Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2263 - 2288 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu

Öz:
Türkiye’de okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması, araştırmaların da gösterdiği gibi ilköğretim 1. sınıfa başlayan öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini olumlu yönde etkileyecektir. Bu çalışmada, okul öncesi eğitimin zorunlu eğitim kapsamına giren ana sınıfı eğitimi dönemi ile ilköğretim matematik dersi 1. sınıf öğretim programlarının uyumu, kazanımlar sarmallık ilkesine göre incelenerek araştırılmıştır. Doküman incelemesi türünden olan bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan 36-72 aylık çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı-OÖEP ve Öğretmen Kılavuz Kitabı ile İlköğretim Matematik Dersi 1.-5. Sınıflar Öğretim Programı-İMÖP belgelerinden elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular, OÖEP ve öğretmen kılavuzu metinlerinde ilköğretime hazır bulunuşluğa vurgu yapılmasına rağmen, programın bilişsel kazanımların matematik ile bağlantısını kurdurmakta yetersiz kaldığı; İMÖP’de ise okul öncesinde matematik eğitimi ve hazır bulunuşluk konusunun tamamen ihmal edildiğini göstermiştir. OÖEP ve İMÖP 1. sınıf kazanımları arasında %51’lik bir oran ile sarmal yapının kurulduğunu ortaya koyan bulgular, özellikle İMÖP 1. sınıf kazanımlarının yaklaşık olarak yarı yarıya gözden geçirilmesinin gerekliliğini açık bir şekilde ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışma, programlar hazırlanırken okul öncesi ve ilköğretim alan eğitimcilerinin ortak çalışmasının gerekliliğine işaret etmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Harmony between Turkish early childhood and primary mathematics education standards

Öz:
The aim of this study was to explore the spiral relation and the congruency between mathematics standards listed in the Early Childhood and First Grade curricula in Turkey. A descriptive content analysis was conducted on Early Child Education Curriculum (OÖEP) for 36-72 months old children and Math Curriculum for the Grades 1-5 (İMÖP), both prepared by Turkish Ministry of Education. Results revealed the inadequacy of OÖEP in its provision of showing clear linkages between early math skills and future learnings despite the statements made for the importance of schools readiness in its texts; and complete disregard for early math education and school readiness in İMÖP. The ratio of spiral design established between OÖEP and first grade standards was only 51%, pinpointing the need for a revision of almost half of the first grade standards in İMÖP. These findings show the importance of collaborative work between early childhood and elementary math educators in the processes of curriculum development.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Administration for Children and Families [ACF]. (2002). Making a difference in the lives of infants and toddlers and their families: The impacts of Early Head Start (vol. 1, Technical Report). Retrieved August 08, 2011, from http://www.acf.hhs. gov/programs/opre/ehs/ehs_resrch/reports/impacts_vol 1 /im-pacts_voll.pdf.
  • Administration for Children and Families [ACF]. (2006). Preliminary findings from the Early Head Start Prekindergarten Followup. Retrieved August 08,2011, from http://www.acf. hhs.gov/programs/opre/ehs/ehs_resrch/reports/prekindergar-ten_followup/prekindergarten_followup.pdf.
  • Aubrey, C. (1993). An investigation of the mathematical knowledge and competencies which young children bring into school. British Educational Research Journal, 19 (1), 27-41.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2005).Türkiye ve Amerika Birleşik Dev-letleri'ndeki ilköğretim matematik (1-5) program geliştirme çalışmalarının karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5, 557-588.
  • Barnett, W. S. (1995). Long-term effects of early childhood programs on cognitive and school outcomes. Long-term Outcomes of Early Childhood Programs, 5 (3), 25-50.
  • Baroody, A. J., Lai, M. L., Li, X., & Baroody, A. E. (2009). Preschoolers' understanding of subtraction-related principles. Mathematical Thinking and Learning 11 (1-2), 41-60.
  • Blair, C., Gamson, D., Thome, S., & Baker, D. (2005). Rising mean IQ: Cognitive demand of mathematics education for young children, population exposure to formal schooling, and the neurobiology of the prefrontal cortex. Intelligence, 33,93-106.
