Yıl: 2012 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 19 - 46 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler

Öz:
İşletmelerin rekabet ortamında ayakta kalabilmeleri için kullandıkları en önemli araçlardan biri olan reklamlar mobilite ile birlikte değişime uğramıştır. Özellikle kısa mesaj servisinin popülerliğinin artması ile birlikte yeni bir reklam kanalı olan mobil reklam kanalının, tüketicilerin dikkatini çekecek şekilde olmasının yanı sıra rahatsızlık vermeyecek şekilde olması da gerekir. Mobil telefonların kolay ulaşılabilirliğinin yanında kişisel aygıtlar haline gelmesi, mobil tabanlı izinli pazarlama kavramının ön plana çıkmasına neden olmuştur. Bu bağlamda bu çalışma ile tüketicilerin mobil tabanlı izinli pazarlama uygulamalarına yönelik tutum ve davranışlarının araştırılması amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için, toplam 653 kişiye yüz yüze anket yapılmış ve elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. Buna göre tüketicilerin izinli pazarlamaya yaklaşımlarında modeldeki üç değişken de (deneyim, güven, kontrol) etkilidir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim İşletme Halkla İlişkiler

Factors Affecting Consumers Attitudes Concerning Mobile Based Permission Marketing Practices

Öz:
Advertisements one of the important parts for companies to sustain their existence in the competition environment have been changed with mobilization. Particularly depending on increasing popularity of short message service, mobile advertising as a new advertising channel should be remarkable but not disturbing for consumers. As mobile phones are personal devices that are easy to reach they have caused mobile based permission marketing to come into prominence. In this context this study aims to analyze consumers attitude and behavior regarding mobile based permission marketing applications. For this purpose a questionairre was applied to 653 respondents and findings were evaluated. Consequently, it can be emphasized that three variables in the model (experience, trust, control) influence customers consideration about mobile based permission marketing.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim İşletme Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Al-Alak, A. M. Basheer and Ibrahim A. M. Alnawas (2010), “Mobile Marketing: Examining the Impact of Trust, Privacy Concern and Consumers’ Attitudes on Intention to Purchase”, International Journal of Business and Management, 5(3), 28-41.
  • Anckar, B. and D. D’Incau (2002), “Value-Added in Mobile Commerce: An Analytical Framework and Empirical Findings from a National Consumer Survey”, IEEE Computer Society Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii.
  • Bamba, F. and J. B. Stuart (2007), “SMS Advertising, Permission and the Consumer: a study”, Business Process Management Journal, 13(6), 815-829.
  • Barutçu, S. ve M. Ö. Göl (2009), “Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar”, KMU İİBF Dergisi, 11(17), 24-41.
  • Barwise, P. and J. U. Farley (2005), “The State of Interactive Marketing in Seven Countries: Interactive Marketing Comes of Age”, Journal of Interactive Marketing, 19(3), 67-80.
  • Barwise, P. and C. Strong (2002), “Permission Based Mobile Advertising”, Journal of Interactive Marketing, 16(1), 14-24.
  • Bauer, H. H., S. J. Barnes, T. Reichardt and M. M. Neumann (2005), “Driving Consumer Acceptance of Mobile Marketing: A Theoretical Framework and Empirical Study”, Journal of Electronic Commerce, 6(3), 181-192.
  • Carroll, A., S. J. Barnes, E. Scornavacca and K. Fletcher (2007), “Consumer Perceptions and Attitudes Towards SMS Advertising: Recent Evidence from New Zealand”, International Journal of Advertising, 26 (1), 79-98.
  • Cengiz, E. ve H. Tetik (2010), “Consumer Attitudes Toward Permission- Based Mobile Marketing: An Empirical Study for Turkey”, International Journal of Mobile Marketing, 5(2), 201-113.
  • Dickinger, A., P. Haghirian, J. Murphy and A. Scharl (2004), “An Investigation and Conceptual Model of SMS Marketing”, IEEE Computer Society Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii.
  • Frambach, T. R., H. C. A. Roest and T. V. Krishnan (2007), “The Impact of Consumer Internet Experience on Channel Preference and Usage Intentions Across the Different Stages of the Buying Process”, Journal of Interactive Marketing, 21(2), 26-41.
  • Godin, S. (1999), Permission Marketing: Turning Strangers Into Friends and Friends Into Customers, New York: Simon and Schuster. http://tureng.com/ (Erişim: 01.08.2012).
