Yıl: 2015 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 57 - 72 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Bu araştırmada deneyimsel değer ölçeği kongre etkinliğine uygulanmıştır. Kongre deneyimsel değeri ile tatmin ve akademik yönlülük arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yürütülen araştırmanın evrenini Ulusal Turizm Kongresi oluşturmaktadır. Ulusal Turizm Kongresi (14.) katılımcılarının ulaşılabilir büyüklükte olması nedeniyle tam sayım yöntemi örneklem yöntemi olarak kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla anket tekniği kullanılmıştır. Yüz yüze ve çevrim içi anket uygulaması sonucunda 153 (%65,1) katılımcıya ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda kongre deneyimsel değerinin "estetik, eğlence, kaçış, statü (erdem), eğitim, iş gören, mükemmellik, ekonomiklik (eder), sosyal etkileşim ve aktivite" boyutlarından oluştuğu ortaya çıkmıştır. Kongre deneyimsel değeri ile tatmin ve akademik yönlülük arasında orta düzeyde ilişki bulunmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Finans

A Research on Experientıal Values for Congress Events

Öz:
The experiential value scale was also used for a congressional event in this current study. The National Tourism Congress was choosen as a universe for the study and the aim was to endeavour to reveal the relationship between experiential value, satisfaction and academic orientation. Since the National Tourism Congress (14th) attendances were of suitable size, the whole sampling population was used as the sampling method. A Survey tecnique was used to collect the data. 153 (65.1%) congress attendants were requested to complete an on line survey form face to face. Results of the study's congress experiential value were obtained by using the following dimensions: "esthetics, entertainment, escapism, esteem, education, congressional staff duties, excellence, economic value, social interaction and activity. A moderate level of relationship was found between experiential value, satisfaction and academic orientation
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aho, S. K. (2001), Towards a General Theory of Touristic Experiences: Modeling Experience Process in Tourism. Tourism Review, 56(3, 4), ss. 33-37.
  • Areni, S. C. ve Kim, D. (1993), The Influence of Background Music on Shopping Behavior: Classical Versus Top-Forty Music in a Wine Store. Advances in Customer Research, 20(1), ss. 336-340.
  • Arıkan, R. (2007), Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Aymankuy, Y. (2006), Kongre Turizmi ve Fuar Organizasyonları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bellizzi, J. A., Crowley, A. E. ve Hasty, R. W. (1983), The Effects of Color in Store Design. Journal of Retailing, 59, ss. 21-45.
  • Berry, L. L., Carbone, L. P. ve Haeckel, S. H. (2002), Managing the Total Customer Experience. MIT Sloan Management Review, 43(3), ss. 85-89.
  • Beverland, M., Lim, E., Morrison, M. ve Terziovski, M. (2006), In-store Music and Consumer-Brand Experiences of (mis) Fit. Journal of Busines Research, 59(90), ss. 982-989.
  • Boo, W. F. ve Busser J. A. (2006). Impact Analysis of a Tourism Festival on Tourist Destination Images. Event Management, 9, ss. 223-237.
  • Brakus, J. J. Schmitt B. H. ve Zarantonello, L. (2009), Brand Experience: What is it? How is it measured? Does it Affect Loyalty?. Journal of Marketing, 73(5), ss. 52-68.
  • Comrey , A. L. (1973), A First Course in Factor Analysis. New York: Academic Press.
  • Çelik A. (2013), Turizmde Deneyimsel Pazarlama: Tur Operatörlerine Yönelik Bir Uygulama, Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Eroğlu, A. S. ve Machleit, A. K. (1990). An Empirical Study of Retail Crowding: Antecedents and Consequences. Journal of Retailing, 66 (2), ss. 201-221.
  • Fırat, A. F. ve Schultz, C. J. II (1997), From Segmentation to Fragmentation: Markets and Marketing Strategy in the Postmodern Era. European Journal of Marketig, 31(3/4), ss. 183-207.
