Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri

Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1089 - 1116 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri

Öz:
Bu çalışmanın amacı kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve Milli Eğitim Bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve Işık ünitesindeki kavramsal değişime etkilerini incelemektir. 7. sınıf düzeyinde 22 şer öğrencinin bulunduğu üç sınıftan ikisi deney (biri kavramsal değişim yaklaşımın kullanıldığı, diğeri doğrudan yansıtıcı yaklaşımın kullanıldığı), biri kontrol grubu olarak rastgele yolla atanmıştır. Çalışmanın verileri Bilimin Doğası Üzerine Görüşler Anketi, yarı yapılandırılmış mülakat ve Işık Ünitesi Kavram Testi ile toplanmıştır. Öğrencilerin bilimin doğası üzerine görüşleri yeterli, değişken ve zayıf kategorilerinde analiz edilmiştir. Kavram testi verilerinin analizinde Kruskall-Wallis Test ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Bilimin doğası öğretiminde en etkili yolun kavramsal değişim yaklaşımı olduğu tespit edilmiştir. Her üç uygulamanın Işık hakkındaki kavramsal değişime olumlu katkılar sağladığı fakat Milli Eğitim Bakanlığı kitabının etkilerinin kalıcı olmadığı belirlenmiştir. Bilimin doğasının öğretiminde kavramsal değişim metinleri ve kavram panolarının bir arada kullanılması önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The effectiveness of the conceptual change approach, explicit reflective approach, and course book by the ministry of education on the views of the nature of science and conceptual change in light unit

Öz:
The aim of this study was to analyze the effectiveness of the conceptual change approach, explicit reflective approach, and the course book by the Ministry of Education on the views toward the nature of science and conceptual change in the Light unit. Three study groups were selected from several seventh grade classes. Two of the three classes, including 22 students, were assigned to participate in the experimental study group and the other was assigned as a control group. A conceptual change approach was used in one of the groups, whereas explicit reflective approach was used in the other one. An open-ended questionnaire on the views of nature of science in conjunction with semi-structured interviews, and the Conceptual Test of Light Unit were used to collect the data. The students' views toward the nature of science were analysed in informed, transitional, and naive categories. The Kruskall-Wallis Test and Wilcoxon signed-rank test were used for the analysis of the conceptual test data. It was determined that the most effective way to teach the nature of science was the conceptual change approach. Three teaching methods contributed positively to the conceptual change about light, but it was found out that the effects of course book of Ministry of Education were not long term. It is recommended that the conceptual change text and concept clipboards should be used together in teaching the nature of science.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). American Association for the Advancement of Science, Project 2061, Benchmarks for Science Literacy. New York: Oxford University Pres.
  • Abd-El Khalick, E, & Akerson, V. L. (2004). Learning as conceptual change: Factors mediating the development of preser-vice elementary teachers' views of nature of science. Science Education, 88, 785-810.
  • Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000a). Improving science teachers' conceptions of nature of science: A critical review of the literatüre. International Journal of Science Education, 22, 665- 701.
  • Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000b). The influence of history of science courses on students' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37,1057-1095.
  • Akerson, V. L., Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Influence of a reflective explicit activity-based approach on elementary teachers' conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(4), 295-317.
  • Akerson, V. L., Morrison, J. A., & McDuffie, A. R. (2006). One course is not enough: Preservice elementary teachers' retention of improved views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 43,194-213.
  • Akkuş, H., Kadayıfçı, H„ Atasoy, B., & Geban, Ö. (2003). Effectiveness of instruction based on the constructivist approach on understanding chemical equilibrium concepts. Reseach in Science & Technological Education, 21 (2), 209-227.
  • Alkhawaldeh, S. A. (2007). Facilitating conceptual change in ninth grade students' understanding of human circulatory system concepts. Research in Science & Technological Education, 25, 371-385.
