Yıl: 2009 Cilt: 2009 Sayı: 36 Sayfa Aralığı: 340 - 350 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri

Öz:
Bu çalışma çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünmeye olan yatkınlıklarını araştırmak amacıyla tasarlanmıştır. Çalışma batı Anadolu’da bir ilde bulunan bir ilköğretim okulunda, 6. sınıf öğrencilerinin (n:59) ve bu ilde bulunan Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi üçüncü sınıf birinci ve ikinci öğretim öğretmen adaylarının (n:65) katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Sıvıların Kaldırma Kuvveti” etkinliği içerisinde yer alan öğrencilerin kendilerini değerlendirdikleri “Bireysel Değerlendirme Testi”nden yararlanılmıştır. Veriler dört öğretim seansında (iki ilköğretim, iki üniversite) toplanmıştır. Bu çalışmanın önemli bulguları; çocukların yetişkinlere göre, daha az bilimsel bilgiyle daha nitelikli/sade akıl yürütebilmeleri, sistemli ve değişkenli düşünmeyi ve deney sırasında değişkenleri elimine etmeyi başarabilmeleri ve kavram yanılgılarına karşı fazla dirençli olmamalarıdır.
Anahtar Kelime: hipotez test etme arşimet prensipleri çocuklar erişkinler kavram yanılgıları bilimsel düşünme bireysel değerlendirme testi hipotetik-dedüktif yöntemi bilimsel süreç becerileri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Tendency of children's and Adults' scientific thinking processes regarding to hypothesis-test procedure

Öz:
The study was designed for comparing the tendency of children’s and adults` scientific reasoning. The study conducted with 6th grade elementary school students (n:59) in which their school was taken place on west part of Turkey and student teachers (n:65) enrolled in the department of Science Education in Elementary Schools. Study papers for teaching “Archimedes Principle” and “self-evaluation sheets” were used for collecting data. The data were collected sequentially with four teaching séances (two at the elementary school, two at the university). The results of the study showed that even though the children had less scientific knowledge than adults, they performed better regarding to follow scientific thinking processes, thinking with systematically and flexible, eliminating the variables and less resistance to the misconceptions.
Anahtar Kelime: scientific process skills hypothesis testing archimedes principle children adults misconceptions scientific thinking self evaluation test hypothetic-deductive method

