Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 541 - 563 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma

Öz:
Ölçme becerisi, sorgulama temelli bilim eğitimi derslerinde başarının sağlanabilmesi için gerekli ön koşullardan biri olmasına rağmen, okullarda bu becerinin gelişimine yeterince önem verilmemektedir. Bu durumun, öğretmenlerin ölçme becerilerinin yeterli düzeyde olmamasından kaynaklanabileceği düşüncesiyle tasarlanan mevcut çalışmada, öğretmen adaylarında (n=73) bazı temel büyüklükleri (uzunluk, kütle, ağırlık, hacim, sıcaklık, zaman) kavrama ve bunlarla ilgili ölçümler yaparak temel becerilerde farkındalık ve bunların geliştirilmesi amaçlanmıştır. Nitel ve nicel analizleri içeren karma desen modelinin uygulandığı deneysel çalışma; ön test, son test ve kalıcılık testlerinden oluşan izleme testinin yanında, beceri-gözlem formu ve araştırmacı gözlem notlarını içermektedir. Ölçme etkinliklerinin geliştirilerek uygulandığı araştırmada, ölçme öğretiminde bilgi ve beceri entegrasyonunun yanında ölçme de sürekliliğin önemi ortaya koyulmuştur. Ayrıca temel bilim eğitimi derslerinde ölçme araçlarının etkin kullanımına yönelik yönerge oluşturulmuş ve etkinlikler önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An activity-based study on providing basic knowledge and skills of measurement in teaching

Öz:
Even though one of the prerequisites of inquiry-based science classes is acquiring measuring skills, there is not enough emphasis in the schools today on developing these skills. The current study, which has been designed with the thought that this situation may be caused by the fact that teachers do not have a sufficient level of measurement skills, aims to clarify knowledge of some basic quantities (length, mass, weight, volume, temperature and time), create awareness about fundamental skills in measuring related quantities, and develop these basic skills for the benefit of pre-service science teachers (n=73). The experimental study, which has been designed using a mixed research methodology, includes both qualitative and quantitative research methods, uses a skillobservation form and researcher observation notes, as well as pre-test, post-test and retention tests. This research, which focuses on developing measurement activities, reveals the importance of not only knowledge and skill integration but also of continuity in teaching measuring skills. In addition, recommendations have been set forth for the effective use of measurement tools in basic science education courses and some measurement activities have been suggested.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Altın, V. (2006). Ölçü birimleri. Yeni Ufuklara Bilim ve Teknik, 459, 1-15.
  • Ashbrook, P. (2006). Learning measurement. Science and Children, 44 (2), 44- 46.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi. Yayım lanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen Araştırması (TIMMS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bi limin doğası. İlköğretim-Online, 2 (1), 42-61.
  • Baytaroğlu, Ş., Akkoyunlu, O. ve Dizdar, H. (2008). Ulusal metroloji enstitüsünün ülke için önemi. VII. Ulusal Ölçümbilim Kongresi Bülteni, 84, 3-7.
  • Beichner, R. ve Serway, R. (2000). Fen ve mühendislik için fizik (5. bs., çev. K. Çolakoğlu). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Benson, H. (1995). University physics (rev. ed.). New York: John Wiley and Sons.
  • Blomquist, S. (1993). Metric volume in science and mathematics instruction. School Science and Mathematics, 93 (8), 440-443.
  • Bueche, F. ve Jerde, D. (2000). Fizik ilkeleri 1 (6. bs., çev. K. Ço lakoğlu). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Callison, P., Anshutz, R., & Wright, E. (1997). Gummy worm measurements. Science and Children, 35 (1), 38-41.
  • Coelho, S., & Sere, M. (1998). Pupils’ reasoning and practice during hands-on activities in the measurement phase. Research in Science and Technological Education, 16 (1), 79-96.
  • Coskie, T. (2007). A matter of volume. Science and Children, 44 (9), 52-54.
  • Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar mal zemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Creswell, (1994). Research design qualitative and quantitative approaches. California: Sage.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştir me Projesi.
  • Çepni, S., Kaya, A. ve Küçük, M. (2005). Fizik öğretmenlerinin laboratuarlara ilişkin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlen mesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 181-196.
  • De Jong, T., & Van Joolingen, W. R. (1998). Scientific discovery learning with computer simulations of conceptual domains. Review of Educational Research, 68, 179-202.
  • European Association of National Metrology Institutes (Eura met). (2008). Kısaca metroloji. Schultz Grafisk: Author.
  • Goldstone, J., Marlette, S., & Pennington, A. (2001). Centime ters, millimeters, monsters. Science and Children, 39 (2), 42-47.
  • Haliday, D., & Resnick, R. (1997). Fiziğin temelleri (çev. C. Yal çın). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Hand, R. (2005). Inquiry into measuring. Science Scope, 29 (1), 50- 51.
  • Hanley, G., Cammilleri, A., Tiger, J., & Ingvarsson, E. (2007). A method for describing preschoolers’ activity preference. Jour nal of Applied Behavior Analysis, 40 (4), 603-618.
  • Hodson, D. (1988). Experiments in science and science teac hing. Educational Philosophy and Theory, 20, 53-66.
  • Hurley, M., & Normandia, B. (2005). A taste of math and scien ce. Science Scope, 29 (1), 26-27.
