Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 719 - 729 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim birinci kademe dördüncü sınıf öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme eğitim programının, dördüncü sınıfa devam eden öğrencilerin cinsel istismara ilişkin bilgi düzeylerine katkı sağlayıp sağlamadığına ilişkin etkililiğinin sınanmasıdır. Araştırmaya 36 öğrenci katılmış, bunları 18i deney, 18i kontrol grubuna atanmıştır. Çocukların cinsel istismar hakkındaki bilgilerini ölçmek amacıyla İyi Dokunuş Kötü Dokunuş ölçme aracı kullanılmıştır. Deney grubuna 4 gün süre ile cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programı bağımsız değişken olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler ANCOVA tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları cinsel istismarı önleme programına katılan öğrencilerin katılmayanlara göre anlamlı bir biçimde cinsel istismarın önlenmesine yönelik ölçekten yüksek puan aldıklarını, diğer bir deyişle uygulanan eğitim programının dördüncü sınıflar üzerinde etkili olduğunu ve bu etkinin 8 hafta sonrasında devam ettiğini göstermiştir. Araştırmada etki büyüklüğünün belirlemek amacıyla Cohenin dsi hesaplanmış ve değeri .80 bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Eğitim, Özel Spor Bilimleri Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

The effectiveness of psycho-educational school-based child sexual abuse prevention training program on Turkish elementary students

Öz:
In Turkey, there is neither systematic nor structured child sexual abuse prevention programs for school-aged children in school settings. The main purpose of this study was to investigate the effectiveness of a school-based child sexual abuse prevention program on elementary school (4th grade) students. Quasi-experimental design with pretest, post-test and control group was used. The subjects consisted of 36 fourth grade students; 18 randomly assigned to the experimental and 18 randomly to the control group. For the experimental group, a preventing child sexual abuse psycho-educational training program as an independent variable was carried out by the researchers. The topics were about personal rights, my body belongs to me , good touch-bad touch discrimination, breaking promise, body safety rules, say No , and bad secrets, talking with a grown up who believes the child, sexual abuse is never a child s fault, etc. One hour session, with a ten minute break, were carried out on four consecutive days. During this period, the control group did not receive any treatment. ANCOVA analysis showed the students who attended the sexual abuse prevention program scored significantly higher than the control group (p .05). The effect size of the study was calculated by Cohen s d, and it was .80 which is satisfactory. As a result, the prevention child sexual abuse program was effective on 4th grade students and this effect was lasting eight weeks later. This study was the first experimental effort to prevent children from child sexual abuse in the school context in Turkey.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Eğitim, Özel Spor Bilimleri Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Choquet, M., Darves-Bornoz, M. J., Ledoux, S., Manfredi, R., Hassler, C. (1997). Self reported health and behavioral problems among adolescent victims of rape in France. Child Abuse and Neglect, 21 (9), 823-832.
  • Church, P., Forehand, R., Brown, C., & Holmes, T. (1988). The prevention of sexual abuse: Examination of a program with kindergarten-age children. Behaviour Therapy, 19, 429-435.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2001). Research methods in education (5th ed.). New York: Routledge, Falmer.
  • Conte, J., Rosen, C., Saperstein, L., & Shermack, R. (1985). An evaluation of a program to prevent the sexual victimization of young. Child Abuse and Neglect, 9, 319-328.
  • Çeçen, A. R. (2007). Çocuk cinsel istismarı: Sıklığı, etkileri ve okul temelli önleme yolları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4 (1), 1-17.
  • Daro, D. (1994). Prevention of child sexual abuse. The Future of Children, 4, 198-223.
  • David, M. K., & Gidyez, C. A. (2000). Child sexual abuse prevention programs: A meta-analysis. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 257-265.
  • Eskin, M., Kaynak-Demir, H., & Demir, S. (2005). Samesex sexual orientation, childhood sexual abuse, and suicidal behavior in university students in Turkey. Archives of Sexual Behavior, 34, 185-195.
  • Fineklhor, D. (2007). Prevention of sexual abuse through educational programs directed toward children. Pedicatrics, 120, 640-645.
  • Finkelhor, D. (1994) Current information on the scope and nature of child sexual abuse. The Future of Children, 4, 31-53.
  • Finkelhor, D. (2009). The prevention of childhood sexual abuse. The Future of Children, 19 (2), 171-194.
  • Finkelhor, D., & Dziuba-Leatherman, J. (1995) Victimization prevention programs: A national survey of children’s exposure and reactions. Child Abuse and Neglect, 19, 129-140.
  • Finkelhor, D., Hotaling, G., Lewis, I. A., & Smith, C. (1990). Sexual abuse in a national survey of adult men and women: Prevalence, charecteristics and risk factors. Child Abuse and Neglect, 14, 19-28.
  • Fuqua, D. S. (2008). Safe @ Last: The evaluation of a child sexual abuse prevention program for elementary students. Unpublished doctoral dissertation, Tennesee State University.
  • Gibson, L. E., & Leitenberg, H. (2000). Child sexual abuse prevention programs: Do they decrease the occurance of child sexual abuse? Child Abuse and Neglect, 24 (9), 1115-1125.
  • Guterman, N. (2001). Stopping child maltreatment before it starts. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hebert, M., Lavoie, F., Piche, C., & Poitras, M. (2001). Proximate effects of a child sexual abuse prevention program in elementary school children. Child Abuse and Neglect, 25, 505-522.
  • Kendall-Tackett, K., Williams, L., & Finkelhor, D. (1993) Impact of sexual abuse onchildren: A review and synthesis of recent empirical studies. PsychologicalBulletin, 113, 164-180.
