Yıl: 2012 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 979 - 994 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

A case study about computational estimation strategies of seventh graders

Öz:
Amaç ve Önem: Bu çalışmanın amacı ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin hesaplamalı tahmin sorularını cevaplarken kullandıkları yöntem ve stratejileri incelemektir. Hesaplamalı tahmin becerisi 2005 yılından bu yana kullanılan yenilenmiş matematik öğretimi programında önemle vurgulanan bir beceridir. Çağımızda gelişen teknoloji yardımıyla hesaplamalarda kesin sonuçlara kolaylıkla ulaşmamız mümkün iken ulaşılan sonuçların mantıklılığı ve duruma uygunluğu konusunda insan beyninin yeteneklerine başvurmak gerekmektedir. Bu nedenle akıl yürütme ve tahmin becerileri matematik dersi içerisinde önemli bir yer kaplamaktadır. Önemi hem yurtdışı hem de yurtta yapılan çalışmalarla vurgulanmış bu beceriyi geliştirmeden önce öğrencilerin hâlihazırda tahmin gerektiren sorulara yaklaşımlarını ve bu soruları yaparken kullandıkları yöntemleri incelemek matematik eğitimi araştırmacıları için temel teşkil etmektedir. Yöntem: Örnek durum çalışması olarak tasarlanan çalışmaya beş tane yedinci sınıf öğrenci katılmıştır. Bu öğrenciler kademeli olarak seçilmiştir. Birinci aşamada Muğla il merkezinde bulunan ilköğretim okullarından rastgele seçim yöntemleri ile bir okul belirlenmiş olup bu okulda okumakta olan 116 yedinci sınıf öğrencisine sayısal ve sözel olarak paralel form şeklinde hazırlanmış ―Tahmin Beceri Testi‖ uygulanmıştır. Bu testlerin sonuçlarına göre 116 öğrenci sıralanmış ve ilk 7 öğrenci çalışmanın görüşme kısmı için seçilmiştir. Ancak görüşmeler sırasında 2 öğrencinin görüşme sorularına tam olarak cevap vermeyişi nedeniyle veri analizi aşamasında 5 öğrencinin sonuçları değerlendirmeye alınmıştır. 5 adet yedinci sınıf öğrenci ile bireysel görüşmeler yapılmış ve görüşmede ―Tahmin Beceri Testi‖nin sayısal soruları katılımcılara yeniden sorulmuştur. Klinik mülakat protokolü temel alınarak katılımcıların kullandığı yöntemler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bulgular: Çalışmanın verilerinden elde edilen sonuçlar üç başlık altında incelenmiştir. Birincisi ―Sayıların Yeniden Düzenlenmesi‖ adlı strateji olup bu strateji kendi içinde üç alt başlıkta gözlemlenmiştir. Bunların içinde ―kurallara bağlı yuvarlama yapma‖ stratejisi katılımcılar tarafından en sık kullanılan yöntem olmuştur. İkinci ana başlık olarak ―İşlemlerin Yeniden Düzenlenmesi‖ stratejisi ele alınmış ve sayıların yeniden düzenlenmesi stratejisine göre daha nadir kullanıldığı tespit edilmiştir. ―Toplamayı Çarpmaya Çevirme‖ ve ―Bölmeyi Kesre Çevirme‖ olarak karşılaştığımız İşlemlerin Yeniden Düzenlenmesi stratejisi ise ―Düzenleme-Düzeltme‖ stratejisine oranla ikinci sık kullanılan yöntem olmuştur. İşlemlerin ortasında düzenleme düzeltme ve işlemlerin sonunda düzenleme düzeltme yapan katılımcılar bu stratejiyi çok az sayıda kullanmışlardır. Katılımcılar tarafından sadece 7 kere kullanılan bu strateji diğer stratejilere göre tahmin becerisi daha iyi olan öğrencilerin tercih ettiği bir yöntem olmuştur. Tartışma, Sonuç ve Öneriler: Elde edilen sonuçlara göre katılımcılar soruların cevaplarını tahmin ederek bulmaları istenildiğinde çoğunlukla Sayıları Yeniden Düzenleme stratejisini kullanmaktadır. Hatta tahmin ediniz denildiğinde ilk önce Kurallara Bağlı Yuvarlama yapmayı tercih etmektedirler. Bunun sebebi olarak matematik derslerinde tahmin gerektiren soruların az kullanılması ve tahmin etmek için kullanılabilecek diğer yöntemlerin ders içinde sıklıkla kullanılmaması öngörülebilir. Diğer dikkat çeken bulgulardan biri olan net cevaplara olan düşkünlük ise öğrencilerin matematiğe dair inançlarına ve hataya olan duyarlılıklarına bağlı olabilir. Öğrencilerin farklı tahmin stratejilerini kullanmaları ve özellikle ―Düzenleme-Düzeltme Stratejisinde‖ daha iyi olmalarını sağlamak için matematik öğretmenlerinin tahmin gerektiren sorulara daha fazla zaman vermeleri ve sınıf içi etkinliklerinde farklı stratejiler kullanarak aritmetik sorularını ve problemleri hesaplamalı tahmin yöntemleri ile de çözmeleri gerekmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Yedinci sınıfların hesaplamalı tahmin stratejileri ile ilgili bir örnek olay çalışması