  • Kamii, C., & Clark, F. (1997). Measurement of length: The need for a better approach to teaching. School Science and Mathema tics, 97 (3), 116-121.
  • Klahr, D. (2000). Exploring science: The cognition and develop ment of discovery processes. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Koçaş, İ. (2009). Geçmişten günümüze ölçü birimleri ve met roloji. Bilim ve Teknik, 42 (503), 28-33.
  • Kuhn, D., Black, J. B., Kesselman, A., & Kaplan, D. (2000). The development of cognitive skills to support inquiry learning. Cognition and Instruction, 18, 495-523.
  • Kuhn, T. (2008). The function of measurement in modern physical science. The History of Science Society, 52 (2), 161-193.
  • Leyden, M. (1995). How many liters in a wet blanket. Teaching PreK-8, 25 (4), 32-34.
  • Long, K., & Kamii, C. (2001). The measurement of time: children’s construction of transitivity, unit iteration and con servation of speed. School Science and Mathematics, 101 (3), 125-131.
  • Miller, M. A. (2005). Mastering measurement. Change, 37 (4), 4-12.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim (6-8. Sınıflar) öğretim programları. Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2011). Ortaöğretim Program ları. Ankara: Yazar
  • Oğuz, A. (2007). Teoriden pratiğe örneklerle fen kavramları nın oluşumuna ait kuramlara bir bakış. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 19 (5), 26-51.
  • Osborne, R., & Gilbert, J. (1980). A method for investigating concept understanding in science. European Journal of Science Education, 2 (3), 311-321.
  • Parrott, A. (2005). Mastering metrics. Science Scope, 29 (1), 53-54.
  • Physical Sciences Study Committee (PSSC). (1966). Fizik (çev. O. Aksoy, F. Turgut, C. Tüzün). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Reece, C., & Kamii, C. (2001). The measurement of volume: Why do young children measure inaccurately. School Science and Mathematics, 101 (7), 356-361.
  • Rommel-Esham, K. (2007). How much popcorn will our class room hold. Science and Children, 45 (2), 22-26.
  • Roth, W. M. (1994). Experimenting in a constructivist high school physics laboratory. Journal of Research In Science Teac hing, 31 (2), 197-223.
  • Sears, C. (2005). Project weigh- in: Learning about mass and weight. Science Scope, 29 (1), 51-54.
  • Sherman, H. (1997). Sizing up the metric system. Science and Children, 35 (2), 27-31.
  • Sterling, D. (1999). Measuring skills. The Science Teacher. 66 (1), 58-62.
  • Sterling, D. (2006). Thinking metric. Science and Children, 44 (2), 48-51.
  • Tretter, T. (2000). Physical science lab essentials. The Science Teacher, 67 (7), 48-52.
  • Tuckman, B. W. (1999). Conducting educational research (5th ed.). Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.
  • TÜBİTAK, (2010). Ulusal metroloji enstitüsü. http://www.ume. tubitak.gov.tr/ adresinden 14.10.2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Wilke, R. R., & Straits, W. J. (2005). Practical advised for te aching inquiry-based science process skills in the biological sciences. The American Biology Teacher, 67 (9), 534-540.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştir ma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yürümezoğlu, K., & Oğuz, A. (2008a). A conceptual frame work in the understanding of science education. Üniversite ve Toplum, 8 (1), 1-8.
  • Yürümezoğlu, K. ve Oğuz, A. (2008b). Bilimsel kültüre yaklaş mada nasıl bir bilim eğitimi? Bilim & Ütopya, 165, 69-72.
APA MARAL Ş, OĞUZ ÜNVER A, YÜRÜMEZOĞLU K (2012). Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. , 541 - 563.
Chicago MARAL Şahide,OĞUZ ÜNVER AYŞE,YÜRÜMEZOĞLU KEMAL Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. (2012): 541 - 563.
MLA MARAL Şahide,OĞUZ ÜNVER AYŞE,YÜRÜMEZOĞLU KEMAL Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. , 2012, ss.541 - 563.
AMA MARAL Ş,OĞUZ ÜNVER A,YÜRÜMEZOĞLU K Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. . 2012; 541 - 563.
Vancouver MARAL Ş,OĞUZ ÜNVER A,YÜRÜMEZOĞLU K Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. . 2012; 541 - 563.
IEEE MARAL Ş,OĞUZ ÜNVER A,YÜRÜMEZOĞLU K "Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma." , ss.541 - 563, 2012.
ISNAD MARAL, Şahide vd. "Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma". (2012), 541-563.
APA MARAL Ş, OĞUZ ÜNVER A, YÜRÜMEZOĞLU K (2012). Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 541 - 563.
Chicago MARAL Şahide,OĞUZ ÜNVER AYŞE,YÜRÜMEZOĞLU KEMAL Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.1 (2012): 541 - 563.
MLA MARAL Şahide,OĞUZ ÜNVER AYŞE,YÜRÜMEZOĞLU KEMAL Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.1, 2012, ss.541 - 563.
AMA MARAL Ş,OĞUZ ÜNVER A,YÜRÜMEZOĞLU K Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(1): 541 - 563.
Vancouver MARAL Ş,OĞUZ ÜNVER A,YÜRÜMEZOĞLU K Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(1): 541 - 563.
IEEE MARAL Ş,OĞUZ ÜNVER A,YÜRÜMEZOĞLU K "Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.541 - 563, 2012.
ISNAD MARAL, Şahide vd. "Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/1 (2012), 541-563.