Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 30 - 56 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS

Öz:
Onlarca farklı organizasyondan oluşan spor endüstrisini, daha detaylı incelemek adına otoriteler spor bilimciler farklı gruplara ayrılmaktadır. Park ve Queterman (2003) spor endüstrisini üç farklı şekilde sınıflandırmaktadır. Birinci sınıflandırma Pitts, Fielding ve Miller (1994) tarafından geliştirilen; ürün ve alıcıya göre sınıflandırma şeklidir. Bu sınıflandırmada spor endüstrisi; performans sınıfı, üretim sınıfı, özendirme sınıfı adı altında üç ana gruba ayrılmaktadır. Meek (1997) ise spor endüstrisini sektörlere göre sınıflandırmıştır. Bunlar, spor eğlence sektö- rü, spor ürün ve servis sektörü ve yardımcı organizasyonlar olarak adlandırılmaktadırlar. Son sınıflandırma Li, Hofacre ve Mahony (2001) tarafından geliştirilen spor aktivite modelidir. Bu modelde spor organizasyonları; spor aktivitesi üreten, bu aktivitelere ürün ve hizmet sağlayan ve bu aktivitelerle ilişkili ürün ve hizmetleri pazarlayan organizasyonlar olarak gruplandırılmaktadır. Spor organizasyonlarının ürün, hizmet ve hizmet süresi gibi hızlı değişimlere, teknoloji ve yönetim alanındaki gelişmelere ayak uydurabilmesi açısında inovasyon en önemli etkinliktir (Slack, 1997). Fakat başarılı ve sürdürebilir bir inovasyon uygulaması kâr gütmeyen devlet organizasyonlar açısından zor ve sıkıntılı bir süreçtir. Geçmişte devlet kurumlarındaki reform çalışmaları birçok araştırmacının ilgisini çekmiştir. Bu reformların çoğu özel sektördeki yönetim tekniklerinin ve uygulamalarının devlet sektörüne transfer edilmesi üzerine kurulmuş- tur (Huff, 2007). Thompson (1965) bürokratik kurumların değişimi ve inovasyonu ile ilgili bazı temel önerilerde bulunmuştur. Bunlar profesyonelleşme, özerklik, iletişimi güçlendirme, görev değişiklikleri, grup çalışmaları, ödül sisteminde modifikasyonlar ve yönetim uygulamalarında değişim olarak sıralanmaktadır. İnovasyon ve değişim kavramsal olarak bir bütünü ifade ederken (Lamberti, 2008), büyük düşünür Heraclitus değişimin, değişmeyen tek şey olduğunu ifade etmektedir (Laertius, 1969). Amaç: Bu çalışmada kamusal spor organizasyonlarında inovasyon desteği ve bireysel yaratıcılık değişkenlerinin, yönetim performansı, insan kaynakları yönetim performansı, kurumsal finansal performansı ve çalışanların iş performansı arasındaki ilişkiye aracılık etmedeki rolü araştırılmaktadır. Bir başka değişle ortaya konulan model ile yönetim performansı, insan kaynakları yönetim performansı, kurumsal finansal performansı, inovasyon desteği ve bireysel yaratıcılık değişkenleri, çalışanların performanslarını ne derece açıklamaktadır? Sorusuna cevap aramaktadır. Araştırmanın Önemi: Yönetim, motivasyon, inovasyon ve yaratıcılık teorilerinin ışığında gerçekleşen bu model çalışmasında, kurumsal inovasyon desteğinin ve bireysel yaratıcılığın yönetimsel, finansal ve çalışan performansı arasındaki etkile- şimdeki rolü test edilmektedir. Gelir amacı gütmeden topluma spor hizmeti ve eğitimi veren kurumlarda çalışan yönetici ve personelin iş performansları bu kurumların etkinliği ve sürdürebilirliği açısından büyük önem taşımaktadır. Gelir motivasyonu olmayan tüm organizasyonların temel kaynağı, çalışan personel ve yöneticilerin fiziksel ve bilişsel performansına bağlı olması bu çalışmanın sonuçlarını sadece spor organizasyonları açısından değil, kamu organizasyonları açısından önemli yapmaktadır. Örneklem: Türkiye genelindeki bulunan 54 Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu/Bölümünde (BESYO/B) ve 81 Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğünde(GH&SİM) çalışan yönetici ve personel bu çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Öncelikle