  • A1 Khawaldeh, S. A., & Al Olaimat, A. M. (2009). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to eleventh-grade students understanding of cellular respiration concepts. Journal of Science Education and Technology [DOI 10,1007/sl0956-009-9185-z],
  • Berninger, V. W., & Yates, C. M. (1993). Formal operational thought in the gifted: A post-piagetian perspective. Roeper Review Database: Education Research Complete, 15 (4), 220-224.
  • Biernacka, B. (2006). Devoloping scienteific liretarcy of grade five students: A teacher-researcher collaborative effort. Unpublished doctoral dissertation, The University of Manitoba, Manitoba, Canada.
  • Buaraphan, K., & Sung-Ong, S. (2009). Thai pre-service science teachers' conceptions of the nature of science. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10 (1), 1-22.
  • Bukova-Güzel, E. (2007). The effect of a constructivist learning environment on the limit concept among mathematics student teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 7, 1189-1195.
  • Canpolat, N., Pınarbaşı, T., Bayrakçeken, S., & Geban, Ö. (2006). The conceptual change approach to teaching chemical equilibrium. Research in Science & Technological Education, 24 (2), 217-235.
  • Chin, C-C. (2005). First-year pre-service teachers in Taiwan— Do they enter the teacher program with satisfactory scientific literacy and attitudes toward science? International Journal of Science Education, 27 {13), 1549-1570.
  • Creswell, J. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. London: Sage.
  • Çalık, M., Ayas, A., Coll, R. K., Ünal, S., & Coştu, B. (2007). Investigating the effectiveness of a constructivist-based teaching model on student understanding of the dissolution of gases in liquids. Journal of Science Education and Technology, 16 (3), 257-270.
  • Çelik, S., & Bayrakçeken, S. (2006). The effect of a 'Science, Technology and Society' course on prospective teachers' conceptions of the nature of science. Research in Science & Technological Educatin, 24, 255-273.
  • Çelikdemir, M. (2006). Examining middle school students' understanding of the nature of science. Unpublished master's thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. bs). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetingül, P. I., & Geban, Ö. (2005). Understanding of the acit-base concept by using conceptual approach. Hacettepe University Journal of Education, 29,69-74.
  • Çil, E. (2010). Bilimin doğasının kavramsal değişim pedagojisi ve doğrudan yansıtıcı yaklaşım ile öğretilmesi: Işık ünitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Dagher, Z. R., Brickhouse, N. W., Shipman, H., & Letts, D. W. J. (2004). How some college students represent their understandings of the nature of scientific theories. International Journal of Science Education, 26, 735-755.
  • Dawkins, K. R., & Dickerson, D. L. (2003, March). Students conceptions regarding scientific theories. Paper presented at the 76th Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching in Philadelphia, PA.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K. ve Çavuş, S. (2009). Bilimin doğası ve öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Endler, L. C., & Bond T. G. (2008). Changing science outcomes: Cognitive acceleration in a US setting. Research in Science Education, 38,149-166.
  • Eshach, H. (2003). Small-group interview-based discussions about diffused shadow. Journal of Science Education and Technology, 12 (3), 261-275.
  • Galili, I., & Hazan, A. (2000). Learners' knowledge in optics: Interpretation, structure and analysis. International Journal of Science Education, 22, 57- 88.
  • Guzzetti, B. J. (2000). Learning counter-intuitive science concepts: What hava we learned from over decade of research? Reading & Writing Quarterly, 16, 89-98.
  • Hewson, P. W. (1992, June). Conceptual change in science teaching and teacher education. Paper presented at a meeting on "Research and Curriculum Development in Science Teaching," under the auspices of the National Centre for Educational Research, Documentation, and Assessment, Ministry for Education and Science, Spain.
  • Hynd, C. (2001). Persuasion and its role in meeting educational goals. Theory into Practice, 40 (4), 270-277.
  • Ibanez-Orcajo, M. T., & Martinez-Aznar, M. M. (2007). Solving problems in genetics, Part III: Change in the view of the NOS. International Journal of Science Education, 29, 747-769.
