Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki

Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1111 - 1122 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki

Öz:
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin sürekli ve durumluk kaygılarının yazma kaygılarını ve Türkçe dersine yönelik tutumlarını yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Sakarya ilindeki 281 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %58i erkek, % 42si ise kızdır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Yazma Kaygısı Ölçeği, Sürekli-Durumluk Kaygı Envanteri ve Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde çoklu regresyon yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre yazma kaygısı ile durumluk ve sürekli kaygı arasında pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yazma kaygısı arttıkça durumluk ve sürekli kaygılarının da arttığı görülmüştür. Diğer yandan yazma kaygısı ile Türkçe dersine yönelik tutum arasında negatif bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yazma kaygısı arttıkça Türkçe dersine yönelik tutumlarının da olumsuz yönde değiştiği görülmüştür. Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve öğrencilerin yazma kaygılarını azaltıcı önerilerde bulunulmuştur. Diğer yandan öğrencilerin yazma kaygılarının Türkçe dersine yönelik tutumlarını olumsuz yönde etkilemesine engel olabilecek önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The relation general anxiety levels, anxiety of writing, and attitude for Turkish course of secondary school students

Öz:
This study analyzed whether secondary-school students continuous and stationary anxieties predict their anxiety about writing and their attitudes about courses in Turkish. The research participants consisted of 281 students in Sakarya Province, 58% male and 42% female. The personal descriptive survey model was used for the research. As data collection tools, the Scale of Writing Anxiety, the Continuous-Stationary Anxiety Inventory, and the Attitude Scale for Turkish Courses were used. The multiple regression method determined positive correlation between writing anxiety, and stationary and continuous anxieties. When students writing anxiety increased, their stationary and continuous anxieties also increased. In contrast, a negative correlation was de- termined between writing anxiety and attitudes about Turkish courses. Furthermore, as students writing anxiety increased, their attitudes about Turkish courses changed negatively. The research findings were discussed within the scope of writing in related fields, and suggestions to decrease students writing anxiety were made. Finally, suggestions to prevent students writing anxiety from negatively affecting their attitudes about Turkish courses were also included.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2004). Yazılı ve sözlü anlatımkompozisyon sanatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aldrich, P. G. (1982). Adult writers: Some factors that interfere with effective writing. Technical Writing Teacher, 9, 128-132.
  • Arthur, L., & Hayward, N. (1997). The relationships between perfectionism, standards for academic achievement, and emotional distress in post-secondary students. Journal of College Student Development, 38(6), 622-632.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice Hall. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Co.
  • Bayram, N. (2009). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Özge Kitapevi.
  • Belet, Ş. D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi (Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir) http://tez2.yok.gov. tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Book, V. (1976). Some effects of apprehension on writing performance. Annual meeting of the American Business Communication Association.
  • Boydak, H. A. (2004). Lider öğretmen. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Brown, E., Heimberg, R., Frost, R., Makris, G., Juster, H., & Leung, A. (1999). Relationship of perfectionism to affect, expectations, attributions and performance in the classroom. Journal of Social and Clinical Psychology, 18, 98-120.
  • Burns, D. D. (1980). The perfectionist’s script for selfdefeat. Psychology Today, 13, 34-51.
  • Coşkun, E. (2007). Yazma becerisi. A. Kırkılıç, ve H. Akyol. (Ed.). İlköğretimde Türkçe öğretimi içinde. (s. 49-57). Ankara: Pegema Yayınları.
  • Çavuş, Ş. ve Yaşar, F. Ö. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının “Türk dili I ses ve yapı bilgisi” dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 187-208.
  • Çörek, D. (2006). İşbirlikli öğrenmenin Türkçe dersine ilişkin başarı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkileri (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Daly, J. A. (1977). The effects of writing apprehension on message encoding. Journalism Quarterly, 54, 566-572.
  • Daly, J. A. (1978). Writing apprehension and writing competency. The Journal of Educational Research, 72(1), 10-14.
  • Daly, J. A. (1985). Writing apprehension. In M. Rose (Ed.), When a writer can’t write: Studies in writer’s block and other composing process problems (pp. 43-82). New York: Guilford.
  • Daly, J. A., & Miller, M. D. (1975). Apprehension of writing as a predictor of writing intensity. Journal of Psychology, 89, 175-177.
  • Daly, J. A., & Shamo, W. (1976). Writing apprehension and occupational choice. Journal of Occupational Psychology, 49(1), 55-56.
  • Daly, J. A., & Shamo, W. (1978). Academic decisions as a function of writing apprehension. Researching the Teaching of English, 12(2), 119-126.
  • Davis, M., Eshelman, E. R., & McKay, M. (2000). The relaxation and stress reduction workbook. Oakland, CA: New Harbinger.
