FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ
Yıl: 2016 Cilt: 13 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 111 - 122 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ
Öz: Son yıllarda dünyada ve ülkemizde birçok yapılan çalışmalar öğrencilerin öz yeterlilik algısının belirlenmesine ve geliştirilmesine değinmiştir. Bu çalışmanın amacıLin ve Tsai [International Journal of Science and Mathematics Education, 11(6), 1275-1301 (2013)] tarafından geliştirilen Fizik Öz-Yeterlilik Ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlanmasına yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Faktör analizi ve güvenirlilik çalışmaları için 193 Fen Bilgisi Öğretmenliği öğrencisinden (74 erkek ve 119 kız) veri toplanmıştır. Yapılan ilk açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda 28 olan madde sayısı 27' ye düşürülmüştür. Analizler sonucunda, Fizik Öz-Yeterlilik Ölçeği'nin 5 alt boyutlu faktör yapısı doğrulanmıştır. Bu faktörler toplam varyansın %60.1'ini açıklamaktadır. Bunun yanı sıra güvenirliğini test etmek amacıyla yapılan analiz sonucunda tüm faktörlerin iç tutarlık katsayısının (Cronbach Alpha) 0.74 ile 0.89 arasında değiştiği bulunmuş ve tüm ölçeğin iç tutarlık katsayısı ise 0.94 olarak elde edilmiştir. Eğitimsel ve ileri uygulamaları tartışılmıştır. AnahtarKelimeler: Geçerlilik, Güvenirlik, Öz-Yeterlilik, Fizik eğitimi
Anahtar Kelime: EXAMINATION OF THE VALIDITY AND THE RELIABILITY OF PHYSICS SELF-EFFICACY SCALE
Öz: In the last three decades, students' self-efficacy perception has drawn the attention of many researchers in the world. The purpose of this study is twofold: a) adopt the Science Learning Self-efficacy Scale, which was developed byLin and Tsai [International Journal of Science and Mathematics Education, 11(6), 1275-1301 (2013)], into physics, and b) to examine its validity and reliability. A total of 193 science pre-service teacher students (74 boys and 119 girls) participated in the study. Once the initial exploratory and confirmatory factor analysis was run, one item was dropped. The analysis revealed that the five dimensions of Science Learning Self-efficacy Scale were valid and reliable. The five factors explained a total of 60.1% variance. Reliability analysis revealed that Cronbach alpha value for all dimensions were from 0.74 to 0.89, which were in acceptable range. Also, the Cronbach Alpha value for all items was 0.94. The implications and future direction were discussed
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alpaslan, M. M. (2016). The relationship between personal epistemology and self-regulation among Turkish elementary school students, The Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00220671.2015.1108277
- Altunçekiç, A., Yaman, S. ve Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz- yeterlilik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 93-102.
- Baldwin, J. A. , Ebert-May, D. ve Burns, D. J. (1999). The development of a college biology self-efficacy instrument for non-majors.Science Education, 83, 397- 408.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
- Bandura, A. (2006). Going global with social cognitive theory: Fromprospect to pay dirt. (Ed.:S.I. Donaldson, D.E. Berger, ve K. Pezdek)The rise of applied psychology: New frontiers and rewardingcareers. Mahwah, NJ: Erlbaum, s. 53-79.
- Büyüköztürk, Ş. (2007). Veri analizi el kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı).Ankara: Pegem Akademi
- Çelikkaleli, Ö. (2014). Bilişsel esneklik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 339-346
- Costello, A. B. ve Osboren, J. W. (2005). Best practices inexploratory factor analysis: Four recommendations forgetting the most from your analysis. Practical Assessment,Research online:http://pareonline.net/pdf/v10n7.pdf. & Evaluation, 10(7). Available
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: SAGE.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012).Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları (2. Baskı),Pegem Akademi:Ankara
- Ekici, G. (2005). Biyoloji öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-94.
- Glynn, S. M., Taasoobshirazi, G. ve Brickman, P. (2009). Science motivation questionnaire: Construct validation with non-science majors. Journal of Research in Science Teaching, 46, 127-146.
- Hu, L. ve Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
- Kanadlı, S. ve Bağçeci, B. (2015). Öğrencilerin İngilizce öz-yeterlilik inançlarının algılanan özerklik desteği açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 98-112.
- Kılınç, E. ve Uygun, M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik öz-yeterlilik algıları ile biliş-ötesi farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (29), 1-15.
- Köse S. ve Dinç S. (2015). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının biyoloji öz- yeterlilik algıları ile epistemolojik inançlar arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 121-141.
- Kuzu, S. ve Demir, S. (2015). Öğretmen adayları için "Öğretim İlke ve Yöntemleri Dersi Öz-yeterlilik Ölçeği' nin geliştirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 401-415.
- Lin, T. -J. ve Tsai, C. C. (2013).A multi-dimensional instrument for evaluating Taiwanese high school students' science learning self-efficacy in relation to their approaches to learning science. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(6), 1275-1301
- Pintrich, P. R. ve De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroomacademic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
- Sinatra, G. M. (2005). The warming trend in conceptual change research: The legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40, 107-115.
- Sungur, S. (2004).The implementation of problem-based learning in high school biology courses (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
- Uzuntiryaki, E., ve Çapa Aydın, Y. (2009).Development and validation of Chemistry Selfefficacy Scale for college students.Research in Science Education, 39(4), 539-551.
- Yumuşak, N., Sungur, S. ve Çakıroğlu, J. (2007).Turkish high school students' biology achievement in relation to academic self-regulation. Educational Research and Evaluation, 13(1), 53-69.
- Yüksel, M. ve Geban, Ö. (2016).Examination of science and math course achievements of vocational high school students in the scope of self-efficacy and anxiety. Journal of Education and Training Studies, 4(1) 88-100.
APA | Alpaslan M, IŞIK H (2016). FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. , 111 - 122. |
Chicago | Alpaslan Muhammet Mustafa,IŞIK HAKAN FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. (2016): 111 - 122. |
MLA | Alpaslan Muhammet Mustafa,IŞIK HAKAN FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. , 2016, ss.111 - 122. |
AMA | Alpaslan M,IŞIK H FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. . 2016; 111 - 122. |
Vancouver | Alpaslan M,IŞIK H FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. . 2016; 111 - 122. |
IEEE | Alpaslan M,IŞIK H "FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ." , ss.111 - 122, 2016. |
ISNAD | Alpaslan, Muhammet Mustafa - IŞIK, HAKAN. "FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ". (2016), 111-122. |
APA | Alpaslan M, IŞIK H (2016). FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 111 - 122. |
Chicago | Alpaslan Muhammet Mustafa,IŞIK HAKAN FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, no.33 (2016): 111 - 122. |
MLA | Alpaslan Muhammet Mustafa,IŞIK HAKAN FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.13, no.33, 2016, ss.111 - 122. |
AMA | Alpaslan M,IŞIK H FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(33): 111 - 122. |
Vancouver | Alpaslan M,IŞIK H FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(33): 111 - 122. |
IEEE | Alpaslan M,IŞIK H "FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, ss.111 - 122, 2016. |
ISNAD | Alpaslan, Muhammet Mustafa - IŞIK, HAKAN. "FİZİK ÖZ-YETERLİLİK ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİLİĞİ VE GÜVENİRLİLİĞİ". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/33 (2016), 111-122. |