Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 47 - 67 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.364025 İndeks Tarihi: 11-10-2019

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının ‘‘matematikselokuryazarlık’’ kavramına yönelik algılarını metaforlar yoluyla ortayakoymaktır. Olgubilim modelinde gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışmagrubunu Türkiye’ de eğitim-öğretim faaliyeti sürdürmekte olan 6 devletüniversitesinin Sınıf Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim görmekte olan1525 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri ‘‘Matematikselokuryazarlık …… gibidir, çünkü……’’ formunun doldurulmasıyla eldeedilmiştir. Verilerin analizinde metafor analiz basamakları ve frekansanalizi kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre sınıf öğretmeni adaylarıtoplam 94 metafor üretmiş ve bu metaforlar 11 kategori altındatoplanmıştır. İfade edilen metaforlar en fazla günlük hayat faaliyeti, biraraç-alet kullanma becerisi, mutfak faaliyeti, zihinsel beceri, işlevsel biraraç gibi kategoriler altında toplanmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarıtarafından ortaya konulan metaforlardan en fazla tekrar edilenler; yemekhazırlama, bilgisayar kullanma, alışveriş yapma, araba kullanma, problemçözme, dünya, telefon kullanma, yapboz, orman, gelecek, uzay şeklindesıralanmıştır. En fazla tekrar edilen metaforlar değerlendirildiğinde,bunların pek çoğunun üst düzey düşünme becerilerini (analiz, sentez,değerlendirme vb.) gerektirdiği görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Prospective Primary Teachers' Methaphorical Perceptions about the Concept of Mathematical Literacy

Öz:
The purpose of this research is to reveal prospective primary teachers’ perceptions about the concept of “mathematical literacy” by means of metaphors. The working group of this research, executed with phenomenology method, consists of 1525 students studying in the department of Primary Education of 6 public university, maintaining educational activities, in Turkey. Research data was collected by completing the following form: “Mathematical literacy is like …, because ….”. Metaphor analysis steps and frequency analysis were used when analyzing the data. According to research evidences, class teacher candidates produced 94 metaphors and these metaphors were grouped under 11 categories. Stated metaphors were mostly grouped under the categories such as daily life activity, the ability to use equipment, kitchen activity, cognitive ability and a functional instrument. The most frequently repeated metaphors by class teacher candidates were arranged as; preparing a meal, using a computer, doing shopping, driving a car, solving a problem, earth, using phone, jigsaw, forest, future and space. When the most frequently repeated metaphors were evaluated, it was seen that they required high level thinking skills (analysis, synthesis, evaluation).
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksu, M., Demir, C., & Sümer, Z. (1998). Matematik Öğretmenlerinin ve Öğrencilerinin Matematik Hakkındaki İnançları, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi (s. 35-40). Trabzon: KTÜ.
  • EARGED, (2010). PISA 2009 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı Ulusal Ön Rapor, Ankara.
  • Finlay, L. (2008). A dance between the reduction and reflexivity: Explicating the “phenomenological psychological attitude”. Journal of Phenomenological Psychology, 39(2008), 1-32.
  • Mathematics Council of the Alberta Teachers’ Association [MCATA] (2000). Paper on Mathematical Literacy. 26. http://www.pacificlearning.com/ (erişim tarihi 20.05.2016).
  • MEB (2005). Matematik Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu (1-5. Sınıflar), Ankara.
  • NCTM (2000). Principles and Standarts for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics, Reston/VA.
  • OECD (2006).Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA 2006, http://www.pisa.oecd.org. (erişim tarihi: 20.05.2016).
  • Oxford, R. L.; Tomlinson, S.; Barcelos, A.; Harrington, C.; Lavine, R. Z.; Saleh, A. ve Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının Belirlenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2),1073-1089.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin Metaforlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Yaz 2008, Sayı 55, ss: 459-496
  • Tavşancıl, E. & Aslan E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Tekin, B. ve Tekin, S., (2004). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, http://www.matder.org.tr/Default.asp?id=85. (erişim tarihi: 20.05.2016).
  • TIMSS (2003). Trends in International Mathematics and Science Study. National Center for Education Statistics, http://www.nces.ed.gov/timss. (erişim tarihi: 20.05.2016).
  • Weade, R., & Ernst, G. (1990). Pictures of life in classrooms, and the search for metaphors to frame them. Theory into Practice, 29(2), 133–140.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA PİLTEN P, DİVRİK R, PİLTEN G, EBRET A (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. , 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
Chicago PİLTEN Pusat,DİVRİK Ramazan,PİLTEN Gülhiz,EBRET Abdullah Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. (2018): 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
MLA PİLTEN Pusat,DİVRİK Ramazan,PİLTEN Gülhiz,EBRET Abdullah Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. , 2018, ss.47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
AMA PİLTEN P,DİVRİK R,PİLTEN G,EBRET A Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. . 2018; 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
Vancouver PİLTEN P,DİVRİK R,PİLTEN G,EBRET A Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. . 2018; 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
IEEE PİLTEN P,DİVRİK R,PİLTEN G,EBRET A "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları." , ss.47 - 67, 2018. 10.24315/trkefd.364025
ISNAD PİLTEN, Pusat vd. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları". (2018), 47-67. https://doi.org/10.24315/trkefd.364025
APA PİLTEN P, DİVRİK R, PİLTEN G, EBRET A (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Eğitim Dergisi, 8(1), 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
Chicago PİLTEN Pusat,DİVRİK Ramazan,PİLTEN Gülhiz,EBRET Abdullah Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.1 (2018): 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
MLA PİLTEN Pusat,DİVRİK Ramazan,PİLTEN Gülhiz,EBRET Abdullah Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.1, 2018, ss.47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
AMA PİLTEN P,DİVRİK R,PİLTEN G,EBRET A Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(1): 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
Vancouver PİLTEN P,DİVRİK R,PİLTEN G,EBRET A Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(1): 47 - 67. 10.24315/trkefd.364025
IEEE PİLTEN P,DİVRİK R,PİLTEN G,EBRET A "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.47 - 67, 2018. 10.24315/trkefd.364025
ISNAD PİLTEN, Pusat vd. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları". Trakya Eğitim Dergisi 8/1 (2018), 47-67. https://doi.org/10.24315/trkefd.364025