Yıl: 2018 Cilt: 21 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 123 - 129 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-12-2018

REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ

Öz:
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik eğitiminde görev alacak hemşirelere verilen rehber hemşire kursununhemşirelerin rehber hemşirelik hakkındaki görüşlerine etkisini incelemek amacıyla yapıldı.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini bir üniversite hastanesinde çalışan ve araştırmaya katılmayıkabul eden 220 hemşire oluşturdu. Ön test-son test tek gruplu yarı deneysel olarak yapılan araştırmanın verileri06-08 Şubat 2017 tarihleri arasında anket formu kullanılarak rehber hemşire kursundan önce ve sonra toplandı.Araştırmanın verileri sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma, Mcnemar testleri ile analiz edildi.Bulgular: Hemşirelerin rehber hemşirenin görevlerine dair görüşleri incelendiğinde, “uygulamadaeğitimci sorumluluğunu üstlenmek” (p<0.001) ve “öğrencinin başarısını değerlendirmek için gerekli kanıtlarısağlamak” (p<0.001) görüşleri ile; hemşirelerin rehber hemşirenin rol davranışlarına dair görüşleriincelendiğinde ise, “öğrencilerin psikomotor becerileri geliştirmesini sağlama” (p<0.001), “öğrenciye ismiylehitap etme” (p<0.001), “danışmanlık yaparken baskıcı tutum göstermeme” (p<0.001), “performansı nasılgeliştireceği hakkında öğrenci ile görüşme” (p<0.001), “eleştirel düşünme ve konuları derinlemesinearaştırmaya yardım etme” (p<0.001) görüşleri, eğitim sonrasında eğitim öncesine göre önemli bir şekildepozitif yönde değiştiği belirlendi.Sonuç: Bu bulgular, hemşirelere verilen kursun hemşirelerin rehber hemşirelik hakkındaki görüşleriniolumlu yönde etkilediğini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji

