Yıl: 2012 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 183 - 216 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Affective factors associated with computational estimation of seventh graders

Öz:
Yaklaşık sonuçlar elde edebilmek ve bu sonuçlar hakkında yorum yapabilmek ilköğretim matematik öğretimi programında akıl yürütme ve tahmin becerisi altında vurgulanmaktadır. Yapılan çalışmalar bu becerinin birçok bileşenlerinin olduğunu ortaya koymuştur. Bu bileşenlerinden biri duyuşsal faktörlerdir. McLeod (1992) duyuşsal faktörü inanç, davranış ve duygu olmak üzere üç başlık altında incelemiştir. Bu çalışmada katılımcıların hesaplamalı tahmin üzerine duyguları, bu beceriyi kullanmaya dair yaklaşımları ve onu davranışa dönüştürmeyi ve tahmin becerisini kullanmaya dair inançları incelenmek istenmiştir. Metot Çalışmanın katılımcıları iki aşamalı örneklem seçim sürecinden geçmişlerdir. Seçilen 116 yedinci sınıf öğrencisine Tahmin Beceri Testi (TBT) uygulanmıştır. Uygulanan TBT sonucunda öğrenciler başarı sıralamasına göre listenmiş ve ilk yedi öğrenci nitel çalışmada yer almak üzere belirlenmiştir, ancak bu araştırma raporunda sadece beş öğrencinin verileri değerlendirilebilmiştir. TBT, literatürde bulunan ölçeklerden derlenen sorulardan oluşturulmuştur (Berry, 1998; Goodman, 1991; Heinrich, 1998; Reys, Rybolt, Bestgen & Wyatt, 1982). Yapılan pilot çalışmada ölçeğin güvenirliliği ve geçerliliği test edilmiş olup Croanbach Alpha katsayısı 0,78 olarak belirlenmiştir. Ölçek, doğal sayılar, ondalıklı kesirler ve kesirlere dair 15 sorudan oluşmaktadır. Görüşme seanslarında öğrencilere TBT soruları zaman sınırlaması olmaksızın sorulmuş ve her cevap izleme soruları ile irdelenmiştir. İkinci tur görüşmelerde ise 12 açık uçlu soru sorularak katılımcıların duyuşsal boyutta tahmin becerisine bakış açıları, duyguları ve inançları anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu araştırma raporu ikinci tur görüşmelerden elde edilen sonuçlar doğrultusunda oluşturulmuştur. Görüşme sonuçlarını desteklemek adına matematik öğretmeni ile planlı ve planlı olmayan görüşmeler düzenlenmiş ve öğretmenin dersleri 4 hafta boyunca gözlemlenmiştir. Testin puanlanması için araştırmacılar tarafından her bir soru için doğru yanıtlar aralığı belirlenerek cevapların bu aralıkta yer alması durumunda 1 puan, aralıkta yer almaması durumunda 0 puan olarak puanlanmıştır. Buna göre testten en yüksek 15, en düşük 0 puan alınabilmektedir. Doğru cevap aralığı net cevabın %25 i üstünü ve altını kapsayacak şeklinde temel alınmıştır. Görüşme sürecinde TBT soruları kartlara yazılarak öğrencilerden yüksek sesle okumaları ve cevaplamaları istenmiş, ardından öğrencilere izleme soruları sorulmuştur. Bir hafta sonra başlatılan ikinci görüşmelerde her öğrenciye 12 açık uçlu sorular sorulmuştur. Ardından tüm görüşmeler yazıya dökülmüş ve kodlayıcı güvenirliliğini sağlamak için matematik eğitimi ve nitel çalışmada uzman bir akademisyene başvurulmuştur. Bulgular İkinci tur görüşmelerin sonucunda pilot çalışma ve literatür temel alınarak iki ana tema oluşturulmuştur. Bunlar; matematiğe dair duyuşsal faktörler ve tahmin etmeye dair duyuşsal faktörlerdir. Yapılan incelemelerde matematiğe dair duyuşsal faktörler temasının içeriğimatematik yapmaya dair güven ve matematiğe dair algı olarak ikiye, tahmin etmeye dair duyuşsal faktörler teması ise tahmin etmeye dair güven, tahmin etmeye dair algı ve hataya duyarlılık olarak üç ana temaya ayrılmıştır. Matematiğe dair algıları incelendiğinde öğrencilerin çoğunluğunun matematiğin kesinliklerden ibaret olduğu inancı baskın çıkmaktadır. Sorulan tahmin sorularına net cevapları bulmaya çalışmaları bunun en açık göstergesidir. Özellikle Ayşe ve Mert arasındaki