Yıl: 2015 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 58 - 66 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi

Öz:
Amaç: Tıp eğitimi açısından son yıllarda bilişsel beceriler kadar, iletişim becerileri, kişilerarası yeterlilik ve empati gibi bilişsel olmayan beceriler giderek önem kazanmaya başlamıştır. Hastalarla olan iletişimde duyguları anlama ve yönetme becerisinin önemli olduğu düşünüldüğünde hekimlerden duygusal zekalarının ve empati yeteneklerinin yüksek olması beklenmektedir. Aynı zamanda duygusal zeka sayesinde sağlık bakımı veren ekip üyeleri arasındaki olumlu etkileşim ve ilişkiler, sağlık bakım kalitesini de artırabilmektedir. Bu çalışmada Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem I, dönem II ve dönem III öğrencilerinin duygusal zekalarıyla empati eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmada üç bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır: Kişisel Bilgi Formu (Literatür ışığında araştırmacılar tarafından oluşturulmuştur). Reuven Bar-On'un geliştirdiği Acar F'nin Türkçeye uyarlayıp geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasını yaptığı Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği, Dökmen'in geliştirdiği Empatik Eğilim Ölçeği. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 20.0 paket programında tanımlayıcı istatistikler, student t test, ANOVA ve korelasyon testleri kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Araştırmamıza 55'i (%45,8) kadın, 65'i (%54,2) erkek olmak üzere 120 öğrenci katıldı. Öğrencilerin duygusal zeka ölçeğinin kişisel beceri, kişilerarası beceri, uyumluluk, stresle baş etme, genel ruh hali alt boyutları ile empati düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı, orta düzeyde bir korelasyon saptandı. Öğrencilerin duygusal zeka ölçeğinin kişisel beceri, kişilerarası beceri, uyumluluk, stresle baş etme, genel ruh hali alt boyutları ile empati düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı, orta düzeyde bir korelasyon saptandı. Sonuç: Bilişsel olmayan beceriler öğrenilebilen becerilerdir. Tıp eğitiminde bu becerilere yönelik teorik ve uygulamalı eğitim programlarının oluşturulmasının önemli olduğu düşünülmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik Psikoloji Davranış Bilimleri

Relation of emotional intelligence and emphaty among medical students in Muğla Sıtkı Koçman University

Öz:
Objective: In medical education recently, noncognitive skills such as communication skills, interpersonal competence and empathy started to have greater importance as much as cognitive skills. Considering the importance of having the ability to read and manage emotions, greater emotional intelligence and empathy levels are expected from physicians. Greater emotional intelligence could also improve health care quality by improving interactions and relations among members of the health care team. This study aimed to investigate the relation of emotional intelligence and empathy in Muğla Sıtkı Koçman University first, second and third year medical students. Methods: In this study, three different questionnaires are used: Personal Information Form, Bar-On Emotional Quotient Inventory, Empathic Tendency Inventory. Results: In our study 120 students were participated. Fifty five of them (45.8%) were female and 65 of them (54.2%) were male. The analyses of the data were obtained by using student t test, ANOVA and descriptive statistical tests in SPSS 20.0. A positive correlation was found between subscales of Emotional Quotient Inventory (intrapersonal skills, interpersonal skills, adaptability, stress management and general mood) and empatic levels. Conclusion: Noncognitive skills are able to be learned. Developing both theoric and demonstrative educational programmes towards these skills are thought to be important
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar F. 'Duygusal Zeka ve Liderlik' Erciyes Üniversitesi Kay- seri Meslek Yüksek Okulu Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2002;12:53-68.
  • Baltaş A. Değişimin İçinden Geleceğe Doğru Ekip Çalışması ve Liderlik.2.Baskı. İstanbul, Remzi Kitabevi, 2001; 2.
  • Emmerling, R. J.Schanwal, Vinod K., Mandal, Manas K. Emo- tional Intelligence: Theoretical and Cultural Perspectives. New Yotk, Novascience Publishers, 2008; 4.
  • Dicle A. N. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyler- inin Duygusal Zeka Düzeyleri ve Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler En- stitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Sam- sun, 2006.
  • Parker JDA, Creque S, Ronald E. Academic achievement in high school: does emotional intelligence matter? Personality and Indi- vidual Differences 2004;37:1321-30.