Ortadoğu Teknik Üniversitesi Uygulamalı Etik Araştırma Merkezinden, Etik Kurul onayı alınmıştır. Evreni oluşturan 135 kurumdaki yöneticilere elektronik posta yoluyla çalışmanın kapsamı ve amacı anlatılmış ve anket uygulaması için izin istenmiştir. Çalışmaya katılmaya gönüllü olan 21 BESYO/Bden ve 23 GH&SİMden, 721 adet geçerli anket toplanmıştır. Kurumsal gönüllülük yanında bireysel gönüllülüğünde esas alındığı bu çalışmada, anketler araştırmacı ve yardımcıları tarafından ortalama 20 dakika süren dağıt-topla metoduyla elde edilmiştir. Katılımcılar cinsiyetlerine göre ayrıldığında 241 (% 33.4) tanesi kadın, 477 (% 66.2) tanesi erkektir. Eğitim düzeyleri göz önüne alındığında en yüksek oran 263 (% 36.5) katılımcıylaüniversite mezunu olarak görülmektedir. BESYO/Bdan mezun olanların sayısı 352 (% 71) olup, bunlar bölümlerine göre Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, 232 (% 33.1); Antrenörlük, 53 (% 7.4); Spor Yönetimi, 49 (% 6.8); Rekreasyon, 10 (% 1.4); Spor Bilimleri ve Teknolojisi, 8 (% 1.1) olarak sıralanmaktadır. Ayrıca çalışmaya katılanların % 66.3ü çalışan (478) olarak en büyük grubu oluşturmaktadır. Bunun yanında katılımcıların % 10.3ü (74) yönetici; % 9.3ü (67) yardımcı yönetici; % 61i (44) destek eleman olarak görülmektedir. Katılımcıların ortalama yaşı, 36. 6 ortalama meslek yaşı, 11.5; ortalama kurum çalışma yaşı, 8.6 olarak belirlenmiş- tir. Ölçüm Araçlar: Bu çalışma 3 aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama çalışmada gerekli anketlerin geliştirilmesi, ikinci aşama pilot çalışmada tüm anketleri için doğrulayıcı faktör analizin yapılması, üçüncü aşama ise önerilen modelin test edilmesidir. Bu araştırmada için gerekli veriler 6 farklı anket yardımıyla toplanmıştır. Bunlar Bireysel Yaratıcılık Anketi, İnovasyon Destek Anketi, Yönetim Performansı Anketi, İnsan Kaynakları Yönetim Performansı Anketi, Finansal Performans Anketi ve Çalışan Performansı Anketi. Bu anketlerden Bireysel Yaratıcılık Anketi ve İnovasyon Destek Anketi dışındaki anketler araştırmacı tarafından bu çalışmada kullanılmak üzere geliştirilmiştir. Yapılan alan yazını taraması sonucunda bu çalışmada yer alacak farklı performans değişkenlerini ölçmesi için istenilen uygun Türkçe anketlere ulaşılamaması sonucunda, araştırılan temel sorulara cevap verebilecek anketlerin geliştirilmesine karar verilmiştir. Bu bağlamda öncelikle anketler için ayrı ayrı soru havuzları oluşturulmuş, anket maddeleri uzman görüşüne sunularak gerekli geri bildirimler
Anahtar Kelime:

-

Öz:
The purpose of the study is to examine the level of support for innovation and individual creativity as potential mediators of relationship between administrative performance, human resources management performance, organizational financial performance and employee performance in public sport organizations. For this purpose, 721 volunteer managers and employees from 21 public sport organizations were participated in the study. Six type of performance evaluation scales were used for data collection. Results of the Structural Equation Modeling analysis revealed that the model accounted for 68% variance in support for innovation, 0.7% variance in individual creativity and 44% variance in employee performance. These results suggested that support for innovation and individual creativity significantly mediate the effects of administrative performance, human resources management performance and organizational financial performance on employee performance.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AMABILE, T. M., (1989). Growing up creative. New York: Crown
  • AMABILE, T. M., CONTI, R., COON, H., LAZENBY, J., & HERRON, M. (1996). Assessing the working environment for creativity. Academy of Management Journal, 39, 1154-1184
