Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi

Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 887 - 903 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi

Öz:
Okul öncesi eğitim çocuğun gelişimi açısından son derece önemlidir. 0-6 yaş arasını kapsayan bu dönemde çocuk; fiziksel, zihinsel ve sosyal bakımından hızlı bir gelişim gösterir. Çocuğun okul öncesi dönemde bilgisayarla tanışması son derece önemlidir Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu Sakarya'da görev yapmakta olan 33 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler tümevarım analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre okul öncesi öğretmenlerinin Bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşleri 8 tema altında incelenerek sonuçlar ortaya konmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenler; görsel işitsel zenginlik sağlaması, ilgi çekici olması ve el göz koordinasyonunu geliştirmesi açısından bilgisayar destekli eğitimin yararlı olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmenler bilgisayar yazılımlarını okul öncesinde birçok etkinlikte etkin olarak kullandıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

Evaluating the opinions of the preschool teachers on computer assisted education

Öz:
Preschool education is highly important for pediatric development. During this period which covers 0-6 age, a child develops rapid physical, mental and social developments. Child's acquaintance with computer before school age is highly important. The purpose of this study is giving the opinions of the preschool teachers on computer assisted education. In this study, one of the qualitative researching methods, content analysis, and semi-structured interview forms are used to collect the required data. The participant group of the study consists of 33 preschool education teachers who are working in Sakarya. The data of the research are tested through reasoning analysis. The opinions of the preschool teachers on computer assisted education are examined within 8 themes and results are presented according to the gathered findings. The participant teachers indicated that computer assisted education is useful as it provides visual-audial abundance, interesting points and also develops hand-eye coordination. The teachers indicate that they use computer software actively in most activities in preschool education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akkoyunlu, B. (2003). Bilgisayar ortamında öğretim, F. Odabaşı (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme içinde (s. 105-124). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Akkoyunlu, B. ve Tuğrul, B. (2002). Okulöncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 12-21.
  • Alabay, E. (2006). Altı yaş okul öncesi dönemi çocuklarına bilgisayar destekli matematiksel kavramların öğretimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, A. (2005). Gelişen teknolojiler ve yeni okuryazarlıklar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, F. (1990). Anaokuluna giden beş yaş çocuklarının 1-5'e kadar sayı sembollerini öğrenmelerinde geleneksel eğitim ile bilgisayar eğiminin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Couse L. J., & Chen D. W. (2010). A tablet computer for young children? exploring its viability for early childhood education. International Society for Technology in Education, 43 (1), 75-98.
  • Crawford, C. (2000). Impacting learning environments from prekindergarten through graduate school: Techonologicially appropiate professional development and classroom integration opportunities for educators. In D. A. Willis, J. Price 8c J. Willis (Eds.), Society for information technology & teacher education international conference (pp. 601-603). Chesapeake, VA, USA: AACE.
  • Çakır, H. ve Yılmaz, A. (2009). Bilgisayar destekli eğitim ile ilgili temel kavramlar. B. Akkoyunlu (Ed.), Bilgisayara giriş içinde (s. 12-29). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Çekbaş, Y., Yakar, H„ Yıldırım, B. ve Savran, A., (2003). Bilgisayar destekli eğitimin öğrenciler üzerine etkisi. III. International educational technology conference içinde (c. 1., s. 357-361). Ga-zimağusa: Eastern Mediterranean University.
  • Davis, B. C., & Shade, D. D. (1994). Integrate, don't isolate! computers in the early childhood curriculum. http://www.ericdigests. org/1995-2/isolate.htm adresinden 01 Mayıs 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Demir, N. (2007). Okul öncesi öğrencilerine renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Fish, A. M., Li, X., Mccarrick, K., Butler, S. T., Stanton, S., Brumitt, G. A. et al. (2008). Early childhood computer experience and cognitive development among urban low-income preschoolers. /. Educational Computing Research, 38 (1), 97-113.
  • Grotewell, P., & Burton, R. Y. (2008). Early childhood education, issues and developments. New Yorlc Nova Science Publishers.