  • İspir N. B. ve H. K. Suher (2009), “SMS Reklamlarına Yönelik Tüketici Tutumları”, Selçuk İletişim, 5(4), 6-17.
  • Jawardhena, C., A. Kuckertz, H. Karjaluoto and T. Kautonen (2008), “Antecedents to Permission Based Mobile Marketing: An Initial Examination”, European Journal of Marketing, 43(3/4), 743-499.
  • Kautonen, T., H. Karjaluoto, C. Jayawardhena and A. Kuckertz (2007), “Permission-based Mobile Marketing and Sources of Trust in Selected European Markets”, Journal of Systems and Information Technology, 9(2), 104-123.
  • Karjaluoto, H., H. Lehto, M. Leppaniemi and C. Jayawardhena (2011), “Exploring Gender Influence on Customer’s Intention to Engage Permission-based Mobile Marketing, Electronic Markets, 18(3), 242-259.
  • Kavassalis, P., N. Spyropoulou, D. Drossos, E. Mitrokostas, G. Gikas and A. Hatzistamatiou (2003), “Mobile Permission Marketing: Framing the Market Inquiry”, International Journal of Electronic Commerce, 8(1), 55-79.
  • Merisavo, M., S. Kajalo, H. Karjaluoto, V. Virtanen, S. Salmenkivi, M. Raulas and M. Leppaniemi (2007), “An Empirical Study of the Drivers of Consumer Acceptance of Mobile Advertising”, Journal of Interactive Advertising, 7(2), 41-50.
  • Muk, A. (2007), “Consumers’ Intentions to opt in to SMS Advertising: A cross-national Study of Young Americans and Koreans”, International Journal of Advertising, 26(2), 176-198.
  • Pousttchi, K. and D. G. Widemann (2007), “Success Factors in Mobile Viral Marketing: A Multi-Case Study Approach”, IECC Computer Society Proceedings of the 6th International Conference on Mobile Business, Canada.
  • Scharl, A., A. Dickinger and J. Murphy (2005), “Diffusion and Success Factors of Mobile Marketing”, Electronic Commerce Research and Applications, 159-173.
  • Stanoevska-Slabeva, Katarina (2003), “Towards a Reference Model for M-Commerce Applications”, ECIS 2002 Proceedings, Paper: 159
  • Suher, H. K. ve N. B. İspir (2011), “Permission Based Mobile Marketing and SMS Ad Avoidance”, Journal of Yasar University, 21(6), 3633-3647.
  • Tetik, H. (2008), Factors Affecting Consumer Attitude in Permission Based Mobile Marketing: An Empirical Study for Turkey, Basılmamış Doktora Tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tsang, M. M., S. Ho and T. Liang (2004), “Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Empirical Study”, International Journal of Electronic Commerce, 8(3), 65-78.
  • Usta, R. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Mobil Reklamcılığa Karşı Tutumları”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(2), 294-309.
  • www.itu.int/ITU-D/ict/facts/2011/index.html, (Erişim: 07.08.2012).
  • www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=54, (Erişim: 07.08.2012).
  • Yüce A., A. Deniz ve L. Gödekmerdan (2012), “Tüketicilerin Mobil Pazarlama Faaliyetlerini Benimsemesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 181-198.
APA MARANGOZ M, ÇELİKKAN H, AYDIN A (2012). Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. , 19 - 46.
Chicago MARANGOZ Mehmet,ÇELİKKAN Hale,AYDIN Ali Emre Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. (2012): 19 - 46.
MLA MARANGOZ Mehmet,ÇELİKKAN Hale,AYDIN Ali Emre Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. , 2012, ss.19 - 46.
AMA MARANGOZ M,ÇELİKKAN H,AYDIN A Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. . 2012; 19 - 46.
Vancouver MARANGOZ M,ÇELİKKAN H,AYDIN A Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. . 2012; 19 - 46.
IEEE MARANGOZ M,ÇELİKKAN H,AYDIN A "Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler." , ss.19 - 46, 2012.
ISNAD MARANGOZ, Mehmet vd. "Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler". (2012), 19-46.
APA MARANGOZ M, ÇELİKKAN H, AYDIN A (2012). Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 19 - 46.
Chicago MARANGOZ Mehmet,ÇELİKKAN Hale,AYDIN Ali Emre Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi 4, no.1 (2012): 19 - 46.
MLA MARANGOZ Mehmet,ÇELİKKAN Hale,AYDIN Ali Emre Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2012, ss.19 - 46.
AMA MARANGOZ M,ÇELİKKAN H,AYDIN A Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi. 2012; 4(1): 19 - 46.
Vancouver MARANGOZ M,ÇELİKKAN H,AYDIN A Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi. 2012; 4(1): 19 - 46.
IEEE MARANGOZ M,ÇELİKKAN H,AYDIN A "Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler." Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4, ss.19 - 46, 2012.
ISNAD MARANGOZ, Mehmet vd. "Tüketicilerin Mobil Tabanlı İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler". Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi 4/1 (2012), 19-46.