BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ)

Yıl: 2016 Cilt: 13 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 273 - 297 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ)

Öz:
Bu çalışmada, bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının, öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın verileri, anket tekniği ve görüşme formu uygulanarak toplanmıştır. Öğretmen görüşlerinin belirlenmesi için araştırmacı tarafından hazırlanan 37 maddelik ankete, Ege Bölgesi'ndeki ortaokullarda görev yapan 118 bilişim teknolojileri öğretmeni, 5 sorudan oluşan görüşmeye ise; İzmir, Muğla ve Denizli'den 15 bilişim teknolojileri öğretmeni katılmıştır. Verilerin analizinde, anketin her bir maddesi ile ilgili öğretmen görüşlerinin frekans ve yüzdesi hesaplanarak tablo halinde verilmiştir. Görüşme ile elde edilen nitel veriler dikkatli bir şekilde incelenmiş ve yazıya geçirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, bilişim teknolojileri öğretmenleri Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı ile ilgili genellikle olumsuz görüş belirtmişlerdir. Öğretmenler, hazırlanmayan öğrenci çalışma kitabı ve öğretmen kılavuz kitabının gerekli olduğunu, her okul için bilişim teknolojileri sınıflarının dersin genel amaçlarına ulaşmaya uygun hale getirilmesi gerektiğini ve zorunlu ders kapsamında içeriğin net olarak belirlenerek okullar arasındaki öğrenme farklılıklarının ortadan kaldırılması gerektiğini belirtmişlerdir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akıncı, A. ve Seferoğlu, S.S. (2010). Bilişim şuraları, teknoloji politikaları ve eğitim. Akademik Bilişim'10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 10 - 12 Şubat 2010, Muğla Üniversitesi, 475-482. 15.
  • Bayrak, B. ve Erden, M. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15: 137-154.
  • Creswell, J. W. (2003). Researchdesign: Qualitative, quantitative, andmixedmethodsapproaches(2nd ed.). ThousandOaks, CA: Sage.
  • Dirisağlık, F. (2007). Bilgisayar formatör öğretmenlerinin bilgi teknolojisi sınıflarına ilişkin görüşleri (Eskişehir ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Duman, H. (2012).Zorunlu formatörlük uygulaması ve bilişim teknolojileri öğretmenlerinin gelecekteki konumuna ilişkin öğretmen görüşleri (Adana İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Erden, M. (1998) Eğitimde program değerlendirme.Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fırat Durdukoca, Ş. ve Arıbaş, S. (2011). İlköğretim seçmeli bilişim teknolojileri dersi 5. basamak öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Malatya ili örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 140-168.
  • Gömleksiz, M. N. ve Koç, A. (2011). Bilgisayar kullanımı öğretiminde akran değerlendirme. 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Güneş, A. ve Karabak, D. (2013). Ortaokul birinci sınıf öğrencileri için yazılım geliştirme alanında müfredat önerisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 175-181. ks281142/File/21b.karabak.pdf adresinden alınmıştır. 2014 tarihinde http://www.jret.org/FileUpload/
  • MEB. (1998). İlköğretim Bilgisayar Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara 10 Aralık 2013 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2011). Bilişim teknolojileri alanı çerçeve öğretim programı. Ankara. 10 Aralık http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/42/12/176702/dosyalar/2013_08/27 032635_ ereveretmprogram%C4%B1.pdf?CHK=f0168533268fd83e1898f4c6aa073203 adresinden alınmıştır. 2013 tarihinde
  • MEB (2012) Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu bilişim teknolojileri ve yazılım dersi (5,6,7ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. 10 Aralık 2013 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden alınmıştır.
  • Özgen, Ç. (2005). Avrupa Birliği' ne üye 15 ülkede ve Türkiye' de ilköğretim birinci kademe bilgisayar ders programlarının karşılaştırılması ve Türkiye' deki durumun değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özoğul, P. (2006). Bilgisayar öğretmenlerinin meslek yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Öztürk, H. T. ve Yılmaz, B. (2011). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi'nin seçmeli statüsünün dersin pedagojik değerine yansımasının öğretmen bakış açısı ile değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2(12), 63-821.
  • Sanalan, V. A. ve Altun, A. (2002). Bir veri tabanı uygulaması olarak elektronik portfolyo. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 11-21.
  • Seferoğlu, S. S. (2007). İlköğretim bilgisayar dersi öğretim programı: eleştirel bir bakış ve uygulamada yaşanan sorunlar. EurasianJournal of EducationalResearch, 29, 99-111.
  • Strauss, A., ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitativeresearch: Groundedtheoryproceduresandtechniques. Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
  • Şerefoğlu Henkoğlu, H. ve Yıldırım, S. (2012). Türkiye'deki ilköğretim okullarında bilgisayar eğitimi: Kuram ve uygulamadaki farklılıklar. Ankara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,45 (1), 23-61.
  • Şişman Eren, E. ve Şahin-İzmirli, Ö. (2012). İlköğretim okul müdürü ve bilişim teknolojileri öğretmenlerine göre bilişim teknolojileri dersinde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Eskişehir ili örneği). EducationalSciences: Theory&Practice, 12(4), 2861-2888.
  • Uşun, S. (2012). Eğitimde program değerlendirme süreçler yaklaşımlar ve modeller.Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yaprak, M. (2009). İlköğretim okullarında çalışan bilişim teknolojileri öğretmenlerinin dersin öğretiminde karşılaştıkları sorunlar (Şanlıurfa ili örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yılmaz Tanataş, D. (2010). İlköğretim seçmeli bilişim teknolojileri dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri (Malatya İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yüksel, İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: PegemYayıncılık.
APA ÇELEBİ UZGUR B, AYKAÇ N (2016). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). , 273 - 297.
Chicago ÇELEBİ UZGUR Betül,AYKAÇ NECDET BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). (2016): 273 - 297.
MLA ÇELEBİ UZGUR Betül,AYKAÇ NECDET BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). , 2016, ss.273 - 297.
AMA ÇELEBİ UZGUR B,AYKAÇ N BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). . 2016; 273 - 297.
Vancouver ÇELEBİ UZGUR B,AYKAÇ N BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). . 2016; 273 - 297.
IEEE ÇELEBİ UZGUR B,AYKAÇ N "BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ)." , ss.273 - 297, 2016.
ISNAD ÇELEBİ UZGUR, Betül - AYKAÇ, NECDET. "BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ)". (2016), 273-297.
APA ÇELEBİ UZGUR B, AYKAÇ N (2016). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 273 - 297.
Chicago ÇELEBİ UZGUR Betül,AYKAÇ NECDET BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, no.34 (2016): 273 - 297.
MLA ÇELEBİ UZGUR Betül,AYKAÇ NECDET BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.13, no.34, 2016, ss.273 - 297.
AMA ÇELEBİ UZGUR B,AYKAÇ N BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(34): 273 - 297.
Vancouver ÇELEBİ UZGUR B,AYKAÇ N BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(34): 273 - 297.
IEEE ÇELEBİ UZGUR B,AYKAÇ N "BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ)." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, ss.273 - 297, 2016.
ISNAD ÇELEBİ UZGUR, Betül - AYKAÇ, NECDET. "BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ)". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/34 (2016), 273-297.