  • ALLISON, P. D., (2002). Missing data. Thousand Oaks, CA: Sag
  • ANDERSON, J. V., & COLLEGE, R. (1992). Weirder than fiction: The reality and myths of creativity. Academy of Management Executive, 6(4), 40-47
  • ANDERSON, N. R., & WEST, M. A. (1998). Measuring climate for work group innovation: Development and validation of the team climate inventory. Journal of Organizational Behavior, 19, 235-258
  • ARBUCKLE, J. L., (1999). Amos 4.0 [Computer software]. Chicago, IL: Small Waters
  • BARTON, D. L., DESCHAMPS, I. (1998). Managerial influence in the implementation of new technology. Management science, 34(10), 1252-1277
  • BAUER, H. H., SAUER, N. E., & SCHMITT, P. (2005). Customer-based brand equity in the team sport industry: Operationalization and impact on the economic success of sport teams. European Journal of Marketing, 39, 496-513
  • BEFFORT, N., & HATTRUP, K., (2003). Valuing task and contextual performance: Experience, job roles, and ratings of the importance of job behaviors. Applied H.R.M. Research, 8(1), 17-32
  • BISWAS, S., (2010). Organizational culture & transformational leadership as predictors of employee performance. The Indian Journal of Industrial Relations, 44, 611-627
  • BURNINGHAM, C., & WEST, M. A., (1995). Individual and group interaction processes as predictors of work team innovation. Small Group Research, 26, 106-117
  • CAMISON-ZORNOZA, C., LAPIEDRAALCAMI, R., SEGARRA-CIPRES, M., & BORONAT- NAVARRO, M., (2004). A meta-analysis of innovation and organizational size. Organization Studies 25 (3), 331-361
  • CHEN, C., & HUANG, J., (2009). Strategic human resource practices and innovation performance: The mediating role of knowledge management capacity. Journal of Business Research, 62(1), 104-114
  • COHEN, J., (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences(2nd ed.). Hillsdale, New Jersey: Erlbaum
  • DUL, J., & CEYLAN, C. (2011). Work environments for employee creativity. Ergonomics, 54(1), 12-20
  • EKVALL, G., (1999). Creattive Climate. In Mark A. Runco, &Steven R. Pritzker (Eds.), Encyclopedia of creativity (Vol. 2, pp. 403-413). New York: Academic Press
  • FRAENKEL, J. R., VE WALLEN N.E., (2008). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw Hill
  • FREY, J. H., & EITSEN, D. S., (1991). Sport and Society. Annual Review of Sociology, 17, 503-522
  • Gassmann, O., & Zedtwitz, M. (2003). Trends and determinants of managing virtual R & D teams. R & D Management, 33 (3), 243-262
  • GEORGE, J. M., & ZHOU, J., (2002). Understanding when bad moods foster creativity and good ones don’t: The role of context and clarity of feelings. Journal of Applied Psychology, 87, 687-697
  • GONG, Y., HUANG, J. C., & FARH, J., L (2009). Employee learning orientation, transformational Leadership, and employee creativity: The mediating role of employee Creative self-efficacy. Academy of Management Journal 52(4) 765- 778
  • GÜMÜŞLÜOĞLU, L., & İLSEV, A., (2007). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of Business Research, 62(4), 461-473
  • GÜMÜŞLUOĞLU, L., & İLSEV, A., (2009). Transformational leadership and organizational innovation: The roles of internal and external support for innovation. Journal of Product Innovation Management, 26, 264-277
  • HACKMAN, J. R., & OLDHAM, G. R., (1980). Work redesign. Reading, MA: Addison-Wesley
  • HARRIS, P. R. (1985) .Management in Transition. San Francisco: Jossey-Bass
  • HEINRICH, C., (2000). Organizational form and performance: an empirical investigation of nonprofit and for-profit job training service providers. Journal of Policy Analysis and Management, 19(2), 233- 261