  • İrez, S., Çakır, M. ve Doğan, Ö. (2006, Eylül). Biyoloji öğretmenlerinin bilim ve liselerdeki fen öğretimi hakkındaki görüşleri ışığında yapılandırmacı yaklaşımın lise fen derslerinde uygulanabilirliği. VII. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri, Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Kang, S., Scharman, L. C., & Noh, T. (2005). Examining students' views on the nature of science: Result from Korean 6th, 8th and 10th graders. Science Education, 89, 314-334.
  • Karakaş, M. (2009). Cases of science professors' use of nature of science. Journal of Science Education and Technology, 18,101-119.
  • Kattoula, E., Verma, G., & Martin-Hansen, L. (2009). Fostering preservice teachers' "Nature of Science" understandings in a physics course. Journal of College Science Teaching, September/ October, 18-26.
  • Khishfe, R., & Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39, 551-578.
  • Khishfe, R., & Lederman, N. (2006). Teaching nature of science within a controversial topic: Integrated versus nonintegrated. Journal of Research in Science Teaching 43, 395-418.
  • Kim, Y-S., Germann, P. J., & Patton, M. (1998, April). Study of concepts maps regarding the nture of science, hypreservice secondary science teachers. Paper presented at The Annual Convention of National Science Teachers Association, Las Vegas, NV. .
  • Köse, S. ve Uşak, M. (2007, Eylül). Fen eğitiminde kavramsal değişim metinleri: Örnek bir ders uygulaması. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Köse, S., Kaya, F., Gezer, K., & Kara, İ. (2011). Computer assisted conceptual change texts: An example on course implementation. Pamukkale University Journal of Education, 29 (1), 73-88.
  • LeCompte, M. D., & Preissle, J. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2nd ed.). New York: Academic Press.
  • Lederman, N. G. (1992). Students' and teachers' conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29 (4), 331-359.
  • Lederman, N. G. (2006). Research on nature of science: Reflections on the past, anticipations of the future. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching 7 (1), 11-11.
  • Lederman, N. Abd-El-Khalick, F. Bell, R., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners' conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39,497-521.
  • Lewthwaite, B. (2007). Critiquing science lessons for their authenticity as a means of evaluating teacher-candidate understanding of the NOS. Journal of Science Teacher Education, 18, 109-124.
  • Liao, Y-W., & She, H-C. (2009). Enhancing eight grade students' scientific conceptual change and scientific reasoning through a web-based learning program. Educational Technology & Society, 12 (4), 228-240.
  • McComas, W. (1996). Ten myths of science: Reexamining what we think we know... School Science & Mathematics, 96,10-16.
  • McComas, W. F. (2000). The principal elements of the nature of science: Dispelling the myths. In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education, rationales and strategies (pp. 53-70). Dordcrecht, The Netherlands: Kluwer Academi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Yazar.
  • Metin, D. (2009). Yaz bilim kampında uygulanan yönlendirilmiş araştırma ve bilimin doğası etkinliklerinin ilköğretim 6 ve 7. sınıftaki öğrencilerin bilimin doğası hakkındaki düşüncelerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Mumb'a, F., Carver, J., Chabalengula, V. M., & Hunter, W. J. F. (2009). Chemistry teaching fellows' understanding of the nature of scientific theories and laws. Journal of Baltic Science Education, 8,15-21.
  • Muşlu G., & Macaroğlu-Akgül, E. (2006). Elementary school students' perceptions of science and scientific processes: A qualitative study. Educational Sciences: Theory & Practice, 6, 225-229.
  • National Research Council (NRC). (1996). National science education standards. Washington D.C: National Academy Press.
  • Özmen, H. (2007). The effectiveness of conceptual change texts in remediating high school students' alternative conceptions concerning chemical equilibrium. Asia Pacific Education Review, 8 (3), 413-425.
  • Parker, L. C., Krockover, G. H., Lasher-Trapp, S., & Eichinger, D. C. (2008). Ideas about the nature of science held by undergraduate atmospheric science students. American Meteorological Society, November, 1681-1688.
