Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 66 Sayfa Aralığı: 561 - 576 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1

Öz:
Bu çalışmada Y kuşağının son üyeleri olan lise öğrencilerinin eşitlikçi ve geleneksel toplumsal cinsiyet rollerini benimseme düzeylerinin belirlenmesi, toplumsal cinsiyet rollerini belirleyen değerlerde değişimin olup olmadığı, varsa bu farklılaşmanın Y kuşağının özellikleri ve bazı değişkenlerin etkisi bağlamında açıklanması amaçlanmıştır. Araştırma modeli tanımlayıcı-kesitsel olarak tasarlanmış bir çalışmadır. Konya merkez ilçelerde bulunan farklı türde öğretim programı uygulayan beş lisede 410 öğrenciye anket uygulanmıştır. Örneklem seçkisiz örneklem tekniğiyle belirlenmiştir. Anket formu öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ile ilgili sorular ile S. Zeyneloğlu ve F. Terzioğlu tarafından hazırlanan ve geçerlilik-güvenirlilik çalışması aynı yazarlar tarafından yapılan "Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutum Ölçeği"nden oluşmaktadır. Öğrencilerin "Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutum Ölçeği" toplamından aldıkları ortalama puan = 3,0623; "eşitlikçi toplumsal cinsiyet rolü" alt boyutundan aldıkları ortalama puan = 4,0619, "geleneksel toplumsal cinsiyet rolü" alt boyutundan ise = 3,1561'dir. Araştırma sonucuna göre, Y kuşağının son jenerasyonu olan gençlerin eşitlikçi değerleri yüksek ve olumlu düzeyde benimsemekle birlikte, geleneksel değerlerin izlerini de taşımaya devam ettikleri tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

