ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman
Yıl: 2018 Cilt: 43 Sayı: 193 Sayfa Aralığı: 45 - 61 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman
Öz: ABD yükseköğretim sistemi, üniversitelerinin uluslararası başarısı nedeniyle dünyanın farklı bölgelerinden büyük ilgi görmektedir. Bu nedenle, birçok ülke ABD yükseköğretim sisteminin bazı özelliklerini kendi sistemine uyarlamıştır. Türkiye yükseköğretim sisteminin yönetiminden sorumlu olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) da ABD'deki eyalet yükseköğretim kurullarından uyarlanarak oluşturulmuştur. Bu bağlamda, bu çalışma, ABD'de bulunan eyalet yükseköğretim kurullarının yapı ve işlevlerini araştırmayı, onları YÖK ile karşılaştırmayı ve Türkiye'nin yükseköğretim üst yönetimi için reform önerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla konsolide idare kurulu olan bir eyalet (Georgia) ve koordinasyon kurulu olan bir eyalet (Güney Karolina) ayrıntılı inceleme için seçilmiştir. Çalışmanın sonuçları, ABD'deki yükseköğretim kurulları ile YÖK arasında hem yapı hem de temel işlevler bakımından birkaç önemli farklılığın bulunduğunu göstermektedir. Sonuçlar temel alınarak Türkiye'ye yönelik yükseköğretim yönetim reformu önerileri ortaya konulmuştur
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Association of Governing Boards of Universities and Colleges. (2017). Association of Governing Boards of Universities and Colleges. 17 Aralık 2017 tarihinde https://www.agb.org/public-highereducation-boards adresinden erişildi.
- Altbach, P. G. (2005). Patterns in higher education development. Altbach, P. G., Berdahl, R. O. ve Gumport, P. J. (Ed.), American higher education in the twenty-first century içinde (s. 15-37). Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press.
- Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çelik, Z. ve Gür, B. S. (2014). Yükseköğretim sistemlerinin yönetimi ve üniversite özerkliği: Küresel eğilimler ve Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(1), 18-27.
- Doğramacı, I. (2007). Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
- Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. ve Vardar, Ö. (2009). Neden bir yükseköğretim vizyonu. İstanbul: İstanbul Politikalar Merkezi.
- Eckel, P. D. ve King, J. E. (2004). An overview of higher education in the United States: Diversity, access, and the role of the market place. Washington, DC: American Council on Education.
- Fielden, J. (2008). Global trends in university governance (No. 44244). Washington, DC: The World Bank.
- Gök, E. (2016). The Turkish higher education system from the kaleidoscope of Martin Trow. Egitim ve Bilim, 41(184), 147-168.
- Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet dönemi Türk yükseköğretiminde rektör seçimi ve atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
- Gür, B. S. (2016). Egemen üniversite: Amerika’da yükseköğretim sistemi ve Türkiye için reform önerileri. İstanbul: EDAM.
- Hearn, J. C., Warshaw, J. B. ve Ciarimboli, E. B. (2016). Privatization and accountability trends and policies in US public higher education. Egitim ve Bilim, 41(184), 1-26.
- Higher Education Commission. (2016). South Carolina Commission on Higher Education. 18 Ağustos 2017 tarihinde http://www.che.sc.gov/AboutCHE/WhoWeAre/DivisionDescriptions/ExecutiveDirectorHome.as px adresinden erişildi.
- Keppel, F. (1991). The Role of public policy in higher education in the United State: Land grants to pell grants and beyond. Finifter, D. H., Baldwin, R. G. ve Thelin, J. R. (Ed.), The uneasy public policy triangle in higher education. New York: Macmillan.
- Kurt, T. (2015). Yükseköğretimin yönetiminde mütevelli heyetleri. SETA Analiz: Ankara.
- Kurt, T. ve Gümüş, S. (2015). Dünyada yükseköğretimin finansmanına ilişkin eğilimler ve Türkiye için öneriler. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 14-26.