Öz:
This study examined computational estimation strategies of the seventh grade students. A case study methodology was used and data were collected from five high achievers via an interview session. During the interview participants were required to solve fifteen computational estimation numerical questions which were presented in whole number, fraction and decimal and they were asked to explain their reasoning. A theme oriented matrix was used to analyze the data. The results of the study found that reformulation was the most preferred strategy and translation and compensation strategies were relatively less preferred strategies by the interviewees. The least preferred strategy was compensation which was known as adjusting the estimated results according to exact answer.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Berry, R. Q. (1998). ―Computational Estimation Skills of eight grade students.‖ Unpublished master’s thesis, Christopher Newport University, Virginia.
  • Bestgen, B. J., Reys, R. E., Rybolt, J. F. & Wyatt, J. W. (1980). Effectiveness of Systematic Instruction on Attitudes and Computational Estimation Skills of Preservice Elementary Teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 11, 124-136
  • Boz, B., & Bulut, S. (2002). ―İlköğretim Matematik, Fen Bilgisi ve Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Tahmin Becerilerinin İncelenmesi‖ 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ Kültür Kongre Merkezi, Ankara
  • Boz, B. (2004). ―Investigation of Estimation Ability of High School Students.‖ Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Collins, K. M. T., Onwuegbuzie, A. J. & Jiao, Q. G. (2012). A Mixed Methods Investigation of Mixed Methods Sampling Designs in Social and Health Science Research, Journal of Mixed Methods Research, 1 (3) 267-294. [Online]: Retrieved on 19-March-2012 at URL: http://mmr.sagepub.com/content/1/3/267.full.pdf Çilingir D. & Türnüklü, E. B. (2009).Estimation Ability and Strategies of the 6th-8th Grades Elementary School Students. Elementary Education Online, 8 (3), 637-650. [Online]: Retrieved on 01-September-2009 at URL: http://www.ilkogretim-online.org.tr/vol8say3/v8s3m2.pfd
  • Dowker, A. (1992). Computational Estimation Strategies of Professional Mathematicians. Journal for Research in Mathematics Education, 23, 45-55.
  • Gliner, G. S. (1991). Factors contributing to success in mathematical estimation in preservice teachers: types of problems and previous mathematical experience. Educational Studies in Mathematics, 22, 595-606.
  • Goodman, T. (1991). Computational estimation skills of preservice elementary teachers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 22 (2) 259-272.
  • Heinrich, E.J. (1998). ―Characteristics and skills exhibited by middle school students in performing the tasks of computational estimation.‖ Unpublished doctoral dissertations, Fordham University, New York.
  • Hope, J.A. (1986). Mental calculation: Anachronism or basic skill? In H.L. Schoen & M.J. Zweng (Eds.) Estimation and Mental Computation: 1986 yearbook (pp.45-54). Reston VA: National Council of Teachers of Mathematics Levine, D.R. (1982). Strategy use and estimation ability of college students. Journal for Research in Mathematics Education, 15(5), 350-359.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data Analysis: An Expanded sourcebook (3rd ed.).Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Ministry of National Education. (2004). İlköğretim matematik dersi öğretim program ve kılavuzu: 1-5. sınıflar (Elementary Education Mathematics Curriculum and Manual: Grades 1-5). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü
  • National Council of Mathematics Teachers (2000). Principles and Standard for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Mathematics Teachers
  • Reys, R. E., Rybolt, J. F., Bestgen, B. J., & Wyatt, W. J. (1982). Process used by good computational estimators. Journal for Research in Mathematics Education, 13 (3), 183-201.