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bachelard, G. (1938). La formation de l'esprit scientifique. Paris: Librairie philosophique Vrin, réimpression, 1986.
  • Buty, C., Tiberghien, A., & Le Maréchal, J. F. (2004). Learning hypotheses and an associated tool to design and to analyse teaching-learning sequences. International Journal of Science Education, 26(5), 579-604.
  • Cho, H., Kahle, J. H., & Nordland, E. H. (1985). An investigation of high schoolbiology textbooks as sources of misconceptions and difficulties in genetics and some suggestions for teaching genetics. Science Education, 69, 707-719.
  • Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Scott, P., & Mortimer, E. (1994). Constructing scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23(7), 5-12.
  • Fisher, K. M. (1983). Proceedings of the international seminar on misconceptions in science and mathematics. Ithaca, NY: Cornell University.
  • Gettys, W. E., Keller, F. J., & Skove, M. J. (1995). Fizik 1. Cilt (Çeviri editörü: R. Ömür Akyüz). McGraw-Hill, İnc.- Literatür yayıncılık, İstanbul.
  • Gilbert, J.K., & Watts, D.M. (1983). Concepts, misconceptions and alternative conceptions: changing perspectives in science education. Studies in Science Education, 10, 61-98.
  • http://ttkb.meb.gov.tr/indir/ttkb/programlar/lise/Fizik1.pdf erişim 22 temmuz 2008. http://www.fizikprogrami.com/ erişim: 22 temmuz 2008.
  • Kabapinar, F., Leach, J., & Scott, P. (2004). The design and evaluation of a teaching–learning.sequence addressing the solubility concept with Turkish secondary school students. International Journal of Science Education, 26(5), 635–65.
  • Komorek, M. & Duit, R. (2004). The teaching experiment as a powerful method to develop and evaluate teaching and learning sequences in domain of non-linear systems. International Journal of Science Education, 26(5), 619-633.
  • Kuhn, T. S. (1970). The Structure of Scientific Revolutions (2nd Ed.). Chicago: University of Chicago Press.
  • La main à la pâte (eller hamurda: Katılımcı eğitim): http://www.inrp.fr/lamap/.
  • Lakatos, I. (1994). The methodology of scientific research programmes. In J. Worrall & G. Vurrie (Eds.), The methodology of scientific research programmes: Philosophical papers Vol:1 (pp. 8–101). New York: Cambridge University Press.
  • Méheut, M. & Psillos, D. (2004). Teaching-learning sequences: aims and tools for science educational research. International Journal of Science Education, 26(5), 515-535.
  • Méheut, M. (2004). Designing and validating two teaching-learning sequences about particle models. International Journal of Science Education, 26(5), 605-618.
  • Oguz, A. & Yurumezoglu, K. (2008). Archimedes’ Principle: Experiment Clarifies Buoyancy. Physics Education, 43(3), 247-248.
  • Osborne, R. & Freyberg, P. (1985). Learning in science. Hong Kong: Heinemann Education.
  • Özbek, N. K. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji 5. sınıf ders kitabı. Ankara: Ada Yayıncılık.
  • Park, J. & Kim, I. (1998). Analysis of students’ responses to contradictory results obtained by simple observation or controlling variables. Research in Science Education, 28, 365–376.
  • Park, J., Kim, I., Kim, M., & Lee, M. (2001). Analysis of students’ processes of confirmation and falsification of their prior ideas about electrostatics. International Journal of Science Education, 23, 1219–1236.
  • Popper, K. R. (1963). Conjectures and Refutations. London: Routledge and Keagan Paul.
  • Popper, K. R. (1968). The logic of scientific discovery. London: Hutchinson.
  • Robardet, G.(1990). Enseigner les Sciences physiques à partir de situations problèmes. Bulletin de l’Union des Physiciens, n°720, p.17.
  • Sanger, M. J. & Greenbow, T. J. (1997). Common student misconceptions in electrochemistry: Galvanic, electrolytic, and concentration cells. Journal of Research in Science Teaching, 34, 377-398.
  • Schoon, K. J. (1995). The origin and extent of alternative conceptions in the earth and space sciences: a survey of pre-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 7(2), 27–46.
  • Tunç, T., Karademir, Z., Agalday, M., Merdeşe, H., Talo, H. ve diğerleri (2005). İlköğretim fen ve teknoloji 4. sınıf öğretmen kılavuz kitabı. M.E.B. Devlet Kitapları: Uniprint-İstanbul.
  • Tunç, T., Karademir, Z., Agalday, M., Merdeşe, H., Talo, H. ve diğerleri (2005). İlköğretim fen ve teknoloji 4. sınıf ders kitabı. İstanbul: Semih Ofset Matbaacılık.
  • Viennot, L. (1996). Raisonner en physique : la part du sens commun. Editeur, Bruxelles : De Boeck Université.
  • Viennot, L. and Rainson, S. (1999). Design and evaluation of a research-based teaching sequence: the superposition of electric field. International Journal of Science Education, 21(1), 1–16.
  • White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London: Falmer Press.
  • Yıldırım, C. 1997. Bilimsel Düşünme Yöntemi (Scientific Thinking Methods) (1st Ed.), Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Yılmaz, F., Atalay, H. B., Özgül, E., Kavaş, B., G., Şen, N. ve ark. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji 5. sınıf öğretmen kılavuz kitabı. M.E.B. Devlet Kitapları: Uniprint-İstanbul.
APA YÜRÜMEZOĞLU K, OĞUZ ÜNVER A (2009). Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. , 340 - 350.
Chicago YÜRÜMEZOĞLU KEMAL,OĞUZ ÜNVER AYŞE Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. (2009): 340 - 350.
MLA YÜRÜMEZOĞLU KEMAL,OĞUZ ÜNVER AYŞE Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. , 2009, ss.340 - 350.
AMA YÜRÜMEZOĞLU K,OĞUZ ÜNVER A Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. . 2009; 340 - 350.
Vancouver YÜRÜMEZOĞLU K,OĞUZ ÜNVER A Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. . 2009; 340 - 350.
IEEE YÜRÜMEZOĞLU K,OĞUZ ÜNVER A "Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri." , ss.340 - 350, 2009.
ISNAD YÜRÜMEZOĞLU, KEMAL - OĞUZ ÜNVER, AYŞE. "Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri". (2009), 340-350.
APA YÜRÜMEZOĞLU K, OĞUZ ÜNVER A (2009). Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009(36), 340 - 350.
Chicago YÜRÜMEZOĞLU KEMAL,OĞUZ ÜNVER AYŞE Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009, no.36 (2009): 340 - 350.
MLA YÜRÜMEZOĞLU KEMAL,OĞUZ ÜNVER AYŞE Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2009, no.36, 2009, ss.340 - 350.
AMA YÜRÜMEZOĞLU K,OĞUZ ÜNVER A Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 2009(36): 340 - 350.
Vancouver YÜRÜMEZOĞLU K,OĞUZ ÜNVER A Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 2009(36): 340 - 350.
IEEE YÜRÜMEZOĞLU K,OĞUZ ÜNVER A "Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009, ss.340 - 350, 2009.
ISNAD YÜRÜMEZOĞLU, KEMAL - OĞUZ ÜNVER, AYŞE. "Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009/36 (2009), 340-350.