Yıl: 2009 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 809 - 819 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ergenlik döneminin problemli yapısı içinde yer alan lise öğrencilerinin yaşadıkları yalnızlığın önemli yordayıcılarını belirlemektir. Bu çalışma betimsel yöntem kullanılarak yapılmıştır. Araştırma, amacına uygun olarak Muğla ilindeki beş farklı lisede tesadüfi küme örnekleme seçimi ile 600 kişi üzerinde (300 kız; 300 erkek) gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Bilgi Formu, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Utangaçlık Ölçeği, Sosyal Kaygı Ölçeği ile Rosenberg Benlik Saygısı Envanteri kullanılmıştır. Veriler, çok yönlü hiyerarşik regresyon analizi ve korelasyon kullanılarak SPSS/WINDOWS programı ile incelenmiştir. Araştırma bulguları, lise öğrencileri için utangaçlık, sosyal kaygı ve öz-saygının yalnızlığın önemli yordayıcıları olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları, önceki bulgular ışığında utangaçlık, sosyal kaygı, öz-saygı ve yalnızlık kapsamında başka araştırma ve uygulamalara da yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

The predictors of loneliness in adolescents

Öz:
The aim of this study is to determine the important factors -shyness, social anxiety, and self-esteem- influencing loneliness level of adolescents. Descriptive method was used in this study. Participants were 600 high school students in Mugla, Turkey. Data were analyzed using statistical techniques. The findings showed that the shyness, social anxiety, and self-esteem important predictors of loneliness. The results are discussed in the light of previous findings and in the context of loneliness, shyness, social anxiety, and self-esteem, providing a guide for future research and applications as well.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Asher, S.R.. Parkhurst. J.T., & Wiliams. G.A. (1998). Peer rejection and loneliness. Cambridge University Press, UK.
  • Berger, C.R. & Bell, R.A. (1988). Plans and the initiation of social relationships. Human Communication Research, 15, 217-235.
  • Booth, R., Bartlett, D., & Bohnsack, J. (1992). An examination of the relationship between happiness, loneliness and shyness in college students. Journal of College Student Development, 33, (2), 157-162.
  • Carducci, J.B. & Zimbardo, G.F. (1995). Are you shy? Psychology Today, 28, (6), 34-46.
  • Carducci, J.B. (2000). Shyness: The new solution. Psychology Today, 33, (1), 38-46.
  • Cheek, J.M. & Buss, A.H. (1981). Shyness and sociability. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 330-339.
  • Cheek, J.M. (1983). The Revised Cheek and Buss Shyness Scale (RCBS). Unpublished Manuscript, Wellesley College, Wellesley, MA.
  • Cheek, J.M. & Briggs, S.R. (1990). Shyness as a personality trait. In W. R. Crozier (Ed.), Shyness and embarrassment: Perspectives from social psychology (pp. 315-337). Cambridge University Press, UK.
  • Crick, N.R. & Ladd, G.W. (1993). Children's perception of their peer experience: Attributions, loneliness, social anxiety and social avoidance. Developmental Psychology, 29, (2), 244-254.
  • Crozier, W.R. (1990). Shyness and embarrassment: Perspectives from social psychology. Cambridge University Press, UK.
  • Çeçen, A.R. (2008). Üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine ve anababa tutum algılarına göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, (3), 415-431.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniveristesi, Tıp Fakültesi, Psikiyatri Bölümü, Ankara.
  • Demir, A. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7, (23), 14-18.
  • Duck, S. (1986). Human relationships and introduction to social psychology. Sage Pub., London.
  • Eldeleklioğlu, J. (2008). Yalnızlığın belirleyicileri olarak cinsiyet, duygusal ilişki, internet kullanımı, algılanan sosyal destek ve sosyal beceri. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 127-140.
  • Eren-Gümüş, A. (2000). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve beden imgelerinden doyum düzeylerinin sosyal kaygı düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33, 99-108.
  • Erözkan, A. (2004). Romantik ilişkilerde reddedilmeye dayalı incinebilirlik bilişsel değerlendirme ve başaçıkma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Erözkan, A. ve Yılmaz, B. (2006). Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcıları. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Eskin, M. (2001). Ergenlikte yalnızlık, baş etme yöntemleri ve yalnızlığın intihar davranışı ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri, 4, 5-11.
  • Garland, J. (2001). Problems of life: Loneliness. Norwood, NJ.
  • Güngör, A. (2000). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, (Araştırma Raporu), Ankara.
  • Güngör, A. (2001). Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, (15), 17-22.
  • Hagerty, B.M. & Williams, R.A. (1999). The effects of sense of belonging, social support, conflict and loneliness on depression. Nursing Research, 48, 215-219.
  • Hays, R. & Dimatteo, M.R. (1985). Reliability, validity, and dimensionality of the UCLA loneliness scale. Paper Presented at the Meeting of the Western Psychological Association, San Jose, CA.
  • Henderson, L. & Zimbardo, F.G. (1998). Shyness: Encyclopedia of mental health. Academic Press, San Diego.
