Yıl: 2009 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 143 - 158 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi

Öz:
Bu çalısmada konaklama isletmelerinde çalısan isgörenlerin tatmin düzeyleri ve is tatminlerini etkileyen bazı faktörlerin farklılasmasının belirlenmesi amaçlanmıstır. İliskisel tarama türünde olan bu arastırmanın deneklerini, Mugla yöresindeki dört ve bes yıldızlı konaklama isletmelerinde görev yapan isgörenler olusturmustur. Arastırmaya 440 isgören katılmıstır. Arastırmadan elde edilen veriler faktör analizi, t-testi ve Anova testi ile analiz edilmis ve analiz sonucunda elde edilen rakamsal bulgular ise yoruma tabi tutulmustur. Yapılan istatistiksel analizler ve yorumları sonucunda, tatmini etkileyen faktörler açısından isgörenlerin tatmin düzeylerinde farklılasmaların oldugu sonucuna varılmıstır.
Anahtar Kelime: iş tatmini konaklama işletmeleri işgören Muğla

Konular: Biyoloji Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

An investigation of the factors that affect job satisfaction from the perspective of accomodation establishments

Öz:
This study aims to determine the satisfaction levels of employees and the differentiation of the factors influencing job satisfaction. The study is of descriptive nature and participants are comprised of employees in Mugla province at four and five stars hotel establishments. 440 employees participated in the study. Numerical findings obtained through a variety of statistical analyses such as t-test and ANOVA were interpreted and factor analysis was applied. The results suggest that there is differentiation in the level of satisfaction in terms of the factors affecting satisfaction.
Anahtar Kelime: employee Mugla job satisfaction hospitality companies

