Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 733 - 771 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi

Öz:
Bu araştırmada üstbiliş stratejileri öğretiminin, ilköğretim beşinci sınıföğrencilerinin dinlediklerini anlama bece rileri ve dinlemeye yöneliktutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanınçalışma grubunu Kırıkkale ili merkezinde bulunan iki ilköğretim okulununbeşinci sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 65 öğrencioluşturmaktadır. Araşt ırmada, verilerin toplanması , analizi veyorumlanmasında nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birliktekullanıldığı karışık yöntem (mixed method) kullanılmıştır. Araştırmasürecinde, deney grubunda, dinleme metinlerinden yararlanaraketkinlikler yoluyla üstbiliş stratejileri öğretimi gerçekleştirilmiştir. Kontrolgrubunda ise Türkçe Öğretim Programına göre dinleme çalışmalarıyapılmıştır. Araştırmanın uygulama süreci haftada iki ders saati olmaküzere toplam 12 haftada gerçekleştirilmiştir. Deney ve kont rolgruplarındaki öğrencilerin dinlediklerini anlama düzeyleri, dinlemeyeyönelik üstbilişsel farkındalıkları ve dinlemeye ilişkin tutumları, uygulamasürecinin başında ve sonunda araştırma kapsamında geliştirilen ölçekleryardımıyla belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizindeSPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonunda, deney vekontrol gruplarındaki öğrencilerin dinlediğini anlama, üstbilişseldinlediğini anlama farkındalığı ve dinlemeye yönelik tutum erişileriarasında de ney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

Effects of teaching metacognition strategies to listening omprehension skills and attitude toward listening