  • Demirel, Ö. (1999a). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Millî Eğitim Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1999b). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Einstein, D., Lovibond, P., & Gaston, J. (2000). Relationship between perfectionism and emotional symptoms in an adolescent sample. Australian Journal of Psychology, 52(2), 89-93.
  • Fritzsche, B. A., Young, B. R., Hickson, K. C. (2003). Individual differences in academic procrastination tendency and writing success. Personality and Individual Differences 35(7), 1549-1557.
  • Frost, R., & Marten, P. (1990). Perfectionism and evaluative threat. Cognitive Therapy and Research, 14(6), 559-572.
  • Gelen, İ. (2004, Temmuz). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Graves, D. H. (1994). A fresh look at writing. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Guastella, A. J., & Dadds, M. R. (2008). Cognitivebehavioural emotion writing tasks: A controlled trial of multiple processes. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 39(4), 558-566.
  • Güleryüz, H. (2002). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi, kuram ve uygulamaları. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Harris, H. L., & Coy, D. R. (2003). Helping students cope with test anxiety. ERIC Counseling and Student Services Clearing House.
  • Harris, K. R., Graham, S., & Mason, L. H. (2006). Improving the writing, knowledge, and motivation of struggling young writers: effects of self-regulated strategy development with and without peer support. American Educational Research Journal, 43(2), 295-340.
  • Hayes, J. R. (1996). A new framework for understanding cognition and affect in writing. In C. M. Levy, & S. Ransdell (Eds.), The science of writing: Theories, methods, individual differences, and applications (pp. 1-27). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Hays, R. D., & Morales, L. S. (2001). The RAND-36 measure of health-related quality of life. Annuals of Medicine, 33, 350-357.
  • Hayward, L., & Arthur, N. (1998). Perfectionism and post-secondary students. Canadian Journal of Counselling, 32(3), 187-199.
  • Hemenover, S. H. (2003). The good, the bad, and the healthy: Impacts of emotional disclosure of trauma on resilient self-concept and psychological distress. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(10), 1236-1244.
  • Hewitt, P., & Flett, G. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470.
  • Horwitz, E., (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • Houp, G. W. (2009). Lana’s story: Re-storying literacy education. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52(8), 698-707.
  • İnal, S. (2006). İngilizce yazılı anlatım dersinin sorunları üzerine bir inceleme. Journal of Language and Linguistic Studies, 2(2), 180-203.
  • İnceoğlu, M. (1993). Tutum algı iletişim. Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve insanlar. İstanbul: Evrim Basım Yayım Dağıtım.
  • Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A. S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe derslerine yönelik tutumları, akademik benlik tasarımları ile başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 343- 362.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kawamura, K., Hunt, S., Frost, R., & DiBartolo, P. (2001). Perfectionism, anxiety, and depression: Are the relationships independent? Cognitive Therapy and Research, 25(3), 291-301.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 376-387.
  • Kenardy, J., & Piercy, J. A. (2006). Effect of information provision on trauma symptoms following therapeutic writing. Australian Psychologist, 41(3), 205-212.
  • Kessler, R. C., Chia, W. T., Demler, O., & Walters, E. E. (2005). Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Archives of General Psychiatry, 62, 617-627.
  • Korkmaz, A., (1988). Tamamlayıcı uygulama metinleriyle Türkçe kompozisyon. Ankara: Ecdad Yayınları.
  • Lee, S. Y., & Krashen, S. D. (1997). Writing apprehension in Chinese as a first language. Review of Applied Linguistics, 115(116), 27-37.
  • MacIntyre, P. D., Gardner, R. C. (1989). Anxiety and language learning: towards a theoretical clarification. Language Learning, 39(2), 251-275.
  • MacIntyre, P. D., Gardner, R. C., (1991). Language anxiety: its relationship to other anxieties and to processing in native and second languages. Language Learning, 41(4), 85-117.
  • Martinez, C. T., Kock, N., & Cass, J. (2011). Pain and pleasure in short essay writing: Factors predicting university students’ writing anxiety and writing self- efficacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(5), 351- 360.
  • McCraty, R. (2003). Enhancing emotional, social, and academic learning with heart rhythm coherence feedback. HeartMath Research Center, Institute of HeartMath, Boulder Creek, CA. Retrieved from http://humancair.com
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1983). Süreksiz durumluk/ sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özgüven, İ. E. (2000). Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Özkal, N., Güngör, A. ve Çetingöz, D. (2004). Sosyal bilgiler dersine ilişkin öğretmen görüşleri ve öğrencilerin bu derse yönelik tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40, 600-615.
  • Pennebaker, J. W., & Beall, S. K. (1986). Confronting a traumatic event: Toward an understanding of inhibition and disease. Journal of Abnormal Psychology, 95(3), 274- 281.
