Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi
Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 1063 - 1069 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18506/anemon.412740 İndeks Tarihi: 18-07-2019
Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi
Öz: Buçalışmanın amacı, Türkiye’de dijital vatandaşlık konusuyla ilgili hazırlanmışyüksek lisans ve doktora tezlerinin genel eğilimlerini ortaya çıkarmaktır.Araştırma, tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır. Dijital vatandaşlığayönelik tezler, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanındanfaydalanılarak elde edilmiştir. Bu doğrultuda, 2004-2017 yılları arasındahazırlanan 16 adet izinli tez, içerik analizi yöntemine dayalı olarakincelenmiştir. “Tez Çözümleme Formu” aracılığıyla elde edilen veriler, frekansve yüzde hesaplamalarıyla tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmasonucunda, dijital vatandaşlıkla ilgili tezlerin çoğunluğunun eğitim bilimlerienstitüsü bünyesinde ve yüksek lisans seviyesinde çalışıldığı saptanmıştır.Ayrıca tezlerde en çok ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin örneklem grubu olaraktercih edildiği, çalışmaların çoğunlukla karma (nicel + nitel) ve nicelaraştırma yöntemine dayalı olarak yapıldığı ve veri toplama aracı olarak en çokölçeklerden faydalanıldığı saptanmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Examination of Master and Doctoral Theses Made in Turkey about Digital Citizenship
Öz: The aim of this study is to reveal general trends of master and doctoral theses prepared related to digital citizenship in Turkey. The research was carried out in screening model. Theses related to the field of digital citizenship were obtained from the Database of National Thesis Center of the Council of Higher Education. In this direction, 16 authorized theses prepared between the years of 2004-2017, were examined based on content analysis method. The data obtained through the “Thesis Analysis Form” was tabulated and interpreted with frequency and percentage calculations. As a result of the research, it was determined that most of the theses related to digital citizenship were prepared at the institute of educational sciences and as a master thesis. Also it was determined that primary and secondary school students were preferred mostly as sampling group, researches were mostly done on the basis of mixed (quantitative + qualitative) and quantitative research methods and mostly scales were used as data tools.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ahi, B., & Kıldan, O. (2013). Türkiye’de okulöncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 23-46.
- Akyol, B., & Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de lisansüstü tezlerde eğitim denetimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 908-926.
- Benligiray, S. (2012). Araştırmacıların bankacılık alanına bilimsel katkıları: Bankacılık konusunda yapılan lisansüstü tezlere ilişkin bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(6), 26-46.
- Chayko, M. (2017). Superconnected: The internet, digital media, and techno-social life. California: SAGE Publications, Inc.
- Çanakçı, A. A. (2015). Din eğitimi anabilim dalı 17. koordinasyon toplantısı, 1-3 Mayıs 2015, Diyarbakır. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 24(1), 185-193.
- Çelik, N. (2016). Yenilikçilik konusunda yapılan doktora tezlerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 2(1), 29-42.
- Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462.
- Greenhow, C. (2010). A new concept of citizenship for the digital age. Learning & Leading with Technology, 37(6), 24-25.
- Şahin, M., Gögebakan Yıldız, D., & Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırma Dergisi, 2(2), 96-121.
- Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
- Akyol, B., & Akçay, R. C. (2015). Analysis of organizational behavior studies in Turkey, Journal of Theory and Practice in Education, 11(1), 149-170.
- Alkan, G. (2014). Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012). Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, 41-52.
- Musgrave, M. L. (2016). Digital citizenship in twenty-first-century young adult literature. New York: Palgrave Macmillan.
- Alpaydın, Y., & Erol, İ. (2017). Türkiye’de eğitim ekonomisi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45(45), 23-41.
- Can Yaşar, M., & Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
- Özenç, M., & Gül Özenç, E. (2013). Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 13-28.
- Coşkun, İ., Dündar, Ş., & Parlak, C. (2014). Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (2008-2013). Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 375-396.
- Ribble, M. (2008). Passport to digital citizenship: Journey toward appropriate technology use at school and at home. Washington DC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
- Gündüz, M., Başpınar, Z., & Büyükkarcı, A. (2017). 200-2015 yılları arasında değerler eğitimi üzerine yapılan doktora tezlerinin içerik analizi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 705-718.
- Ross, T. W., Bailey, G. D., & Ribble, M. S. (2004). Appropriate technology use. Learning & Leading with Technology, 32(1), 6-12.
- Güven, M., Aslan, B., & Yıldız Akyol, E. (2017). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 136-147.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.
- Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). İçerik analiz ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
- Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G., & Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1253-1272.
- Tavşancıl, E., Erdem, D., Yalçın, N., Yıldırım, Ö., & Bilican, S. (2010). Examination of data analyses used for master’s theses in educational sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1467-1474.
- Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. California: SAGE Publications Inc.
- Mossberger, K. (2009). Toward digital citizenship: Addressing inequality in the information age. In: A. Chadwick ve P. N. Howard (Ed.), Routledge handbook of internet politic (s.173-185). New York: Routledge.
- Ohler, J. B. (2010). Digital community, digital citizen. California: Corwin Press.
- Ozan, C., & Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 116-136.
- Reynolds, L., & Scott, R. (2016). Digital citizens: Countering extremism online. London: Demos.
- Ribble, M. S., & Bailey, G. D. (2004). Point of view on technology drivers’ licenses. (Erişim: 04.02.2018),
- https://www.districtadmi nistration.com/article/point-view-technology-drivers-licenses.
- Şenyurt, S., & Özer Özkan, Y. (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 628-653.
- Tarman, B., Acun, İ., & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746.
- Ulutaş, E. (2014). Türkiye’de vatandaşlık ve anayasal süreç. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(1), 73-102.
- Vizenor, K. V. (2013). Binary lives: Digital citizenship and disability participation in a user content created virtual world. Doctoral Dissertation. , New York: University at Buffalo.
APA | Sari I, TAŞER S (2018). Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. , 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
Chicago | Sari Ismail,TAŞER SEYİT Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. (2018): 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
MLA | Sari Ismail,TAŞER SEYİT Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. , 2018, ss.1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
AMA | Sari I,TAŞER S Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. . 2018; 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
Vancouver | Sari I,TAŞER S Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. . 2018; 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
IEEE | Sari I,TAŞER S "Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi." , ss.1063 - 1069, 2018. 10.18506/anemon.412740 |
ISNAD | Sari, Ismail - TAŞER, SEYİT. "Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi". (2018), 1063-1069. https://doi.org/10.18506/anemon.412740 |
APA | Sari I, TAŞER S (2018). Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
Chicago | Sari Ismail,TAŞER SEYİT Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6, no.6 (2018): 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
MLA | Sari Ismail,TAŞER SEYİT Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.6, no.6, 2018, ss.1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
AMA | Sari I,TAŞER S Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 6(6): 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
Vancouver | Sari I,TAŞER S Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 6(6): 1063 - 1069. 10.18506/anemon.412740 |
IEEE | Sari I,TAŞER S "Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi." Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, ss.1063 - 1069, 2018. 10.18506/anemon.412740 |
ISNAD | Sari, Ismail - TAŞER, SEYİT. "Türkiye’de Dijital Vatandaşlıkla İlgili Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İncelenmesi". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/6 (2018), 1063-1069. https://doi.org/10.18506/anemon.412740 |