“GENDER ROLE” ATTITUDES OF GENERATION Y IN SOCIAL TRANSFORMATION PROCESS OF TURKEY

Öz:
In this study, it was proposed to determine high school students, who are the last member of generation Y, level of adaptation of egalitarian and traditional gender roles, understand whether if there is any change on the values that determine their gender roles and discover the differentiation (if any) on the features of generation Y within the scope of some of the variables. The research model was designed as descriptive-cross sectional. Questionnaires have been applied to 410 students who registered at five different high schools that maintain different educational programmes in central districts of Konya province. Sample was determined by random sampling technique. Survey form was generated by questions related to socio-demographic characteristics of the students and “The Scale of Gender Role Attitude”, which was developed and tested in terms of validityreliability by S. Zeyneloğlu and F. Terzioğlu. Average grade that the students obtained from “The Scale of Gender Role Attitude” is = 3,0623; average grade that the students obtained from the sub-dimension of “egalitarian gender role” is = 4,0619, sub-dimension of “traditional gender role” is = 3,1561’dir. According to research finding, it was identified that young people who are at the last level of “generation Y” embrace egalitarian values in higher and positive level and also continue to carry the traces of traditional values
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. & Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (19), 165-182.
  • Aktaş, G. (2013). Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 53-72.
  • Altınova, H. H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/Hemşirelik 1. Ve 4. sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ayan, S. (2014). Cinsiyetçilik: çelişik duygulu cinsiyetçilik. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 36, 147- 156.
  • Chen, H. (2010). Advertising and generational idenitty: A the aretical model. University of Tennesse, 132- 140.
  • Donavan, J. (1997). Feminist teori. (B. Aksu, M. A. Gevrek ve F. Sayılan, çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Dökmen, Z.Y. (2010). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Durmuş, B., Çinko, M. & Yurtkoru, E.S. (2016). Sosyal bilimlerde SPSS le veri analizi, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ecevit, Y. (2011). Toplumsal cinsiyet sosyolojisine bakış. Y. Ecevit ve N. Karkıner (Ed.). Toplumsal cinsiyet sosyolojisi içinde, (s. 2-32). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Eken, H. (2005). Toplumsal cinsiyet olgusu temelinde mesleğe ilişkin rol ile aile içi rol etkileşimi: Türk Silahlı Kuvvetleri’ndeki kadın subaylar. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.
  • Ergil, Doğu (4.07.2013). Y kuşağı. www.bugun.com.tr/y-kusagi-yazisi-704123 adresinden 05.08.2015 tarihinde erişildi.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji. (İ. Yılmaz, çev.). İstanbul, Kırmızı Yayınları.
  • Gürbüz, S. (2015). Kuşak farklılıkları mit mi gerçek mi?. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 40-57.
  • Hammill, G. (2005). Mixing and managing four generations of employees. FDU Magazine Online, 12(2). http://fdu.edu/news pubs/magazine/05ws/generations.htm adresinden 02.01.2015 tarihinde erişildi.
  • Kaçar, Ö. (2007). Toplumsal cinsiyet ve kadının konumu: Türkiye’de yakın zamanlardaki değişimi anlamak. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe üniversitesi, Afyon.
  • Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (KSGM). (2008). Toplumsal cinsiyet eşitliğinin geliştirilmesi ulusal eylem planı (2008-2013). T.C Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. Ankara: Fersa Ofset.
  • Kahraman, L., Kahraman, A.B, Ozansoy, N., Akıllı, H., Kekillioğlu, A. & Özcan, A. (2014). Nevşehir Hacı Bektaş Veli üniversitesi toplumsal cinsiyet algısı araştırması. Turkish studies, İnternational Perodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 811-831.
  • Küçükşen, K. ve Kaya, Ş.D. (2016). Yönetici pozisyondaki akademisyen kadınlarda aile –iş- özel yaşam dengesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 662-674.
  • Mengi, Z. (2011). İş başarısında kuşak farkı. htpp://www. optimist.com.tr/ adresinden 16.08.2015 tarihinde erişildi.
  • Moç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının oluşmasında geleneksel kimliğin rolü (Iğdır Üniversitesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Iğdır üniversitesi, Iğdır.
  • Öngen, B. ve Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları Dergisi, 48(2), 1-18.
  • Sakallı, U. N. (2002). Çelişik duygulu cinsiyetçilik ölçeği: geçerlik ve güvenilirlilik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 47-58.
  • Seçgin, F. ve Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2446-2458.
  • Sencer, M. (1989). Toplum bilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Suğur, S. (2006). Toplumsal cinsiyet. G. Y. Oğuz (Ed.). Toplumsal yaşamda kadın içinde (s. 3-24). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Toruntay, H. (2011). Takım rolleri çalışması: X ve Y kuşağı üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul üniversitesi, İstanbul.
  • Vefikuluçay, Y.D., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L. & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Yüksekbilgili, Z. (2015). Türkiye’de Y kuşağının yaş aralığı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 259-267.
  • Zeyneloğlu,S. (2008). Ankara’da H-hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.
  • htpp://www.tdk.gov.tr adresinden 03.06.2017 tarihinde erişildi.
  • htpp://www.dünya.com/kusaklar adresinden 15.08.2015 tarihinde erişildi.
  • htpp://funda-seyrek.blogspot.com.tr/2013/05/baby-boomers-ve-x-kusag-icin-sosyal.html adresinden 16.08.2015 tarihinde erişildi.
APA Küçükşen K, Budak H (2018). TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. , 561 - 576.
Chicago Küçükşen Kübra,Budak Hatice TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. (2018): 561 - 576.
MLA Küçükşen Kübra,Budak Hatice TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. , 2018, ss.561 - 576.
AMA Küçükşen K,Budak H TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. . 2018; 561 - 576.
Vancouver Küçükşen K,Budak H TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. . 2018; 561 - 576.
IEEE Küçükşen K,Budak H "TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1." , ss.561 - 576, 2018.
ISNAD Küçükşen, Kübra - Budak, Hatice. "TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1". (2018), 561-576.
APA Küçükşen K, Budak H (2018). TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17(66), 561 - 576.
Chicago Küçükşen Kübra,Budak Hatice TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17, no.66 (2018): 561 - 576.
MLA Küçükşen Kübra,Budak Hatice TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.17, no.66, 2018, ss.561 - 576.
AMA Küçükşen K,Budak H TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(66): 561 - 576.
Vancouver Küçükşen K,Budak H TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(66): 561 - 576.
IEEE Küçükşen K,Budak H "TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17, ss.561 - 576, 2018.
ISNAD Küçükşen, Kübra - Budak, Hatice. "TÜRKİYE’NİN SOSYAL TRANSFORMASYON SÜRECİNDE Y KUŞAĞININ “TOPLUMSAL CİNSİYET ROLÜ” TUTUMLARI1". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17/66 (2018), 561-576.