  • Bruner, J. (1977). The process of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bulletin Officiel de l'Education Nationale (BO). (2008). Horai-res et programmes d'enseignement de lecole primaire. Hors-serie h° 3 du 19 juin 2008. Paris: CNDR Publications administrati-ves. Retrouve le 10 Août 2011 sur http://www.education.gouv. fr/bo/2008/hs3/default.htm.
  • Campbell, F. A., & Ramey, C. T. (1994). Effects of early intervention on intellectual and academic achievement: A follow-up study of children from low-income families. Child Development, 65 (2), 684-698.
  • Charlesworth, R. (2005). Prekindergarten mathematics: Connecting with National Standards. Early Childhood Education Journal, 32 (4), 229-236.
  • Charlesworth, R., & Lind, K. K. (1999). Math and science for young children. USA: Delmar Publishers.
  • Clements, D. H. (2004). Major themes and recommendations. In D. H. Clements, J. Sarama & A.-M. DiBiase (Eds.), Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education (pp. 7-72). Mahwah, NJ: Lawrence Erl-baum Associates.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2011). Early childhood teacher education: the case of geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, 14,133-148.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Davies, N., & Walker, K. (2008). Explorations of early childhood-new entrant transition in mathematics. In M. Goos, R. Brown & K. Makar (Eds.), Proceedings of the 31st Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 155-161). Brisbane: MERGA.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme (10. bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deretarla Gül, E. (2012). Türkiye'de okul öncesi eğitim. G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dursun, Ş. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin matematiksel becerilerinin okul öncesi eğitimi alma ve almama durumuna göre karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 1691-1715.
  • Eğitim Reformu Girişimi [ERG], (2005). Yeni Öğretim Programını İnceleme ve Değerlendirme Raporu. http://ilkogretim-onli-ne.org.tr/vol5sayl/yenimufredat_raporu[l].pdf adresinden 22 Şubat 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Entwisle, D. R., & Alexander, K. L. (1998). Facilitating the transition to first grade: the nature of transition and research on factors affecting it. The Elementary School Journal, 98 (4), 351-364.
  • Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38,94-106.
  • Ersoy, Y. (2006). İlköğretim matematik öğretim programındaki yenilikler-I: Amaç, içerik ve kazanımlar. İlköğretim Online, 5 (1), 30-44.
  • Flavell, J. H., Miller, P. H„ & Miller, S. A. (1993). Cognitive development. New Jersey: Prentice Hall.
  • Fuson, K. C. (2004). Pre-K to Grade 2 goals and standards: Achieving mastery for all. In D. H. Clements, J. Sarama & A.-M. DiBiase (Eds.), Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education (pp. 105-148). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Ginsburg, H. P., & Seo, K. H. (1999). Mathematics in children's thinking. Mathematical Thinking and Learning, 1 (2), 113-129.
  • Gomby, D. S., Larner, M. B„ Stevenson, C. S., Lewit, E. M., 8c Behrman, R. E. (1995). Long-term outcomes of early childhood programs: Analysis and recommendations. Long-term Outcomes of Early Childhood Programs, 5 (3), 7-24.
  • Griffin, S. (2004). Building number sense with Number Worlds. Early Childhood Research Quarterly, 19, 173-180.
  • Halle, T., Forry, N„ Hair, E., Perper, K„ Wandner, L„ Wessel, J., & Vick, J. (2009). Disparities in early learning and development: Lessons from the Early Childhood Longitudinal Study - Birth Cohort (ECLS-B). Retrieved January 15,2012 from http:// www.childtrends.org/Files/Child_Trends-2009_07_10_FR_ DisparitiesEL.pdf
  • Information in Education Systems and Policies in Europe [EURYDICE], (2009). Avrupa'da erken çocukluk eğitimi ve bakımı: Eşitsizliklerle ilgilenmek, http://eacea.ec.europa.eu/ education/eurydice/documents/thematic_reports/098TR.pdf adresinden 10 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Information in Education Systems and Policies in Europe [EURYDICE]. (2010a). Structures des systimes d'enseignement et deformation en Europe: France 2009/10. Retrouve le 08 Septembre 2011 sur: http://eacea.ecieuropa.eu/education/ eurydice/documents/eurybase/structures/041_FR_FR.pdf.