yorum farklılığı ilginçtir. beraber kendisinin Ayşe, tahmini sonuçlardan öte net cevaplara bağımlı olmakla matematik yapma konusunda yeteri kadar başarılı olduğunu düşünmektedir. Mert ise tahmini sonuçlara daha yatkın bir duruş sergileyerek matematiğin sadece net cevaplar değil, yaklaşık sonuçlarla da yapılabileceğine inanmakta ve matematik yapma konusunda kendisini başarılı, ancak daha da başarılı olabilecek bir kişi olarak görmektedir. Ne var ki, tahmin etmeyi derslerde kullanamadığını çünkü öğretmeninin onu net ve tek cevaplara teşvik ettiğini söylemektedir. Dikkat çeken bir başka bulgu, öğrencilerin SBS sınavlarına dair hissettikleri kaygı nedeniyle testlerde istenen net cevaplara dair farklı düşünceleridir. Bir yandan testte sorulan matematik sorularına tahmin becerisini kullanarak daha kolay çözüme gidebileceğini savunan öğrencilere karşın, diğer yandan tahmin yardımıyla elde edilen sonuçların çeldiriciler arasında yer alabileceğini ve bu yolu kullanmanın yanlış sonuçlara götürebildiğini savunan öğrenciler bulunmaktadır. Çoktan seçmeli testte başarılı olmak, katılımcılar için önemli olmakla beraber bazı öğrenciler bu başarıyı tahmin yardımıyla elde edebileceğini, bazıları ise matematiğin tek ve net doğru cevabı istediğine inanarak tahmin kullanmanın yararlı olmayacağını düşünmektedir. Öğrencilere ne kadar başarılı bir tahminci oldukları sorulduğunda, Deniz ve Mertin cevapları dikkat çekmektedir. Deniz, diğer öğrencilerden farklı olarak kendisini oldukça başarılı bir tahminci olarak nitelendirmiştir. Buna karşın içlerinde tahmin etmeye daha olumlu bakan ve bunu sıklıkla kullandığını söyleyen Mert, kendisini yeteri kadar başarılı görmemektedir. Bu cevaplar izleme soruları ile detaylarına inilerek incelendiğinde, Denizin tahmin etmekten anladığının sadece sayıları yuvarlamak olduğu, Mertin ise daha hızlı tahmin etmesi gerektiğine dair bir beklentisi olduğu tespit edilmiştir. Verilere göre bazı katılımcıların tahmini cevapların hata paylarına dair olumsuz yaklaşımları olduğu tespit edilmiştir. Örneğin Ayşenin izleme sorusuna verdiği cevap şöyledir: Eğer net cevabı bulmazsam matematiğe saygısızlık yapmış hissediyorum. Bunun yanında yaptığı işlemlerde kendiliğinden bazı ondalıklı kesirlerin kesir kısmını görmezden gelerek buna (bu sayıya) gerek yok, çünkü cevabı çok etkilemez. şeklinde yorum yapan Mertin hataya karşı Ayşe kadar duyarlı olmadığı tespit edilmiştir. Tartışma Gliner (1991) matematik yapmaya dair güven ile tahmin etmede başarı arasında pozitif bir ilişki old
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Yedinci sınıfların hesaplamalı tahmin becerilerine ilişkin duyuşsal faktörler

Öz:
This study examined affective factors associated with the seventh grade students computational estimation ability. Data was collected from five high achievers via two interview sessions. During the interviews, students were required to solve numerical computational estimation questions and share their perspectives about computational estimation. Additionally, teacher interviews and observations were conducted for triangulation purposes about students performance in mathematics and attitude toward mathematics. A theme oriented matrix was used to analyze the data. The results of the study found that students confidence in ability to do mathematics, perceptions of mathematics, confidence in ability to do the estimation, perceptions of estimation and tolerance for error were identified as affective factors related to students computational estimation ability
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aiken, L. R. (1976). Update on attitudes and other affective variables in learning mathematics. Review of Educational Research, 46, 293-311.