  • Gentile, C., Spiller, N. ve Noci, G. (2007), How to Sustain the Customer Experinece: An Overview of Experience Components that Co-create Value with the Customer. European Management Journal, 25(5), ss. 395-410.
  • Getz, D. (2008), Event Tourism: Definition, Evolution and Research. Tourism Managemnet, 29, ss. 403-428.
  • Holbrook, M. B. ve Hirschman, E. C. (1982), The Experiential Aspect of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun. Journal of Consumer Research, 9(2), ss. 132-140.
  • Holbrook M. B. (1999), Consumer value: A framework for Analysis and Research. New York: Routledge.
  • Hui, K. M. ve Bateson, E. J. (1991), Perceived Control and the Effects of Crowding and Consumer Choice on the Service Experience. Journal of Consumer Research, 18, ss.174-184.
  • Hui, M. K., Dube, L. ve Chebat, J. (1997), The Impact of Music on Consumer's Reaction to Waiting for Services. Journal of Retailing, 73, ss. 87-104.
  • Karasu T. (1985), Kongre turizmi ve Türkiye. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları, 58.
  • Kotler, P. (2000), Kolter ve Pazarlama, Pazar Yaratmak, Pazar Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak. (Çev. A. Özyağcılar). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Li, H. Daugherty, T. ve Biocca, F. (2002), Impact of 3D Advertising on Product Knowledge, Brand Attitude, and Purchase Intention: The Mediating Role of Presence. Journal of Advertising, 31(3), ss. 43-57.
  • Mathwick, C., Malhotra, N. K. ve Rigdon E. (2001), Experiential Value: Conceptualization, Measurement and Application in the Catalog and Internet Shopping Environment. Journal of Retailing, 77(Winter), ss. 39-56.
  • Mattila, A. S. ve Wirtz, J. (2001), Congruency of Scent and Music as a Driver of In- Store Evaluations and Behaviour. Journal of Retailing, 77, ss. 273-289.
  • Milliman, R. E. (1982), Using Background Music to Affect the Behavior of Supermarket Shoppers. Journal of Marketing, 46 (Summer), ss. 86-91.
  • Milliman, R. E. (1986), The Influence of Background Music on the Behavior of Restaurant Patrons. Journal of Consumer Resarch, 13(9), ss. 286-289.
  • Musa R. ve Kassim R. M. (2013), Predictors and Outcomes of Sport Event Experiential Value: Insight from Formula One Petronas Malaysia Grad Prix. Intrenational Journal of Management and Marketing Research, 6(1), ss. 107- 120. Nakip, M. (2006),
  • Pazarlama Araştırmaları-Teknikler ve (SPSS Destekli)
  • Uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • O'Sullivan, E. L. ve Spangler, K. J. (1998), Experience Marketing: Strategies for the New Millennium. State College, Pennsylvania: Venture Publishing.
  • Oral, S. ve Çelik, A. (2013), Türkiye'yi Ziyaret Eden Turistlerin Estetik Deneyimleri Üzerine bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), ss. 170-190.
  • Oral, S. ve Yetim Çelik, A. (2014), Deneyimsel Değer, Tüketici Tatmini ve Tüketici Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), ss. 469-497.
  • Orth, U. ve Marchi, R. D. (2007), Understanding the Relationships Between Functional, Symbolic, and Experiential Brand Beliefs, Product Experiential Attributes, and Product Schema: Advertising-Trial Interactions Revisited. Journal of Marketing Theory and Practice, 15(3), ss. 219-33.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. ve Berry, L. (1988), SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), ss. 12-40.
  • Pine, J. ve Gilmore, J. H. (1999), Deneyim Ekonomisi: İş Hayatı Bir Tiyatro ve de Her Şirket bir Sahne. (Çev. L. Cinemre). İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Schmitt, B. (1999), Experiential Marketing. New York: The Free Press.
  • Sekaran, U. (2000), Research Methods For Business: A Skill-Building Approach. UK: Wiley&Sons.