  • HSU, M. L. A., & FAN, H. L., (2010). Organizational innovation climate and creative outcomes: Exploring the moderating effect of time pressure. Creativity Research Journal, 22(4), 378-386
  • HULL, C. E. & LIO, B. H., (2006). Innovation in non-profit and for-profit organizations: Visionary, strategic, and financial considerations. Journal of Change Management, 6(1), 53-65
  • HUMS, M. A., BARR, C. A., & QULLION, L. (1999). The ethical issues confronting managers in the sport industry. Journal of Business Ethics 20, 51-66
  • ISAKSEN, S. G., & LAUER, K., J., (2002). The climate for creativity and change in teams. Creativity and Innovation Management, 11(1), 74-82
  • ISAKSEN, S. G., LAUER, K. J., & EKVALL, G. (1999). Situational outlook questionnaire: A measure of the climate for creativity and change. Psychological Reports, 85, 665-674
  • ISEN, A. M., & BARON, R. A. (1991). Positive affect as a factor in organizational behavior. Research in Organizational Behavior, 13, 1-53
  • JACCARD, J., & WAN, C. K., (1996). LISREL approach to interaction effects in multiple regressions. Thousand Oaks, CA: Sage Publication
  • JOHNSON, D. E., DAVIS, S. B, & ALBRIGHT, T. L., (2009). Examining the relationship between employee attitudes and a firm’s financial performance: A theoretical framework and causal investigation, Journal of Managerial Issues, 21(3), 367-382
  • LIN, C., LIN, P., SONG, F. M., & LI, C., (2011). Managerial incentives, CEO characteristics and corporate innovation in China’s private sector. Journal of Comparative Economics, In Press, Corrected Proof. http://www.sciencedirect.com/science/article/B6WHV- 4XX23PB 1/2/5cc859eec02071d- 109f826e8eb86c645.
  • LITTLE, R. J. A., & RUBIN, D. B., (1987). The statistical analysis with missing data. Newyork: John Whiley
  • MAGUIRE, J., (1999). Global sport: Identities, societies, civilizations. Cambridge: Polity
  • MATHISEN, G. E., & EINARSEN, S. (2004). A review of instruments assessing creative and innovative environments within organizations. Journal of Creativity Research, 16, 119-140
  • MATHISEN, G. E., EINARSEN, S., JØRSTAD, K & BRØNNICK, K. S. (2004). Climate for work group creativity and innovation: Norwegian validation of the team climate inventory (TCI). Scandinavian Journal of Psychology, 45, 383-392
  • MCPHEE, P., & BARE, J. (2001). Introduction. In C. J. D. Vita and C. Fleming (Eds.), Building capacity in nonprofit organizations (pp.1-3), Washington, D.C., The Urban Institute
  • MILLER, T., LAWRENCE, G., MCKAY, J. & ROWE, D., (2001). Globalization and sport: Playing the world. London: Sage MOTOWIDLO, S.J., & SCHMIT, M. J. (1999). Performance assessment in unique jobs. In D.R. Ilgen and E.D. Pulakes (Eds.). The changing nature of performance (pp.56-86). San Francisco: Jassey-Bass
  • MULLINS, L. J., (1999). Management and organizational behavior (5th ed.). London: Financial Times Pitman Publishing
  • OLDHAM, G. R., & CUMMINGS, A., (1996). Employee creativity: personal and contextual factors at work, The Academy of Management Journal, 39(3), 607-634
  • ÖCAL, K., (2011). Predicting employee performance in non-profit sport Organizations: The role of managerial and financial performance and the mediating role of support for innovation and individual creativity. Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara
  • PEDERSEN, P. M., MILOCH, K. S., & LAUCELLA, P. C., (2007). Strategic sport Communication, US. Human Kinetics
  • RANDOLPH, W. A., (1995). Navigating the journey to empowerment. Organizational Dynamics, 23(4), 19-32
  • SCOTT, S. G., BRUCE, R. A., (1994). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace. The Academy of Management Journal, 37(3) 580-607
