Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma
Yıl: 2011 Cilt: 2011 Sayı: 40 Sayfa Aralığı: 80 - 92 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma
Öz: Bu araştırma, İngilizce öğretmen adaylarının, öğretmen yeterlik algısı ile bilişötesi öğrenme stratejileri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığı ve adayların öğretmen öz-yeterlik algıları ile bilişötesi öğrenme stratejilerinin, cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre farklılaşıp farklılaşmadığmı belirlemek için yapılmıştır. Çalışma grubunu, Muğla Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, İngilizce Öğretmenliği Ana Bilim Dalı'nda öğrenim gören 172 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Öğretmen Özyeterlik Ölçeği ve Bilişötesi Öğrenme stratejileri Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının öğretmen yeterlik algısı düzeyleri ve kendi biliş sistemi yapısı, çalışması hakkındaki bilgisi "iyi" düzeydedir. Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlik algısı düzeyleri cinsiyetlerine göre değişmezken, sınıf düzeylerine göre birinci sınıfla üçüncü sınıf arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Bilişötesi öğrenme stratejileri sınıf düzeylerine ve cinsiyete göre değişmemektedir. Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlik algıları ile bilişötesi öğrenme stratejileri arasında . anlamlı bir ilişki vardır.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
- Altunçekiç, A., Yaman, S., ve Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (kastamonu ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi. 13(1):93-102
- Bandura, A.(1986). Socialfoundations of though and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ:Prentice-Hall.
- Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28, 117— 148.
- Blakey, E. & Spence, S. (1990). Developing metacognition. ERIC Clearinghouse on Information Resources Syracuse NY. 03.10.2010 tarihinde http://www.vtaide.com/png/ERIC/Metacognition.htm adresinden alınmıştır.
- Çakıroğlu, A. (2007). Üstbiliş. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(2) 28 Eylül 2008 tarihinde http://www.tsadergisi.org/ arsiv/agustos2007/02.pdf adresinden alınmıştır.
- Çapa, Y. Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). Öğretmenlik öz-yeterlik ölçeği: Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim. 30(137), 74-81
- Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 35:.s. 98-110
- Ekinci Vural, D. ve Hamurcu, H.(2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz-yeterlik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online, 7(2):456-467 23 Nisan 2009 http://ilkogretim-online.org.tr adresinden alınmıştır.
- Elliott, S.,Kratochwill, T., Littlefield, J & Travers J. (1996). Educationalpsychology(2th). Dubuque:A Times Mirror Company.
- Gravill, J. I., Compeau, D.R., &Marcolin, B.L. (2002). metacognition and it: the influence of self-effıcacy and self-awareness. Eighth Americas Conference on Information Systems. 18 Nisan 2009 tarihinde http://melody.syr.edu/hci/amcis02 minitrack/CR/Gravill.pdf adresinden alınmıştır.
- Griffith, P.L, & Ruan, J. Metacognition in literacy learning:theory, assessment, instruction, and professional development in S. Israel, C.C. Block, K. Bausermen & K. Welsch (Eds.), What is metacognition and what should be its role in literacy instruction? (pp. 3-18). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Gürşimşek, I., (2002). Öğretmen adaylarında öğrenmeye ilişkin motivasyonel davranışlar ve strateji kullanımı. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi.Bahar (8).
- Henson, R. K. (2001). The effects of participation in teacher research on teacher efficacy. Teaching and Teacher Education, 17, 819-836.
- Hoffman, B. & Spatariu, A. (2008). The influence of self-efficacy and metacognitive prompting on math problem-solving efficiency. Contemporary Educational Psychology 33, 875-893
- Karasar, N.(2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (14. Baskı). Ankara Nobel Yayın ve Dağıtım.
- Kushner, S. N. (1993). Teacher Efficacy And Pre-Service Teachers: A Construct Validation, Paper Presented at the Annual Meeting of the Eastern Educational Research Association in Clearwater, February 17-22, Clearwater Beach, FL,USA.
- Millslagle, D. (2007). A study of meta-cognitive learning strategies among undergraduate students and between courses delivered face-to-face and on-line. 3 Nisan 2010 tarihinde http://www.adt.umn.edu/conference07/millslagle. pdf adresinden alınmıştır.
- Namlu, A.G.(2004). Bilişötesi öğrenme stratejileri ölçme aracının geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2).
- Özenoğlu Kiremit, H. (2006). Fen bilgisi ögretmenligi örgencilerinin biyoloji ile ilgili öz-yeterlik inançlarının Karsılastırılması.Yayımlanmamış doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü.
- Rampp, L.C. & Guffey, J.S.(1999). The impact of metacognition training on academic self-efficacy of selected underachieving college students. Reports - Research; Tests/ 18 Nisan 2009 tarihinde http://www. eric.ed. gov/ ERICDocs/data/ericdocs2sql/content storage 01/0000019b/80/17/a9/b1.pdf adresinden alınmıştır.
