İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri
Yıl: 2011 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 24 - 42 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri
Öz: Afetler karşısında toplumun bütün katmanlarının farklı düzeylerde de olsa etkilendiği bir gerçektir. Toplumun afet zararlarının azaltılmasında etkin rol alabilmesi için toplum bilincinin artırılması şarttır ve bunun da en etkili yolu eğitimdir. Bu çalışmada, öncelikle ‘afet’ kavramı ve eğitimi üzerinde durulmuş, ardından fen ve teknoloji öğretmenlerinin, ilköğretim Fen ve Teknoloji Programında yer alan afet eğitimi konusundaki kazanımların, etkinliklerin ve açıklamaların önemi ve gerçekleştirme düzeylerine ilişkin görüşleri ile karşılaştıkları güçlüklerin nedenleri ve afet eğitiminin nasıl olması gerektiği konusundaki görüşleri araştırılmıştır. Araştırmaya Kocaeli’ndeki tüm okullardan rastgele seçilen 80 fen ve teknoloji öğretmeni katılmıştır. İlişkisel tarama modelinin izlendiği çalışmada araştırmacılar tarafından oluşturulan likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin afet eğitimi ile ilgili programı önemli buldukları ancak aynı oranda gerçekleştiremedikleri, kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre anlamlı bir farkla kazanımları daha önemli buldukları ve gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Makalenin sonunda öğretmenlerin afet eğitiminde karşılılaştıkları güçlükler ve önerileri doğrultusunda, afet eğitiminin yaygınlaştırılması ve sürekliliğine yönelik çözümler sunulmuştur.
Anahtar Kelime: Konular:
Teachers views on the topic of disaster education at the field on elementary Science and Technology curriculum
Öz: It is reality that disasters affect all strata of society at different levels. To take an active role in reducing disaster loses of society is essential in raising awareness and the most effective way is education. In this study, first it was focused on the concept of ‘disaster’ and disaster education, then science and technology teachers’ opinions on gains, activities and the importance of explanations of disaster education in elementary school science and technology curriculum and their realization levels and the causes of difficulties that teachers faced and their ideas of how disaster education should be thought were investigated. Randomly selected from all schools in Kocaeli, 80 science and technology teachers participated the study. Likert-type scale developed by the researchers was used in the study which was followed correlative survey model. According to the results of the study, teachers found significant the disaster education curriculum, but they could not realize at the same rate, female teachers were significantly different from male teachers in terms of the given importance to the disaster curriculum and its application. At the end of the article, solutions about dissemination and continuity of the disaster education were presented in terms of the teachers’ difficulties and recommendations while they faced in disaster education.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktağ, I. & Walter, J. (2005). Öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik duygusu, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (4), 127–13.
- Alkan, N., Elmas, İ., Karakuş, M., & Akkay, E. (2001). Doğal afetler sırasında karşılaşılan sorunlar: Bir anket çalışması. Ulusal Travma Dergisi, 7, 195-200.
- Barnett M., Wagner H., Gatling A., Anderson J., Houle M., & Kafka A. (2006), The impact of science fiction film on student understanding of science, Journal of Science Education and Technology, 15(2), 179-191.
- Barrow, L. H., & Haskins, S. (1993). Earthquakes haven’t shaken college students’cognitive structure. Paper presented at the The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics, Ithaca, NY.
- Başıbüyük, A. (2004). Yetişkinlerde deprem bilgisi ve etkili faktörlerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 161(winter).
- Cannon, T. (1994). Vulnerability analysis and the explanation of ‘natural’ disasters. In A. Varley (Ed.), Disasters, development and environment (pp. 13-30). New York: John Wiley & Sons.
- Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 99–114.
- Cardona, O.D. (2007). Chapter 22: Curriculum adaptation and disaster prevention in Colombia. Perspectives on Natural Disasters: Occurrence, Mitigation, and Consequences. Published by Springer.
- Dal, B. (2009). An investigation into the understanding of earth sciences among students teachers. Educational Sciences: Theory & Practice, 9(2), 597-606.
- Emergency Management Australia (EMA) (2010). Disaster Education. The School Education Officer, EMA.
- Erçetin, Ş.Ş. (2003). Deprem olgusunun okullarda yarattığı problemler. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, ANTALYA, 951-969.
- Ergünay, O. (1996). Afet yönetimi nedir? Nasıl olmalıdır. ANKARA: Erzincan ve Dinar Depremleri Işığında Türkiye’nin Deprem Sorunlarına Çözüm Yolları Arayışları. TÜBİTAK Deprem sempozyumu Bildiriler Kitabı. 263-272.
- Hurnen, F. & Mcclure, J. (1997). Effect of increased earthquake knowledge. The Australasian Journal of Disasret and Trauma Studies, Vol:3.Retrieved from http://www.massey.ac.nz/~trauma/issues/1997-3/mcclure1.htm.
