İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl: 2009 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 329 - 359 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Öz:
Araştırmada, etkinlik temelli İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Programı (2006)’nın kalabalık sınıfl arda uygulanabilirliği, bununla bağlantılı olarak programı uygulama esnasında ortaya çıkan sorunlar (program için zamanın yeterli olup olmaması) ve grup çalışmasının kullanılabilirliği ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Kalabalık sınıfl arı bulanan on bir Türkçe öğretmenine “yarı yapılandırılmış mülakat formu” uygulanarak kalabalık sınıfl arda İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın uygulanabilirliği sorgulanmıştır. Öğretmenlerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde kategorisel içerik analizi ve QSR Nvivo programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, program gereği öğrenciyle bire bir ilgilenilmesi gerektiği; sınıfl arın kalabalık olmasına bağlı olarak zamanın yeterli olmaması sonucu etkinliklerin amacına ulaşamadığı algısına sahip oldukları görülmüştür. Kalabalık sınıfl arın Türkçe öğretimine olan olumsuz etkisini azaltmak için grup çalışmalarının yapılması gibi birtakım öneriler dile getirilmiştir.
Anahtar Kelime: ilk öğretim programı kalabalık sınıflar ilk öğretim okulu öğretmenleri öğretmen görüşleri türkçe dersi türkçe dersi programı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Aydın, İ. P. (2002). Alternatif okullar. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Bakioğlu, A. (1999). Öğrenci sayısının okul yönetimine etkisi ve okul kalitesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 23-38.
  • Bakioğlu, A. & Polat, N. (2002). Kalabalık sınıfl arın etkileri bir ön araştırma çalışması. Eğitim Araştırmaları, 7, 147-156.
  • Balkı, E. (2003). Çağdaş sınıf yönetiminde bilişim teknolojileri ve kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Programı Projesi. Konya: Retrieved April 20, 2008, from http://www.esentepe. k12.tr/sabit.asp?id=149.
  • Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. USA: Open University Press.
  • Bell, J. (1999). Doing your research project. Buckingham, USA: Open University Press.
  • Blatchford, P. (2003). A systematic observational study of teachers’ and pupils’ behavior in large and small classes. Learning and Instruction, 13, 569-595.
  • Blatchford, P., & Mortimore, P. (1994). Th e issue of class size for young children in schools: What can we learn from research. Oxford Review of Education, 24, 411-428.
  • Blatchford, P., Bassett, P., & Brown, P. (2005). Teachers’ and pupils’ behavior in large and small classes: A systematic observation study of pupils aged 10 and 11 years. Journal of Educational Psychology, 97 (3), 454-467.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (1992). İlkokullarda Türkçe öğretimi ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 31-38.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2005). Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu. İlköğretim Online, 5 (1), 1-214. Retrieved April 20, 2008, from. http://ilkogretimonline. org.tr/vol5say1/yenimufredat_raporu%5B1%5D.pdf.
  • Gezer, İ. (2007). Nasıl bir eğitim. İstanbul: Bakış Yayınları.
  • Güçlü, M. (2002). İlköğretimde kalabalık sınıfl ar sorunu ve çözüm önerileri. Eğitim Araştırmaları, 9, 52-58.
  • Hattie, J. (2002). Classroom composition and peer eff ects. International Journal of Educational Research, 37 (5), 449-481.
  • Hattie, J. (2005). Th e paradox of reducing class size and improving learning outcomes. International Journal of Educational Research, 43 (6), 387-425.
  • Jin, L., & Cortazzi, M. (1998). Dimensions of dialogue: Large classes in China. International Journal of Educational Research, 29, 739-761. Retrieved April 20, 2008, from http:// www.sciencedirect.com/science/journal/08830355.
  • Karabenick, S. A. (2003). Seeking help in large college classes: A person-centered approach. Contemporary Educational Psychology, 28, 37-58.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. & Sever, S. (1998). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • Kim, B. (2001). Social constructivism. In M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology. Retrieved April 20, 2008, from http://itstudio.coe.uga.edu/ ebook/SocialConstructivism.htm.
  • Koç, G. & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan yapılandırmacılığa: Eğitimde yeni bir paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi içinde (s. 249-260). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıfl ar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. USA: Sage Publications.
  • O’Sullivan, M. C. (2006). Teaching large classes: Th e international evidence and a discussion of some good practice in Ugandan primary schools. International Journal of Educational Development, 26 (1), 24-37.