  • Henderson, L. & Zimbardo, P. (2001). Shyness as a clinical condition: The stanford model. In L. Alden & R. Crozier (Ed.), International handbook of social anxiety, (pp.431-447). John Wiley & Sons, Sussex, England.
  • Jones, W.H., Freeman, J.E., & Goswich, R.A. (1981). The persistence of loneliness: Self and other determinants. Journal of Personality, 49, 27-48.
  • Kamath, M. & Kanekar, S. (1993). Loneliness, shyness, self-esteem and extraversion. The Journal of Social Psychology, 133 (6), 855-858.
  • Kemple, K.M. (1995). Shyness and self-esteem in early childhood. Journal of Humanistic Education and Development, 33, 173-182.
  • Kılınç, H. (2005). Ergenlerin yalnızlık düzeyleri ve kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kozaklı, H. (2006). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık ve sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Kutlu, M. (2003). Yetiştirme yurdunda ve ailesiyle birlikte kalan öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • La Greca, A.M. & Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, (2), 83-94.
  • Lake, T. (1990). Loneliness. Sheldon Press, London.
  • Lawrence, B. & Bennett, S. (1992). Shyness and education: The relationship between shyness, social class and personality variables in adolescents. British Journal of Educational Psychology, 62, 257-263.
  • Le Roux, A. & Connors, J. (2001). A cross-cultural study into loneliness amongst university students. South African Journal of Psychology, 31, 46-52.
  • Maroldo, G. (1981). Shyness and lonelines among college men and women. Psychological Reports, 48, 885-886.
  • Medora, N., Woodward, J.C., & Larson, J. (1987). Adolescent loneliness: A cross-cultural comparison of American and Asian Indians. International Journal of Comparative Sociology, 21, 391-402.
  • Michener, H.A., Delamater, J.D., Schwartz, S.H., & Merton, R.K. (1990). Social psychology (2nd Ed.). Harcourt Brace, San Diego.
  • Orzeck, T. & Rokach, A. (2004). Men who abuse drugs and their experience of loneliness. European Psychologist, 9, 163-169.
  • Özbay, Y. ve Palancı, M. (2001). Sosyal kaygı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Peplau, L.A. & Perlman, D. (1982). Perspectives on loneliness: A sourcebook of current theory research and therapy. Wiley-Interscience, NY.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press, NJ.
  • Rubin, K.H., Lemare, L.J., & Lollis, S. (1998). Social withdrawal in adolescents. Adolescent Development, 63, 350-365.
  • Russell, D., Peplau, L.A., & Ferguson, M.L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294.
  • Russell, D., Peplau, L.A., & Cutrona, C.E. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480.
  • Saks, M. & Krupat, E. (1988). Social psychology and its applications. Harper & Row, Cambridge, MA.
  • Santrock, J.W. (1993). Adolescence: An introduction (5th Ed.). C. Brown Communications Inc., Dubuque.
  • Schmidt, L.A. & Schulkin, J. (1999). Extreme fear, shyness and social phobia: Origins, biological mechanisms and clinical outcomes. Oxford University Press, NY.
  • Sears, D.O., Freedman. J.L., & Peplau. L.A. (1985). Social psychology. Prentice-Hall, NJ.
  • Stokes, J.P. (1985). The relations of social network and individual difference variables to loneliness. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 981-990.
  • Wittenberg, M.T. & Reis, H. (1986). Loneliness, social skills and social perception. Personality and Social Psychology Bulletin, 12, 121-130.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E. ve Karaca, F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18, (2), 71-79.
  • Yüksel, G. (2002). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerini etkileyen faktörler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, (3), 37-57.
APA ERÖZKAN A (2009). Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. , 809 - 819.
Chicago ERÖZKAN Atılgan Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. (2009): 809 - 819.
MLA ERÖZKAN Atılgan Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. , 2009, ss.809 - 819.
AMA ERÖZKAN A Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. . 2009; 809 - 819.
Vancouver ERÖZKAN A Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. . 2009; 809 - 819.
IEEE ERÖZKAN A "Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları." , ss.809 - 819, 2009.
ISNAD ERÖZKAN, Atılgan. "Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları". (2009), 809-819.
APA ERÖZKAN A (2009). Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. İlköğretim Online (elektronik), 8(3), 809 - 819.
Chicago ERÖZKAN Atılgan Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. İlköğretim Online (elektronik) 8, no.3 (2009): 809 - 819.
MLA ERÖZKAN Atılgan Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. İlköğretim Online (elektronik), vol.8, no.3, 2009, ss.809 - 819.
AMA ERÖZKAN A Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 809 - 819.
Vancouver ERÖZKAN A Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 809 - 819.
IEEE ERÖZKAN A "Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları." İlköğretim Online (elektronik), 8, ss.809 - 819, 2009.
ISNAD ERÖZKAN, Atılgan. "Ergenlerde yalnızlığın yordayıcıları". İlköğretim Online (elektronik) 8/3 (2009), 809-819.