BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 763 - 775 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14424 İndeks Tarihi: 18-07-2019
BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Öz: Bu araştırma ile biyoloji öğretmen adaylarının kök hücreye ilişkinalgılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırmamodellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmagrubunu; İç Anadolu Bölgesi’nde bulunan iki farklı devletüniversitesinin Eğitim Fakültesi Biyoloji Eğitimi Ana Bilim Dalı’ndaöğrenim gören 130 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veritoplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kök HücreAlgı Ölçeği (KÖHAÖ)” kullanılmıştır. Beşli likert tipinde hazırlananölçeğin Cronbach Alfa değeri=.864 olarak hesaplanmıştır. Toplam 19maddeden oluşan ve iki faktörlü yapısı olan ölçek açımlayıcı vedoğrulayıcı faktör analizleri sonucunda geçerli ve güvenilir bir ölçmearacı olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında biyoloji öğretmenadaylarına uygulanan ölçeğe ait veriler SPSS 21.0 programında analizedilmiştir. Verilerin analizinde çeşitli betimsel analizler hesaplanmış vedağılımın özellikleri ortaya konmuştur. Biyoloji öğretmen adaylarınınkök hücre algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi için ölçekteki her birmaddenin aritmetik ortalaması hesaplanarak algıları belirlenmiştir.Araştırmanın alt problemlerine ilişkin yapılan analizlerde verilerinnormal dağılım göstermesinden dolayı parametrik analiz tekniklerindenbağımsız t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) testi kullanılmıştır. Üniversitelere göre biyoloji öğretmen adaylarının kök hücre algılarıarasındaki ilişkiyi karşılaştırmak amacıyla t-testi uygulanmıştır. Biyolojiöğretmen adaylarının kök hücre konusundaki algılarının sınıfdüzeyindeki ilişkisini belirlemek amacıyla ANOVA testi uygulanmıştır.Araştırmanın sonucunda üniversite değişkenine göre biyoloji öğretmenadaylarının kök hücre algılarına ilişkin 0.05 düzeyinde anlamlı birfarklılık bulunmamıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre biyoloji öğretmenadaylarının kök hücre algılarına ilişkin p=.031 değerinde anlamlıderecede farklılık bulunmuştur. Her bir maddenin aritmetikortalamasına göre biyoloji öğretmen adaylarının kök hücre konusunailişkin algılarının yeterli olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
EVALUATION OF PROSPECTIVE BIOLOGY TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT STEM CELLS
Öz: The aim of this research is to evaluate perceptions of the prospective biology teachers’ about the stem cell. In this research survey model was used among the quantitative research models. The study group of the research consists of 130 prospective teachers who were studying in Biology Education Department of two different state universities in the Central Anatolia Region. The "Stem Cell Perception Scale” developed by the researchers was used as data collection tool. Cronbach's alpha was calculated as .864 in the scale which was prepared as the five point Likert scale. The scale, consisting of 19 items and having a two factor structure, has been identified as a valid and reliable measurement tool as a result of its exploratory and confirmatory factor analysis. The scale data was analyzed in SPSS 21.0. In the analysis of the data, various descriptive analyses were calculated and the characteristics of the distribution were revealed. The perceptions were determined by calculating the arithmetic average of the each item in the scale in order to examine the relationship of prospective biology teachers’ perceptions about the stem cell. Among the parametric analysis techniques, independent t-test and one-way variance test were used since the data on the sub-problems of the research had showed normal distribution. T-test was applied to compare the relationship of their perceptions in the stem cell according to the universities. ANOVA test was used to determine the relation of the context at the grade level. As a result of the analysis, level of difference was determined as p <0.05. As a result of the research, according to the universities, no significant difference was found regarding the stem cell perceptions of prospective biology teachers. A significant difference was found in p =.031 value of stem cell perceptions of them according to grade levels. The arithmetic average of each item was calculated in an intermediate level and it was concluded that prospective biology teachers' perceptions about the stem cell were sufficient.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Brown, C. (1995). The effective teaching of biology, Longman, UK.
- Büyükalan, S. (2004). Eğitimle ilgili temel kavramlar, öğretmenlik mesleğine giriş. Özdemir, Ç.(Ed). Ankara: Asıl Yayın Dağıtım.
- Çeliköz, N. (2004). Bir meslek olarak öğretmenlik ve etiği, öğretmenlik mesleğine giriş. Özdemir, Ç.(Ed). Ankara: Asıl Yayın Dağıtım.
- Çilenti, K. & Özçelik, D.A. (1991). Biyoloji öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, 215.
- Darçın, E.S.& Türkmen, L. (2006). A study prospective turkish science teachers’ kowledge at the popular biotechnological issues. Asia Pacific Forum On Science Learning And Teaching.7(2)
- Dawson, V. (2007). An exploration of high school (12-17 years old) students‟ Understandings of and attitudes towards biotechnology processes. Research in Science Education, 39, 59-73.
- Demirsoy, A. (1993). Cumhuriyetin kurtuluşundan bugüne türkiye’de biyoloji bilimindeki gelişmeler. Bilim Ve Teknik Dergisi. c. 26, S. 312.
