Yıl: 2010 Cilt: 39 Sayı: 186 Sayfa Aralığı: 8 - 26 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci

Öz:
Bu çalışmanın amacı, okullarda akran temelli programların uygulama sürecini tanıtmaktır. Akran temelli programlar, akran yardımcılığı ya da akran danışmanlığı adı ile de anılabilmektedir. Bu programlar, belli bir konuda eğitim almış öğrencilerin yine kendi arkadaşlarına bilgi ve destek vermesini hedefler. Bu programlar akrandan akrana yardım hizmetini gerektirir. Makalede öncelikle, akran yardımcılığı programları hakkında kısaca bilgi verilmiş, ardından programların uygulama süreci ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Son olarak, akran yardımcılığı programlarında, eğitim veren danışmanların ve akran yardımcılığı hizmeti verecek olan öğrencilerin uyması gereken etik kurallar ele alınmıştır.
Anahtar Kelime: akran yardımcılığı programları okullar akran temelli programlar akran yardımcısı etik kuralları akran yardımcılığı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The processes of peer based intervention programs in schools

Öz:
The purpose of this study is to introduce the processes of peer based intervention programs. Peer –based programs in schools, might be named as a peer helping or peer counseling. These programs are required specifically trained students, who gave knowledge and support. Firstly peer – based intervention programs are introduced , discussed. and than, the programs and practices processes are discussed in details. Finally, the ethic rules and principles are discussed.
Anahtar Kelime: peer helper codes of ethics peer counseling peer helping programs schools peer based programs

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altıntaş, E. (2002). Çağdaş Eğitim Sisteminde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik. Psikolojik Danışma ve Rehberlik İçinde.(Ed.Gürhan Can). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Aladağ, M. (2005). Bir Akran Danışmanlığı Programı Geliştirme ve Etkililiğini İnceleme. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Aslan, D. & Şahin, A. (2003). Sigara ile mücadele konusunda yapılmış bir çalışmada kullanılan akran danışmanlığı yöntemi ile ilgili kısa bir rapor. Hacettepe Toplum Hekimliği Bülteni. Yıl 24, Sayı 2: 11-12
  • Beitel, M. (1997). Nuances Before Dinner: Exploring The Relationship Between Peer Counselors and Delinquent Adolescent. Adolescence, 32 (217), 579- 592.
  • Boulton, M. ve Diğ. (1999).Concurrent and Longitudinal Links Between Friendship and Peer Victimization: İmplications for Befriending Interventions. Journal of Adolescence, 22, 461- 466.
  • Bowman, R. L. (1986). Peer Facilitator Programs for Middle Graders: Students Helping Each Other Grow up. The School Counselor, (2), 221-229
  • Carr, R. A. (1988). The City-Wide Peer Counseling Program: Childern and Youth. Services Review, 10, 217-232.
  • Carty, L. ve Diğ. (2000). Non-Smoking Youth Through Peer Group Counseling. Guidance & Counseling, 16 (1), 32-39.
  • Çok, F. ve Diğ. (2003). HIV/AIDS’ın Önlenmesi: Akran Eğitimi İzlenimleri. HIV/AIDS Dergisi, 6 (1), 24-27.
  • D’Andrea, V. & Solovey, S. (1996). Peer Counseling: Skills, Ethics and Perspectives. New York: Science & Behavior Books, Inc.
  • Devrimci- Özgüven, H. & Sayıl, I. (1999). Ankara Üniversitesine Bir Yıl Süresince Başvuran Yeni Vakaların Sorun Alanları ve Tanılarına Göre Değerlendirilmesi. Kriz Dergisi, 7 (1), 7-13.
  • De Rosenroll, D. & Dey, C. (1990). A Centralized Approach to Training Peer Counselors: 3 Years of Progress. School Counselor, 37 (4), 304-311.
  • Doğan, Y.B. (1997). Türkiye’de Alkol ve Alkol Dışı Madde Kullanımı ve Bağımlılığı: Koruma, Önleme ve Rehabilitasyon. 3P Dergisi, 5, 32-44.
  • Downe, A.G., Altman, H.A., & Nysetwold, I. (1986). Peer Counseling: More on an Emerging Strategy. The School Counselor, 33, 355-364.