  • Alajmi, A., & Reys, R. (2007). Reasonable and reasonableness of answers: Kuwaiti middle school teachers’ perspectives. Educational Studies in Mathematics, 65, 77–94.
  • Australian Education Council (AEC). (1991). A national statement on mathematics for Australian schools. Carlton, Vic: Curriculum Corporation.
  • Baroody, A. J. (1987). Children's mathematical thinking: A developmental framework for preschool, primary, and special education teachers. New York: Teachers College Press.
  • Baroody, A.J., & Gatzke, M.R. (1991). The Estimation of Set Size by Potentially Gifted Kindergarten-age Children. Journal for Research in Mathematics Education, 22, 59-68.
  • Berry, R. Q. (1998). Computational Estimation Skills of eight grade students. Unpublished master’s thesis, Christopher Newport University.
  • Bestgen, B. J., Reys, R. E., Rybolt, J. F., & Wyatt, J. W. (1980). Effectiveness of Systematic Instruction on Attitudes and Computational Estimation Skills of Preservice Elementary Teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 124-136.
  • Blair, S.L. (2001). The Importance of Basic Facts in Mathematics. Unpublished doctoral dissertation, University of Kansas.
  • Bobis, J. (1991). The effect of instruction on the development of computational estimation strategies. Mathematics Education Research Journal, 3 (1), 17-29.
  • Boz, B. (2004), Investigation of Estimation Ability of High School Students, Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Case, R. & Sowder, J.T. (1990). The Development of Computational Estimation: A Neo- Piagetian Analysis. Cognition and Instruction, 7(2), 79-104
  • Cilingir, D. & Turnuklu, E. B. (2009). Estimation Ability and Strategies of the 6th - 8th grades elementary school students. Elementary Education Online, 8 (3), 637- 650. Retrieved 01 September 2009 from http://www.ilkogretimonline.org.tr/vol8say3/v8s3m2.pfd
  • Department for Education and Studies (DfES) (2007). Primary framework for literacy and mathematics: Guidance paper: calculation. [online] Retrieved on 21 July 2009 from http://www.standards.dfes.gov.uk/primaryframeworks/mathematics/Papers/Calculatio n/
  • Gliner, G. S. (1991). Factors contributing to success in mathematical estimation in preservice teachers: types of problems and previous mathematical experience. Educational Studies in Mathematics, 22, 595-606.
  • Goodman, T. (1991). Computational estimation skills of preservice elementary teachers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 22 (2)259-272.
  • Hanson, S.A. & Hogan P.T. (2000). Computational Estimation Skill of College Students. Journal for Research in Mathematics Education, 31 (4), 483-499.
  • Heinrich, E.J. (1998). Characteristics and skills exhibited by middle school students in performing the tasks of computational estimation. Unpublished doctoral dissertations, Fordham University, New York.
  • Hogan, T.P., Wyckoff, L. A., Krebs, P., Jones, W., & Fitzgerald, M.P. (2004). Tolerance for error and computational estimation ability. Psychological Reports, 94, 1393-1403.
  • Hogan, T.P. & Parlapiano, C.A. (2008). Personality factors related to quantitative estimation skill: confirmation and extension. Psychological Reports, 103, 189- 198.
  • LeFevre, J., Greenham, S. L., & Waheed, N. (1993). The development of procedural and conceptual knowledge in computational estimation. Cognition and Instruction, 11 (1),95-132.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D.T., & Voegtle, K.H. (2006). Methods in educational research from theory to practice. San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Ma, X., & N. Kishor. (1997). Assessing the Relationship between Attitude towards Mathematics and Achievement in Mathematics: A Meta-Analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 26-47.