  • SIEGEL, S., & KAEMMERER, W., (1978). Measuring the perceived support for innovation in organizations. Journal of Applied Psychology, 63, 553-62
  • SLACK, T., (1997). Understanding sport organizations: the application of organization theory. Champaign, IL: Human Kinetics
  • SMART, B., (2005). The sport star: modern sport and the cultural economy of sporting celebrity, London: Sage
  • SPRUILL, E. L., (2008). A correlational analysis relating organizational climate to employee performance: a case study. Unpublished doctoral dissertation, University of Phoenix, US
  • STEVENS, J., (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (4th Ed.), Mahwah, NJ: Erlbaum
  • TABACHNICK, B. G., & FIDELL, L. S., (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.). Pearson Education Company
  • TIERNEY, P., FARMER, S. M., & GRAEN, G. B., (1999). An examination of leadership and employee creativity: The relevance of traits and relationships. Personnel Psychology, 52, 591-620
  • WOODMAN, R. W., SAWYER, J. E., & GRIFFIN, R. W., (1993). Toward a theory of organizational creativity. Academy of Management Review, 18, 293-321
  • YILDIZ, S. M., (2008). Beden eğitimi ve spor öğretimi veren yükseköğretim kurumlari ve istihdam durumlari. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 651-656 YILMAZ, H., & KARAHAN, A., (2010).
  • Liderlik davranişi, örgütsel yaraticilik ve işgören performansi arasindaki ilişkilerin incelenmesi: Uşak’ta bir araştirma, Yönetim ve Ekonomi, 17(2), 145-158
  • YING, H. H., (2008). When creativity requirement does not enhance employee creativity: The limits of goal-directed behavior, Hong Kong, Baptist University
  • ZHOU, J., (2003). When the presence of creative coworkers is related to creativity: Role of supervisor close monitoring, developmental feedback, and creative personality. Journal of Applied Psychology, 88, 413-422
  • ZHOU, J., & GEORGE, J. M., (2001). When job dissatisfaction leads to creativity: Encouraging the expression of voice. Academy of Management Journal, 44, 682-696
APA Öcal K, koçak m (2015). DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. , 30 - 56.
Chicago Öcal Kubilay,koçak mehmet settar DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. (2015): 30 - 56.
MLA Öcal Kubilay,koçak mehmet settar DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. , 2015, ss.30 - 56.
AMA Öcal K,koçak m DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. . 2015; 30 - 56.
Vancouver Öcal K,koçak m DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. . 2015; 30 - 56.
IEEE Öcal K,koçak m "DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS." , ss.30 - 56, 2015.
ISNAD Öcal, Kubilay - koçak, mehmet settar. "DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS". (2015), 30-56.
APA Öcal K, koçak m (2015). DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 6(18), 30 - 56.
Chicago Öcal Kubilay,koçak mehmet settar DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal 6, no.18 (2015): 30 - 56.
MLA Öcal Kubilay,koçak mehmet settar DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, vol.6, no.18, 2015, ss.30 - 56.
AMA Öcal K,koçak m DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal. 2015; 6(18): 30 - 56.
Vancouver Öcal K,koçak m DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal. 2015; 6(18): 30 - 56.
IEEE Öcal K,koçak m "DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS." IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 6, ss.30 - 56, 2015.
ISNAD Öcal, Kubilay - koçak, mehmet settar. "DEVELOPING A MODEL OF EMPLOYEE PERFORMANCE FOR PUBLIC SPORT ORGANIZATIONS". IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal 6/18 (2015), 30-56.