Effects of Mentoring Course on The Opinions of The Nurses on Mentor

Öz:
Aim: This study was conducted to assess the effect of the guide nursing course on the opinions of nurses about guide nursing. Materials and Methods: The sample of the study was 221 nurses who worked in a university hospital and agreed to participate in the research. Data from the pre-test and post-test single-group semi-experimental study were collected before and after the guide nursing course using the questionnaire form between 06-08 February 2017. The number, percentage, mean and standard deviation of the study were analyzed with McNemar tests. Results: When the opinions of the nurses on the duties of the guide nurse were examined, it was stated that "undertaking the responsibility of the educator in practice" (p<0.001) and "providing necessary evidences to evaluate the student's success" (p<0.001) opinions were found to change significantly in the positive direction after the training compared to before the training. When the opinions of the nurses on the role behaviors of the guide nurse were examined, it was determined that "addressing students by name" (p<0.001), "no repressive attitudes when mentoring" (p<0.001), "interviewing with the student about how to improve performance (p<0.001), "critical thinking and helping to investigate the subjects in depth" (p<0.001) opinions were found to change significantly in the positive direction after the training compared to before the training. Conclusion: These findings showed that the given courses have a positive influence on the opinions of nurses about guide nursing.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Sharif F. Masoumi S. A Qualitative Study of Nursing Student Experiences of Clinical Practice. BMC Nurs. 2005;4:6.
  • Sawatzky JA, Enns CL. A Mentoring Needs Assessment: Validating Mentorship in Nursing Education. 2009;25(3):145-50.
  • Salminen L, Minna S, Sanna K, Jouko K, Helena LK. The Competence and The Cooperation of Nurse Educators. Nurse Education Today. 2013;33(11):1376-81.
  • Nettleton P, Bray L. Current Mentorship Schemes Might Be Doing Our Students A Disservice. Nurse Education in Practice. 2008;8(3):205-12.
  • Moran M, Banks D. An Exploration of the Value of The Role of The Mentor and Mentoring in Midwifery. Nurse Education Today. 2016;40:52-6.
  • Kocaman G, Yürümezoğlu AH. Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşirelik Eğitimi (1996-2015). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2015;5(3):255-62.
  • Kocaman G, İntepeler ŞS, Şen H, Yürümezoğlu AH, Özbıçakçı Ş. İşe Yeni Başlayan Hemşirelerin Uyumlarını Kolaylaştırmak İçin Hazırlanan Bir Rehber Hemşire Eğitim Programı Örneği. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012;9(2):28-34.
  • Karaöz S. Hemşirelik Eğitiminde Klinik Değerlendirmeye Genel Bakış: Güçlükler ve Öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2013;6 (3),149-58.
  • Huybrecht S, Loeckx W, Quaeyhaegens Y, DeTobel D, Mistiaen W. Mentoring in Nursing Education: Perceived Characteristics of Mentors and The Consequences of Mentorship. Nurse Education Today. 2011;31:274-8.
  • Hunt LA, McGee P, Gutteridge R, Hughes M. Failing Securely: The Processes and Support Which Underpin English Nurse Mentors' Assessment Decisions Regarding Under-Performing Students. Nurse Education Today. 2016;39:79-86.
  • Hawkins JW, Fontenot H. Mentorship: The Heart and Soul of Health Care Leadership. Journal of Health Care Leadership. 2010;2:31–4.
  • Faydalı S, Çayır A. Mentoring, Nursing Students’ Opinions; a Pilot Study. International Journal of Humanities and Social Science Invention. 2016;5(12):102-8
  • Esenay IF. Hemşirelik Uygulamalarında Öğrenme Ortamı. Platin N, editör. Hemşirelik Uygulama Eğitiminde Rehberlik. 1. Baskı. Ankara: Hedef Yayıncılık;2013. p. 31-42.
  • Elcigil A, Yildirim Sari H. Determining Problems Experienced by Student Nurses in Their Work with Clinical Educators in Turkey. Nurse Educ Today. 2007 Jul;27(5):491-8.
  • Dorsey LE, Baker CM. Mentoring Under Graduate Nursing Students. NurseEducator. 2004;29(6):260-5.
  • Dobrowolska B, McGonagle I, Kane R, Jackson CS, Kegl B, Bergin M, et al. Patterns of Clinical Mentorship in Undergraduate Nurse Education: A Comparative Case Analysis of Eleven EU and NonEU Countries. Nurse Education Today. 2016;36;44– 52.
  • Çayır A, Faydalı S. An Attempt for One-To-One Mentorship Model; Opinions of Mentor Nurse. Journal of Human Sciences, 2017;14(1):281-93.
  • Chow FLW, Suen LKP. Clinical Staff as Mentors in Pre-Registration Undergraduate Nursing Education: Student’s Perceptions of The Mentor’s Roles and Responsibilities. Nurse Education Today. 2001:21;350–58.
  • Chen Y, Watson R, Hilton A. A Review of Mentorship Measurement Tools. Nurse Educ Today. 2016;40:20-8.
  • Carlisle C, Calman L, Ibbotson T. Practice-Based Learning: The Role of Practice Education Facilitators in Supporting Mentors. Nurse Educ Today. 2009; 29(7): 715-21.
  • Büyük ET, Rızalar S, Çetin A, Sezgin S. Hemşirelerin İntörn Eğitim Uygulaması Hakkındaki Görüş ve Önerileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;3(3):135-40.
  • Burns I, Paterson IM. Clinical Practice and Placement Support: Supporting Learning in Practice. Nurse Educ Pract. 2005;5(1):3-9.
  • Bray L, Nettleton P. Assessor Or Mentor? Role Confusion in Professional Education. Nurse Education Today, 2007;27(8):848–55.
  • Botma Y, Hurter S, Kotze R. Responsibilities of Nursing Schools with Regard to Peer Mentoring. Nurse Educ Today. 2013;33(8):808-13.
  • Bedük T, Köroğlu E. Hemşirelik Uygulama Eğitiminde Öğretim Elemanının Sorumlulukları. Platin N, editör. Hemşirelik Uygulama Eğitiminde Rehberlik. 1. Baskı. Ankara: Hedef Yayıncılık;2013. p. 63-70.
  • Ay F. Hemşirelik Eğitiminde Yeterliliğin Sağlanması İçin Yeni Bir Yaklaşım: Rehber Hemşire (Koçluk) Sistemi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2007;2(5):52-65.
  • Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G et al. Implementation and Sustainability of The Nursing And Midwifery Standards for Mentoring in The UK. Nurse Educ Pract. 2010;10(5):251-5.
  • Ançel G. Hemşirelik Uygulama Eğitiminde Rehberlik, Rehberin Sorumlulukları. Platin N, editör. Hemşirelik Uygulama Eğitiminde Rehberlik. 1. Baskı. Ankara: Hedef Yayıncılık;2013. p. 43-54.
  • Akyüz A, Tosun N, Yıldız D, Tosun N, Kılıç A. Klinik Öğretimde Hemşirelerin, Kendi Sorumluluklarına ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çalışma Sistemine İlişkin Görüşleri. Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007;6(6):459-64.
APA SÜ S, CAYIR A, Özlük B, Geçkil E (2018). REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. , 123 - 129.
Chicago SÜ SERPİL,CAYIR ALIYE,Özlük Bilgen,Geçkil Emine REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. (2018): 123 - 129.
MLA SÜ SERPİL,CAYIR ALIYE,Özlük Bilgen,Geçkil Emine REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. , 2018, ss.123 - 129.
AMA SÜ S,CAYIR A,Özlük B,Geçkil E REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. . 2018; 123 - 129.
Vancouver SÜ S,CAYIR A,Özlük B,Geçkil E REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. . 2018; 123 - 129.
IEEE SÜ S,CAYIR A,Özlük B,Geçkil E "REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ." , ss.123 - 129, 2018.
ISNAD SÜ, SERPİL vd. "REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ". (2018), 123-129.
APA SÜ S, CAYIR A, Özlük B, Geçkil E (2018). REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(2), 123 - 129.
Chicago SÜ SERPİL,CAYIR ALIYE,Özlük Bilgen,Geçkil Emine REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 21, no.2 (2018): 123 - 129.
MLA SÜ SERPİL,CAYIR ALIYE,Özlük Bilgen,Geçkil Emine REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.21, no.2, 2018, ss.123 - 129.
AMA SÜ S,CAYIR A,Özlük B,Geçkil E REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 21(2): 123 - 129.
Vancouver SÜ S,CAYIR A,Özlük B,Geçkil E REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 21(2): 123 - 129.
IEEE SÜ S,CAYIR A,Özlük B,Geçkil E "REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21, ss.123 - 129, 2018.
ISNAD SÜ, SERPİL vd. "REHBER HEMŞİRELİK KURSUNUN HEMŞİRELERİN REHBER HEMŞİRELİK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 21/2 (2018), 123-129.