  • Orlich, D. C., Harder, R. J., Callahan, R., & Gibson, H. W. (2001). Teaching strategies (A guide to better instruction). USA: Houghton Miffl in Company.
  • Öğülmüş, S. & Özdemir, S. (1995). Sınıf ve okul büyüklüğünün öğrenciler üzerindeki etkisi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2, 261-271.
  • Özbay, M. (2003). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Gölge Matbaacılık.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri I. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Özerbaş, M. A. (2007).Yapılandırmacı öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (4), 609-635.
  • Öztürk, N. (2007). Türkçe öğretimi (Ed. F. Bölükbaşı). İstanbul: Arı Matbaacılık.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. USA: Sage Publications.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. USA: Sage Publications.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş (çev. D. Bayrak, H. B. Arslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Robson, C. (2001). Real world research. USA: Blackwell Publishers.
  • Sağır, M. (2002). Türkçe dil bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları
  • Sarp, N. (2000). Okullarda çocuklara uygulanan disiplin yöntemleri ne olmalıdır? Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (18), 12-21.
  • Schoenfeld, A. H. (1989). Ideas in the air: Speculations on small group learning, environmental and cultural infl uences on cognition, and epistemology. International Journal of Educational Research, 13 (1), 71-88.
  • Sever, S. (1997). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Silverman, D. (2005). Doing qualitative research. London: Sage Publications.
  • Tarhan, N. (2004). Eğitim politikası olarak öğretme ve öğrenme modellerinde psikolojik etkenler, doğru beyin eğitimi, yeni yaklaşımlar. AB Sürecinde Eğitimde Reform İhtiyacı Sempozyumu içinde Ankara: Öncü Basımevi.
  • Tezcan, M. (1997). Eğitim sosyolojisi. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Titiz, T. (2004). Milli Eğitim Sistemi: Mevcut durum geliştirme için politika önerileri. AB Sürecinde Eğitimde Reform İhtiyacı Sempozyumu içinde. Ankara: Öncü Basımevi
  • Topbaş, E. & Toy, B. Y. (2007). Kalabalık sınıfl arda öğrenci merkezli öğretim uygulaması etkinliklerinin değerlendirilmesi: Öğretimde planlama ve değerlendirme dersi örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (3), 405-433.
  • Tynjälä, P. (1999). Towards expert knowledge? A comparison between a constructivist and a traditional learning environment in university. International Journal of Educational Research, 31 (5), 357- 442.
  • Uludağ, Z. & Odacı, H. (2002). Eğitim öğretim faaliyetlerinde fi ziksel mekân. Milli Eğitim Dergisi, 153-154,
  • Usherwood, T., & Primhak, R. (1996). Problem-based learning and student participation in a large class. Medical Teacher, 18 (4), 341,342.
  • Wood, D. (1999). How children think and learn –the social contexts of cognitive development-. USA: Blackwell Publishers.
  • Eurydice (2008). Class size regulations or recommendations in primary education. 2002/03. http://eacea.ec.europa.eu/portal/page/portal/Eurydice/FigurePage?pubid=052 EN&fi gCode=052E14 . Retrieved March 19, 2008, from.
  • Yaman, E. (2006). Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: Büyük sınıfl ar ve sınıf yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (3), 261-274.
  • Yapıcı, M. & Leblebiciler, N. H. (2007). Öğretmenlerin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 6 (3), 480-490.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurdakul, B. (2007). Yapılandırmacılık. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s.39-65). Ankara: Pegema Yayınları.
APA YAMAN H (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. , 329 - 359.
Chicago YAMAN Havva İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. (2009): 329 - 359.
MLA YAMAN Havva İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. , 2009, ss.329 - 359.
AMA YAMAN H İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. . 2009; 329 - 359.
Vancouver YAMAN H İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. . 2009; 329 - 359.
IEEE YAMAN H "İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri." , ss.329 - 359, 2009.
ISNAD YAMAN, Havva. "İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri". (2009), 329-359.
APA YAMAN H (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 329 - 359.
Chicago YAMAN Havva İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9, no.1 (2009): 329 - 359.
MLA YAMAN Havva İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.9, no.1, 2009, ss.329 - 359.
AMA YAMAN H İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(1): 329 - 359.
Vancouver YAMAN H İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(1): 329 - 359.
IEEE YAMAN H "İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, ss.329 - 359, 2009.
ISNAD YAMAN, Havva. "İlköğretim Türkçe Dersi Programı’nın Kalabalık Sınıflarda Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9/1 (2009), 329-359.