Yıl: 2011 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 270 - 280 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi

Öz:
Bu araştırma, mobbing davranışlarının beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, Einarsen, Hoelb, ve Notelaersa’nın (2009) “Olumsuz Davranışlar Ölçeği” ile Maslach ve Jackson’un (1981) geliştirdiği tükenmişlik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler Ege Bölgesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okulları (n=93) ile özel okullarda (n=31) görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinden elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mobbing davranışları ve tükenmişlik algılamaları düşük düzeydedir. Mobbing davranışları ve tükenmişlik değişkenleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Sonuç olarak tükenmişlik üzerine etki eden mobbing davranışları “kişi ilişkili yıldırma” boyutundan oluşmakta ve bu boyut beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin genel olarak tükenmişliğini artıran bir sebep olarak görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Davranış Bilimleri

The effect of mobbing on burnout of physical education and sports teachers

Öz:
This research was carried out to examine the effect of mobbing behaviors on burnout of physical education and sports teachers. The Negative Acts Questionnaire-Revised” developed by Einarsen and Raknes (1997) and revised by Einarsen, Hoelb, and Notelaersa (2009) and “Burnout Scale” developed by Maslach and Jackson (1981) were used as data collection instruments. The data used in the research were obtained from physical education and sports teachers employed in the state schools (n=93) and private schools (n=31) under National Education Ministry in Aegean Region. According to the results obtained from the research, mobbing behaviors and burnout perception level of physical education and sports teacher are low. There is significant and positive relation between mobbing behaviors and burnout variables. In conclusion, “person-related bullying” dimension is regarded as a reason that increases burnout of physical education and sports teachers in general.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ALKAN E, YILDIZ S, BAKIR M (2011). Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. , 270 - 280.
Chicago ALKAN Emre,YILDIZ SÜLEYMAN MURAT,BAKIR Müslim Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. (2011): 270 - 280.
MLA ALKAN Emre,YILDIZ SÜLEYMAN MURAT,BAKIR Müslim Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. , 2011, ss.270 - 280.
AMA ALKAN E,YILDIZ S,BAKIR M Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. . 2011; 270 - 280.
Vancouver ALKAN E,YILDIZ S,BAKIR M Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. . 2011; 270 - 280.
IEEE ALKAN E,YILDIZ S,BAKIR M "Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi." , ss.270 - 280, 2011.
ISNAD ALKAN, Emre vd. "Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi". (2011), 270-280.
APA ALKAN E, YILDIZ S, BAKIR M (2011). Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(3), 270 - 280.
Chicago ALKAN Emre,YILDIZ SÜLEYMAN MURAT,BAKIR Müslim Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi 13, no.3 (2011): 270 - 280.
MLA ALKAN Emre,YILDIZ SÜLEYMAN MURAT,BAKIR Müslim Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, vol.13, no.3, 2011, ss.270 - 280.
AMA ALKAN E,YILDIZ S,BAKIR M Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi. 2011; 13(3): 270 - 280.
Vancouver ALKAN E,YILDIZ S,BAKIR M Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi. 2011; 13(3): 270 - 280.
IEEE ALKAN E,YILDIZ S,BAKIR M "Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi." Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13, ss.270 - 280, 2011.
ISNAD ALKAN, Emre vd. "Mobbingin beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisi". Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi 13/3 (2011), 270-280.