Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1991 - 2004 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?

Öz:
Bu çalışmanın amacı, doktora eğitimi ile eşdeğer olan tıpta uzmanlık eğitimi için yapılan seçmede tek aşamalı bir sınavın (TUS) yeterli görülmesi ne derece doğrudur?’ sorusuna yanıt aramaktır. Bu amaçla, tıpta uzmanlık eğitimi veren bir tıp fakültesinde mülakata dayalı bir nitel araştırma yürütülmüş ve tıpta uzmanlık eğitimi verenler ile eğitimi alanların TUS’a bakış açısı ortaya konmaya çalışılmıştır. Sistematik küme örnekleme ile belirlenen 14 öğretim üyesi ve 27 araştırma görevlisi mülakata katılmıştır. Mülakatlarda belirlenen alt boyutlarda içerik analizi ile algı ve temalar belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, katılımcıların çoğu merkezi bir sınavın mutlaka gerekli olduğunu vurgulamışlar; ancak bunun çok aşamalı olması gereği, sınav içeriğinin yeniden düzenlenerek uzmanlık branşına uygun seçicilik sağlayabilmesi, tıp fakültesi eğitimini aksatmamak üzere düzenlemeler yapılması gibi eleştirel temalar üzerinde yoğunlaşmışlardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

How do medical specialty training educators and trainees perceive medical specialty selection examination (TUS)

Öz:
In this study, it was aimed to explore whether a single-step examination is adequate for ranking the medical graduates for specialty training in medicine which is practically similar to doctoral training (PhD) in other disciplines. For this purpose, a semi-structured interview-based qualitative research was carried out at a university medical center to identify the outlook of educators and the trainees to TUS system. Using systematic cluster sampling, 14 faculty members and 27 residents were interviewed face to face. Evaluating the study results, a great majority of the participants emphasized that a centralized examination system is mandatory; however, the critical themes were condensed on the necessity of modifications such as multi-step testing, improvement of test contents to be more specific for the needs of particular medical specialties and adjustments to justify the importance of undergraduate medical education
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Asan, A. (2007). Tıpta uzmanlık eğitimine bakış: Sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Dizayn Dergisi, 1, 6-9.
  • Aygün, H. (2008). Tıp fakültesi sayısı 66’ya ulaştı. Medimagazin [Online]. http://www.medimagazin.com.tr/mm-tip-fakultesisayisi- 66ya-ulasti-h-52885.html web adresinden 11 Eylül 2009 tarihinde edinilmiştir. Baykul, Y. (1999). İstatistik: Metodlar ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayınevi.
  • Birolini, D., Ferreira E. A. B., & Rasslan, S. (2002). Surgery in Brazil. Archives of Surgery, 137, 352-358.
  • Çiçek, C. ve Terzi, C. (2006). Tıpta uzmanlık eğitimi: İzmir ölçekli iki araştırma ve karşılaştırmalı sonuçları (1. bs.). Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • Flierl, M. A. (2008). German surgical residency training – quo vadis. Patient Safety in Surgery, 2 (9), doi:10.1186/1754-9493- 2-9.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Gözler, K. (2005). TUS örneği tüm alanlara yaygınlaştırılmalı. Cumhuriyet – Bilim Teknik, Eylül 1988, 1-2, [Online]: www. anayasa.gen.tr/tus.htm web adresinden 10 Eylül 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Green, M., Jones, P., & Thomas J. X. (2009). Selection criteria for residency: Results of a national program directors survey. Academic Medicine, 84, 362-267.
  • Güner, H. (2004). TUS soruları nasıl hazırlanıyor. Medimagazin, 165, [Online]: http://www.medimagazin.com.tr/mm-tussorulari- nasil-hazirlaniyor-ky-50288.html web adresinden 5 Eylül 2009 tarihinde edinilmiştir
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). (2009). Tus kılavuzu. http://www.osym.gov.tr/BelgeGoster.aspx?F6E10F88 92433CFFD4AF1EF75F7A796885ACA374B1116107.htm adresinden 22 Ağustos 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Kozu, T. (2006). Medical education in Japan. Academic Medicine, 81, 1069–1075.
  • Saçaklıoğlu, F. (1997). Dünyada tıp eğitimi. Toplum ve Hekim, 12, 35-9.
  • Segouin, C., Jouquan, J., Hodges, B., Brechat,P. H., David, S., Maillard, D., et al. (2007). Country report: Medical education in France. Medical Education, 41, 295–301.
  • Spiegel, W., Haoula, D., Schneider, B., & Maier, M. (2004). Allocation of training posts to applicants for postgraduate medical education in Austria: Survey and analysis. Academic Medicine, 79, 703–710.
  • Şahin, H., Batı, H. ve Karabilgin, S. (2003, Aralık). Uzmanlık eğitimi programı ve tasarımı. IX. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı’nda sunulmuş bildiri, İzmir.
  • Tunç, T., & Özen Kutanis, R. (2009). Role conflict, role ambiguity, and burnout in nurses and physicians at a university hospital in Turkey. Nursing and Health Sciences, 11 (4), 410-416.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. N., Kurt, M., Öktem, M. Ş., Özcan, S., Nurdan, Ö. ve Temel, F. (2008). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem VI öğrencilerinin tıpta uzmanlık sınavı (TUS) hakkındaki görüşleri. Hacettepe Tıp Dergisi, 39, 60-67.
APA KUTANİS R, Tunc T, tunc m (2011). Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. , 1991 - 2004.
Chicago KUTANİS Rana Özen,Tunc Tulin,tunc murat Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. (2011): 1991 - 2004.
MLA KUTANİS Rana Özen,Tunc Tulin,tunc murat Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. , 2011, ss.1991 - 2004.
AMA KUTANİS R,Tunc T,tunc m Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. . 2011; 1991 - 2004.
Vancouver KUTANİS R,Tunc T,tunc m Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. . 2011; 1991 - 2004.
IEEE KUTANİS R,Tunc T,tunc m "Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?." , ss.1991 - 2004, 2011.
ISNAD KUTANİS, Rana Özen vd. "Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?". (2011), 1991-2004.
APA KUTANİS R, Tunc T, tunc m (2011). Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 1991 - 2004.
Chicago KUTANİS Rana Özen,Tunc Tulin,tunc murat Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11, no.4 (2011): 1991 - 2004.
MLA KUTANİS Rana Özen,Tunc Tulin,tunc murat Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.11, no.4, 2011, ss.1991 - 2004.
AMA KUTANİS R,Tunc T,tunc m Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(4): 1991 - 2004.
Vancouver KUTANİS R,Tunc T,tunc m Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(4): 1991 - 2004.
IEEE KUTANİS R,Tunc T,tunc m "Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, ss.1991 - 2004, 2011.
ISNAD KUTANİS, Rana Özen vd. "Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavı’nı (TUS) nasıl algılıyor?". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/4 (2011), 1991-2004.