- Kurt, T., Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2017). Türkiye yükseköğretim sisteminde reform ihtiyacı ve devlet üniversitelerinde mütevelli heyeti yönetiminin uygulanabilirliği. Eğitim ve Bilim, 42(189), 49-71.
- Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2009). Türkiye'de yükseköğretim: karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: SETA.
- Lacy, T. A. (2011). Measuring state postsecondary governance: Developing a new continuum of centralization (Yayımlanmamış doktara tezi). University of Georgia.
- McGuinness, A. C. (2005). The states and higher education. Altbach, P. G., Berdahl, R. O. ve Gumport, P. J. (Ed.), American higher education in the twenty-first century (s. 198-225). Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press.
- McLendon, M. K., Deaton, S. B. ve Hearn, J. C. (2007). The enactment of reforms in state governance of higher education: Testing the political instability hypothesis. The Journal of Higher Education,78(6), 645-675.
- McLendon, M. K. ve Ness, E. C. (2003). The politics of state higher education governance reform. Peabody Journal of Education, 78(4), 66-88.
- Neuman, W. L. (2009). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Boston, MA: Pearson.
- Özer, M., Gür, B. S. ve Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite güvencesi. Ankara: SETA.
- Özoğlu, M., Gür, B. S. ve Gümüs, S. (2016). Rapid expansion of higher education in Turkey: The challenges of recently established public universities (2006–2013). Higher Education Policy, 29(1), 21- 39.
- Richardson, R., Bracco, K., Callan, P. ve Finney, J. (1999). Designing state higher education systems for a new century. Phoenix, AZ: Oryx Press.
- University System of Georgia. (2015). University System of Georgia. 20 Nisan 2017 tarihinde http://www.usg.edu/chancellor/ adresinden erişildi.
- World Bank. (2007). Turkey: Higher education policy study, Volume 1. Strategic directions for higher education in Turkey (Report no: 39674). Washington, DC: The World Bank.
- Yavuz, M. (2012). Yükseköğretimin yönetiminde dönüşüm ve Türkiye için alternatif yönetim modeli önerisi. Ankara: Kalkınma Bakanlığı.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Zhou, Y. ve Wu, J. (2016). The game plan: Four contradictions in the development of world class universities from the global South. Eğitim ve Bilim, 41(184), 75-89.
APA | Gümüş S (2018). ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. , 45 - 61. |
Chicago | Gümüş Sedat ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. (2018): 45 - 61. |
MLA | Gümüş Sedat ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. , 2018, ss.45 - 61. |
AMA | Gümüş S ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. . 2018; 45 - 61. |
Vancouver | Gümüş S ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. . 2018; 45 - 61. |
IEEE | Gümüş S "ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman." , ss.45 - 61, 2018. |
ISNAD | Gümüş, Sedat. "ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman". (2018), 45-61. |
APA | Gümüş S (2018). ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. Eğitim ve Bilim, 43(193), 45 - 61. |
Chicago | Gümüş Sedat ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. Eğitim ve Bilim 43, no.193 (2018): 45 - 61. |
MLA | Gümüş Sedat ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. Eğitim ve Bilim, vol.43, no.193, 2018, ss.45 - 61. |
AMA | Gümüş S ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. Eğitim ve Bilim. 2018; 43(193): 45 - 61. |
Vancouver | Gümüş S ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman. Eğitim ve Bilim. 2018; 43(193): 45 - 61. |
IEEE | Gümüş S "ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman." Eğitim ve Bilim, 43, ss.45 - 61, 2018. |
ISNAD | Gümüş, Sedat. "ABD'de Eyalet Düzeyindeki Yükseköğretim Kurullarının İncelenmesi ve Türkiye için Reform Önerileri: Yönetim, Kalite Güvencesi ve Finansman". Eğitim ve Bilim 43/193 (2018), 45-61. |