Yıl: 2008 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 26 - 46 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students

Öz:
The purpose of this study is to investigate the effects of teaching a unit “Reproduction and Growth in Living Things” from the science curriculum of 8th graders by using Team Game Tournament (TGT) technique on the achievement and affective characteristics of the students. In order to determine the effects of TOT technique on achievement, quantitative research approach was used and to determine its effects on the affective characteristics, qualitative research approach was used. In the quantitative part of the study, quasi-experimental design was used. Teaching was performed through TOT technique in the experimental group and through lecturing in the control group. In the collection of the quantitative data, a test consisting of 25 multiple-choice questions concerning the unit cited above was used as pre-test and post-test. The data obtained were analyzed through SPSS 11.0 statistical package program. In the qualitative part of the study, documentation method was used. The data required to determine the effects of TOT technique on the affective characteristics of the students were collected by means of students’ compositions. In the analysis of the quantitative data, content analysis and descriptive analysis were used. As a result of the data analyses, it was concluded that TOT technique is more effective on increasing the students’ achievement than the lecture type of teaching. Moreover, when the students’ opinions about supportive learning, peer relations, satisfaction in the classroom, effective learning, and preference for the current teaching method over others were examined, it was found that the students in the experimental group expressed more positive opinions about the effects of the teaching method used in their group on their affective characteristics than the control students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K.Ü. (1990). İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarı, Hatırda Tutma ve Duyuşsal Özellikleri Üzerindeki Etkileri, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 25-28 Eylül 1990. Ankara: MEB yay. 1993. 187-201.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Aktif Öğrenme, 5. Baskı Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Alev, N. (2003). Integrating Information and Communication Technology (ICT) into Pre-Service Science Teacher Education: The Challenges of Change in Turkish Faculty of Education, Unpublished EdD Thesis, University of Leicester School of Education. UK.
  • Altıparmak, M.& Nakipoğlu, M. (2002). Lise Biyoloji Laboratuarında “İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Tutum ve Başarıya Etkisi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara.
  • Aycan, Ş., Türkoğuz, S., Arı, E & Kaynar, Ü. (2002). Periyodik Cetvelin ve Elementlerin Tombala Oyun Tekniği İle Öğretimi ve Bellekte Kalıcılığının Saptanması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara.
  • Bilgin. T. & Akbayır, K. (2002). İşbirlikli Öğrenmenin Dizi ve Serilerin Öğretimindeki Etkililiği, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 3. Baskı Celepler Matbaacılık,Trabzon. Delen, H. Temel Eğitim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Kubaşık Öğrenme Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana, 1998.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara Ertekin, B. (2001). Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Fen Bilgisi Öğretimi Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • İflazoğlu, A. (1999). Küme Destekli Bireyselleştirme Tekniğinin Temel Eğitim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısı ve Matematiğe İlişkin Tutumları Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2000). İşbirliğine Dayalı Fen Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Özyeterlik Düzeylerine Etkisi, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, 2000 Bildiriler, Ankara.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2001). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi. T.C. MEB Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı, Ankara.
  • Kasap, H. (1996). İşbirlikli Öğrenme, Fen Başarısı, Hatırda Tutma, Öğrenci Yüklemeleri ve İşbirlikli Öğrenme Gruplarındaki Etkileşim, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Köroğlu, H. & Yeşildere, S. (2002). İlköğretim II. Kademe Matematik Konularının Öğretiminde Oyunlar ve Senaryolar, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara.
  • Kurtuluş, Y. (2001). Sanat Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 201-205.
  • Lazarovitz, R.H. & Natan, I.B. (2002). Writing Development of Arab and Jewish Students Using Cooperative Learning and Computer-Mediated Communication, Computers & Education, Issue 1, Pages 19-36.
  • Nakiboğlu, C. (2001). “Maddenin Yapısı” Ünitesinin İşbirlikli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Kimya Öğretmen adaylarına Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21: 131-143.
  • Özmen, H. (2004). Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist) Öğrenme, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET January 2004.
  • Özsoy, N., Yıldız, N. The Effect of Learning Together Technique of cooperative Learning Method on Student Achievement in Mathematics Teaching 7th Class of Primary School, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, July 2004.
  • Robson, C., Real Word Research, Blackwell Publishers Ltd., Oxford, UK, 1998.
  • Stevens, R. J., Slavin, R.E & Famish, A. M. (1991). The Effects of Cooperative Learning and Direct Insruction in Reading Comprehension Strategies on Main İdea Idenfication, Journal of Educational Pschology, Issue1, Pages 8-16.
  • Tonbul, C. (2001). İşbirlikli Öğrenmenin İngilizce Dersine İlişkin Doyum, Başarı İle Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri ve İşbirlikli Öğrenme Uygulamaları İle İlgili Öğrenci Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yeşilyurt, S. (2004). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Terazi ve Çözünmeyi Hatırlayarak Analiz ve Sentez Yapmada Deney ve Oyunun Etkisi, İlköğretim Onlıne E-Dergi 3 (1): 11-19.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
APA HARMANDAR M, ÇİL E (2008). The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. , 26 - 46.
Chicago HARMANDAR Mansur,ÇİL Emine The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. (2008): 26 - 46.
MLA HARMANDAR Mansur,ÇİL Emine The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. , 2008, ss.26 - 46.
AMA HARMANDAR M,ÇİL E The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. . 2008; 26 - 46.
Vancouver HARMANDAR M,ÇİL E The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. . 2008; 26 - 46.
IEEE HARMANDAR M,ÇİL E "The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students." , ss.26 - 46, 2008.
ISNAD HARMANDAR, Mansur - ÇİL, Emine. "The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students". (2008), 26-46.
APA HARMANDAR M, ÇİL E (2008). The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. Journal of Turkish Science Education, 5(2), 26 - 46.
Chicago HARMANDAR Mansur,ÇİL Emine The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. Journal of Turkish Science Education 5, no.2 (2008): 26 - 46.
MLA HARMANDAR Mansur,ÇİL Emine The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. Journal of Turkish Science Education, vol.5, no.2, 2008, ss.26 - 46.
AMA HARMANDAR M,ÇİL E The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. Journal of Turkish Science Education. 2008; 5(2): 26 - 46.
Vancouver HARMANDAR M,ÇİL E The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students. Journal of Turkish Science Education. 2008; 5(2): 26 - 46.
IEEE HARMANDAR M,ÇİL E "The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students." Journal of Turkish Science Education, 5, ss.26 - 46, 2008.
ISNAD HARMANDAR, Mansur - ÇİL, Emine. "The Effects of Science Teaching Through Team Game Tournament Technique on Success Level and Affective Characteristics of Students". Journal of Turkish Science Education 5/2 (2008), 26-46.