Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri
Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2419 - 2433 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri
Öz: Bu araştırmanın amacı, ilköğretim birinci sınıf hayat bilgisi dersi Okul Heyecanım temasında yer alan demokratik hayata hazırlayıcı kavramların öğrenci seviyesine uygunluğuna yönelik öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim modeli kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yapılmıştır. Çalışma grubu, 2010-2011 Eğitim-Öğretim Yılı Sakarya İli Hendek İlçesinde bulunan 4 ilköğretim okulunda görev yapan 13 ilköğretim birinci sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Görüşmeler için, araştırmacı tarafından hazırlanmış yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre ilgili kavramlardan oy pusulası ve kulüp kavramları araştırmaya katılan öğretmenlerin tamamı tarafından birinci sınıf seviyesine uygun bulunmamıştır. Seçme/ seçilme ve oy kavramları araştırmaya katılan öğretmenlerin neredeyse tamamına yakını tarafından birinci sınıf seviyesine uygun bulunmamıştır. İlgili kavramları birinci sınıf seviyesine uygun bulan öğretmenler, yaşantı, farkındalık, hazırbulunuşluk ve gelişim açısından kavramları uygun bulduklarını ifade etmişlerdir. İlgili kavramları birinci sınıf seviyesine uygun bulmayan öğretmenler kavramların soyut olması, öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerinin uygun olmaması, bireysel davranmaları ve kavramların yaşantılarında yer almaması gibi gerekçeler göstermişlerdir. Bu kavramlar için öğretmenlerin bazıları birinci sınıfın 2. dönemini önerirken büyük çoğunluğu 2, 3 ve 4. sınıfı önermişlerdir.
Anahtar Kelime: Konular:
Teacher opinions on the concepts preparing students to a democratic life in the first grade social studies course
Öz: The purpose of this research is to determine the teacher opinions on whether the concepts preparing the students to the democratic life in the first grade social studies course theme My School Excitement are convenient for the level of the students. In the present study, the phenomenon science model, which is one of the qualitative research models, is used. Criterion sampling, one of the purposive sampling methods, is applied. The study group consists of 13 primary school first grade teachers who are teaching at 4 primary schools in Hendek district of Sakarya province in 2010-2011 Education period. For the interviews, semi-structured interview form, which is prepared by the researcher, is used. Content analysis is employed in the analysis of the data. According to the research results, all the teachers, who have participated the research, do not find ballot and clubconcepts appropriate for the first grade level. selection/election, and vote concepts are not found appropriate for the first grade level by almost all of the teachers who have taken part in the research. Teachers who find the related concepts appropriate for the first grade level state that they find the concepts appropriate in terms of experience, awareness, readiness and development. Teachers who do not find the related concepts appropriate for the first grade level gave reasons such as; the concepts are abstract, students readiness levels are not appropriate, they act individually and the concepts are not included in their lives. For these concepts while some of the teachers suggest that it would be appropriate for the second term of first grade, the majority of the teachers suggest that it would be appropriate to teach these concepts in the second, third or fourth years.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Adeyemi, M. B. (2002). An investigation into the status of teaching and learning of the concept of democracy at the junior secondary school level in Botswana. Educational Studies, 28(4), 385-401.
- Alım, M., Özdemir, Ü. ve Yılar, B. (2008). 5. Sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 151-162.
- Atasayar, A. (2008). Kavram öğretimi sürecine yönelik içerik geliştirme aracının tasarlanması ve kullanışlılığı. (Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir. Bacanlı, H. (2006). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Bal, M. S. ve Akış, A. (2010, Mayıs). Sosyal bilgiler dersi insanlar ve yönetim ünitesinde karşılaşılan kavram yanılgıları. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Elazığ.
- Bektaş, M. (2009). Hayat ve hayat bilgisi dersi. S. Öğülmüş (Ed.), İlköğretim hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı içinde (s. 1-11). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Bruner, J. S. (1957). On perceptual readiness. Psychological Review, 64(2), 123-152.
- Bruner, J. S. (1960). The process of education. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Buluş-Kırıkkaya, E. ve Güllü, D. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ve buharlaşma-kaynama konularındaki kavram yanılgıları [Online]. İlköğretim- Online, 7(1), 15-27. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden edinilmiştir.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Carmichaeal, C. A., & Hayes, B. K. (2001). Prior knowledge and exemplar encoding in childrens concept acquisition. Child Development, 72(4), 1071-1090.
- Charles, C. M. (2003). Öğretmenler için Piaget ilkeleri (çev: G. Ülgen). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Child, D. (2004). Psychology and the teacher. New York: Continuum.
- Cin, M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının doğal afetler ile ilgili yanılgıları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 70-81.
- Coştu, B., Ayas, A. ve Ünal, S. (2007). Kavram yanılgıları ve olası nedenleri: kaynama kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 123-136.
- Coştu, B., Karataş, F. Ö. ve Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 33-48.
- Dewey, J. (1938). Günümüz dünyasında demokrasi ve eğitim (çev. H. Çalışkan). J. Ratner (Ed.), Günümüzde eğitim içinde (s. 237-246). Ankara: Pegem Akademi.
- Doğan, İ. (2003). Vatandaşlık demokrasi ve insan hakları. Ankara: Pegem A.
- Doğanay, A. (2003). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (s. 228-250). Ankara: Pegem A.
- Dündar, H. (2007). Kavram analizi stratejisinin öğrencilerin kavram öğrenme başarısı ve hayat bilgisi dersine ilişkin tutumlarına etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Dündar, H. ve Aksoy, N. (2010). Kavram analizi stratejisinin öğrencilerin kavram öğrenme başarısı ve hayat bilgisi dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 21, 1-27.
