Yıl: 2011 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 17 - 38 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları

Öz:
Havayolu sektörü emniyetin ön planda olduğu sektörler arasındadır. Havayolu taşımacılığında kullanılan teknoloji emniyet seviyesinin yükseltilmesinde önemli bir role sahiptir. Yüksek teknolojiye rağmen, kaza ve kırımlar tamamen önlenememiştir. Araştırmalar insan hatalarını kaza ve kırımların birincil nedeni olarak göstermektedir. İnsan hatalarının nedenlerini araştıran ve yönetilmesinde metotlar geliştiren “İnsan Faktörleri” disiplini kokpit içerisinde hataların önlenmesi için çalışmalar yapmaktadır. Uçuş emniyetini sağlamak, insan hatalarını engellemek ve yönetmek için geliştirilen bir İnsan Faktörleri uygulaması olan Ekip Kaynak Yönetimi (EKY) dünya genelinde birçok havayolu işletmesinde kullanılmaktadır. Fakat bu programların verimliliği ekip üyelerinin kültürel değerlerine uyumlandırılmasına bağlıdır. Ekip Kaynak Yönetimi programları; ulusal, örgütsel ve meslek kültürleri incelenerek tasarlanması gerekmektedir.
Anahtar Kelime:

The effects of culture on CRM programs: a study investigating Turkish pilots in terms of cultural dimensions suggested by hofstede

Öz:
Airline industry is one of the sectors in which safety is primarily important. In this respect, the use of technology has a significant role in increasing the safety standards to a desired level in air transportation. Unfortunately, these attempts have not been successful in eliminating accidents and incidents completely. Many studies show that the primary reason for these accidents and incidents is human factor. The discipline called “human factors” deals with the precautions that might be taken to prevent human-related errors observed in the cockpit by examining the reasons behind such errors and developing methods for managing these errors. Today, most of the air companies worldwide are using “Crew Resource Management” (CRM) programs designed to establish flight safety and to prevent and manage such possible human-related errors. However, it is commonly believed that the efficiency of such programs depends on how they are adapted to the cultural values of the particular crew it is applied. In other words, CRM programs should be designed after national, organizational and vocational cultures of this particular group are examined thoroughly.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Bibliyografik
  • DASTMALCHIAN, Ali ve KABASAKAL, Hayat (2001), “Special Issue on Leadership and Culture in the Middle East: Norms, Practices and Effective Leadership Attributes in Iran, Kuwait, Turkey and Qatar”, Applied Psycology: An International Review, 5 (4):532-558
  • ELBAŞI, Dinçer (2003), “Ekip Kaynak Yönetimi: Uçuş Ekipleri Tarafından Kaynak Yönetimi Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunların Tespit ve Çözümüne İlişkin Bir Araştırma”, Çukurova Üniversitesi, Aralık, Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi.
  • GOODE, William J. (1957), "Community within a Community: The Professions," American Sociological Review 22; Aktaran:
  • HELMREICH, RL. (2000) “Culture and Error in Space: Implications From Analog Environments,” Aviation,Space, and Environmental Medicine, 9-11(71): 133-139
  • GÜMÜŞ, Ali (1998), “İnsan Hatalarının Belirlenmesinde Kullanılan Tekniklerin İncelenmesi ve bir Endüstriyel Uygulama,” Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • GÜVENÇ, Bozkurt (1999), İnsan ve Kültür, Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • HAWKINS, Frank H. (2002), Human Factors in Flight, İkinci basım, Ashgate Publishing Limited, Aldershot.
  • HELMREICH, RL ve FOUSHEE, HC. (1993), Why crew resource management? Empirical and theoretical bases of human factors in training and aviation, Calif: Academic Press; San Diego. Aktaran:
  • HELMREICH, RL. ve MERRITT, Asleigh C. (2001), Culture at Work in Aviation and Medicine Ashgate Publishing Company, Aldershot.
  • HELMREICH, RL, WILHELM, John A., vd. (2001),“Culture, Error, and Crew Resource Management,” University of Texas at Austin Human Factors Research Project: 254, http://homepage.psy.utexas. edu/homepage/group/Helmreich LAB, (15.04.2004).
  • HELMREICH, RL. (Basım aşamasında) “Culture, threat, and error: Assessing system safety. In Safety in Aviation: The Management Commitment: Proceedings of a Conference. London: Royal Aeronautical Society”, http://homepage.psy.utexas. edu/homepage/group/helmreichla b/Publications/pubfiles/Pub257.pdf (30.08.2004)
  • HOFSTEDE, Geert. (2000), Cultures Consequences, Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations İkinci basım, Sage Publications, London.
  • HOFSTEDE, G. ve SOETERS, J. (2002), “Consensus Societies with their own Character: National Cultures in Japan and The Netherlands,” Comparative Sociology, 1(1): 1-17
  • KARAKİTAPOĞLU, Zahide vd., (2002), “Value Domains of Turkish Adults and University Students,” The Journal of Social Psychology, 142 (3): 333-351
  • KIRAÇ, Yavuz “Büro Yönetiminde Ergonomi ve Ergonominin Verimliliğe Etkisi: Emniyet Müdürlüğü'nde bir Uygulama,” Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Ankara.
  • LAUBER, J. (1984), Resource Management in the Cockpit”, Air Line Pilot, vol.53: Aktaran FLİN, R., O'CONNOR, P., ve MEARNS, K. (2002). Crew resource management: Improving safety in high reliability industries. Team Performance Management, 8(3-4): 68-78
  • ROGELBERG, Steven G. (2007), Encyclopedia of Organizational Psychology SAGE Publications, California.
  • SARGUT, Selami (2001), Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim İkinci basım, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • SCHWARTZ, Shalom H. (1999), “A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work”, Applied Psychology: An International Review, 48 (1): 23-47
  • WASTI, Syeda Arzu (1998), “Cultural Barriers in the Transferability of Japanese and American Human Resources Practices to Developing Countries: The Turkish Case”, The International Journal of Human Resource Management, 9, (4): 608-631
APA Sekerli E, Gerede E (2011). Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. , 17 - 38.
Chicago Sekerli Eyup Bayram,Gerede Ender Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. (2011): 17 - 38.
MLA Sekerli Eyup Bayram,Gerede Ender Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. , 2011, ss.17 - 38.
AMA Sekerli E,Gerede E Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. . 2011; 17 - 38.
Vancouver Sekerli E,Gerede E Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. . 2011; 17 - 38.
IEEE Sekerli E,Gerede E "Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları." , ss.17 - 38, 2011.
ISNAD Sekerli, Eyup Bayram - Gerede, Ender. "Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları". (2011), 17-38.
APA Sekerli E, Gerede E (2011). Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(1), 17 - 38.
Chicago Sekerli Eyup Bayram,Gerede Ender Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 13, no.1 (2011): 17 - 38.
MLA Sekerli Eyup Bayram,Gerede Ender Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, vol.13, no.1, 2011, ss.17 - 38.
AMA Sekerli E,Gerede E Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 2011; 13(1): 17 - 38.
Vancouver Sekerli E,Gerede E Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 2011; 13(1): 17 - 38.
IEEE Sekerli E,Gerede E "Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları." İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13, ss.17 - 38, 2011.
ISNAD Sekerli, Eyup Bayram - Gerede, Ender. "Kültürün EKY’ye etkileri ve Türk pilotların hofstede kültür boyutları açısından durumları". İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 13/1 (2011), 17-38.