sınıfa Devam Eden Çocukların Yaratıcılık Düzeyleri İle Ailelerin Sosyo-Ekonomik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
  • Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aral N., Kandır A. ve Can-Yaşar M. (2001). Okulöncesi eğitim 1. Ankara: Ya-Pa Yayınları.
  • Aydın, A. (2000). Öğrenme psikolojisi. Ankara: Alfa Yayınları.
  • Broinowski, I. (2002). Toward Creativity in Early Childhood Education. www.library.unisa.edu.au sitesinden 01.02.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Can-Yaşar, M. ve Aral, N. (2010). “Yaratıcı Düşünme Becerilerinde Okul Öncesi Eğitimin Etkisi”. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2): 201-209.
  • Cevher Kalburan, N. (2011). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat. Ankara: Eğiten Kitap YayınlarChambers, J. A. (1973). “College Teachers: Their Effect on Creativity of Students”. Journal of Educational Psychology, 65: 326-334.
  • Craft, A., McConnon, L. & Matthews, A. (2012). “Child-İnitiated Play and Professional Creativity: Enabling Four- Year- Olds’ Possibility Thinking”. Thinking Skills and Creativity, 7(1): 48-61.
  • Çellek, T. (2001). “Yaratıcılık: Eğitim Sistemindeki Boyutu”. Cumhuriyet Bilim ve Teknik Dergisi, sayı:741: 18-19.
  • Çetingöz, D. (2002). Okul öncesi Eğitimi Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişiminin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dababneh, K., Ihmeideh, F. M. and Al-Omari, A. A. (2010). “Promoting Kindergarten Children’ s Creativity in the Classroom Environment in Jordan”. Early Child Development and Care, 108 (9): 1165- 1184.
  • Deveci, N. D. (2005). Özel ve Resmi Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6
  • Yaş Çocuklarının Yaratıcılıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Doğan, N. (2005). Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcılık. Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Elibol, F. (2012). Okul Öncesinde Yaratıcılık. Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Gelişitirilmesi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Erdoğdu, Y. (2006). “Yaratıcılık ile Öğretmen Davranışları ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17): 95-106.
  • Fleith, D. S. (2000). “Teacher and Student Perceptions of Creativity in the Classroom Environment”. Roeper Review, 22(3): 148-153.
  • Fox, J.E. and Schirrmacher, R. (2008). Art and Creative development for young children. USA: Delmar Cengage Learning Gedikoğlu, T. (2005). “Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1): 66-80.
  • Gizin-Ergen Z. ve Köksal-Akyol A. (2012). “Anaokuluna Devam Eden Çocukların Yaratıcılıklarının İncelenmesi”. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(2): 156-170
  • Güleryüz, H. (2001). Eğitim programlarının dili ve yaratıcı öğrenme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Gürlen E. ve Üstündağ T. (2014). “Öğretmen Adaylarının Yaratıcılığa İlişkin Görüşleri”. İlköğretim Online, 13(2): 443-452.
  • İpşiroğlu, Z. (1993). Eğitimde yaratıcılık. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları
  • Koçak, N. ve Alakoç-Pirpir, D. (2012). Okul Öncesi Öğretmeni. Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kuru-Turaşlı, N. (2012). Yaratıcıkta Temel Kavramlar ve Yaratıcılığın Doğasını Anlamak. Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Oktay, A. (2010). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimin Çocuğun Yaşamındaki Yeri ve Önemi. İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ormrod, J. E. (2013). Human learning. Çev. Ed. M. Baloğlu, Ankara: Nobel Yayınları
  • Öztunç, M. (1999). Ailenin Çocukların Yaratıcı Düşünme Yeteneği Üzerindeki Etkisi.
  • Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Öztürk, Ş. (2004 ). “Eğitimde Yaratıcı Düşünme”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 77-84.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (1996). Yaratıcılık ve Öğretmen Nitelikleri. 01.05.2016 tarihinde http://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/yaratici.htm adresinden alınmıştır.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce. İstanbul: Evrim Yayınları.
  • Şahintürk, Ö. (2012). Montessori Yönteminin Okul Öncesi Dönemde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Tanju, E. (2012). Yaratıcı Düşünme Kuram ve Yaklaşımları. Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Tegano, D., Moran, J., & Sawyers, J. (1991).Creativity in early childhood classrooms, Washington, D.C.: National Education Association. Torrance, E. P. (1969). Dimensions in early learning: Creativity. SD: Adaptation Press.
  • Twycross, A., & Shields, L. (2004). “Validity and Reliability-what’s it All About”? Paediatric Nursing, 17(1): 36.
  • Ulaş A.H., Tedik G. ve Sevim O. (2014). “İlkokul 4. Sınıfta Uygulanan Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcılık Düzeylerine Etkisi”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 52: 331-350.
  • Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa yolculuk. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yaman, S. ve Yalçın, N. (2003). “Fen Bilgisi Öğretiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Yaratıcı Düşünme Becerisine Etkisi.” İlköğretim-Online, 4(1): 42- 52.
  • Yavuzer H. (2006). Çocuk eğitimi el kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yenilmez, K. ve Yolcu, B.(2007). “Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı”. Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:18. Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Yılmaz, S. (2011). Pre-Service in-Service Preschool Teachers’ Views Regarding Creativity in Early Childhood Education. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniverstesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA SÖNMEZ EKTEM I (2017). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. , 523 - 547.
Chicago SÖNMEZ EKTEM IŞIL OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. (2017): 523 - 547.
MLA SÖNMEZ EKTEM IŞIL OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2017, ss.523 - 547.
AMA SÖNMEZ EKTEM I OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 523 - 547.
Vancouver SÖNMEZ EKTEM I OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 523 - 547.
IEEE SÖNMEZ EKTEM I "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.523 - 547, 2017.
ISNAD SÖNMEZ EKTEM, IŞIL. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ". (2017), 523-547.
APA SÖNMEZ EKTEM I (2017). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(26), 523 - 547.
Chicago SÖNMEZ EKTEM IŞIL OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.26 (2017): 523 - 547.
MLA SÖNMEZ EKTEM IŞIL OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.26, 2017, ss.523 - 547.
AMA SÖNMEZ EKTEM I OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2017; 0(26): 523 - 547.
Vancouver SÖNMEZ EKTEM I OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2017; 0(26): 523 - 547.
IEEE SÖNMEZ EKTEM I "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.523 - 547, 2017.
ISNAD SÖNMEZ EKTEM, IŞIL. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE UYGULAMA OKULLARINDAKİ ETKİNLİKLERİN YARATICILIK BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 26 (2017), 523-547.