Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 20 Sayfa Aralığı: 9 - 16 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi

Öz:
Bilişsel Gelişimin (BG) değerlendirilmesi Cito Türkiye Öğrenci İzleme Sisteminin önemli bir parçasıdır. Bu çalışmada BG uygulamasında kullanılan soruların Türkiye ve Almanya’daki öğrenciler için nasıl çalıştığı, karşılaştırmalı olarak differansiyel madde fonksiyonu (DMF) kapsamında incelenmektedir. Diğer bir anlatımla, BG’nin Almanca formunun Türkçe formuna göre karşılaştırılabilir sonuçlar verip vermediği araştırılmaktadır. Yapılan analizler ve değerlendirmeler sonucunda Türkçe ve Almanca formların her iki dilde ve kültürde karşılaştırılabilir sonuçlar verdiği gözlenmiştir.
Anahtar Kelime:

The investigation of the cognitive development assessment in terms of cultural bias

Öz:
Evaluation of Cognitive Development (CDA) is important component of Cito Türkiye Pupil Monitoring System. In this study, how CDA items are functioning for students in Turkey and Germany is investigated in terms of differential item functioning (DIF). In other words, it is investigated that whether German version of CDA gives comparable results with Turkish version. Analysis and evaluations shows that Turkish and German versions give comparable results in terms of language and culture.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arıkan, S. (2008). Cito Türkiye Öğrenci İzleme Sisteminde (ÖİS) Bilişsel Gelişim Uygulaması. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, Tanıtım Sayısı, 28-31.
  • Clark,H & E.Clark (1977). Psychology and Language. An indroduction to psycholinguistics. New York: Harcourt Brace Jovanovich inc.
  • Konak, Ö., Duindam, T., Kamphuis, F. (2005). CITO-Sprachtest – Wissenschaftlicher Bericht. Cito B.V. Arnhem
  • Levelt, W.J.M. & G.A.M. Kempen (1976), Taal. J. Michon, E. Eikeman & L. De Klerk( red.), Handboek der psychonomie. Van Loghum Slaterus, Deventer, 492-533.
  • Narain, G. & L. Verhoeven (1994). Taalontwikkeling bij allochone kleuters. Tilburg: Tilburg University Press
  • Triandis, H.C. & Berry J.W. (1980) Handbook of cross-cultural psychology. Vol.1. Boston: Allyn and Bacon
  • Vijver, F.J.R. van de, & Hambleton, R.K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European Psychologist, 1(2), 89-99.
  • Vijver, F.J.R. van de, & Tanzer, N.K. (1997). Bias and equivalence in cross-cultural assessment: An overview. European Review of Applied Psychology, 47(4), 263-280.
  • Verhoeven, L., Extra, G., Konak, Ö., Narain, G. & R. Zerrouk (1992). Peiling van vroege tweetaligheid bij allochtone kleuters. Tilburg: Tilburg University Press.
APA ARIKAN S, BERBEROĞLU G (2013). Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. , 9 - 16.
Chicago ARIKAN SERKAN,BERBEROĞLU Giray Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. (2013): 9 - 16.
MLA ARIKAN SERKAN,BERBEROĞLU Giray Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. , 2013, ss.9 - 16.
AMA ARIKAN S,BERBEROĞLU G Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. . 2013; 9 - 16.
Vancouver ARIKAN S,BERBEROĞLU G Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. . 2013; 9 - 16.
IEEE ARIKAN S,BERBEROĞLU G "Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi." , ss.9 - 16, 2013.
ISNAD ARIKAN, SERKAN - BERBEROĞLU, Giray. "Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi". (2013), 9-16.
APA ARIKAN S, BERBEROĞLU G (2013). Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 0(20), 9 - 16.
Chicago ARIKAN SERKAN,BERBEROĞLU Giray Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama 0, no.20 (2013): 9 - 16.
MLA ARIKAN SERKAN,BERBEROĞLU Giray Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, vol.0, no.20, 2013, ss.9 - 16.
AMA ARIKAN S,BERBEROĞLU G Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama. 2013; 0(20): 9 - 16.
Vancouver ARIKAN S,BERBEROĞLU G Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama. 2013; 0(20): 9 - 16.
IEEE ARIKAN S,BERBEROĞLU G "Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi." Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 0, ss.9 - 16, 2013.
ISNAD ARIKAN, SERKAN - BERBEROĞLU, Giray. "Bilişsel gelişim uygulamasının kültürel yanlılık açısından incelenmesi". Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama 20 (2013), 9-16.