  • Information in Education Systems and Policies in Europe [EURYDICE], (2010b). The structure of the European education systems 2010/11: schematic diagrams. Retrieved August 08, 2011, from http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/do-cuments/tools/108_structure_education_systems_EN.pdf.
  • Küçüktepe, C. (2010). İlköğretim ve temel özellikleri. A. Oktay (Ed.), İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları (s. 85-140). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Lee, J. S., & Ginsburg, H. P. (2009). Early childhood teachers' misconceptions about mathematics education for young children in the United States. Australasian Journal of Early Childhood, 34 (4), 37-45.
  • Linder, S. M., Powers-Costello, B„ & Stegelin, D. A. (2011). Mathematics in early childhood: Research-based rationale and practical strategies. Early Childhood Education Journal, 39,29-37. Manning, J. P. (2005). Rediscovering Froebel: A call to reexamine his life & gifts. Early Childhood Education Journal, 32 (6), 371-376.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006a). Okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için). Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006b). Okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için) öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi 1.-5. sınıflar öğretim programı. Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2011). 29 Temmuz 20011 tarihli ve 44 Sayılı Genelge.
  • Ministere des Affaires Etrangeres. [MAE], (2007). Early Childhood Policy in France. Retrieved October 20,2011, from http:// ambafrance-eau.org/IMG/Early_Childhood.pdf.
  • Montessori, M. M. (1961). Maria Montessori's contribution to the cultivation of the mathematical mind. International Review of Education, 7(2), 134-141.
  • National Association for the Education of Young Children fNAEYC]. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8. Retrieved July 08, 2011, from http://www.naeyc.org/files/na-eyc/file/positions/PSDAP.pdf.
  • National Association for the Education of Young Children [NA-EYC]. (2010). Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Retrieved March 10,2011, from http://www.naeyc.org.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Newcombe, N. S., & Huttenlocher, J. (2003). Making Space: The development of spatial representation and reasoning. Cambridge, MA: MIT Press.
  • O'Brien Caughy, M., Dipietro, J. A., 8c Strobino, D. M. (1994). Day-care participation as a protective factor in the cognitive development of low-income children. Child Development, 65 (2), 457-471.
  • Oktay, A. (2010). Okul öncesi eğitim ve ilköğretimin çocuğun yaşamındaki yeri ve önemi. A. Oktay (Ed.), İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programlan (s. 1-20). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2001). OECD Country Note: Early Childhood Education and Care Policy in Italy. Retrieved August 21, 2007, from http://www.oecd.org/dataoecd/15/17/33915831.pdf.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2004). OECD Country Note: Early Childhood Education and Care Policy in France. Retrieved October 20,2011 from http://www.oecd.org/dataoecd/60/36/34400146.pdf.
  • Perry, B., & Dockett, S. (2007). Early childhood mathematics education research: What is needed now? In J. Watson 8c K. Beswick (Eds.), Proceedings of the 30th Annual Conference of Mathematics Education Research Group of Australasia (vol. 2, pp. 870-874). Tasmania: MERGA.
  • Phillips, D. A., Voran, M., Kisker, E„ Howes, C., & Whitebook, M. (1994). Child care for children in poverty: Opportunity or inequity? Child Development, 65 (2), 472-492.
  • Pinel, P., Piazza, M., Le Bihan, D., & Dehaene, S. (2004). Distributed and overlapping cerebral representations of number, size, and luminance during comparative judgments. Neuron, 41,983-993.
  • Platz, D. L. (2004). Challenging young children through simple sorting and classifying: A developmental approach. Education, 125 (1), 88-96.
  • Polat, S. (2009). Türkiye'de eğitim politikalarının fırsat eşitsizliği üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış uzmanlık tezi, Devlet Planlama Teşkilatı Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, Ankara. http://www.dpt.gov.tr/PortalDesign/Por-talControls/WebIcerikGosterim.aspx?Enc=83D5A6FF03C7B4 FC36D3402924704B39 adresinden 10 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Sarama, J., 8c Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for young children. New York: Routledge.