- Savia, C. (2008). Self Efficacy, metacognition and performance. North American Journal of Psychology. March (1). 18 Nisan 2009 tarihinde http://www.encyclopedia.com/doc/1G1-178452273.html adresinden alınmıştır.
- Senemoğlu, N. (2000). Gelişim Öğrenme ve Öğretim:Kuramdan Uygulamaya. Ankara:Gazi Kitabevi
- Schunk, D.H., & Pajares, F. (2001). The development of academic self-efficacy. 18 Nisan 2009 tarihinde http://www.emory.edu/EDUCATI0N/mfp/SchunkPaiares2001.PDF adresinden alınmıştır.
- Slavin, R.E. (2006). Educational psychology: theory and practice. (8th) USA: Pears011 Education, Inc.
- Taşkın Can, B., Cantürk Günhan, B. ve Öngel Erdal, S. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen derslerinde matematiğin kullanımına yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(1) 23 Nisan 2009 tarihinde http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/makale/sayı17/5FEN%2 0BİLGİSİ%20ÖĞRETMEN%20 ADAYLARININ%20FEN%20DERSLERtNDE%20MATEMAT.. .pdf adresinden alınmıştır.
- Tschannen-Moran, M. ve Woolfolk Hoy, A., (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
- Umay, A. (2000). İlköğretim matematik öğretmenliği programının öğrencilerin matematiğe karşı öz-yeterlik algısına etkisi. 23 Nisan 2009 tarihinde http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek 5/b kitabi/PDF/OgretmenYetistirme /Bildiri/t311DA.pdf adresinden alınmıştır.
- Üredi, I. ve , Üredi L. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyetlerine, bulundukları sınıflara ve başarı düzeylerine göre fen öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(2). . 23 Nisan 2009 tarihinde http://www.yeditepe.edu.tr/yeditepe/GetFile.aspx7aliaspath =%2FYeditepeUniverSiteSi% 2Fegitim%2FEgitim+Fakultesi%2FEDU7%2FCilt+1+Sayi+2%2Fmakale7 doc adresinden alınmıştır.
- Üredi, I., ve Üredi, L. (2007). Öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini geliştiren öğrenme ortamının oluşturulması. EDU. 7(2) 18 Nisan 2009 tarihinde http://www. yeditepe.edu.tr/yeditepe/GetFile.aspx7aliaspath= %2FYeditepeUniverSiteSi%2Fegitim%2FEgitim+Fakultesi%2FEDU7%2Fcilt2+sayi2%2FUrediI-UrediL doc adresinden alınmıştır.
- Woolfolk Hoy, A. (2004). Self -efficacy in college teaching. Essays on TeachingExcellence.Toward the Best in the Academy Vol.15,No.7. 25 Nisan 2009 tarihinde http://web.princeton.edu/sites/mcgraw/excellence/ TE%20 Vol% 2015%20(03-04)/Efficacy_in_College_Teaching.pdf adresinden alınmıştır.
- Yıldız, E. ve Ergin, Ö.(2007). Bilişüstü ve fen öğretimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3): 175-196
- Yılmaz, K. ve Çokluk Bökeoğlu, Ö. İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 41(2)S.143-167
- Zimmerman, B.J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning self-efficacy. Journal of educational psycholgy. 81:329-339.
- Zimmerman, B.J. (2000). Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Academic .
- Zimmerman, B.J., & Martinez-Pons, M. (1988) Construct validation of a strategy modelof student self-regulated learning.Journal of Educational Psychology, 80, 284-290.
- Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2003). Albert Bandura: The scholar and his contributions to educational psychology. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Educational psychology: A century of contributions (pp. 431-458). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Press.
APA | BAYKARA K (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. , 80 - 92. |
Chicago | BAYKARA Kevser Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. (2011): 80 - 92. |
MLA | BAYKARA Kevser Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. , 2011, ss.80 - 92. |
AMA | BAYKARA K Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. . 2011; 80 - 92. |
Vancouver | BAYKARA K Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. . 2011; 80 - 92. |
IEEE | BAYKARA K "Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma." , ss.80 - 92, 2011. |
ISNAD | BAYKARA, Kevser. "Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma". (2011), 80-92. |
APA | BAYKARA K (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011(40), 80 - 92. |
Chicago | BAYKARA Kevser Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011, no.40 (2011): 80 - 92. |
MLA | BAYKARA Kevser Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2011, no.40, 2011, ss.80 - 92. |
AMA | BAYKARA K Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(40): 80 - 92. |
Vancouver | BAYKARA K Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(40): 80 - 92. |
IEEE | BAYKARA K "Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, ss.80 - 92, 2011. |
ISNAD | BAYKARA, Kevser. "Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011/40 (2011), 80-92. |