  • Pınarbaşı, T., Capolat, N., Bayrakçeken, S., & Geban, Ö. (2006). An investigation of effectiveness of conceptual change text-oriented instruction on students' understanding of solution concepts. Research in Science Education, 36, 313-335.
  • Posner, M. G., Strike, K. A., Hewson .P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of scientific conception: Toward theory of conceptual change. Science Education, 66,211-227.
  • Rannikmae, A., Rannikmae, M„ 8c Holbrook, J. (2006) The nature of science as viewed by nonscience undergraduate students. Journal of Baltic Science Education, 2,77-85.
  • Roth, K. J. (1985, April). Conceptual learning and student processing of science texts. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, Illinois, USA.
  • Shepardson, D. P., Moje, E. B., & Kennard-McClelland, A. M. (1994). The impact of a science demonstration on children's understanding of air pressure. Journal of Research in Science Teaching, 31 (3), 243-258.
  • Shavelson, R. J. (1988). Statistical reasoning for the behavioral sciences (2nd ed.). Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • Sprod, T., & Jones, B. (1996). Throwing light on teaching science. Australian Science Teachers Journal, 42 (4), 21-25.
  • Taştan, Ö., Yalçınkaya, E., & Boz, Y. (2008). Effectiveness of conceptual change text-oriented instruction on students' understanding of energy in chemical reactions. Jornal of Science Education & Technology, 17,444-453.
  • Veal, W. R. (2004). Neandertals, naivete and The NOS, A preliminary investigation of the impact of historical case-based pedagogy for science teachers. Curriculum and Teaching Dialogue, 6,69-80.
  • Warwick, P., & Stephenson, P. (2002). Understanding the science of light. Investigating: Australian Primary & Junior Science Journal, 18 (1), 28-30.
  • White, G. (2006). Visual basic programming impact on cognitive development of college students. Journal of Information Systems Education, 17 (4), 421-427.
  • Yalçın, M., Altun, S., Turgut, Ü., & Aggül, F. (2009). First year Turkish science undergraduates' understandings and misconceptions of light. Science & Education, 18,1083-1093.
  • Yalvaç, B., Tekkaya, C„ Çakıroğlu, J., & Kahyaoğlu, E. (2007). Turkish pre-service science teachers' views on science-technology-society issues. International Journal of Science Education, 29 (3), 331 348.
  • Yiğit, N., Alev, N., Akşan, P. ve Ursavaş, Ö. F. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye ait görüşleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5 (2), 596-613.
  • Yürük, N. (2007). The effect of supplementing instruction with conceptual change texts on students' conceptions of electrochemical cells. Journal of Science Education & Technology, 16, 515-523.
APA ÇİL E, Cepni S (2012). Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. , 1089 - 1116.
Chicago ÇİL Emine,Cepni Salih Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. (2012): 1089 - 1116.
MLA ÇİL Emine,Cepni Salih Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. , 2012, ss.1089 - 1116.
AMA ÇİL E,Cepni S Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. . 2012; 1089 - 1116.
Vancouver ÇİL E,Cepni S Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. . 2012; 1089 - 1116.
IEEE ÇİL E,Cepni S "Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri." , ss.1089 - 1116, 2012.
ISNAD ÇİL, Emine - Cepni, Salih. "Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri". (2012), 1089-1116.
APA ÇİL E, Cepni S (2012). Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1089 - 1116.
Chicago ÇİL Emine,Cepni Salih Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.2 (2012): 1089 - 1116.
MLA ÇİL Emine,Cepni Salih Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.2, 2012, ss.1089 - 1116.
AMA ÇİL E,Cepni S Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2): 1089 - 1116.
Vancouver ÇİL E,Cepni S Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2): 1089 - 1116.
IEEE ÇİL E,Cepni S "Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.1089 - 1116, 2012.
ISNAD ÇİL, Emine - Cepni, Salih. "Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık ünitesindeki kavramsal değişim üzerine etkileri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/2 (2012), 1089-1116.