Yıl: 2012 Cilt: 2 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 85 - 94 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada bilişim teknolojilerinin gelişmesiyle ortaya çıkan etik sorunlar ve öğretmen adayı öğrencilerinin bilişim teknolojilerini etik olmayan şekilde kullanımlarının incelenmesi amaçlamıştır. Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi,Mesleki Eğitim Fakültesi ve Teknik Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören,bilgisayar dersi almış veya almakta olan üçüncü sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan ve beş faktörden oluşan ölçeği 423 öğrenci yanıtlamıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde SPSS 17 programı kullanılmış, frekans ve yüzde değerleri analizi, aritmetik ortalama,standart sapma ve Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında; bilgisayar ve internet kullanmayı çok iyi bilen öğrencilerin bilişim teknolojilerini daha etik dışı kullandıkları, diğer öğrenciler arasında ise bilgisayar ve internet kullanım düzeyi arttıkça etik dışı kullanımında arttığı görülmüştür. Araştırma bulguları, bilgisayar ve internet kullanımdüzeyi "orta" olan öğrencilerin bilişim teknolojilerini diğer öğrencilere göre daha etik kullandıklarını göstermiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Ethical usage of information technologies by teacher candidates

Öz:
It is aimed in this study to analyze the ethical problems arising from thetechnologic progress and to research of non-ethical usage of informationtechnologies by teacher candidates. The study was conducted with 423junior students who were the students of Technical Education Faculty,Vocational Education Faculty and Ahmet Keleşoğlu Education Faculty inKonya and took or have taken computer courses in 2010-2011 educationinstruction term. The scale used in the study and comprising of five factors has been responded by 423 students. SPSS 17 software was used toanalyze the collected data. Frequency, percentage analysis, arithmeticmean, standard deviation, and Kruskal-Walis H test were applied. Theresult of the study revealed that the students who use computer and internet very well use information technologies more non-ethical, while nonethical use also increases among other students as the level of computerand internet use increases. The results showed that students who usecomputer and internet “at a fair level” use information technologies moreethical compared to other students
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adah, E. (2001). İnternet suçları. Bilişim ve İnternet Teknolojilerinin Ceza Hukuku Açısından Doğurduğu Yeni Sorunlar. 24 Mart 2001, Bursa, 35—39.
  • Bynum, T. (2000). very short story of computer ethics. 11 Aralık 2010 tarihinde <http://plato.Stanford.edu/entries/ethics-computer> adresinden erişildi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimlerde veri analizi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Dedeoğlu, G. (2001). Etik ve bilişim. Ankara: Türkiye Bilişim Derneği Yayınları.
  • Erdem, Z. (2008). Öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerini kullanımlarının etik aşıdan değerlendirilmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erdur-Baker Ö. ve Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yiizii: Siber zorbalık. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 31-42.
  • Erkan, K. ve Güneş, A. (2003). Temel bilgi teknolojisi kullanımı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Görkey, D. (2008). İnternet reklamcılığı: Etik ve hukuk sorunsalı. Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Haines, L. ve Leonard, L. N. K. (2007). Individual characteristics and ethical decision-making in an İT context. journal of Management da” Data Systems, 107(1), 5-20. 28 Aralık 2010 tarihinde <http:// www.emeraldinsight.com/Insight!vieWPDF.jsp?Filename=html/Out put/Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/OZ 91070101 .pdf> adresinden erişildi.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Nobel Yayınevi. Kuzu, A. (2009). Problems telated to computer ethics: Origins of the problems and suggested solutions. TOjET: The Tıırkish Online journal ofEducational Technology, 8(2): 9.
  • Namlu, A. G. ve Odabaşı, H. F. (2007). Unethical computer using behavior scale: study of reliability and validity on Turkish university students. Computers Education 48 (2007) 205—215.
  • Odabaşı, F. (2005). Parent’s views on internet use. TOjET: The Turkish Online journal ofEducational Technology, 4(1): 5.
  • Oğuzertem, Y. A. (2001). Eğitim için internet, internet için eğitim, Elektronik iletişim ve etik. Bilgi ve Toplum, 23-30.
  • Örenel, S. (2005). Öğretmenlerin mesleki etik ilkeleri kapsamındaki dalır nışlarının ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin algılarıyla değerlendirilmesi.
  • Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Resnik, D. B. (2004). Bilim etiği: Giriş. (Çeviren: Vicdan Mutlu). İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Sırabaşı, V. (2003). İnternet ve radyo—televizyon aracılığıyla kişilik haklarına tecauiiz. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Spinello, R. A. (2006). Cyberethics: Morality and law in cyberspace. Boston: Jones and Bartlett Publishers.
  • Şahin, F. (2006). Ortaöğretim programlarının etik bilinci uyandırma yeterliliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şeker, T. B. (2005). Internet ve bilgi açığı. Konya: Çizgi Kitabevi. Tarcan, A. (2005). İnternet ve toplum. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kuçuradi, 1. (1996). Etik (2. baskı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Türk Felsefesi ya da Simurg Dizisi: 5.
  • Uysal, O. (2010). Considerıng ethics while using web tools. 4. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 24-2 Eyliil 2010 (5. 1045-1051). Konya: Maya Akademi.
  • Vural, B. A. (2006). Bilgi iletişim teknölcyileri ve yansımaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, Cemal (2000). Çağdaşfelsefe sözlüğü: Terimler, öğretiler, filozoflar. Ankara: Bilgi Yayınevi.
APA TUNÇ H, Beyhan Ö (2012). Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. , 85 - 94.
Chicago TUNÇ Hayriye Sultan,Beyhan Ömer Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. (2012): 85 - 94.
MLA TUNÇ Hayriye Sultan,Beyhan Ömer Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. , 2012, ss.85 - 94.
AMA TUNÇ H,Beyhan Ö Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. . 2012; 85 - 94.
Vancouver TUNÇ H,Beyhan Ö Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. . 2012; 85 - 94.
IEEE TUNÇ H,Beyhan Ö "Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi." , ss.85 - 94, 2012.
ISNAD TUNÇ, Hayriye Sultan - Beyhan, Ömer. "Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi". (2012), 85-94.
APA TUNÇ H, Beyhan Ö (2012). Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 2(2), 85 - 94.
Chicago TUNÇ Hayriye Sultan,Beyhan Ömer Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi 2, no.2 (2012): 85 - 94.
MLA TUNÇ Hayriye Sultan,Beyhan Ömer Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, vol.2, no.2, 2012, ss.85 - 94.
AMA TUNÇ H,Beyhan Ö Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi. 2012; 2(2): 85 - 94.
Vancouver TUNÇ H,Beyhan Ö Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi. 2012; 2(2): 85 - 94.
IEEE TUNÇ H,Beyhan Ö "Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi." Yükseköğretim Dergisi, 2, ss.85 - 94, 2012.
ISNAD TUNÇ, Hayriye Sultan - Beyhan, Ömer. "Öğretmen Adayı Öğrencilerin Bilişim Teknolojilerini Etik Kullanımlarının İncelenmesi". Yükseköğretim Dergisi 2/2 (2012), 85-94.