  • Parker JDA, Summerfeldt LJ, Hogan MJ, Majeski SA. Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences 2004;36:163-72.
  • Schutte NS, Malouff JM, Bobik C. Emotional intelligence and in- terpersonal relations. J Soc Psychol 2001;141:523-36.
  • Hunt N, Evans D. Predicting traumatic stress using emotional in- telligence. Behav Res Ther 2004; 42:791-8.
  • Petrides KV, Frederickson N, Furnham A. The role of trait emo- tional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences 2004;36:277-93.
  • Brackett MA, Mayer JD, Warner RM. Emotional intelligence and its relation to everyday behaviour. Personality and Individual Dif- ferences 2004;36(6):1387-402.
  • Austin EJ, Evans P, Goldwater R, Potter V. A preliminary study of emotional intelligence, empathy and exam performance in first year medical students. Pers Individ Dif 2005;39:1395-405.
  • McCallin A, Bamford A. Interdisciplinary teamwork: is the influ- ence of emotional intelligence fully appreciated? J Nurs Manag 2007;15:386-91.
  • Amundson SJ. The impact of relational norms on the effective- ness of health and human service teams. Health Care Manage 2005;24:216-24.
  • Bender M.T. Resim iş eğitimi öğrencilerinde duygusal zeka ve yaratıcılık ilişkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek lisans tezi, İzmir, 2006.
  • Gürşimşek I, Vural D, Demirsöz E. Öğretmen adaylarının duy- gusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2008;8:1-11.
  • Rogers, CR. Empatik Olmak, Değeri Anlaşılmamış Bir Varoluş Şeklidir. 1983 (Çev. F. Akkoyun). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1975;16:103-24.
  • Kabapınar Y. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Öğrencinin Toplumsal Duyarlılık Becerilerinin Geliştirilmesinde Kullanılacak Bir Öğretim Yöntemi Olarak Sosyal Empati. Yaşadıkça Eğitim 2002;76:29-34.
  • Dökmen Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul, Sistem Yayıncılık, 2004; 135-37.
  • Austin EJ, Evans P, Magnus B, O'Hanlon K. A preliminary study of empathy, emotional intelligence and examination performance in MBChB students. Medical Education 2007;41:684-9.
  • Kim SS, Kaplowitz S, Johnstone MV. The effects of physician empathy on patient satisfaction and compliance. Eval Health Prof 2004;27:237-51.
  • Hojat M, Gonnella JS, Mangione S, et al. Empathy in medical students as related to academic performance, clinical competence and gender. Med Educ 2002;36:522-7.
  • Decety J, Williams I. The Social Neuroscience of Empathy. Cam- bridge, MA: MIT Press, 2009;vii-viii.
  • Tavakol S, Dennick R, Tavakol M. Medical students' understand- ing of empathy: a phenomenological study. Medical Education 2012;46:306-16.
  • Batt-Rawden SA, Chisolm MS, Anton B, Flickinger TE. Teaching Empathy to Medical Students: An Updated, Systematic Review. Acad Med 2013;88(8):1171-7.
  • Brunero S, Lamont S, Coates M. A review of empathy education in nursing. Nurs Inq 2000;17:65-74.
  • Schweller M, Costa FO, Ângela M, Antônio RGM, Amaral EM, Antonio de Carvalho-Filho M. The Impact of Simulated Medical Consultations on the Empathy Levels of Students at One Medical School. Academic Medicine 2014;89(4): 632-7.
  • Arora S, Ashrafian H, Davis R, Athanasiou T, Darzi A, Sevdalis N, 'Emotional Intelligence in Medicine: a Systematic review through the context of the ACGME competencies'. Medical Education 2010;44:749-64.
  • Carr S.E. Emotional intelligence in medical students: does it corre- late with selection measures? Medical Education 2009;43:1069-77.
  • Vermeire E, Hearnshaw H, Van Royen P, Denekens J. Patient ad- herence to treatment:Three decades of research. A comprehensive review. J Clin Pharm Ther 2001;26:331-42.