  • Lanning, B., & Massey-Stokes, M. (2006). Child sexual abuse prevention programs in Texas accredited non-public schools. American Journal of Health Studies, 21 (1), 36-43.
  • MacMillan, H. L., Fleming, J. E., Trocmé, N., Boyle, M. H., Wong, M., Racine, Y. A. et al. (1997). Prevalence of child physical and sexual abuse in the community: Results from the Ontario Healt Supplement. Journal of the American Medical Association, 278, 131–135.
  • Merrill, L. L., Guimond, J. M., Thomsen, C. J., & Milner, J. S. (2003). Child sexual abuse andnumber of sexual partners in young women: The role of abuse severity, coping style and sexual functioning. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 71, 987-996.
  • Muthen, B., & Muthen, L. (2009). MPlus 5.21 Base program and combination add-on. MPlus user’s guide.
  • Nelson Goff, B. S., & Smith, D. B. (2005). Systemic traumatic stress: The couple adaptation to traumatic stress model. Journal of Marital and Family Therapy, 31 (2), 145-157.
  • Nelson, E. C., Heath, A. C., & Madden, P. A. F. (2002). Association between self-reportedchildhood sexual abuse and adverse psychosocial outcomes. Archives of General- Psychiatry, 59, 139-145.
  • Nemerofsky, A. G., Carran, D. T., & Rosenberg, L. A. (1994). Age variation in performance among preschool children in a sexual abuse prevention program. Journal of Child Sexual Abuse, 3, 85-102.
  • Poche, C., Yoder, P., & Miltenberger, R. (1988). Teaching self protection to children using television techniques. Journal of Applied Behaviour Analysis, 21, 253-261.
  • Renk, K., Liljequist, L., Steinerg, A., Bosco, G., & Phares, V. (2002) Prevention of child sexual abuse: Are we doing enough. Trauma, Violence & Abuse, 3 (1), 68-84.
  • Rind, B., Tromovitch, P., & Bauserman, R. (1998). A meta-analytic examination of assumed properties of child sexual abuse using college samples. Psychological Bulletin, 124 (1), 22–53.
  • Rispens, J., Aleman, A., & Goudena, P. (1997). Prevention of child sexual victimization: A meta-analysis of school programs. Child Abuse and Neglect, 21, 975–987.
  • Russell, D. E. H. (1983). The incidence and prevalance of intrafamilial and extra familial sexual abuse of female children. Child Abuse and Neglect, 7, 133-146.
  • Russell, D. E. H. (1984). The prevalence and seriousness of incesttuous abuse: Stepfathers vs. biological fathers. Child Abuse and Neglect, 8, 15-22.
  • Saslawsky, D. A., & Wurtele, S. K. (1986). Educating children about sexual abuse: Implications for pediatric intervention and possible prevention. Journal of Pediatric Psychology, 11, 235-245.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics (3rd ed.). New York: Harper Collins.
  • Timnik, L. (1985). The sexually abused children. Child Abuse & Neglect, 2 (5), 345-356.
  • Topçu, S. (2009). Cinsel istismar. Ankara: Phoenix Yayınevi. Topping, K., & Barron, I. (2009). School-based child sexual abuse prevention programs: A review of effectiveness. Review of Educational Research, 79 (1), 431-463.
  • Tutty, L. M. (1992). The ability of elementary school children to learn child sexual abuse prevention concepts. Child Abuse & Neglect, 16 (3), 369-384.
  • Wolfe, V. V. (1998). Child sexual abuse. In E. J. Mash, & R. A. Barkley (Eds.), Treatment of childhood disorders (pp. 545-597). New York: Guilford Press.
  • Wurtele, S. K., Gillispie, E. I., Currier, L. L., & Franklin, C. F. (1992). A comparison of teachers vs. parents as instructors of a personal safety program for primary school students. Child Abuse and Neglect, 16, 127-137.
APA ÇEÇEN EROĞUL A, KAF HASIRCI Ö (2013). İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. , 719 - 729.
Chicago ÇEÇEN EROĞUL Ayşe Rezan,KAF HASIRCI Özlem İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. (2013): 719 - 729.
MLA ÇEÇEN EROĞUL Ayşe Rezan,KAF HASIRCI Özlem İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. , 2013, ss.719 - 729.
AMA ÇEÇEN EROĞUL A,KAF HASIRCI Ö İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. . 2013; 719 - 729.
Vancouver ÇEÇEN EROĞUL A,KAF HASIRCI Ö İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. . 2013; 719 - 729.
IEEE ÇEÇEN EROĞUL A,KAF HASIRCI Ö "İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması." , ss.719 - 729, 2013.
ISNAD ÇEÇEN EROĞUL, Ayşe Rezan - KAF HASIRCI, Özlem. "İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması". (2013), 719-729.
APA ÇEÇEN EROĞUL A, KAF HASIRCI Ö (2013). İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 719 - 729.
Chicago ÇEÇEN EROĞUL Ayşe Rezan,KAF HASIRCI Özlem İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.2 (2013): 719 - 729.
MLA ÇEÇEN EROĞUL Ayşe Rezan,KAF HASIRCI Özlem İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.2, 2013, ss.719 - 729.
AMA ÇEÇEN EROĞUL A,KAF HASIRCI Ö İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(2): 719 - 729.
Vancouver ÇEÇEN EROĞUL A,KAF HASIRCI Ö İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(2): 719 - 729.
IEEE ÇEÇEN EROĞUL A,KAF HASIRCI Ö "İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.719 - 729, 2013.
ISNAD ÇEÇEN EROĞUL, Ayşe Rezan - KAF HASIRCI, Özlem. "İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/2 (2013), 719-729.