Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2905 - 2924 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri

Öz:
Araştırma, Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimlerini belirlemek üzere Türkiye'de Güneybatı Anadolu'da bir üniversitede 2010-2011 öğretim döneminde gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Görüşme Formu'nun 1. ve 4. sınıf Fen ve Teknoloji öğretmeni adayları (N:123) üzerinde uygulanmasıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda, Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı, biyolojik gerçeklerin yanında, "vitialist (dirimsel)", "animist (canlıcılık)", "teleolojik (ereksel)" vb. türde antropoformik referanslarla birlikte açıkladıkları yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Buradan hareketle, canlılığın biyolojinin doğasına uygun şekilde kavratılabilmesine yönelik öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Science and technology pre-service teachers' tendencies to explain vitality

Öz:
The present study was carried out to determine the Science and Technology pre-service teachers' tendencies to explain vitality in a university located in Southeast Anatolia of Turkey in 2010-2011 academic year. The data were collected through the administration of a questionnaire developed by the researcher to 1st and 4th year Science and Technology pre-service teachers (N=123). At the end of the study, it was found that Science and Technology pre-service teachers have a tendency to explain vitality through anthropoformic references such as "vitialist", "animist", "teleologic" types besides biological facts. In the light of these findings, suggestions to teach the biological nature of vitality in a proper manner were made.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Anderson, D., Fisher, K., & Norman, G. (2002). Developement and evaluation of the conceptual inventory of natural selection. Journal of Research In Science Teaching, 25 (10), 952–78.
  • Ayala, F. J. (1970). Teleological explanations in evolutionary biology. Philosophy of Science, 37 (1), 1-15.
  • Bishop, B. A., & Anderson, C. W. (1990). Student conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of Research in Science Teaching, 27, 415–427.
  • Dawkins, R. (2006). The God delusion. New York: Houghton Mifflin.
  • Deadman, J. A., & Kelly, P. J. (1978). What do secondary school boys understand about evolution and heredity before they are taught the topics? Journal of Biological Education, 12, 7–15.
  • Gali, M. G., & Meinardi, E. N. (2011). The role of teleological thinking in learning the darwinian model of evolution. Evolution: Education Outreach, 4, 145-152.
  • Jungwirth, E. (1979). Do students accept anthropomorphic and teleological formulations as scientific explanations? Journal of College Science Teaching, 8, 152–155.
  • Kelemen, D. (1999). The scope of teleological thinking in preschool children. Cognition, 70, 241–272.
  • Kelemen, D. (2003). Biritisch and american children’s preferences for teleo-functional explanations of the natural world. Cognition, 88 (2), 201-221.
  • Kelemen, D. (2004). Are children “intuitive theists”? Reasoning about purpose and design in nature. Psychological Science, 15, 295–301.
  • Keton, W., Gould, J. L., & Gould, G. G. (1999). Genel biyoloji (çev. A. Demirsoy, İ. Türkan). Ankara: Palme Yayıncılık. Lena, P., ve Quere, Y. (2011). Georges Charpak ve bilim eğitimi. TÜBA Günce Dergisi, 42, 1424-2010.
  • Marshall, I. ve Zohar, D. (2003). Kim korkar Schrödinger’in kedisinden (çev. O. Düz). İstanbul: Gelenek Yayıncılık. Mayr, E. (1961). Cause and effect in biology. Science, 134, 1501- 1506.
  • Mayr, E. (2008). Biyoloji budur (çev. A. İzbırak). Ankara: TÜ- BİTAK Yayınları. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programları. Ankara. Örs, Y. (2010). Bilimsel kuramlar ve evrim kuramı. A. Dizdar (Ed.), Bilim insanlarımız darwin’i selamlarken bildiri kitabı içinde (s. 25-38). İstanbul: Yazılama Yayınevi.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (3), 42-56.
  • Öztaş, F., Yel, M. ve Öztaş, M. (2005). Biyoloji eğitiminin diğer canlılar ve çevreye karşı insan etik değerlerinin oluşumu üzerine etkileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3), 295-306. Piaget, J. (2002). The language and thought of the child (trans. M. T. Gabain). New York: Routledge Classics. Reichenbach, H. (2000). Bilimsel felsefenin doğuşu (çev. C. Yıldırım). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Ros, A. (1982). Kausale, teleologische und teleonomische erklaerungen. Zeitschrift für allgemeine Wissenschaftstheorie, 13 (2), 320-335.
  • Rosenberg, A., & McShea, D. (2008). Philosophy of biology. A contemporary introduction. New York: Routledge.
  • Sober, E. (2009). Biyoloji felsefesi (çev. Ş. Ç. Tabakçı ). Ankara: İmge Yayınları.
  • Tamir, P. (1985). Causality and teleology in high-school biology. Research in Science and Technology Education, 3, 19–28.
  • Tura, S. M. (2011). Madde ve mana. İstanbul: Metis Yayınları. Vygotsky, L. S. (1998). Düşünce ve dil (çev. S. Koray). İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Yörek, N. (2007). Öğrenci çizimleri yoluyla 9. ve 11. sınıf öğrencilerinin hücre konusunda kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 107-114.
  • Zohar, A., & Ginossar, S. (1998). Lifting the taboo regarding teleology and anthropomorphism in biology education- heretical suggestions. Science Education, 82 (6), 679-697.
APA özdemir o (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. , 2905 - 2924.
Chicago özdemir oğuz Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. (2012): 2905 - 2924.
MLA özdemir oğuz Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. , 2012, ss.2905 - 2924.
AMA özdemir o Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. . 2012; 2905 - 2924.
Vancouver özdemir o Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. . 2012; 2905 - 2924.
IEEE özdemir o "Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri." , ss.2905 - 2924, 2012.
ISNAD özdemir, oğuz. "Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri". (2012), 2905-2924.
APA özdemir o (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2905 - 2924.
Chicago özdemir oğuz Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.4 (2012): 2905 - 2924.
MLA özdemir oğuz Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.4, 2012, ss.2905 - 2924.
AMA özdemir o Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2905 - 2924.
Vancouver özdemir o Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2905 - 2924.
IEEE özdemir o "Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2905 - 2924, 2012.
ISNAD özdemir, oğuz. "Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının canlılığı açıklama eğilimleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/4 (2012), 2905-2924.