  • Reys, B. J. (1986). Teaching Computational Estimation: Concepts and Strategies. In H. L. Schoen & M. J. Zweng (Eds.), Estimation and mental computation: 1986 yearbook (pp. 31-45). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Reys, R. E., Reys, B. J., Nohda, N., Ishida, J., & Shimizu, K. (1991a). Computational estimation performance and strategies used by fifth and eighth grade Japanese students. Journal for Research in Mathematics Education, 22 (1), 39-58.
  • Reys, B. J., Reys, R. E. & Penafiel, A. F. (1991b). Estimation Performance and Strategy Use of Mexican 5th and 8th Grade Student Sample. Educational Studies in Mathematics, 22 (4), 353- 375.
  • Reys, R. E. (1993). Research on computational estimation: What it tells us and some questions that need to be addressed. Hiroshima Journal of Mathematics Education, 1, 105-112.
  • Reys, R. E. & Yang, D. (1998). Relationship between computational performance and number sense among sixth-and eighth grade students in Taiwan. Journal for Research in Mathematics Education, 29 (2), 225-237.
  • Sowder-Threadgill, J. (1984). Computational estimation procedures of school children. Journal of Educational Research, 77 (6), 332-336
  • Sowder, J. (1992). Estimation and Number Sense, In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of Research in Mathematics Teaching and Learning (pp.371-389). New York: Macmillan
  • Sowder, J. & Wheeler, M. M. (1989).The development of concepts and strategies used in computational estimation. Journal for Research in Mathematics Education, 20 (2), 130-146.
  • Trafton, P. R. (1986). Teaching computational estimation: Establishing an estimation mind-set. In H.L. Schoen & M.J. Zweng (Eds.), Estimation and mental computation: 1986 yearbook (pp, 16-30). Reston, VA: NCTM
  • Usiskin, Z. (1986). Reasons for Estimation. In H.L. Schoen & M.J. Zweng (Eds.) Estimation and Mental Computation: 1986 yearbook (pp.1-15). Reston VA: National Council of Teachers of Mathematics
  • Yang, D. C. (1995). ―Number Sense performance and strategies possessed by sixth and eighth grade students in Taiwan.‖ Unpublished doctoral dissertation, University of Missouri, Missouri.
APA BOZ YAMAN B, BULUT S (2012). A case study about computational estimation strategies of seventh graders. , 979 - 994.
Chicago BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure A case study about computational estimation strategies of seventh graders. (2012): 979 - 994.
MLA BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure A case study about computational estimation strategies of seventh graders. , 2012, ss.979 - 994.
AMA BOZ YAMAN B,BULUT S A case study about computational estimation strategies of seventh graders. . 2012; 979 - 994.
Vancouver BOZ YAMAN B,BULUT S A case study about computational estimation strategies of seventh graders. . 2012; 979 - 994.
IEEE BOZ YAMAN B,BULUT S "A case study about computational estimation strategies of seventh graders." , ss.979 - 994, 2012.
ISNAD BOZ YAMAN, BURÇAK - BULUT, Safure. "A case study about computational estimation strategies of seventh graders". (2012), 979-994.
APA BOZ YAMAN B, BULUT S (2012). A case study about computational estimation strategies of seventh graders. İlköğretim Online (elektronik), 11(4), 979 - 994.
Chicago BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure A case study about computational estimation strategies of seventh graders. İlköğretim Online (elektronik) 11, no.4 (2012): 979 - 994.
MLA BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure A case study about computational estimation strategies of seventh graders. İlköğretim Online (elektronik), vol.11, no.4, 2012, ss.979 - 994.
AMA BOZ YAMAN B,BULUT S A case study about computational estimation strategies of seventh graders. İlköğretim Online (elektronik). 2012; 11(4): 979 - 994.
Vancouver BOZ YAMAN B,BULUT S A case study about computational estimation strategies of seventh graders. İlköğretim Online (elektronik). 2012; 11(4): 979 - 994.
IEEE BOZ YAMAN B,BULUT S "A case study about computational estimation strategies of seventh graders." İlköğretim Online (elektronik), 11, ss.979 - 994, 2012.
ISNAD BOZ YAMAN, BURÇAK - BULUT, Safure. "A case study about computational estimation strategies of seventh graders". İlköğretim Online (elektronik) 11/4 (2012), 979-994.