Konular: Biyoloji Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Advardsson, B., Gustavsson, B.O., “Qualıty in the Work Environment: A Prequisite for Success in New Service Development”, Managing Service Quality, Cilt.13, No.2, 2003, ss.148-163.
  • Akıncı, Z., “Turizm Sektöründe İsgören İs Tatminini Etkileyen Faktörler: Bes Yıldızlı Konaklama İsletmelerinde Bir Uygulama”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:4, 2002, ss.1-25.
  • Aksu, G., Acuner, A.M., Tabak, R.S., “Saglık Bakanlıgı Merkez ve Tasra Teskilatı Yöneticilerinin İs Duyumuna Yönelik Bir Arastırma (Ankara Örnegi)”, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, Cilt.55, No.4, 2002, ss.271-282.
  • Ardıç, K. ve Bas, T., “Kamu ve Vakıf Üniversitelerindeki Akademik Personelin İs Tatmin Düzeyinin Karsılastırılması”, 9. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 24-26 Mayıs 2001, Silivri/İstanbul.
  • Arnett, D.B., Laverie, D.A., McLane, C., Using jobsatisfaction and pride as internalmarketing tools, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Cilt.43, No.2, 2002, ss.87–96.
  • Baş, T., Ardıç, K., “Yüksek Ögretimde İs Tatmini ve Tatminsizligi” İktisat isletme ve Finans, Sayı.17, 2002, ss.72-81.
  • Baş, T., “Ögretim Üyelerinin İs Tatmin Profillerinin Belirlenmesi”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt.17, No.2, 2002, ss.19-37.
  • Başaran, İ. E., Yönetimde İnsan İliskileri Yönetsel Davranıs, (Ankara: Kadıoglu Matbaası, 1992).
  • Bakan, İ., Büyükbese, T., “Örgütsel İletisim ile İs Tatmini Unsurları Arasındaki İliskiler: Akademik Örgütler İçin Bir Alan Arastırması”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı.7, 2004, ss.1-30.
  • Bayram, N., Aytaç, S., Gürsakal, S., “Çalısanların İs Tatmini Üzerine Bir Arastırma”, 8. Türkiye Ekonometri ve İstatistik Kongresi, İnönü Üniversitesi Malatya, 24- 25 Mayıs, 2007, ss.1-10.
  • Baysal, A.C., Çalısma Yasamında İnsan, (İstanbul: Fakülte Yayınları, 1993, No: 225).
  • Cribbin, J.J., Effective Managerial Leadership, (New York: American Management Association, 1972).
  • Çetiner, E. Konaklama İsletmelerinde Yönetim Muhasebesi, (Ankara: Tutibay Yayınları, 1995).
  • Erdogan, İ., İsletmelerde Davranıs, (İstanbul: İstanbul Üniversitesi İsletme Fakültesi Yayını, 1991, No:242).
  • Erdogan, İ., İsletme Yönetiminde Örgütsel Davranıs, (İstanbul: İ.Ü. İsletme Fakültesi, İsletme İktisadı Enstitüsü, Arastırma ve Yardım Vakfı, 1999 Yayın No: 5).
  • Eren, E., Örgütsel Davranıs ve Yönetim Psikolojisi, (İstanbul: Beta Basım Yayın, 2006).
  • Ergeneli, A., ve Eryigit, M., “Ögretim Elemanlarının İs Tatmini: Ankara’da Devlet ve Özel Üniversite Karsılastırması, Hacettepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt.19, No.2, 2001, ss.159-178.
  • Erdil, O., Keskin, H., İmamoglu, S.Z., Erat, S., “Yönetim Tarzı ve Çalısma Kosulları, Arkadaslık Ortamı ve Takdir Edilme Duygusu ile İs Tatmini Arasındaki İliskiler: Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Dogus Üniversitesi Dergisi, Cilt.5, No.1, 2004, ss.17-26.
  • Gaertner, S., “Structural Determınants of Job Satısfactıon And Organızatıonal Commıtment In Turnover Models”, Human Resource Management Review, Cilt.9, No.4, 1999, ss.479-493.
  • Hulin, C.L., Smith, P.C. “Sex Differences in Job Satisfaction”, Journal of Applied Psychology, Cilt.48, No.2, 1964, ss.88-92.
  • Huselid, M. and Day, N., “Organizational commitment, job involvement, and turnover: a substantive and methodological analysis”, Journal of Applied Psychology, Cilt.76, No.3, 1991, ss.380–391.
  • Jerome, L., Kleiner, B.H., “Employee morale and its impact on service: what companies do to create a positive service experience”, Managing Service Quality, Cilt.5, No.6, 1995, ss.21-25
  • Keser, A., “İs Doyumu ve Yasam Doyumu İliskisi: Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama”, Çalısma ve Toplum Dergisi, Sayı.4, 2005, ss.77-96.
  • Keser, A., “Çagrı Merkezi Çalısanlarında İs Yükü Düzeyi İle İs Doyumu İliskisinin Arastırılması”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.11, No.1, 2006, ss.100-119.
  • Kim, W. G., Leong, J.K., Lee, Y., “Effect of service orientation on jobsatisfaction, organizational commitment, and intention of leaving in a casual dining chain restaurant”, Hospitality Management, Cilt.24, No.2, 2005, ss.171–193.