Öz:
The purpose of this research is determining the effect of teachingmetacognition strategies to the fifth grade students according to theirlistening comprehension skills and students attitudes toward listening.The study group of the rese arch consists of 65 fifth grade students at twoelementary schools in the province of Kırıkkale. In the study, mixedmethod which both quantitative and qualitative research methods areused together for collecting, analysing and interpreting data. During theresearch process, in the e xperimental group, teaching metacognitionstrategies was carried out through the usage of listening texts activities.In the control group, listening activities were carried out according toTurkish Teaching Curriculum. Implementation process of the study wascarried out for a total of 12 weeks, for two hours per week. Both controland experimental group students listening comprehension levels, theirmetacognitive awareness levels toward listening and attitudes towardlistening were determined with the scale developed for the study both atthe beginning and at the end of the implementation process. The data ofthe study were analysed with SPSS programme. According to the findingsof the research, for control and experimental group students listeningcompre hension,their metacognitive awareness levels toward listeningand their attitudes toward listening were found as significant differencein favor of experiment group.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arnold, C. L. And Coran, J. J. (2011). Are you listening healthcare providers? Suggestions for listening skill buildin g education for healthcare providers. Listening Education, 2, 5 -15.
  • Akın, A. (2006). Baş arı amaç oryantasyonları ile biliş ötes i farkındalık, ebeveyn tutumları ve akadem ik baş arı arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi S osyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Akın, A., Abacı, R., ve Çetin, B. (2007). The validity and reliability study of the Turkish version of the Metacognitive Awareness Inventory. Educational Science: Theory & Practice, 7(2), 655 -680.
  • Birjandi, P. (2012). The effect of metacognitive strategy instruction on the listening performance of EFL students. International Journal of Linguistics , 4(2), 495 - 517.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (7.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Boz orgian, H. (2012). Metacognitive instruction does improve listening comprehension. ISRN Education, 1 -6.
  • Cross, J. (2010). Metacognitive instruction for helping less -skilled listeners. ELT Journal, 65(4), 408-416.
  • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilişsel strateji kullanımının okuduğunu anlama başarı düzeyi düşük öğrencilerde erişi artırımına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demircioğlu, H. (2008). Matematik öğretmen adaylarının üstbilişsel davranışlarının ge lişimine yönelik tasarlanan eğitim durumlarının etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dinner, L. R. (2009). Analysis of the metacognitive and affective components of learning on reading achievement ofstriving readers with and without a reading disability. Unpublished doctoral dissertation, University of Kansas, Kansas.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • El-Hindi, A. E. (1996). Enhancing metacognitive awareness of college learners. Reading Horizons . 36(3), 214-230.
  • Ergin, A. (1998). Öğretim teknolojisi: İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Field, J. (2000). Not w aving but drowning: A reply to Tony Ridgeway. ELT Journal, 54(2), 186–195.
  • Field, J. (2003). Promoting perception: lexical segmentation in L2 listening. ELT Journal, 57(4), 325 –333.
  • Fuchs, D. and Fuchs, L. S. (2006). Introduction to response to interventio n: What, why and how valid is it? Reading Research Quarterly, 41 (1), 93 -99.
  • Ghapanchi, Z., and Taheryan, A. (2012). Roles of linguistic knowledge, metacognitive knowledge and metacognitive strategy use in speaking and listening proficiency of İranian EFL learners. World Journal of Education , 2(4), 64-75.
  • Goh, C.C.M. (2000). A cognitive perspective on language learners’ listening comprehension problems. System, 28(1), 55 –75.
  • Goh, C., and Taib, Y. (2006). Metacognitive instruction in listening for young lear ners. ELT Journal, 60(3), 222 -232.
  • Imhof, M. (2000, March). How to monitor listening more efficiently: Meta-cognitive strategies in listening. Paper presented at the International Listening Association convention, Virginia Beach, VA.
  • Jacobs, J. E., and Par is, S. G. (1987). Children’s metacognition about reading: Issues in definition, measurement and instruction. Educational Psychologist, 22, 255 - 278.
  • Leech, N.L., Barrett, K.C., and Morgan, G.A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretatio n. (2nd Edition). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Liu, Y. C. (2009). The utilization of listening strategies in the development of listening comprehension among skilled and less -skilled non-native English speakers at the college level. Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M University, Texas.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1 -5. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Melanlıoğlu, D. (2011). Üstbiliş strateji eğitiminin ilköğretim ikinc i kademe öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Metcalfe, J., and Shimamura A. P. (1994). Metacognition: Knowing about knowing. Cambridge: Mit Pres
  • Özbilgin, A. (1993). Effects of training university EFL studens İn metacognitive strategies for listening to academic lectures. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özsoy, G. (2007). İlköğretim beşinci sınıfta üs tbiliş stratejileri öğretiminin problem çözme başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pintrich, P. R., and DeGroot, E. (1990). Motivational and self -regulated learning learning components of clas sroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33 -40.
  • Pintrich, P. R., Wolters, C. A., and Baxter, G. P. (2000). Assessing metacognition and self-regulated learning. In G. Schraw and J. C. Impara (Eds.), Issues in the measurement of metacognition (pp. 43 -99). Lincoln: Buros Institute of Mental Measurements.
  • Pucheu, P. M. (2008). An investigation of the relationships between the scoring rubrics inventory and the metacognitive awareness inventory as reported by secondary school core -subject teachers . Unpublished doctoral dissertation, University of New Orleans, New Orleans.
  • Ridley, D. S., Schutz, P. A., Glanz, R. S., and Weinstein, C. E. (1992). Self-regulated learning: The interactive influence of metacognitive awareness and goal setting. Journal of Experimental Education, 60(4), 293 –306.
  • Robertson, A. K. (2004). Etkili Dinleme. İstanbul: Hayat Yayınları. Schraw, G., and Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review , 7(4), 351 -371.
  • Schraw, G. (1998). Promotin g general metacognitive awareness. Instructional Science, 26, 113 -125.
  • Schraw, G., Wise, S. L., and Roos, L. L. (2000). Metacognition and computer -based testing. In G. Schraw & J.C. Impara (Eds.), Issues in the measurement of metacognition (223 -262). Lincoln: Buros Institute of Mental Measurements.
  • Stein, S.K. (1999). Uncovering listening strategies: Protocol analysis as a means to investigate student listening in the basic communication course . Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, Col lege Park.
  • Schwartz, B. L., and Perfect, T. J. (2002). Introduction: Toward an applied metacognition. In T. J. Perfect & B. L. Schwartz (Eds.), Applied metacognition (1 -11). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe Öğretimi. (3. bas ım). Ankara: Nobel Yayınevi. Vandergrift, L. (2003). Orchestrating strategy use: Toward a model of the skilled second language listener . Language Learning, 53(4), 463 -496.
  • Vandergrift, L., Goh, C. C. M., and Mareschal, C. J. (2006). The metacognitive awa reness listening questionnaire: Development and validation. Language Learning, 56(3), 431 –462.
  • Veenman, M. V. J., Hout -Wolters, B. H. A., Afflerbach, P. (2006). Metacognition and Learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and Le arning, 1, 3 -14.
  • Wilson, M. (2003). Discovery listening -improving perceptual processing. ELT Journal, 57(4), 335 –343.
  • Yıldırım, H. (2007). İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin dinleme becerileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Yılmaz, İ. (2007). Türkçe öğretiminde dinleme becerisini geliştirmeye yönelik önerilen etkinliklerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüs ü, Niğde.
  • Yılmaz, A. Z. (2010). Kavramsal değişim metinlerinin üniversite öğrencilerinin geometrik optik konusundaki kavram yanılgılarının düzeltilmesi ve fizik dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversite si Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
APA KATRANCI M, YANGIN B (2013). Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. , 733 - 771.
Chicago KATRANCI MEHMET,YANGIN Banu Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. (2013): 733 - 771.
MLA KATRANCI MEHMET,YANGIN Banu Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. , 2013, ss.733 - 771.
AMA KATRANCI M,YANGIN B Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. . 2013; 733 - 771.
Vancouver KATRANCI M,YANGIN B Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. . 2013; 733 - 771.
IEEE KATRANCI M,YANGIN B "Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi." , ss.733 - 771, 2013.
ISNAD KATRANCI, MEHMET - YANGIN, Banu. "Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi". (2013), 733-771.
APA KATRANCI M, YANGIN B (2013). Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(11), 733 - 771.
Chicago KATRANCI MEHMET,YANGIN Banu Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.11 (2013): 733 - 771.
MLA KATRANCI MEHMET,YANGIN Banu Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.11, 2013, ss.733 - 771.
AMA KATRANCI M,YANGIN B Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(11): 733 - 771.
Vancouver KATRANCI M,YANGIN B Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(11): 733 - 771.
IEEE KATRANCI M,YANGIN B "Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.733 - 771, 2013.
ISNAD KATRANCI, MEHMET - YANGIN, Banu. "Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 11 (2013), 733-771.