Yıl: 2016 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 659 - 671 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları

Öz:
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ile sözde-bilimsel inançlarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 377 sınıf öğretmeni adayı dahil edilmiştir. Veriler, Epistemolojik İnançlar Ölçeği ve Bilim, Sözde-Bilim Ayrımı Ölçeği ile toplanmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf düzeylerinin ve cinsiyetlerinin epistemolojik inançları ile sözde-bilimsel inançlarına etkilerini belirlemek için iki yönlü çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) yapılmıştır. Analiz sonucunda öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve sözde-bilimsel inançları üzerinde sınıf düzeyinin anlamlı bir etkisinin olduğu, cinsiyetin anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca sınıf düzeyi-cinsiyet ortak etkisinin anlamlı olmadığı saptanmıştır. Öğretmen adaylarının epistemolojik ve sözde-bilimsel inançlarının boyutlarına sınıf düzeyinin etkisini test etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Bu analiz sonucunda bilginin doğrulanmasına ilişkin inançlar ve bilimsel yönteme ilişkin bilgi düzeyleri boyutlarında 3.sınıf öğretmen adayları ile 4.sınıf öğretmen adayları arasında 3.sınıflar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bilginin gelişen doğasına ilişkin inançlar boyutunda ise 3.sınıf-1.sınıf, 3.sınıf-2.sınıf ve 3.sınıf-4.sınıf öğretmen adayları arasında yine 3.sınıflar lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Primary Pre-service Teachers' Epistemological Beliefs and Pseudoscientific Beliefs

Öz:
The aim of this study is to examine primary pre-service teachers' epistemological beliefs and pseudoscientific beliefs. The descriptive survey method was used in the research. Totally 377 (267 female, 109 male, 1 no response) pre-service teachers participated the study. Epistemological beliefs were assessed with The Epistemological Belief Questionnaire and pseudoscientific beliefs were assessed with The Nature of Science Survey. The multivariate analysis of variance (MANOVA) revealed that there is a significant difference in pre-service teachers' beliefs by grade whereas there is no significant difference in pre-service teachers' beliefs by gender and grade-gender interaction. The one way analysis of variance (ANOVA) indicated that junior students had more sophisticated beliefs in justification of knowledge and more knowledgeable on scientific method than senior students, favoring junior students. In addition, junior students had more sophisticated beliefs in development of knowledge than freshman, sophomore, and senior students, favoring junior students. In light of the results, implications and suggestions were given in the end
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağlarcı, O. ve Kabapınar, F. (2012). Kimya öğretmen adaylarının bilim anlayışları: bilimselliğe karşı sözde bilim. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Özet Kitapçığı, 438.
  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bahcivan, E. (2014). Examining relationships among Turkish preservice science teachers' conceptions of teaching and learning, scientific epistemological beliefs and science teaching efficacy beliefs. Journal of Baltic Science Education, 13(6), 870-882.
  • Berkman M. B, Pacheco J.S., & Plutzer, E. (2008) Evolution and creationism in America's classrooms: a national portrait. PLoS Biol 6(5), 920-924.
  • Brownlee, J. M., & Berthelsen, D. C. (2006). Personal epistemology and relational pedagogy in early childhood teacher education programs. Early Years: An international journal of research and development, 26(1), 17-29.
  • Buehl, M. M., Alexander, P. A., & Murphy, P. K. (2002). Beliefs about schooled knowledge: domain specific or domain general? Contemporary Educational Psychology, 27, 415- 449.
  • Chan, K. W. (2003). Hong Kong Teacher Education Students' Epistemological Beliefs and Approaches to Learning. Research in Education 69(36), 36-50.
  • Chan, K. W. (2004). Preservice teachers' epistemological beliefs and conceptions about teaching and learning: Cultural implications for research in teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 29(1), 1-13.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2002). Exploratory study of Hong Kong teacher education students' epistemological beliefs: Cultural perspectives and implications on beliefs research. Contemporary Educational Psychology, 27, 392-414.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817- 831.
  • Cheng, M.H., Chan, K.W., Tang, S.Y.F., & Cheng, A.Y.N. (2009). Pre-service teacher education students' epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25, 319-327.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Conley, A. M., Pintrich, P. R., Vekiri, L., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29, 186- 204.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57-70.
  • Eve, R.A., & Dunn, D. (1990). Psychic powers, astrology and creationism in the classroom? Evidence of pseudoscientific beliefs among high school biology and life science teachers. The American Biology Teacher, 52(1), 10-21.
