Yıl: 2011 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 824 - 835 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day

Öz:
Fen eğitimi, ülkelerin gelişmesinde ve ekonomik kalkınmasında önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle ülkemizde de fen eğitiminin kalitesini artırmak üzere birçok çalışma yapılmakta ve öğretim programları çağdaş yaklaşımlar ışığında sürekli yenilenmektedir. Bu çalışmada, Cumhuriyet’in kuruluşundan günümüze dördüncü ve beşinci sınıf fen öğretim programlarının tarihsel süreç açısından gelişiminin, öğretim programının öğelerine göre değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Bu değerlendirmeler öğretim programlarının amaç, içerik, öğrenme öğretme süreci ve değerlendirme boyutları açısından doküman analizi tekniği kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen veriler tarihsel süreç dikkate alınarak bu program boyutları altında sınıflandırılmıştır. Sonuçlar özellikle programın öğrenme öğretme ve değerlendirme süreçlerinde önemli gelişmeler olduğunu göstermiştir. Aksayan veya eksik olarak kabul edilebilecek yönlerin ise özellikle programın uygulama aşamasında ortaya çıktığı söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan günümüze4. ve 5. sınıf fen öğretim programlarının öğretim programının öğelerine göre değerlendirilmesi

Öz:
Science educationhas an important place in the development and economic growth of countries. Therefore, many researches have been realized to increase the quality of science education, and curricula have been renewed continuously in the light of contemporary approachesin our country as well. The purpose of the study was to evaluate the historical development of elementary fourth and fifth grade science curricula from the foundation of Turkish Republic to the present day according to the main components of curricula. The evaluations were carried out by document analysis technique in terms of curriculum dimensions such as aim, content, teaching-learning process and assessment. The obtained data were classified under the curricula components considering the historical process. According to the outputs of the study, the most important progress within the components has been occurred especially in the learning-teaching and assessment processes. It can be said that failing and deficiency features of the curricula generally arise in the implementation processes.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ayas, A. (1995). Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 149-155.
  • Aykaç, N. (2005). Öğretme Öğrenme Sürecinde Aktif Öğretim Yöntemleri. Ankara: Naturel Yayınları.
  • Balım, A. G.,Elaldı, S. (2003). 20. Yüzyılda Fen Bilgisi Öğretim Programı. EurasianJournal of EducationalResearch, (11).
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı-Modül 3 İlköğretimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). Cumhuriyet Döneminde İlkokul Programları. F. Gök (Ed.),75. Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. 145-170.
  • Çelenk, S., Tertemiz N., Kalaycı N. (2000). İlköğretim Programları ve Gelişmeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çelik, F. (2006). Türk Eğitim Sisteminde Hedefler ve Hedef Belirlemede Yeni Yönelimler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 1-15.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2000). Fizik Öğretmeninin Sürekli Eğitimi-I: Değişen İşlevi, Yeni Rolleri ve Görevleri. 19. Fizik Kongresi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Ertürk, S. (1978). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Gücüm, B., Kaptan, F. (1992). Dünden Bugüne İlköğretim Fen Bilgisi Programları ve Öğretim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 249-258.
  • Karatepe, A., Yıldırım, H. İ., Şensoy, Ö., Yalçın, N. (2004). Fen Bilgisi Öğretimi Amaçlarının Gerçekleştirilmesinde Mevcut Fen Bilgisi Müfredat Programının Amaçlar Boyutunda Uygunluğu Konusunda Öğretmen Görüşleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 165-175.
  • MEB. (1926). İlk Mekteplerin Müfredat Programı. İstanbul: Milli Matbaa.
  • MEB. (1936). İlkokul Programı. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • MEB. (1948). İlkokul Programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1969). İlkokul Programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (1992).İlköğretim Kurumları Fen Bilgisi Dersi Öğretim Programları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2000). 2518 Sayılı Tebliğler Dergisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4- 5. Sınıflar).Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Ünal, S., Coştu, B., Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 183-202.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA AYKAÇ N, KÜÇÜK H, KARTAL M, TİLKİBAŞ Ş, KESKİN G (2011). The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. , 824 - 835.
Chicago AYKAÇ NECDET,KÜÇÜK Hilal,KARTAL Merve,TİLKİBAŞ Şafak,KESKİN Güneş The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. (2011): 824 - 835.
MLA AYKAÇ NECDET,KÜÇÜK Hilal,KARTAL Merve,TİLKİBAŞ Şafak,KESKİN Güneş The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. , 2011, ss.824 - 835.
AMA AYKAÇ N,KÜÇÜK H,KARTAL M,TİLKİBAŞ Ş,KESKİN G The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. . 2011; 824 - 835.
Vancouver AYKAÇ N,KÜÇÜK H,KARTAL M,TİLKİBAŞ Ş,KESKİN G The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. . 2011; 824 - 835.
IEEE AYKAÇ N,KÜÇÜK H,KARTAL M,TİLKİBAŞ Ş,KESKİN G "The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day." , ss.824 - 835, 2011.
ISNAD AYKAÇ, NECDET vd. "The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day". (2011), 824-835.
APA AYKAÇ N, KÜÇÜK H, KARTAL M, TİLKİBAŞ Ş, KESKİN G (2011). The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. İlköğretim Online (elektronik), 10(3), 824 - 835.
Chicago AYKAÇ NECDET,KÜÇÜK Hilal,KARTAL Merve,TİLKİBAŞ Şafak,KESKİN Güneş The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. İlköğretim Online (elektronik) 10, no.3 (2011): 824 - 835.
MLA AYKAÇ NECDET,KÜÇÜK Hilal,KARTAL Merve,TİLKİBAŞ Şafak,KESKİN Güneş The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. İlköğretim Online (elektronik), vol.10, no.3, 2011, ss.824 - 835.
AMA AYKAÇ N,KÜÇÜK H,KARTAL M,TİLKİBAŞ Ş,KESKİN G The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. İlköğretim Online (elektronik). 2011; 10(3): 824 - 835.
Vancouver AYKAÇ N,KÜÇÜK H,KARTAL M,TİLKİBAŞ Ş,KESKİN G The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day. İlköğretim Online (elektronik). 2011; 10(3): 824 - 835.
IEEE AYKAÇ N,KÜÇÜK H,KARTAL M,TİLKİBAŞ Ş,KESKİN G "The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day." İlköğretim Online (elektronik), 10, ss.824 - 835, 2011.
ISNAD AYKAÇ, NECDET vd. "The evaluation of 4th and 5th grade science curricula according to the components of curriculum from the foundation of Turkish republic to the present day". İlköğretim Online (elektronik) 10/3 (2011), 824-835.