Yıl: 2014 Cilt: 47 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 307 - 326 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Muğla Halk Eğitimi Merkezinde düzenlenen kurslara katılan yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimlerinin belirgin özelliklerini ve kursa katılma nedenlerini Houleun yetişkin öğrenenler sınıflandırmasına dayalı olarak belirlemektir. Araştırmada veriler bir nitel araştırma yöntemi olan görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenindeYetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Anketi ne yanıt veren yetişkin öğrenenlerden en yüksek puan alan 58 yetişkin öğrenen yer almaktadır. Araştırma bulgularına göre, üç güdüsel yönelimin tanımlayıcı özellikleri ortaya çıkmıştır. Kursa katılma nedenlerine ilişkin olarak her bir güdüsel yönelimin kendi tipik özelliklerini yansıttığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, daha etkin bir öğrenme ortamı oluşturmak için yetişkinlere yönelik eğitim/öğrenme etkinliklerinin güdüsel yönelimlere göre düzenlemesini önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A Qualitative Research on Motivational Orientations of Adult Learner

Öz:
ABSTRACT: The purpose of this study is to determine the typical characteristics of adult learners, were attended courses organized by Muğla People s Education Center in accordance with their motivational orientations and participation reasons based on the Houle s classification. Research data were collected by interviews. The target population of the study is consist of 58 highest rated adult learners who responded Determination of Adult LearnersMotivational Orientations Survey . Related to the reasons for participating the courses, each motivational orientation reflects typical characteristics. In the light of results, it is proposed that adult learning activities should be organized according to their motivational orientations to create more effective learning environments.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Boshier, R. (1971). Motivational Orientations of Adult Education Participants: A Factor Analytic Exploration of Houle's Typology. Adult Education Quarterly, 21(2), 3-26.
  • Boshier, R. (1977). Motivational Orientations Re-Visited: Life-Space Motives and the Education Participation Scale. Adult Education Quarterly, 27(2), 89-115.
  • Boshier, R. (1991). Psychometric Properties of the Alternative Form of the Educational Participation Scale. Adult Education Quarterly, 41(3), 150-167.
  • Boshier, R. ve Collins, J. B. (1985). The Houle Typology After Twenty-Two Years: A Large-Scale Empirical Test. Adult Education Quarterly, 35(3), 113-130.
  • Boshier, R., Huang, Y., Song, Q. ve Song, L. (2006). Market Socialism Meets the Lost Generation: Motivational Orientations of Adult Learners in Shanghai. Adult Education Quarterly, 56(3), 201-222.
  • Boshier, R. ve Riddell, G. (1978). Education Participation Scale Factor Structure for Older Adults. Adult Education Quarterly, 28(3), 165-175.
  • Cüceloğlu, D. (1997). İnsan ve Davranışı. (Yedinci Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Darkenwald, G. G. (1977). Why Adults Participate in Education: Some İmplications for Program Development of Research on Motivational Orientations. Speech presented to the faculty of the University Extension Division, January 26, 1977, Rutgers University, 19 pp.
  • Duman, A. (2007). Yetişkinler Eğitimi (Genişletilmiş İkinci Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Houle, C. O. (1961). (1961). The Inquiring Mind. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Kim, A. ve Merriam, S. B. (2004). Motivations for Learning Among Older Adults in a Learning in Retirement Institute. Educational Gerontology, 30:441-455.
  • Knowles, M. (1996). Yetişkin Öğrenenler Göz Ardı Edilen Bir Kesim. (Çev: S. Ayhan). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Lieb, S. (1991). “Principles of Adult Learning.” [Online] Retrieved on 8 June 2014, at URL: http://www.lindenwood.edu/education/andragogy/andragogy/ 2011/Lieb_1991.pdf
  • Rockhill, K. (1988) Halk Eğitiminde “Katılma”nın Araştırılması: Niteliksel Yaklaşımın Gizilgücü. (Çev: S. Ayhan). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1), 449-467.
  • Stewart, C. J. ve Cash, W. B. (1985). Interviewing: Principles and Practices (4. ed.). Dubuque, IO: Wm. C. Brown Pub.
  • Tezcan, F. (2012). “Halk Eğitimi Merkezi Kurslarına Katılan Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri (Muğla İli Merkez İlçe Halk Eğitimi Merkezi Kursları Örneği).” Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Dördüncü Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2002). “Türkiye’de Yetişkin Eğitimi Araştırmaları: Amaç, Kapsam, Yöntem ve Eğilimler.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
APA TEZCAN F, DUMAN A (2014). Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. , 307 - 326.
Chicago TEZCAN FATMA,DUMAN Ahmet Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. (2014): 307 - 326.
MLA TEZCAN FATMA,DUMAN Ahmet Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. , 2014, ss.307 - 326.
AMA TEZCAN F,DUMAN A Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. . 2014; 307 - 326.
Vancouver TEZCAN F,DUMAN A Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. . 2014; 307 - 326.
IEEE TEZCAN F,DUMAN A "Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma." , ss.307 - 326, 2014.
ISNAD TEZCAN, FATMA - DUMAN, Ahmet. "Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma". (2014), 307-326.
APA TEZCAN F, DUMAN A (2014). Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(2), 307 - 326.
Chicago TEZCAN FATMA,DUMAN Ahmet Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 47, no.2 (2014): 307 - 326.
MLA TEZCAN FATMA,DUMAN Ahmet Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.47, no.2, 2014, ss.307 - 326.
AMA TEZCAN F,DUMAN A Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 47(2): 307 - 326.
Vancouver TEZCAN F,DUMAN A Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 47(2): 307 - 326.
IEEE TEZCAN F,DUMAN A "Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47, ss.307 - 326, 2014.
ISNAD TEZCAN, FATMA - DUMAN, Ahmet. "Yetişkin Öğrenenlerin Güdüsel Yönelimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 47/2 (2014), 307-326.