  • Petrosko, J. M., Kaiser, M. M., & Dietrich, J. C. (1984, April). Relationships among writing ability, grade level, writing apprehension and knowledge of composing as a process in secondary schools students. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association New Orleans, LA. Abstract retrieved from http://eric.ed.gov/?id=ED249523.
  • Powell, B. J. (1984). A comparison of students’ attitudes and success in writing. Journal of Negro Education, 53(2), 114-123.
  • Rao, Z. (2007). Training in brainstorming and developing writing skills. ELT Journal, 61(2), 100-106.
  • Rechtien, J. G., & Dizinno, G. (1998). Apprehension about writing: Further results. Psychological Reports, 82(1), 221- 222.
  • Richmond, V. P., & Dickson-Markman, F. (1985). Validity of the writing apprehension test: Two studies. Psychological Reports, 56, 255-259.
  • Riffe, D., & Stacks, D. W. (1992). Student characteristics and writing apprehension. The Journalism Educator, 47(2), 39-49.
  • Rose, M. (1984). Writer’s block: The cognitive dimension. Carbondale: Southern Illinois University Press.
  • Routman, R. (1996). Literacy at the crossroads: Crucial talk about reading, writing, and other teaching dilemmas. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Saboonchi, F., & Lundh, L. (1997). Perfectionism, self- consciousness and anxiety. Personality and Individual Differences, 22(6), 921-928.
  • Sawkins, M. W. (1971). The oral responses of selected fifth grade children to questions concerning their writing expression. Buffalo, NY: Buffalo State University of New York.
  • Schunk, D. H. (2007). Learning theories: an educational perspective. New York: Prentice Hall.
  • Sloan, D. M., & Marx, B. P. (2004). A closer examination of the structured written disclosure procedure. Journal of Consulting and Clinical Psychology 72(2), 165-175.
  • Sloan, D. M., Marx, B. P., & Epstein, E. M. (2005). Further examination of the exposure model underlying the efficacy of written emotional disclosure. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(3), 549-554.
  • Sloan, D. M., Marx, B. P., Epstein, E. M., & Lexington, J. M. (2007). Does altering the writing instructions influence outcome associated with written disclosure?. Behavior Therapy, 38(2), 155-168.
  • Sommers, N. (1994). Revision strategies of student writers and experienced adult writers. In S. Perl (Ed.), Landmark essays on writing process (pp. 75-84). Davis, CA: Heragoras Press.
  • Şahin, Ç. ve Yaşar, F. G. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının “Türk Dili I: Ses yapı bilgisi” dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 187-208.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thompson, M. O. (1981, May). A workshop: coping with writing anxiety. Paper presented at the Post-Conference Workshop of the National Council of Teachers of English, Minneapolis, MN.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Woodrow, L. (2011). College English writing affect: Selfefficacy and anxiety. System, 39(4), 510-522.
  • Wynn, E. G. (2000). The effects of collaborative learning on English composition students’ writing anxiety, apprehension, and attitude and writing quality. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 61(4-A), 1322.
  • Yalçın, G. Ü. (1999, Eylül). Beyin dil ilişkisi ve bunun yazma becerilerine yansımaları. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Teknolojisi, Dil Eğitimi ve Mesleki Teknik Eğitim, Eskişehir.
  • Yaman, H. (2010). Türk öğrencilerinin yazma kaygısı: Ölçek geliştirme ve çeşitli değişkenler açısından yordama çalışması. International Online Journal of Educational Science, 2(1), 267-289.
  • Zimmerman, B. J., & Risemberg, R. (1997). Becoming a self-regulated writer: A social cognitive perspective. Contemporary Educational Psychology, 22(1), 73-101.
APA YAMAN H (2014). Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. , 1111 - 1122.
Chicago YAMAN Havva Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. (2014): 1111 - 1122.
MLA YAMAN Havva Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. , 2014, ss.1111 - 1122.
AMA YAMAN H Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. . 2014; 1111 - 1122.
Vancouver YAMAN H Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. . 2014; 1111 - 1122.
IEEE YAMAN H "Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki." , ss.1111 - 1122, 2014.
ISNAD YAMAN, Havva. "Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki". (2014), 1111-1122.
APA YAMAN H (2014). Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1111 - 1122.
Chicago YAMAN Havva Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.3 (2014): 1111 - 1122.
MLA YAMAN Havva Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.3, 2014, ss.1111 - 1122.
AMA YAMAN H Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(3): 1111 - 1122.
Vancouver YAMAN H Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(3): 1111 - 1122.
IEEE YAMAN H "Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.1111 - 1122, 2014.
ISNAD YAMAN, Havva. "Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/3 (2014), 1111-1122.