  • Sharon, N. S. N. (2006). Supporting children's transition from the pre-primary to the early primary years: Curriculum guidelines for mathematics learning and their implementation. Hong Kong Journal of Early Childhood, 5 (1), 28-38.
  • Sharon, N. S. N., & Rao, N. (2005). Teaching mathematics in Hong Kong: A comparison between the pre-primary and early primary years. Hong Kong Journal of Early Childhood, 4 (1), 30-36.
  • Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. (2000). From neurons to neighborhoods: the science of early childhood development. Washington, DC: National Academies Press.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (13. bs). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Starkey, P., Klein, P., 8c Wakeley, A. (2004). Enhancing young children's mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, 19, 99-120.
  • Starkey, P., Spelke, E. S., & Gelman, R. (1983). Detection of in-termodal numerical correspondences by human infants. Science, 222,179-181.
  • Tsamir, P., Tirosh, D., & Levenson, E. (2011). Windows to early childhood mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 14 (2), 89-92.
  • Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği [TÜSİAD]. (2005). Doğru başlangıç: Türkiye'de okul öncesi eğitim. İstanbul: Yazar.
  • Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği [TÜSİAD], (2006). Eğitim ve sürdürülebilir büyüme: Türkiye deneyimi, riskler ve fırsatlar, http://www.tusiad.org/bilgi-merkezi/raporlar/egitim-ve-surdurulebilir-buyume-turkiye-deneyimi-riskler-ve-firsatlar/ adresinden 10 Eylül 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Unakıtan Polat, Ö. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğu-nun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,2454.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization International Bureau of Education [UNESCO]. (2006). Israel: Early Childhood Care and Education Programmes. Country Profile Commissoned for the EFA Global Monitoring Report 2007, Strong Foundations: Early Childhood Care and Education. Retrieved October 20, 2011 from http://unesdoc.unesco.org/ images/0014/001472/147213e.pdf.
  • Wynn, K. (1992). Evidence against empiricist accounts of the origins of numerical knowledge. Mind & Language, 7 (4), 315-332.
  • Yeboah, D. A. (2002). Enhancing transition from early, childhood phase to primary education: Evidence from the literature. Early Years, 22(1), 51-68.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yoshikawa, H. (1995). Long-term effects of early childhood programs on social outcomes and delinquency. Long-term Outcomes of Early Childhood Programs, 5 (3), 51-75.
APA ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N, ALAT Z (2012). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. , 2263 - 2288.
Chicago ÇALIŞKAN DEDEOĞLU NURAY,ALAT ZEYNEP Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. (2012): 2263 - 2288.
MLA ÇALIŞKAN DEDEOĞLU NURAY,ALAT ZEYNEP Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. , 2012, ss.2263 - 2288.
AMA ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N,ALAT Z Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. . 2012; 2263 - 2288.
Vancouver ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N,ALAT Z Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. . 2012; 2263 - 2288.
IEEE ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N,ALAT Z "Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu." , ss.2263 - 2288, 2012.
ISNAD ÇALIŞKAN DEDEOĞLU, NURAY - ALAT, ZEYNEP. "Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu". (2012), 2263-2288.
APA ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N, ALAT Z (2012). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2263 - 2288.
Chicago ÇALIŞKAN DEDEOĞLU NURAY,ALAT ZEYNEP Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.3 (2012): 2263 - 2288.
MLA ÇALIŞKAN DEDEOĞLU NURAY,ALAT ZEYNEP Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.3, 2012, ss.2263 - 2288.
AMA ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N,ALAT Z Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 2263 - 2288.
Vancouver ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N,ALAT Z Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 2263 - 2288.
IEEE ÇALIŞKAN DEDEOĞLU N,ALAT Z "Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2263 - 2288, 2012.
ISNAD ÇALIŞKAN DEDEOĞLU, NURAY - ALAT, ZEYNEP. "Okul öncesi eğitim ve ilköğretim programlarının matematik konu kazanımları temelinde uyumu". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/3 (2012), 2263-2288.