- Kibici, Y. & A.K.Ü. Deprem Araştırma Daimi Komisyonu. (2005). Deprem-Depremden Korunma Yöntemleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006). Yenilenen ilköğretim programları. http://iogm.meb.gov.tr/pages.php?page=program (30 Eylül 2010 tarihinde alınmıştır).
- Moris, A., Neves, I. & Margarida, A. (2005). Teacher training processes and teachers’ competence- a sociological study in the primary school. Teaching and Teacher Education, 21, 415-437.
- Macaulay J. (2007). Chapter 24: Disaster education in New Zealand international. Perspectives on Natural Disasters: Occurrence, Mitigation, and Consequences. Published by Springer.
- National Disaster Education Coalition (NDEC) (2004). Talking about Disaster: Guide for Standard Messages. Homeland Plans
- Odabaş, Z. Y. (2010). Sürdürülebilir Afet Yönetimi ve Kadın. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları: 256. http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/824.pdf (sayfasından 19.09.2010 tarihinde alınmıştır).
- Oguz, A. (2005). Surveying American and Turkish middle school students’ existing knowledge of earthquakes by using a systemic network. Unpublished doctoral dissertation, Ohio State University.
- Öcal, A. (2005). The evaluation of earthquake education in the elementary school social studies courses. Gazi Educational Faculty Journal, 25(1), 169-184.
- Öcal, A. (2007). A research elementary school preservice teacher’s earthquake knowledge level. Mehmet Akif Ersoy University Educational Faculty Journal, 13, 104-110.
- Ross, K.E.K. & Shuell, T.J. (1993). Children’s beliefs about earthquakes. Science Education, 77 (2), 191-205.
- Reeves, H. & Lenoir, F. (2006). Yeryüzünün Acısı. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
- Şimşek, C. (2007). Children’s ideas about earthquakes. Journal of Environmental & Science Education, 2 (1),14–19.
- Sharp, J.G., Mackintosh, M.A.P. & Seedhouse, P. (1995). Some comments on children’s ideas about earth structure, volcanoes, earthquakes and plates. Teaching Earth Sciences, 20(1), 28-30.
- Taş, N. (2003). Reducing probable earthquake damages in urban settlements. Uludağ Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 8(1), 225-231
- Tsai, C. C. (2001). Ideas about earthquakes after experiencing a natural disaster in Taiwan: An analysis of students’ worldviews. International Journal of Science Education, 23(10), 1007–1016.
- Uluslararası Afet Eğitimi Çalıştayı (2009). Okullarda Afet Eğitimi, Antalya.
- Ünalan, Z. (2010). Uyduların gözünden değişen dünya ve doğa afetler. TÜBİTAK Bilim ve Teknik, 514, 24-29.
- Yaman, S. & Yalçın, N. (2005). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının problem çözme ve öz-yeterlik inanç düzeylerinin gelişimine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 229–236.
APA | BULUŞ KIRIKKAYA E, OĞUZ ÜNVER A, ÇAKIN O (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. , 24 - 42. |
Chicago | BULUŞ KIRIKKAYA ESMA,OĞUZ ÜNVER AYŞE,ÇAKIN Oya İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. (2011): 24 - 42. |
MLA | BULUŞ KIRIKKAYA ESMA,OĞUZ ÜNVER AYŞE,ÇAKIN Oya İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. , 2011, ss.24 - 42. |
AMA | BULUŞ KIRIKKAYA E,OĞUZ ÜNVER A,ÇAKIN O İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. . 2011; 24 - 42. |
Vancouver | BULUŞ KIRIKKAYA E,OĞUZ ÜNVER A,ÇAKIN O İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. . 2011; 24 - 42. |
IEEE | BULUŞ KIRIKKAYA E,OĞUZ ÜNVER A,ÇAKIN O "İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri." , ss.24 - 42, 2011. |
ISNAD | BULUŞ KIRIKKAYA, ESMA vd. "İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri". (2011), 24-42. |
APA | BULUŞ KIRIKKAYA E, OĞUZ ÜNVER A, ÇAKIN O (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 24 - 42. |
Chicago | BULUŞ KIRIKKAYA ESMA,OĞUZ ÜNVER AYŞE,ÇAKIN Oya İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5, no.1 (2011): 24 - 42. |
MLA | BULUŞ KIRIKKAYA ESMA,OĞUZ ÜNVER AYŞE,ÇAKIN Oya İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.5, no.1, 2011, ss.24 - 42. |
AMA | BULUŞ KIRIKKAYA E,OĞUZ ÜNVER A,ÇAKIN O İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(1): 24 - 42. |
Vancouver | BULUŞ KIRIKKAYA E,OĞUZ ÜNVER A,ÇAKIN O İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(1): 24 - 42. |
IEEE | BULUŞ KIRIKKAYA E,OĞUZ ÜNVER A,ÇAKIN O "İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5, ss.24 - 42, 2011. |
ISNAD | BULUŞ KIRIKKAYA, ESMA vd. "İlköğretim Fen ve Teknoloji programında yer alan Afet Eğitimi konularına ilişkin öğretmen görüşleri". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5/1 (2011), 24-42. |