  • Duanic, A., Smith, A., Robinson, T.R., Landry, L.K. & Miller, D. (2000). School- Wide Conflict Resolution and Peer Mediation Programs: Experiences in Theree Middle Schools. Intervention in School & Clinic, 36 (2).
  • DuPuol, G, J. & McGorey, K.E. (1997). Mainstreaming Students with Behaviour Disorders: The Use of Classroom Peers as a Facilitators of Genelerization. School Psychology Review, 26 (4), 634-653.
  • Ender, S. & Newton, F.B. (2000). Student Helping Students: A Guide for Peer Educators on College Campuses. San Fransisco: Jossey- Bass Publishers.
  • Foster-Harrison, E. S.(1995). Peer Helping in Elementary and Middle Grades:A Developmental Perspective. [Electronic version]. Elementary School Guidance and Counseling, 30 94-105
  • Frenza, M. (1985). Peer Counseling. Highlights:An ERIC/CAPS Fact Sheets[Electroniversion].http://search.epnet.com/direct.aps?an=ED266341&db=eric(2 3-06-2004 tarihinde internet ortamından elde edilmiştir).
  • Frizs, R. (1999). Multicultural Peer Counseling: Counseling the Multıcultural Student. Journal of Adolescence, 22, 515-526.
  • Gable, R. A. & Arllen, N.L. (1995). Use of Peer Confrontation to Modify Disturuptive Behavior in Inclusion Classrooms. [Electronic version]. Preventing School Failure, 40 (1), 25-29.
  • Güvenir, T. (ed.) (2004). Okulda Akran İstismarı. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Kapcı, E, G.(2004). İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığa Maruz Kalma Türünün ve Sıklığının Depresyon, Kaygı ve Benlik Saygısıyla İlişkisi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (1), 1-13.
  • Lupton- Smith, H. & Carruthers, W. L. (1996). Conflict Resolution as Peer Mediatıon: Programs for Elementary, Middle and High School Students. School Counselor, 43 (5), 374-382.
  • MEB (2004) . Millî Eğitim Bakanlığı, Sayısal Verileri 2003-2004. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Morey, R. & Miler, C.D. (1993). High School Peer Counseling: The Relationship Between Students Satisfaction and Peer Counselor’s Style of Helping. School Counselor, 40 (4), 293-301.
  • Myrick. R. D. & Bowman,R.D. (1983). Children helping children: Teaching students to become friendly helpers. Minneapolis: Educational Media.
  • Myrick, R. D. & Erney, T. (1985). Youth Helping Youth : Handbook for Training Peer Facilitators. Minneapolis: Educational Media Corporation.
  • Myrick, R. D. & Folk, B.E. (1991). Peervention: Training Peer Facilitators for Prevention Education (Student Handbook). Minneapolis : Educational Media Corporation.
  • Myrick, R. D. & Sorenson, D.L. (1988). Peer Helping: A Practical Guide. Minneapolis: Educational Media Corporation.
  • Myrick, R. D.; Higuland, W. & Sabolla, R.A. (1995). Peer Helplers and Perceived Effectiveness. Elementary School Guidance and Counseling , 29, 428-440.
  • Nazlı, S. (2003). Okullarımızda Küçük Yardımcılar: Gönüllü Arkadaş Eğitim Programı.VII. Ulusal Piskolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Malatya İnönü Üniversiesi, 09-11 Temmuz 2003
  • Nelson, J. R., Smith, D. J. (1995). The Effective of a Peer-Mediated Self- Evaluation Procedure on the Recess Behaviour of Students with Behaviour Problems. Remedial & Special Education, 16 (2), 117-125.
  • Okman, T. (1997). Türkiye’de İntihar İstatistiklerinin Metodolojisi, Sistemi ve Eğilimi. Kriz Dergisi, 5 (1), 43-57.
  • Ögel, K. ve Diğ. (2003). Türkiye’de İlköğretim ve Ortaöğetim Gençliği Arasında Esrar Kullanım Yaygınlığı. Bağımlılık Dergisi, 4 (1), 15-19.
  • Öner- Koruklu, N. (2003). Arabuluculuk Eğitiminin İletişim ve Çatışma Çözme Becerisine Etkisi: Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Çalışma. İzmir: Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Pearson, Q. M. & Nicholson,J. (2000). Comprehensive Character Education in the Elementary School: Strategies for administrators, Teachers and Counselors. Journal of Humanistic Counseling, Education & Development, 38 (4), 243- 251.
