Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi

Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 5515 - 5536 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi

Öz:
İnternetin ve alışveriş amaçlı kullanımının hızla yaygınlaştığı göz önünde bulundurulduğunda, yakıngelecekte geleneksel pazar-sanal pazar ayrımının anlamsız olacağı söylenebilir. Firmalar açısından dabu yeni alışveriş ortamında bulunmak veya bulunmamak, giderek bir tercih meselesi olmaktançıkmakta ve zorunluluk halini almaktadır. Bu sebeple bu yeni alışveriş ortamındaki en önemliengellerden birisi olan risk değişkeninin, tüketiciler tarafından satın alma kararlarına ne ölçüde ve neşekilde yansıtıldığının belirlenmesi, firmalar açısından büyük önem arz etmektedir ve bu çalışmanında temel amacıdır. Bahsedilen amacı gerçekleştirebilmek üzere, tüketicilerin risk içeren durumlardanasıl karar aldıklarını tanımlayan literatürdeki iki temel teoriden yola çıkılmış ve hangisinininternetten alışveriş yapan tüketicilerin riskli durumlardaki tercihlerini açıklamada daha yeterliolduğu sorusuna cevap aranmıştır. Yapılan alan araştırmasında Beklenti Teorisi nin, BeklenenFayda Teorisi ne göre tüketicilerin internet alışverişlerindeki riskten kaçınmalarını açıklamada dahayeterli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bir başka deyişle tüketiciler her riskli koşul altında normatif rasyonellik ile davranmamaktadırlar yani aynı miktardaki kaybın üzüntüsünü kazancın hazzından dahafazla hissetmektedirler ve kayıptan kaçınma güdüsü ile hareket etmektedirler.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

Measurement of tendency of consumers to make shopping via internet against perceived variable of risk: Prospect theory against expected utility theory

Öz:
It can be said that distinction between traditional market or virtual market will be meaningless in thenear future considering the increasing common use of internet for the purpose of shopping.Participating or not participating in this new shopping environment is becoming an obligation by notbeing a reason for preference after all for companies. For this reason, determination of the extentand type of effect of the variable of risk that is one of the most important obstacles in this newshopping environment on purchasing decisions has a great importance for companies and is the mainpurpose of this study. It was based on two basic theories in the literature defining how consumerstake decisions in risky conditions and it was seek for an answer to the question which theory is morecompetent than the other to explain the preferences of consumers shopping via internet in riskyconditions in order to achieve the purpose. After the research, it was concluded that "ProspectTheory" is more competent when compared to "Expected Utility Theory" to explain the riskavoidance of consumers while shopping via internet. In other words, consumers do not behave withnormative rationality under all risky conditions, so feel the sadness of loss more than the joy of gainin same amount and act with the motive of loss avoidance.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKSOY, T., ŞAHİN, I. (2009) Belirsizlik Altında Karar Alma: Geleneksel ve Modern Yaklaşımlar, Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metinleri: 2009/7.
  • AKTAN, Ç. C. (2012) Vergi Psikolojisinin Temelleri ve Vergi Ahlakı, Çimento Endüstrisi İşverenleri Sendikası Dergisi: 26 (1), ss. 14 – 22.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2003) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • CANPOLAT, Ö. (2001) E-ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Hukuk Müşavirliği, Ankara.
  • COP, R., OYAN, D. (2010) Küçük Yerleşim Yerlerindeki Tüketicilerin, İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Uygulama, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(1), ss. 98 – 115.
  • ÇOBAN, A.T. (2009) İMKB’de sürü davranışının test edilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • EREN, K. (2009) İnternet Tüketicisinin Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, T.C. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • HONG, Z., Yİ, L. (2012) Research on the Influence of Perceived Risk in Consumer Online Purchasing Decision, Physics Procedia: 24, ss.1304 – 1310.
  • HOWARD, J.A., (1965) Marketing Theory, Allyn and Bacon, Boston.
  • KAHNEMAN, D. ve TVERSKY, A. (1979) Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk, Econometrica: 47 (2), ss. 263 – 292.
  • KAPLAN, S., GARRICK, B.J. (1981) On The Quantitative Definition of Risk, Risk Analysis: 1(1), ss. 11 –27.
  • McCARTHY, M., HENSON, S. (2005) Perceived risk and risk reduction strategies in the choice of beef by Irish consumers, Food Quality and Preference: 16, ss. 435 – 445.
  • MITCHELL, V-W. (1999) Consumer Perceived Risk: Conceptualisations and Models, European Journal of Marketing: 33 (1/2), ss. 163 – 195.
  • ROSS, I. (1975) Perceived Risk and Consumer Behavior: A Critical Review, Advances in Consumer Research: 2: Association for Consumer Research, ss. 1 – 20.
  • TOMAK, S. (2009) Girişimci ve Hevristikleri: Kavramsal Çözümleme, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 10(2), ss. 145 – 166.
  • TÜİK (T.C. Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı). (2012) Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması,TÜİK Haber Bülteni: 10880
  • TÜİK (T.C. Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı). (2013) İstatistiklerle Kadın 2012, TÜİK Haber Bülteni: 13458
APA KARABULUT A (2013). Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. , 5515 - 5536.
Chicago KARABULUT ALİ NACİ Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. (2013): 5515 - 5536.
MLA KARABULUT ALİ NACİ Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. , 2013, ss.5515 - 5536.
AMA KARABULUT A Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. . 2013; 5515 - 5536.
Vancouver KARABULUT A Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. . 2013; 5515 - 5536.
IEEE KARABULUT A "Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi." , ss.5515 - 5536, 2013.
ISNAD KARABULUT, ALİ NACİ. "Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi". (2013), 5515-5536.
APA KARABULUT A (2013). Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. Journal of Yasar University, 8(32), 5515 - 5536.
Chicago KARABULUT ALİ NACİ Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. Journal of Yasar University 8, no.32 (2013): 5515 - 5536.
MLA KARABULUT ALİ NACİ Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. Journal of Yasar University, vol.8, no.32, 2013, ss.5515 - 5536.
AMA KARABULUT A Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. Journal of Yasar University. 2013; 8(32): 5515 - 5536.
Vancouver KARABULUT A Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. Journal of Yasar University. 2013; 8(32): 5515 - 5536.
IEEE KARABULUT A "Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi." Journal of Yasar University, 8, ss.5515 - 5536, 2013.
ISNAD KARABULUT, ALİ NACİ. "Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi: Beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi". Journal of Yasar University 8/32 (2013), 5515-5536.