  • Zacharıae R, Pedersen CG, Jensen AB, Ehrnrooth E, Rossen PB, von der Maase H. Association of perceived physician commu- nication style with patient satisfaction, distress, cancer-related selfefficacy, and perceived control over the disease. Br J Cancer 2003;88:658-65.
  • Yeşilyaprak B. Duygusal Zeka ve Eğitim Açısından Doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2001;25:139-46.
  • Elam CL. Use of "emotional intelligence" as one measure of medi- cal school applicants' noncognitive characteristics. Acad Med 2000;75:445-6.
  • Dıblası Z, Harkness E, Ernst E, Georgiou A, Kleijnen J. Influence of context effects on health outcomes: A systematic review. Lancet 2001;357:757-62.
  • Griffin SJ, Kinmouth A, Veltman M, Grant J, Stewart M. Effect on health-related outcomes of interventions to alter the interaction between patients and practitioners: A systematic review of trials. Ann Fam Med 2004;2:595-608.
  • Neumann M, Edelhäuser F, Tauschel D, et al. Empathy Decline and Its Reasons: A Systematic Review of Studies With Medical Students and Residents. Academic Medicine 2011;86(8):996-1009.
APA NEŞE YENİÇERİ E, YILDIZ E, SEYDAOĞULLARI A, GÜLEÇ S, SAKALLI ÇETİN E, BALDEMİR E (2015). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. , 58 - 66.
Chicago NEŞE YENİÇERİ Emine,YILDIZ Ece,SEYDAOĞULLARI Ayşe,GÜLEÇ Samet,SAKALLI ÇETİN Esin,BALDEMİR Ercan Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. (2015): 58 - 66.
MLA NEŞE YENİÇERİ Emine,YILDIZ Ece,SEYDAOĞULLARI Ayşe,GÜLEÇ Samet,SAKALLI ÇETİN Esin,BALDEMİR Ercan Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. , 2015, ss.58 - 66.
AMA NEŞE YENİÇERİ E,YILDIZ E,SEYDAOĞULLARI A,GÜLEÇ S,SAKALLI ÇETİN E,BALDEMİR E Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. . 2015; 58 - 66.
Vancouver NEŞE YENİÇERİ E,YILDIZ E,SEYDAOĞULLARI A,GÜLEÇ S,SAKALLI ÇETİN E,BALDEMİR E Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. . 2015; 58 - 66.
IEEE NEŞE YENİÇERİ E,YILDIZ E,SEYDAOĞULLARI A,GÜLEÇ S,SAKALLI ÇETİN E,BALDEMİR E "Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi." , ss.58 - 66, 2015.
ISNAD NEŞE YENİÇERİ, Emine vd. "Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi". (2015), 58-66.
APA NEŞE YENİÇERİ E, YILDIZ E, SEYDAOĞULLARI A, GÜLEÇ S, SAKALLI ÇETİN E, BALDEMİR E (2015). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 19(2), 58 - 66.
Chicago NEŞE YENİÇERİ Emine,YILDIZ Ece,SEYDAOĞULLARI Ayşe,GÜLEÇ Samet,SAKALLI ÇETİN Esin,BALDEMİR Ercan Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi 19, no.2 (2015): 58 - 66.
MLA NEŞE YENİÇERİ Emine,YILDIZ Ece,SEYDAOĞULLARI Ayşe,GÜLEÇ Samet,SAKALLI ÇETİN Esin,BALDEMİR Ercan Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, vol.19, no.2, 2015, ss.58 - 66.
AMA NEŞE YENİÇERİ E,YILDIZ E,SEYDAOĞULLARI A,GÜLEÇ S,SAKALLI ÇETİN E,BALDEMİR E Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi. 2015; 19(2): 58 - 66.
Vancouver NEŞE YENİÇERİ E,YILDIZ E,SEYDAOĞULLARI A,GÜLEÇ S,SAKALLI ÇETİN E,BALDEMİR E Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi. 2015; 19(2): 58 - 66.
IEEE NEŞE YENİÇERİ E,YILDIZ E,SEYDAOĞULLARI A,GÜLEÇ S,SAKALLI ÇETİN E,BALDEMİR E "Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi." Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 19, ss.58 - 66, 2015.
ISNAD NEŞE YENİÇERİ, Emine vd. "Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi". Türkiye Aile Hekimliği Dergisi 19/2 (2015), 58-66.