  • Eve, R. A., & Harrold, F. B. (1986). Creationism, Cult Archaeology, and other Pseudoscientific Beliefs: A Study of College Students. Youth and Society, 17(4), 396-321.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Hofer, B. K. (2000). Dimensionality and disciplinary differences in personal epistemology. Contemporary Educational Psychology, 25, 378-405.
  • Hofer, B.K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 88-140.
  • Kallery, M. (2001). Early-years educators" attitudes to science and pseudo-science: The case of astronomy and astrology. European Journal of Teacher Education, 24(3), 329-342
  • Kanadlı, S. ve Akbaş, A. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve LYS puanları arasındaki ilişkiler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 116-131.
  • Kirman Çetinkaya, E. ve Laçin Şimşek, C. (2012). Öğretmen adaylarının bilimsel yönteme ilişkin bilgi düzeyleri: Bilim-sözde bilim ayrımı. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.
  • Kirman Çetinkaya, E., Laçin Şimşek, C. ve Çalışkan, H. (2013). Bilim ve sözde-bilim ayrımı için bir ölçek uyarlama çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 31- 43.
  • Kozcu Çakır, N. ve Şenler, B. (2014). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğretme ve öğrenme anlayışları, XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Türkiye.
  • Lindeman, M. (1998). Motivation, cognition and pseudoscience. Scandinavian Journal of Psychology, 39, 257-265.
  • Losh, S. C., Tavani, C. M., Njoroge, R., Wilke, R., & Macauley, M. (2003). What does education really do? Educational dimensions and pseudoscience support in the American general public, 1979-2001. The Skeptical Inquirer, 27(5), 30-35.
  • Losh, S. C., & Nzekwe, B. (2011a). Creatures in the classroom: Preservice teacher beliefs about fantastic beasts, magic, extraterrestrials, evolution and creationism. Science and Education, 20, 473-489.
  • Losh, S. C., & Nzekwe, B. (2011b). The ınfluence of education major: How diverse preservice teachers view pseudoscience topics. Journal of Science Education and Technology, 20(5), 579-591.
  • Lodewyk, K. R. (2007). Relations among epistemological beliefs, academic achievement, and task performance in secondary school students. Educational Psychology, 27(3), 307- 327.
  • Luft, J. A., & Roehrig, G. H. (2007). Capturing science teachers' epistemological beliefs: the development of the teacher beliefs interview. Electronic Journal of Science Education, 11(2), 38-63.
  • Lundström, M. (2007). Students' beliefs in pseudoscience. European Science Education Research Association Conference (ESERA), Malmö, Sweden.
  • Mansour, N. (2009). Science teachers' beliefs and practices: issues, implications and research agenda. International Journal of Environmental and Science Education 4(1), 25-48.
  • Markic, S., & Eilks. I. (2008). A case study on German first year chemistry student teachers' beliefs about chemistry teaching, and their comparison with student teachers from other science teaching domains. Chemistry Education Research and Practice 9(1), 25-34.
  • Martin, M. (1972). Concepts of science education: A philosophical analysis. Chicago: Scott, Foresman, and Co.
  • Metin, D., & Ertepınar, H. (2011). Undergraduate science students' knowledge about earthquake and their views about nature of science in pseudoscientific context of earthquake. European Conference on Educational Research (ECER), Berlin, Germany.
  • National Science Board (2012) Science and Engineering Indicators. Washington, DC: National Science Board.
  • Neber, H., & Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: the role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables. High Ability Studies, 13(1), 59-74.
  • Nehm, R. H., & Schonfeld, I. S. (2007). Does increasing biology teacher knowledge of evolution and the nature of science lead to greater preference for the teaching of evolution in schools? Journal of Science Teacher Education, 18(5), 699-723.
  • Olgan,R., Güner Alpaslan, Z. ve Öztekin, T. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik sonuç beklentisi inançlarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 39(173), 288-300.
  • Oothoudt, B. (2008). Development of an instrument to measure understanding of the nature of science as a process of inquiry in comparison to pseudoscience. Unpublished Master Thesis. California State University, Long Beach, CA, USA.
  • Özkan, S. (2008). Modeling elementary students' science achievement: the interrelationships among epistemological beliefs, learning approaches, and self-regulated learning strategies. Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Özkan, Ş. ve Tekkaya, C. (2011). Epistemolojik inançlar cinsiyete ve sosyo ekonomik statüye göre nasıl değişmektedir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 339-348.