- Funda, S.& Halil, A. (2014). Öğrencilerin biyoteknoloji ve genetik mühendisliği konularını kavramsal anlamalarına yapılandırmacı yaklaşımın etkisi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish or Turkic, 9(8) ,751-773.
- Fortier, L.A. (2005). Stem cells: Classifications, controversies and clinical applications. Veterinary Surgery, 34(5):415-23.
- France, B. (2007). Location: positioning biotechnology education for the 21st century. Studies in Science Education, 43(1), 88-122.
- Gürkan, G.& Kahraman, S. (2018). Knowledge levels of preservice science teachers about biotechnology and genetic engineering. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 25-39.
- Gürkan, G. (2013). Fen bilgisi öğretmen adayları ve öğretmenlerinin biyoteknoloji ve genetik mühendisliği bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Güven, T., Kıvanç, E.& Yel, M. (2001). Lise 1 biyoloji ders kitabı. Ankara: Paşa Yayıncılık.
- Hanegan, N.L.& Bigler, A. (2009). Infusing authentic inquiry into biotechnology. Journal of Science Education and Technology, 18(5), 393-401.
- İmirzi, Y. (2011). Biyolojide kök hücre konusunda lisans öğrencilerinin bilgi seviyelerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Karaduman, H. (2012). İlaç keşfi ve geliştirilmesinde kök hücrenin yeri. Bitirme Tezi, Erciyes Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, Kayseri.
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Keskin, Y., Lüleci, N. E., Özyaral, O., Altıntaş, Ö., Sağlık, A., Lisar, H., Turan, A.& Top, Y (2010). Maltepe üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar hakkında bilgi tutum ve davranışları. Maltepe Tıp Dergisi, 2(1), 14-23.
- Keleş, P. (2018). Kök hücre konulu seminerin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişsel yapılarına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 41-57.
- Ohlsson, B.& Ergezen, S.S. (1997). Biyoloji Öğretimi. YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
- Özel, M., Erdoğan, M., Uşak, M., Prokop, P. (2009). Lise öğrencilerinin biyoteknoloji uygulamalarına yönelik bilgileri ve tutumları. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice. 9 (1), 297-328
- Özkan, N. (2011). Günümüzde biyoloji eğitiminin önemi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 222-230.
- Prokop, P., Lešková, A., Kubiatko, M.& Diran, C. (2007). Slovakian students’ knowledge of and attitudes toward biotechnology. International Journal Of Science Education, 29(7), 895-907.
- Semenderoğlu, F.& Aydın, H. (2014). Öğrencilerin biyoteknoloji ve genetik mühendisliği konularını kavramsal anlamalarına yapılandırmacı yaklaşımın etkisi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 9(8), 751-773.
- Şenler, B., Kozcu Çakır, N., Görecek, M., Göçmen Taşkın, B. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin biyoteknoloji konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Muğla İli örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 126-132,
- Sürmeli, H.& Şahin, F. (2009). Üniversite öğrencilerinin biyoteknoloji çalışmalarına yönelik bilgi ve görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 33-45.
- Sürmeli, H.& Şahin, F. (2010). Üniversite öğrencilerinin biyoteknoloji çalışmalarına yönelik tutumları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(155), 145-157,
- Şimşek,H. & Yıldırım, A. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Tunç, M. (1999). Liseler için sağlık bilgisi kitabı. İstanbul: Serhat Yayınları.
- Turan, M.& Koç, I. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji uygulamalarına yönelik tutumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 74-83.
- Yüce, Z.& Yalçın, N. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji konusundaki bilgi düzeyleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2261
APA | GÖNÜLTAŞ M, ATEŞ A, TAFLI T (2018). BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
Chicago | GÖNÜLTAŞ Metin,ATEŞ Ali,TAFLI TUGBA BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. (2018): 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
MLA | GÖNÜLTAŞ Metin,ATEŞ Ali,TAFLI TUGBA BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2018, ss.763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
AMA | GÖNÜLTAŞ M,ATEŞ A,TAFLI T BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
Vancouver | GÖNÜLTAŞ M,ATEŞ A,TAFLI T BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
IEEE | GÖNÜLTAŞ M,ATEŞ A,TAFLI T "BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.763 - 775, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
ISNAD | GÖNÜLTAŞ, Metin vd. "BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ". (2018), 763-775. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14424 |
APA | GÖNÜLTAŞ M, ATEŞ A, TAFLI T (2018). BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(27), 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
Chicago | GÖNÜLTAŞ Metin,ATEŞ Ali,TAFLI TUGBA BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.27 (2018): 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
MLA | GÖNÜLTAŞ Metin,ATEŞ Ali,TAFLI TUGBA BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.27, 2018, ss.763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
AMA | GÖNÜLTAŞ M,ATEŞ A,TAFLI T BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(27): 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
Vancouver | GÖNÜLTAŞ M,ATEŞ A,TAFLI T BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(27): 763 - 775. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
IEEE | GÖNÜLTAŞ M,ATEŞ A,TAFLI T "BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.763 - 775, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14424 |
ISNAD | GÖNÜLTAŞ, Metin vd. "BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÖK HÜCREYE İLİŞKİN ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/27 (2018), 763-775. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14424 |