  • Lam, T., Zhang, H., Baum, T., “An investigation of employees' job satisfaction: the case of hotels in Hong Kong”, Tourism Management, Cilt.22, No.2, 2001, ss.157-165.
  • Lambert, E.G., Hogan, N.L., Barton, S.M., “The impact of job satisfaction on turnover intent: a test of a structural measurement model using a national sample of workers”, The Social Science Journal, Cilt.38, No.2, 2001, ss.233– 250.
  • Luthans, F., Organizational Behavior, (Newyork: McGraw-Hill, Inc., 1994).
  • Odom, R.Y., Boy, W.R., Dunn, M.G., “Organizational culture, commitment, satisfaction and cohesion”, Public Productivity and Management Review, Cilt.14, No.2, 1990, ss.157–168.
  • Örücü, E., Esenkal, F., “Konaklama İsletmelerinde İs Gören Tatminini Etkileyen Faktörler (Bandırma ve Erdek Örnegi)”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.8, No.14, 2005, s.141-166.
  • Özgen, H., Öztürk, A. and Yalçın, A. İnsan Kaynakları Yönetimi, (Ankara: Nobel Kitabevi, 2002).
  • Schermerhorn, J.R., Hunt, J.G. and Osborn, R.N. Management, USA, John Willey and Sons, 1994.
  • Seo, Y., Ko, J., Price, L.J., “The determinants of jobsatisfaction among hospital nurses: a model estimation in Korea”, International Journal of Nursing Studies, Cilt.41, No.4, 2004, ss.437–446.
  • Shaw, J.D., “Jobsatisfaction and turnover intentions: the moderating role of positive affect”, The Journal of Social Psychology, Cilt.139, No.2, 1999, ss.242–244.
  • Sauser, W.I. York, C.M. “Sex Differences in Job Satisfaction: a Re-Examination”, Personel Pyschology, Cilt.31, No.3, 1978, ss.537-547.
  • Tarlan, D., Tütüncü, Ö., “Konaklama İsletmelerinde Basarım Degerlemesi ve İs Doyumu Analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.3, No.2, 2001, s.141-163.
  • Testa, M.R., (1999). “Satisfaction with Organizational Vision, Job Satisfaction and Service Efforts: An Empirical Investigation”, Leadership & Organization Development Journal, Cilt.20, No.3, ss.154-161.
  • Toker, B., “Demografik Degiskenlerin İs Tatminine Etkileri: İzmir’deki Bes ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama”, Dogus Üniversitesi Dergisi, Cilt.8, No.1, 2007, ss.92-107.
  • Yamane, T., Temel Örnekleme Yöntemleri. (Birinci Baskı). Çeviren: Alptekin ESİN, M. Akif BAKIR, Celal AYDIN ve Esen GÜRBÜZSEL, (İstanbul: Literatür Yayıncılık, 2001).
  • Yüksel, İ. “Hemsirelerin İs Doyum Düzeylerini Ayırt Edici İs Doyum Ögelerinin Diskriminant Analiziyle Belirlenmesi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.3, No.1, 2002, ss.67-78.
  • Weiss, H.M., “Deconstructing Job Satisfaction Separating Evaluations, Beliefs and Affective Experiences”, Human Resources Management Review, Cilt.12, 2002, ss.173-194.
APA KOÇ H, BOYLU Y, Arslanturk Y (2009). İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. , 143 - 158.
Chicago KOÇ Hakan,BOYLU Yasin,Arslanturk Yalcin İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. (2009): 143 - 158.
MLA KOÇ Hakan,BOYLU Yasin,Arslanturk Yalcin İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. , 2009, ss.143 - 158.
AMA KOÇ H,BOYLU Y,Arslanturk Y İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. . 2009; 143 - 158.
Vancouver KOÇ H,BOYLU Y,Arslanturk Y İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. . 2009; 143 - 158.
IEEE KOÇ H,BOYLU Y,Arslanturk Y "İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi." , ss.143 - 158, 2009.
ISNAD KOÇ, Hakan vd. "İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi". (2009), 143-158.
APA KOÇ H, BOYLU Y, Arslanturk Y (2009). İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(1), 143 - 158.
Chicago KOÇ Hakan,BOYLU Yasin,Arslanturk Yalcin İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi 7, no.1 (2009): 143 - 158.
MLA KOÇ Hakan,BOYLU Yasin,Arslanturk Yalcin İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, vol.7, no.1, 2009, ss.143 - 158.
AMA KOÇ H,BOYLU Y,Arslanturk Y İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi. 2009; 7(1): 143 - 158.
Vancouver KOÇ H,BOYLU Y,Arslanturk Y İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi. 2009; 7(1): 143 - 158.
IEEE KOÇ H,BOYLU Y,Arslanturk Y "İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi." Yönetim Bilimleri Dergisi, 7, ss.143 - 158, 2009.
ISNAD KOÇ, Hakan vd. "İş tatminine etki eden kimi faktörlerin konaklama işletmeleri açısından incelenmesi". Yönetim Bilimleri Dergisi 7/1 (2009), 143-158.