  • PDR Anabilim Dalları Toplantısı (2004). 2003 ve önceki Yıllarda Rehber öğretmen (Psikolojik Danışman) Kadrosuna Atanmısı Yapılanların Sayısal ve Yüzdelik Dağılımları: Denizli: Pamukkale Üniversitesi , 23-24 Nisan, 2004.
  • Pehlivan, G. K. (2004). Akran Rehberliği Aracılığıyla Lise Öğrencilerinde Sınav Kaygısının Azaltılması. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Pişkin, M. (2003). Okularımızda yaygın bir sorun: Akran zorbalığı VII. Piskolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Malatya, İnönü Üniversitesi. 09-11 Temmuz 2003.
  • Robinson, S.; Morrow, S.; Kigin, T. & Lindeman, M. (1991). Peer Counselors in A High School Setting: Avaluation of Training and İmpact on Students. School Counselor, 39 (1), 35-41.
  • Salmivalli, C. (1999). Participant Role Approach to School Bullying: Implications for İntervantion. Journal of Adolescence, 22, 453-459.
  • Shiner, M. (1999). Defining Peer Education. Journal of Adolescence, 22, 555,566.
  • Sprinthall, N. & Hall, J.S. (1992). Peer Counseling For Middle School Students Experiencing Family Divorce: A Deliberate Psychological Education Model. Elementary School Guidance & Counseling, 26, (4), 279-295.
  • Sturkie, J. & Phillips, M. (1994). The Peer Helper Tranining Course. California: Resource Publications, Inc.
  • Tanaka, G. & Reid, K. (1997). Peer Helpers:Encoutaging Kids to Confide. Educational Leadership, 29-31.
  • Taylı, A. (2006). Akran Yardımcılığ Aracılığıyla Kişisel ve Sosyal Sorumluluğun Artırılması. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstütüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Tobias, A. & Myrick, R. (1999). A Peer Facilitator-Led Intervention with Mıddle School Problem Behavior Students. Professional School Counseling, 3 (1),p:27-34.
  • Thompson, S.M. (1996). Peer Mediation: A. Peaceful Solution. The School Counselor, 44, 151-155.
  • Tindall, J. A. (1995). Peer Programs: An In-dept Look at Peer Helping Planning, Implementation and Administration. Pennsylvania : Accelerated Development Inc. Publishers.
  • Tindall, J A. & Salmon – White, J.S. (1990a). Peers Helping Pers: Program For the Preadolescent leader Manual. İndiana: Accelerated Development Inc. Publishers.
  • Walsh, S. & Johnson, T.H. (1996). Project Save: Promoting Mental Health for Disadvantaged Rural Youth. School Counselor, 439 (3), 218-224.
  • Warden, D. & Mackinnon, S. (2003). Prosocial Children, Bullies and victims: An İnvestigation of Their Sciometric Status, Empathy and Social Problem- Solving Strategies. British Journal of Developmental Psychology, 21, 367-385.
  • Whiston, S. & Thomas, S. 1998). A Rewiew of School Counseling Outcome Research: Implications for Practice. Journal of Counseling & Development , 76 (4), 153-165
APA TAYLI A (2010). Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. , 8 - 26.
Chicago TAYLI ASLI Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. (2010): 8 - 26.
MLA TAYLI ASLI Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. , 2010, ss.8 - 26.
AMA TAYLI A Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. . 2010; 8 - 26.
Vancouver TAYLI A Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. . 2010; 8 - 26.
IEEE TAYLI A "Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci." , ss.8 - 26, 2010.
ISNAD TAYLI, ASLI. "Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci". (2010), 8-26.
APA TAYLI A (2010). Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. Milli Eğitim, 39(186), 8 - 26.
Chicago TAYLI ASLI Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. Milli Eğitim 39, no.186 (2010): 8 - 26.
MLA TAYLI ASLI Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. Milli Eğitim, vol.39, no.186, 2010, ss.8 - 26.
AMA TAYLI A Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. Milli Eğitim. 2010; 39(186): 8 - 26.
Vancouver TAYLI A Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci. Milli Eğitim. 2010; 39(186): 8 - 26.
IEEE TAYLI A "Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci." Milli Eğitim, 39, ss.8 - 26, 2010.
ISNAD TAYLI, ASLI. "Okullarda akran temelli programların uygulanma süreci". Milli Eğitim 39/186 (2010), 8-26.