  • Öztuna Kaplan, A. (2014). Research on the pseudoscıentıfıc belıefs of preservice science teachers: A sample from astronomy-astrology. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 381-393.
  • Perry, W. G. (1968). Patterns of development in thought and values of students in a liberal arts college: A validation of a scheme. Cambridge, MA: Bureau of Study: Counsel, Harvard University. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 024315).
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schraw, G., & Olafson, L. (2002). Teachers' epistemological world views and educational practices. Issues in Education 8(2), 99-149.
  • Shermer, M. (2002). The skeptic encyclopedia of pseudoscience (2 Volume Set). Santa Barbara: ABC-CLIO.
  • Spanos N.P., Cross P., Dickson K., & DuBreuil S.C. (1993) Close encounters: An examination of UFO experiences. Journal of Abnormal Psychology, 102(4), 624-632.
  • Sugarman, H., Impey, C., Buxner, S., & Antonellis, J. (2011). Astrology beliefs among undergraduate students. Astronomy Education Review, 10, 010101.
  • Tabachnick, B. G., & Fidel, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Terzi, A. R., Şahan, H. H., Çelik, H. ve Zöğ, H. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile eleştirel pedagoji ilkeleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 344-356.
  • Tsai, C. C. (2002). Nested epistemologies: science teachers' beliefs of teaching, learning and science. International Journal of Science Education, 24(8), 771-783.
  • Thagard, P. R. (1978). Why Astrology Pseudoscience? in P. Asquith and I. Hacking (eds), Proceedings of the Philosophy of Science Association, East Lansing, MI: Philosophy of Science Association.
  • Turgut, H. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarinin bilimsel, sözde-bilimsel ayrimina yönelik algilari. Eğitim ve Bilim. 34(154), 50-68.
  • Turgut, H., Akçay, H. & İrez, S. (2010). The impact of the issue of demarcation on pre-service teachers' beliefs on the nature of science. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(4), 2621-2663.
  • Tümkaya, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının cinsiyet sınıf eğitim alanı akademik başarı ve öğrenme stillerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim, 12(1), 75-95.
  • Williams, E., Francis, L. J., & Robbins, M. (2007). Personality and paranormal belief: a study among adolescents. Pastoral Psychology, 56 (1), 9-14.
  • Yates, C. R., & Chandler, M. (2000). Where have all the skeptics gone? Patterns of new age beliefs and anti-scientific attitudes in preservice primary teachers. Research in Science Education, 30, 377-387.
  • Yılmaz, H., & Şahin, S. (2011). Pre-service teachers' epistemological beliefs and conceptions of teaching. Australian Journal of Teacher Education, 36 (1), 73-88.
  • Yılmaz-Tüzün, Ö., & Topçu, M. S. (2013). Exploration of preservice science teachers' epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. İlköğretim Online, 12 (3), 659-673.
APA ŞENLER PEHLİVAN B, İRVEN Ö (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. , 659 - 671.
Chicago ŞENLER PEHLİVAN BURCU,İRVEN Özlem Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. (2016): 659 - 671.
MLA ŞENLER PEHLİVAN BURCU,İRVEN Özlem Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. , 2016, ss.659 - 671.
AMA ŞENLER PEHLİVAN B,İRVEN Ö Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. . 2016; 659 - 671.
Vancouver ŞENLER PEHLİVAN B,İRVEN Ö Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. . 2016; 659 - 671.
IEEE ŞENLER PEHLİVAN B,İRVEN Ö "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları." , ss.659 - 671, 2016.
ISNAD ŞENLER PEHLİVAN, BURCU - İRVEN, Özlem. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları". (2016), 659-671.
APA ŞENLER PEHLİVAN B, İRVEN Ö (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 659 - 671.
Chicago ŞENLER PEHLİVAN BURCU,İRVEN Özlem Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.2 (2016): 659 - 671.
MLA ŞENLER PEHLİVAN BURCU,İRVEN Özlem Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.2, 2016, ss.659 - 671.
AMA ŞENLER PEHLİVAN B,İRVEN Ö Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(2): 659 - 671.
Vancouver ŞENLER PEHLİVAN B,İRVEN Ö Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(2): 659 - 671.
IEEE ŞENLER PEHLİVAN B,İRVEN Ö "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.659 - 671, 2016.
ISNAD ŞENLER PEHLİVAN, BURCU - İRVEN, Özlem. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Sözde-Bilimsel İnançları". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/2 (2016), 659-671.