  • Gürkan, T. (2002). Okul öncesi eğitimin tanımı, kapsamı ve önemi. Ş. Yaşar (Ed.), Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri içinde (s. 1-10). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Haugland, S. W. (1992). The effect of computer software on preschool children's developmental gains. Journal of Computing in Childhood Education, 3 (1), 15-30.
  • Haugland, S. W. (2000). Computers and young children, http:// www.ericdigests.org/2000-4/young.htm, adresinden 01 Mayıs 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Hoot, J. L., & Kimler, M. (1987). Early childhood classrooms and computers: Programs with promise, http://www.ericdigests.org/ pre-928/early.htm, adresinden 04 Mayıs 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Huffstetter, M., King, J, R., Onwuegbuzie, A, J., Schneider, J. J., & Powell, K. A., (2010). Effects of a computer-based early reading program on the early reading and oral language skills of at-risk preschool children. Journal of Education for Students Placed at Risk, 15, 279-298.
  • İliş, B. E. (2006). Erken çocukluk eğitiminde bilgisayar kullanımına yönelik bilgisayar ve anaokulu öğretmenleri ile 6 yaş grubu çocuklarının görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, izmir.
  • Kaçar, A. Ö. (2006). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kirk, J., & Miller, M. L. (1986). Reliability and validity in qualitative research. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Kulik, L. C., & Drowns, R. B. (1985). The importance of treatment explication: A reply to J. Kulik. Journal of Educational Computing Research, 4, 389-395.
  • Macaruso P., & Rodman, A. (2011). Efficacy of computer-as-sisted mstruction for the development of early literacy skills in young children. Reading Psychology, 32 (2), 172-196.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Öztopçu, A. (2003). Okulöncesi ve ilköğretim sürecindeki eğitimde bilişim teknolojilerinin önemi. IX. Türkiye'de Internet Konferansı içinde (s. 67-75). İstanbul.
  • Panagiotakopoulos, C. T., & Ioannidis, G. S. (2002). Assessing children's understanding of basic time concepts through multimedia software. Computer&Education, 38, 331-349.
  • Pekçağlıyan, U. N. (1990). Anaokuluna giden 6 yaş grubu çocuklarda uygulanan klasik eğitim yöntemleri ile bilgisayar destekli eğitimin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, Yayınlanmamış bilim uzmanlığı tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rubin, K. H„ Fein, G. G., & Vandenberg, B. (1983). Play. In P. H. Mussen, E. M. Herherington (Eds.), Handbook of child psychology (vol. 4, pp. 693-774). New York. USA: Wiley.
  • San, P. ve Arı, M. (1988). Anaokuluna giden beş-altı yaş çocuklarında sayı ve miktar korunumunun kazandırılmasında bilgisayarla yapılan eğitimin etkisinin incelenmesi. Çocuk Sağlığı ve Eğitimi Dergisi, 3, 27-34.
  • Sancak, Ö. (2003). Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına sayı ve şekil kavramlarının kazandırılmasında bilgisayar destekli eğitim ile geleneksel eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sandberg, A. (2002). Preschool teacher's conceptions of computers and play. Information Technology in Childhood Education Annual, 1,245-263.
  • Sprigle, E. J., & Schaefer, L. (1984). Age, gender, and spatial knowledge influences on preschoolers' computer programming ability. Early Child Development and Care, 14, 243-250.
  • Todman, J., & Dick, G. (1992). Primary children and teachers' attirudes to computers. Computers Education, 20,199-203.
  • Tuğrul, B. (2002). Oyun, çocuğun en ciddi işidir. Çoluk Çocuk Dergisi, 1, 30-31.
  • Yaşar, Ş. (2004). Okul öncesi eğitimde bilgisayarın yeri ve önemi. A. G. Namlu (Ed.), Okul öncesinde bilgisayar öğretimi içinde (s. 1-10). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA KOL S (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. , 887 - 903.
Chicago KOL SUAT Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. (2012): 887 - 903.
MLA KOL SUAT Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. , 2012, ss.887 - 903.
AMA KOL S Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. . 2012; 887 - 903.
Vancouver KOL S Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. . 2012; 887 - 903.
IEEE KOL S "Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi." , ss.887 - 903, 2012.
ISNAD KOL, SUAT. "Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi". (2012), 887-903.
APA KOL S (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 887 - 903.
Chicago KOL SUAT Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.2 (2012): 887 - 903.
MLA KOL SUAT Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.2, 2012, ss.887 - 903.
AMA KOL S Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2): 887 - 903.
Vancouver KOL S Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2): 887 - 903.
IEEE KOL S "Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.887 - 903, 2012.
ISNAD KOL, SUAT. "Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/2 (2012), 887-903.