İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Yıl: 2010 Cilt: 10 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2481 - 2518 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerini incelemektir. Bu amaçla üç alt boyuttan oluşan 19 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek geçerlik ve güvenirlik analizleri için Sakarya ilinde öğrenim gören 113 öğrenciye uygulanmıştır. Bu uygulamadan elde edilen veriler doğrultusunda yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .77 olan ölçek, varyansın %40.5’ini açıklamaktadır. Ölçeğin alt boyutları “tüketici sorumluluğu”, “kalite” ve “bütçe fiyat bilinci”dir. Doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen uyum indeksi değerleri üç boyutlu bilinçli tüketicilik düzeyi ölçeğinin iyi uyum verdiğini göstermektedir. Ölçek, 2009- 2010 eğitim öğretim yılında Sakarya’da öğrenim gören 223’ü kız, 250’si erkek olmak üzere toplam 473 ilköğretim dördüncü sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Araştırma sonucunda tüketici sorumluluğu bilinci, kalite bilinci ve ölçeğin toplamında anne eğitim durumuna göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış ve yeni araştırmalar için önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An investigation on the level of conscious consumerism of primary school students in terms of various variables

Öz:
The purpose of this is study is to analyze the level of conscious consumerism of primary school students. For that purpose, a 19-item scale consisting of three sub-dimensions was developed. In order to test conduct validity and reliability, the scale was administered on 113 students studying in Sakarya. In accordance with the data obtained, an exploratory factor analysis was conducted for construct validity purposes. The scale with a Cronbach Alpha reliability coefficient of .77 accounts for 49.5 of the variance. The sub-dimensions of the scale are “consciousness of consumer responsibility”, “consciousness of quality” and “consciousness of budget-price”. The fit index values which obtained from confirmatory factor analysis showed that the three-dimensional level of conscious consumerism scale fit well. The scale was administered on 473 4th grade students- 223 females and 250 males- who studied in Sakarya during the educational year of 2009-2010. The study concluded that there were meaningful diff erences in consciousness of consumer responsibility, consciousness of quality and the whole scale depending on the educational status of mothers. Results were discussed in light of literature and some suggestions were given for further studies.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akhan, N. E. (2009). Sosyal bilgilerde ekonomi konularının öğretimi. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 163-178). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Akınoğlu, O. (2005). Hayat bilgisi öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi içinde (s. 1-15). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Ata, B. (2009). Sosyal Bilgiler öğretim programı. C. Öztürk (Ed.), Sosyal Bilgiler öğretimi içinde (s. 33-47). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Aykaç, N. & Başar, E. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu bildiri kitabı içinde (s. 343-361). Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Brophy, J., & Alleman, J. (2007). Powerful social studies for elementary students. USA: Thomson Wadsworth.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem AYayınları.
  • Cheng, Y. C. (1994). Clasroom environment and student effective performance: An ective profile. Journal of Experimental Education, 62, 221-239.
  • Cleland, V., Worsley, A., & Crawford, D. (2004). What are grade 5 and 6 children buying from school canteens and what do parents and teacher think about it? Nutrition & Dietetics, 61 (3), 145-150.
  • Doğanay, A. (2004). Sosyal bilgiler eğitiminin genel amaçları ne olmalıdır? İ. Yazar (Ed.), I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Tebliğleri içinde (s. 204-215). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Fan, J. X., & Xiao, J. J. (1998). Consumer decision-making styles of young Chinese. The Journal of Consumer Aff airs, 32 (2), 275-294.
  • Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5, 31-68.
  • Fortana, A. L. (1996). Online learning communities implication for social studies. In H. P. Martorella (Ed.), Interactive Tecnologies And The Social Studies (p. 1-26). Albany: State University Of New York Pres.
  • Hafstrom, J. L., Chae, J. S., & Chung, Y. S. (1992). Consumer decision-making styles: Comparison between United States and Korean Young consumers. The Journal of Consumer Aff airs, 26 (1), 146-158.
  • Hanna, P. R., & Jacks, L. L. (1987). Assuring quality for the social studies in our school. California: Stanford University.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3 A Araştırma Danışmanlık Limited.
  • Maiden, J., & Foreman, B. A. (1998). Cost, design and climate: Building a learning environment. School Business Aff airs, 64 (1), 40-44.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve klavuzu, Ankara: Yazar.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (2. bs.). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal Bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi içinde (s. 21-50). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Preacher, K. J., & MacCallum, R. C. (2002). Exploratory factor analysis in behavior genetics research: Factor recovery with small sample size. Behavior Genetics, 32 (2), 153-161.
  • Sağlam, H. İ. (2007). Öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşleri ışığında sosyal bilgiler dersi içeriklerinin karşılaştırılması. E. Erginer (Ed.), XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı içinde (I. Cilt, s. 431-436). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Sağlam, H. İ. (2010). Bilinçli tüketicilik düzeyi ölçeği çalışması. International Journal of Human Sciences, 7 (1), 1190-1200.
  • Sapnas, K. G. (2004). Letters to the editor: Determining adequate sample size. Journal of Nursing Scholarship, 36 (1), 4.
  • Sönmez, V. (2002). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler öğretiminde ölçme ve değerlendirme. G. Can (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s. 157-178). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Sproles, E. K., & Sproles, G. B. (1990). Consumer decision-making styles as a function of individual learning styles. The Journal of Consumer Aff airs, 24 (1), 134-147.
  • Yaşar, Ş., Sözer, E. ve Gültekin, M. (2000). İlköğretimde öğrenme-öğretme süreci ve öğretmen rolü. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı içinde (I. Cilt, s. 452-461). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Walsh, G., Mitchell, V. W., & Thurau, T. H. (2001).German consumer decisionmaking styles. The Journal of Consumer Aff airs, 35 (1), 73-95.
  • Varış, F. (1994). Program geliştirme, Ankara: Alkım Yayınları.
APA SAĞLAM H (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. , 2481 - 2518.
Chicago SAĞLAM Halil İbrahim İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (2010): 2481 - 2518.
MLA SAĞLAM Halil İbrahim İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. , 2010, ss.2481 - 2518.
AMA SAĞLAM H İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. . 2010; 2481 - 2518.
Vancouver SAĞLAM H İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. . 2010; 2481 - 2518.
IEEE SAĞLAM H "İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi." , ss.2481 - 2518, 2010.
ISNAD SAĞLAM, Halil İbrahim. "İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi". (2010), 2481-2518.
APA SAĞLAM H (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2481 - 2518.
Chicago SAĞLAM Halil İbrahim İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10, no.4 (2010): 2481 - 2518.
MLA SAĞLAM Halil İbrahim İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.10, no.4, 2010, ss.2481 - 2518.
AMA SAĞLAM H İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(4): 2481 - 2518.
Vancouver SAĞLAM H İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(4): 2481 - 2518.
IEEE SAĞLAM H "İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10, ss.2481 - 2518, 2010.
ISNAD SAĞLAM, Halil İbrahim. "İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10/4 (2010), 2481-2518.