  • Sheth, J. N., Newman, B. I. ve Gross, B. L. (1991a), Consumption Values and Market Choices Theory and Applications. College Division South-Western Publishing Co. Cincinnati.
  • Sheth, J, N., Newman, B, I. ve Gross, B, L. (1991b), Why We Buy What We Buy: A Theory of Consumption Values. Journal of Business Research, 22, ss. 159- 170.
  • Spangenberg, R. E., Crowley, E. A. ve Henderson, W. P. (1996), Improving the Store Environment: Do Olfactory Cues Affect Evaluations and Behaviors?. Journal of Marketing, 60, 67-80.
  • Summers, T. ve Hebert, P. (2001), Shedding Some Light on Store Atmospherics: Influence of Illumination on Consumer Behavior. Journal of Business Research, 54(2), ss. 145-150.
  • Torlak, Ö. (2008), Pazarlamanın Yeni Tanımı ve Pazarlama Karmasındaki Değişime İlişkin Değerlendirmeler. İçinde İ. Varinli ve K. Çatı (ed.) Güncel Pazarlama Yaklaşımından Seçmeler, ss. 1-29, Ankara: Detay yayıncılık.
  • Tsaur, S. H., Chiu, Y. T. ve Wang, C. H. (2007), The Visitors Behavioral Consequences of Experiential Marketing: An Empirical Study on Taipei Zoo. Journal of Travel and Tourism Marketing, 21(1), 47-64.
  • Wirtz, J. ve Bateson, J. E. G. (1999), Consumer Satisfaction with Services: Integrating the Environment Perspective in Services Marketing into the Traditional Disconfirmation Paradigm. Journal of Business Research, 44, ss. 55-66.
  • Wu, C. H. J. ve Liang, R. D. (2009), Effects of Experiential Value on Customer Satisfaction with Service Encounters in Luxury-Hotel Restaurants. International Journal of Hospitality Management, 28(4), ss. 586-593.
  • Zeithaml, V. A. (1988), Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means End Model and Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, 52(3), ss. 2-22.
  • Zeithaml, V. A., Parasuraman, A. ve Berry, L. (1990), Delivering Quality Service. New York: The Free Press.
  • Zhang, J. (2008), Brand Experiential Value Scales for Limited-Service Hotels, Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana: Purdue University.
  • Zhang, J., Cai, A. L. ve Kavanaugh, R. R. (2008), Dimensions in Building Brand Experience for Economy Hotels - A Case of Emerging Market. Journal of China Tourism Research. 4(1), ss. 61-77.
  • Zhang, J. Dewald, B. ve Neirynck, B. C. (2009), Experiential Values for Casino Hotels in Macao. Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism, 10, ss.75- 92.
APA ÇELİK YETİM A (2015). Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. , 57 - 72.
Chicago ÇELİK YETİM AYŞE Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. (2015): 57 - 72.
MLA ÇELİK YETİM AYŞE Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. , 2015, ss.57 - 72.
AMA ÇELİK YETİM A Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. . 2015; 57 - 72.
Vancouver ÇELİK YETİM A Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. . 2015; 57 - 72.
IEEE ÇELİK YETİM A "Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma." , ss.57 - 72, 2015.
ISNAD ÇELİK YETİM, AYŞE. "Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma". (2015), 57-72.
APA ÇELİK YETİM A (2015). Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(2), 57 - 72.
Chicago ÇELİK YETİM AYŞE Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi 12, no.2 (2015): 57 - 72.
MLA ÇELİK YETİM AYŞE Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, vol.12, no.2, 2015, ss.57 - 72.
AMA ÇELİK YETİM A Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 2015; 12(2): 57 - 72.
Vancouver ÇELİK YETİM A Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 2015; 12(2): 57 - 72.
IEEE ÇELİK YETİM A "Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma." Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12, ss.57 - 72, 2015.
ISNAD ÇELİK YETİM, AYŞE. "Kongre Etkinliklerinin Deneyimsel Değeri Üzerine Bir Araştırma". Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi 12/2 (2015), 57-72.