- Erdem, E., Yılmaz, A. ve Morgil, İ. (2001). Kimya dersinde bazı kavramlar öğrenciler tarafından ne kadar anlaşılıyor? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 65-72.
- Ergün, M. ve Özsüer, S. (2006). Vygotskynin yeniden değerlendirilmesi. Afyon Karahisar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 269-292.
- Farris, P. J., & Fuhler, C. J. (1994). Developing social studies concepts through picture books. The Reading Teacher, 47(5), 380-387.
- Fidan, N. (1985). Kavramların öğretimi. Çağdaş Eğitim, 101, 3-9.
- Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi.
- Gelbal, S. ve Duyan, V. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 127-137.
- Hayran, Z. (2010). Çok uyaranlı eğitim ortamlarının öğrencilerin kavram gelişimine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(158), 128-142.
- Kılıç, F. (2007). Kavramların öğretiminde kavramın içerik öğelerinin açıklanmasının akademik başarıya etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2),145-161.
- Kılıç, F. (2008). Kavramların öğretiminde kavram analizi yönteminin akademik başarıya ve bilişsel esnekliğe etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 223-238.
- Klausmeier, H. J. (1992). Concept learning and concept teaching. Educational Psychologist, 27(3), 267-286.
- Köksal, M. S. (2006). Kavram öğretimi ve çoklu zekâ teorisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 473-480.
- Koray, Ö. ve Tatar, N. (2003). İlköğretim öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili kavram yanılgıları ve bu yanılgıların 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerine göre dağılımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 187-198.
- Koray, Ö., Özdemir, M. ve Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin birimler hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: kütle ve ağırlık örneği [Online]. İlköğretim- Online, 4(2), 24-31. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden edinilmiştir.
- Kuşakçı-Ekim, F. (2007). İlköğretim fen öğretiminde kavramsal karikatürlerin öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermedeki etkisi (Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
- Langer, E. J. (2000). The construct of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 1-9.
- Levin, B. (1998). The educational requirement for democracy. Curriculum Inquiry, 28(1), 57-79.
- Memnun, D. S. (2008). Olasılık kavramlarının öğrenilmesinde karşılaşılan zorluklar, bu kavramların öğrenilememe nedenleri ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd ed.). California: Sage.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. http://talimterbiye.mebnet. net adresinden edinilmiştir.
- Öğülmüş, S. (2006). Kişiler arası sorun çözme becerileri ve eğitimi. Ankara: Nobel.
- Rowell, A. J., Dawson, C. J., & Lyndon, H. (1990). Changing misconceptions: a challenge to science educators. International Journal of Science Education, 12(2), 167-175.
- Seifert, K. (1983). Educational psychology. New Jersey: Houghton Mifflin Company.
- Senemoğlu, N. (1999). Öğrenme ürünleri ve öğretimi, ilköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı. http://www.kartalram.gov.tr adresinden edinilmiştir.
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitapevi.
- Şimşek, A. (2006). Kavramların öğretimi. A. Şimşek (Ed.), İçerik türlerine dayalı öğretim (s. 27-71). Ankara: Nobel.
- Sprinthall, N. A., & Sprinthall, C. S. (1990). Educational psychology a developmental approach (4th ed.). New York: Random House.
- Taşkın, Ö. ve Şahin, B. (2008). Çevre kavramı ve altı yaş okul öncesi çocukları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 1-12.
- Taşlı, İ. (2005). 4.-7.Sınıf sosyal bilgiler programı üniteleri ile ilgili kavram bulmacaları örnekleri [Online]. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 166. http://yayim.meb.gov.tr adresinden edinilmiştir.
- Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 140-147.
- Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
- Ülgen, G. (1997). Eğitim psikolojisi. İstanbul: Alkım Yayınevi. Ülgen, G. (2004). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- UNESCO. (1998). Learning to live together in peace and harmony. UNESCO-APNIEVE Sourcebook for Teacher Education and Tertiary Zone Educators, UNESCO
- Principal Regional Office for Asia and the Pacific, Bangkok. Üstün, E. ve Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 137-141.
- Woolfolk, A. E., & McCune-Nicolich, L. (1984). Educational psychology for teachers. New Jersey: Prentice-Hall. Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması.
- Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 102- 120.
- Yükselir, A. (2006). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler programında geçen kavramların kazanımı ve kalıcılığında kavram analizi yönteminin etkisi (Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
APA | Bektaş M (2013). Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. , 2419 - 2433. |
Chicago | Bektaş Mustafa Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. (2013): 2419 - 2433. |
MLA | Bektaş Mustafa Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. , 2013, ss.2419 - 2433. |
AMA | Bektaş M Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. . 2013; 2419 - 2433. |
Vancouver | Bektaş M Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. . 2013; 2419 - 2433. |
IEEE | Bektaş M "Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri." , ss.2419 - 2433, 2013. |
ISNAD | Bektaş, Mustafa. "Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri". (2013), 2419-2433. |
APA | Bektaş M (2013). Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2419 - 2433. |
Chicago | Bektaş Mustafa Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.4 (2013): 2419 - 2433. |
MLA | Bektaş Mustafa Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.4, 2013, ss.2419 - 2433. |
AMA | Bektaş M Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(4): 2419 - 2433. |
Vancouver | Bektaş M Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(4): 2419 - 2433. |
IEEE | Bektaş M "Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.2419 - 2433, 2013. |
ISNAD | Bektaş, Mustafa. "Birinci sınıf hayat bilgisi dersindeki demokratik hayata hazırlayıcı kavramlara yönelik öğretmen görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/4 (2013), 2419-2433. |