  • McLeod, D. & B. (1992). Research on Affect in Mathematics Education: A reconceptualisation. In D. A. Grouws (Ed.). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 575-596). New York: Macmillan.
  • Merriam, S.B. (1998). Qualitative Research and Case Studies Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass Publications.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data Analysis: An Expanded sourcebook (3rd ed.).Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Mitchell, M. (1993). Situational Interest: Its multifaceted structure in the secondary school mathematics classroom, Journal of Educational Psychology, 85(3), 424-436.
  • National Council of Mathematics Teachers (NCTM) (2000). Principles and Standard for school mathematics. Reston, VA: National Council of Mathematics Teachers
  • Reehm, S.P. (1992). A Comparison of Estimation Process used on Numeric and Contextual problems. Unpublished doctorial dissertation, University of Missouri –Columbia
  • Reys, R. E., Rybolt, J. F., Bestgen, B. J., & Wyatt, W. J. (1982). Process used by good computational estimators. Journal for Research in Mathematics Education, 13(3), 183-201.
  • Reys, B. J., Reys, R. E., & Penafiel, A. F. (1991). Estimation Performance and Strategy Use of Mexican 5th and 8th Grade Student Sample. Educational Studies in Mathematics, 22(4), 353- 375.
  • Reys, R. E., Reys, B. J., Nohda, N., Ishida, J., & Shimizu, K. (1991). Computational estimation performance and strategies used by fifth and eight grade Japanese students. Journal for Research in Mathematics Education, 22(1), 39-58.
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables and mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5), 558-581.
  • Rubenstein, R. (1985).Computational estimation and related mathematical skills. Journal for Research in Mathematics Education, 16, 109-116.
  • Segovia, I. & Castro, E. (2009). Computational and measurement estimation: curriculum foundations and research carried out at the University of Granada, Mathematics Didactics Department. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17,(1), 499-536.
  • Skaalvik, E.M., & Rankin, R.J. (1995). A test of the internal/external frames of reference model at different levels of math and verbal self-perceptions. American Educational Research Journal, 32, 161-184.
  • Sowder, J. (1992). Estimation and Number Sense. In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of Research in Mathematics Teaching and Learning (pp.371-389). New York: Macmillan.
  • Sowder, J. & Wheeler, M. M. (1989). The development of concepts and strategies used in computational estimation. Journal for Research in Mathematics Education, 20 (2), 130-146.
  • Watson, H. J. (1983). The Aiken Attitude to mathematics scales, Psychometric data on reliability and discriminant validity. Educational and Psychological Measurement, 43(4), 1247-1253.
APA BOZ YAMAN B, BULUT S (2012). Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. , 183 - 216.
Chicago BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. (2012): 183 - 216.
MLA BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. , 2012, ss.183 - 216.
AMA BOZ YAMAN B,BULUT S Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. . 2012; 183 - 216.
Vancouver BOZ YAMAN B,BULUT S Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. . 2012; 183 - 216.
IEEE BOZ YAMAN B,BULUT S "Affective factors associated with computational estimation of seventh graders." , ss.183 - 216, 2012.
ISNAD BOZ YAMAN, BURÇAK - BULUT, Safure. "Affective factors associated with computational estimation of seventh graders". (2012), 183-216.
APA BOZ YAMAN B, BULUT S (2012). Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 183 - 216.
Chicago BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6, no.2 (2012): 183 - 216.
MLA BOZ YAMAN BURÇAK,BULUT Safure Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.6, no.2, 2012, ss.183 - 216.
AMA BOZ YAMAN B,BULUT S Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2012; 6(2): 183 - 216.
Vancouver BOZ YAMAN B,BULUT S Affective factors associated with computational estimation of seventh graders. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2012; 6(2): 183 - 216.
IEEE BOZ YAMAN B,BULUT S "Affective factors associated with computational estimation of seventh graders." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6, ss.183 - 216, 2012.
ISNAD BOZ YAMAN, BURÇAK - BULUT, Safure. "Affective factors associated with computational estimation of seventh graders". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6/2 (2012), 183-216.